Ευοίωνες προοπτικές διανοίγονται για τον ελληνικό τουρισμό το 2024 στο πρελούδιο της οικονομικής προετοιμασίας της νέας χρονιάς. Ο κλάδος εμφατικά διατηρεί τη δυναμική του 2023, με τη ζήτηση να παραμένει ισχυρή και τους μεγάλους παίκτες του κλάδου να ανεβάζουν σταδιακά ταχύτητα για την επόμενη σεζόν.
Ηδη τα πρώτα συμβόλαια για το 2024 έχουν υπογραφεί με αύξηση των τιμών σε ποσοστό 5%-10% σε σχέση με τη φετινή σεζόν. Η Μύκονος και η Σαντορίνη δεν φαίνεται να επιχειρούν να αναστρέψουν το πτωτικό κλίμα της τρέχουσας σεζόν δίχως να έχουν προχωρήσει ειδικά οι επιχειρηματίες σε κινήσεις έμμεσης προβολής του προορισμού καθώς και των επιχειρήσεων. Αναμφίλεκτα θα υπάρξει τουρισμός δυο ταχυτήτων και το νέο έτος για ξενοδοχεία που δεν έχουν επενδύσει στην ανακαίνιση, αλλά και σε προορισμούς.
Προκλήσεις
Τον τόνο για τη σεζόν του 2024 δίδει ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Sani/Ikos και επίτιμος πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) δρ Ανδρέας Ανδρεάδης, επισημαίνοντας, μάλιστα, ότι ο τουρισμός πολυτελείας θα είναι αυτός που θα κάνει τη διαφορά το 2024, χάρη στη δυναμική που διαφαίνεται ότι έχει.
«Δεν βλέπω μείωση στο luxury για το 2024. Εμείς έχουμε ήδη προπωλήσει το 20% για το 2024», προσέθεσε, εκτιμώντας ότι η μέση αύξηση των τιμών για το 2024 θα κινηθεί στο 8%-10% σε σχέση με το 2023. Βέβαια, ο ίδιος εστίασε στη μεγάλη πρόκληση στην οποία καλείται να αντεπεξέλθει ο ελληνικός τουρισμός, την έλλειψη εργαζομένων, χαρακτηρίζοντάς τη, μάλιστα, ως «ρίσκο για την Ελλάδα» και δηλώνοντας απαισιόδοξος σχετικά με την άμεση επίλυση του ζητήματος. «Δεν βλέπω για τη σεζόν του 2024 πρόβλημα στη ζήτηση αλλά στο προσωπικό και συνακόλουθα στο ζητούμενο για το επίπεδο της ποιότητας των υπηρεσιών. Αυτός είναι ο κίνδυνος για τον ελληνικό τουρισμό», είπε χαρακτηριστικά. «Η χρονιά φέτος έχει εξελιχθεί πολύ καλά για τον ελληνικό τουρισμό και βλέπουμε από πλευράς ζήτησης ότι αυτή διατηρείται και για το 2024 σε υψηλά επίπεδα. Εμείς ως όμιλος έχουμε ήδη κρατήσεις στο 20% για την επόμενη θερινή σεζόν, έχοντας ήδη από τη φετινή χρονιά σαφώς μικρότερα ποσοστά εκπτώσεων, σε μονοψήφιο ποσοστό, παρά την αύξηση του λειτουργικού κόστους», προσέθεσε.
Κως
«Υπάρχει έντονη ζήτηση για το 2024, αντίστοιχη με εκείνη του 2023. Στην Κω υπογράφουμε συμβόλαια με μονοψήφια κατά μέσο όρο αύξηση που διαμορφώνεται στο 4%», αναφέρει από την πλευρά της η πρόεδρος του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων και της Ενωσης Ξενοδόχων Κω Κωνσταντίνα Σβύνου.
Χανιά
Με αύξηση 4%-7% έχει υπογραφεί και η πλειονότητα των συμβολαίων του 2024 για τα Χανιά, τα οποία, σύμφωνα με τα στοιχεία του αεροδρομίου, βρίσκονται πάνω από 10% φέτος σε σχέση με πέρυσι. «Υπάρχει μεγάλη ζήτηση για το 2024. Οπως φαίνεται, θα διατηρηθούν όλες οι πτήσεις που είχαμε φέτος και θα μπουν και νέα δρομολόγια. Οι tour operators και οι αεροπορικές φαίνονται διατεθειμένοι να αυξήσουν τις προσφερόμενες θέσεις. Είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι σε ό,τι αφορά τη σεζόν του 2024», επισημαίνει ο κ. Μανώλης Γιαννούλης, πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Χανίων.
Περισσότερες θέσεις για Ελλάδα και ένταξη νέων προορισμών
Τη δυναμική που διατηρεί η Ελλάδα ως τουριστικός προορισμός σπεύδουν να αξιοποιήσουν οι μεγάλοι tour operators του εξωτερικού που φαίνονται διατεθειμένοι να δώσουν εκ νέου ψήφο εμπιστοσύνης στον ελληνικό τουρισμό και για τη σεζόν του 2024, έχοντας ως «μαγιά» τα καλά αποτελέσματα του 2023. Μάλιστα, κάποιοι από τους μεγάλους παίκτες της αγοράς διαβλέπουν ότι η τάση που θέλει τους Ευρωπαίους ταξιδιώτες να στρέφονται πλέον στα δύο άκρα της σεζόν, αποφεύγοντας να κάνουν διακοπές την περίοδο αιχμής, δηλαδή το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου, ενισχύεται περαιτέρω, κάτι που γεννά προσδοκίες για παράταση της σεζόν και μείωση της εποχικότητας του ελληνικού τουρισμού.
Στην κατεύθυνση αυτή, οι ισχυροί tour operators και οι πρωταγωνιστές των αερομεταφορών έχουν ήδη διαμορφώσει ένα μεγάλο μέρος του συνολικού προγραμματισμού τους για το επόμενο καλοκαίρι, αυξάνοντας τις προσφερόμενες θέσεις για την Ελλάδα και εν γένει για τους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς της Μεσογείου. Στο πλαίσιο αυτό, νέοι ελληνικοί προορισμοί μπαίνουν στη φαρέτρα των tour operators και των αεροπορικών εταιριών, οι οποίοι πλέον εστιάζουν στην ανάδειξη περιοχών που δεν είναι μέχρι σήμερα ιδιαίτερα αναγνωρίσιμοι στο εξωτερικό και δεν βρίσκονται στη λίστα με τους κορυφαίους προορισμούς για τους επισκέπτες του εξωτερικού.
Διεύρυνση
Με βάση τα μέχρι στιγμής δεδομένα, η ΤUI Ηνωμένου Βασιλείου προσθέτει στο καλοκαιρινό πρόγραμμα του 2024 επιπλέον 250.000 θέσεις από τα αεροδρόμια της χώρας προς την Ελλάδα, αυξάνοντας την προσφορά για νησιά όπως η Σκιάθος και η Κεφαλλονιά, ενώ, την ίδια στιγμή, επενδύει λόγω ζήτησης και στην ηπειρωτική χώρα με ένα 7ήμερο tour «Κλασικής Ελλάδας» σε Αθήνα, Ολυμπία, Δελφούς και Μετέωρα.
Στην ίδια λογική, η επίσης βρετανική JET2 ανακοίνωσε τις προηγούμενες ημέρες την ένταξη της Λέσβου στο πρόγραμμά της για το 2024, ενώ έχει ήδη αυξήσει τα δρομολόγια από βρετανικά αεροδρόμια, όπως το Λίβερπουλ, σε δημοφιλή νησιά σε Αιγαίο και Ιόνιο, όπως η Κρήτη, η Ρόδος, η Κως, η Κέρκυρα και η Ζάκυνθος. Επιπλέον, ο μεγαλύτερος ταξιδιωτικός πράκτορας, που έχει έδρα στο Ηνωμένο Βασίλειο, αναμένεται, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του, να εκκινήσει από νωρίς νέες πτήσεις προς κορυφαίους προορισμούς της χώρας μας, όπως η Ρόδος, για τους μήνες Απρίλιο και Μάιο του 2024.
Μία θέση στους κορυφαίους προορισμούς της αεροπορικής TUI Fly για το 2024 καταλαμβάνουν η Ρόδος, η Κρήτη και η Κως, με τις κρατήσεις εισιτηρίων για την επόμενη σεζόν να βρίσκονται πλέον σε πλήρη εξέλιξη από τους Γερμανούς ταξιδιώτες.
Οι Σκανδιναβοί
Εμπλουτισμένο είναι το πρόγραμμα για την Ελλάδα τη σεζόν του 2024 και από τις χώρες της Σκανδιναβικής χερσονήσου, με προορισμούς πρώτης γραμμής, όπως η Κρήτη, να βρίσκονται σε πρώτο πλάνο. Σύμφωνα με τον ταξιδιωτικό οργανισμό Der Touristik Nordic/Apollo, για πρώτη φορά προσφέρονται πάνω από μισό εκατομμύριο θέσεις για την επόμενη σεζόν σε ελληνικούς προορισμούς. Μάλιστα, έως το 2026 ο όμιλος έχει θέσει ως στόχο να διακινεί 1 εκατ. τουρίστες προς την Ελλάδα από τη Σκανδιναβία και την Ολλανδία. Η Eurowings Discover, αεροπορική εταιρία που ανήκει στον όμιλο Lufthansa, επεκτείνει το πρόγραμμα μικρών και μεσαίων αποστάσεων από το Μόναχο, το 2024, και προσθέτει την Καλαμάτα και την Κεφαλλονιά στον σχεδιασμό της.
Αμερική
Με στόχο την ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος από την άλλη άκρη του Ατλαντικού, η Air Canada επεκτείνει το πρόγραμμά της στην Ευρώπη για το καλοκαίρι του 2024 και στην κατεύθυνση αυτή, αυξάνει τις πτήσεις, λόγω της μεγάλης ζήτησης για ευρωπαϊκά ταξίδια. Μία θέση στο διευρυμένο πρόγραμμα πτήσεων της εταιρίας από το Μόντρεαλ κατέχει και η Αθήνα. Οπως αναφέρεται, μάλιστα, οι αλλαγές στο πρόγραμμα αφορούν σε αύξηση των καθημερινών πτήσεων καθώς και έναρξη της θερινής σεζόν νωρίτερα.
Αντίστοιχα, η American Airlines ανακοίνωσε πρόσφατα τα σχέδιά της για νέα δρομολόγια και ενίσχυση των υπαρχόντων προς ευρωπαϊκούς προορισμούς το επόμενο καλοκαίρι, με την Αθήνα να βρίσκεται στο πρόγραμμα της σεζόν για το 2024.
Στην ίδια κατεύθυνση, πάντως, κινούνται και οι μεγάλοι παίκτες του θαλάσσιου τουρισμού, με την Azamara, τη Riviera Travel, τη Marella Cruises και τη Celestyal Cruises να έχουν εντάξει ελληνικούς προορισμούς στα δρομολόγιά τους
https://eleftherostypos.gr/oikonomia/gkazi-tha-patisei-to-2024-o-tourismos-polyteleias