Άρθρο του υφυπουργού Τουρισμού Μάνου Κόνσολα στο Politicalbank.gr
Είναι δεδομένο ότι ο τουρισμός διέρχεται τη μεγαλύτερη κρίση της σύγχρονης ιστορίας μας.
Στο αεροδρόμιο της Ρόδου, τους πρώτους 9 μήνες του 2020, ήρθαν 455.000 επισκέπτες, η πτώση αγγίζει το 78%, μιλάμε για 1.700.000 επισκέπτες λιγότερους.
Στο αεροδρόμιο της Κω, η πτώση είναι 76,5%, αφού ήρθαν 827.000 λιγότεροι επισκέπτες, στη Σαντορίνη μειώθηκαν οι αεροπορικές αφίξεις σε ποσοστό 74,5% και στη Μύκονο κατά 72,1%.
Η μείωση αυτή αντανακλάται και στα έσοδα, αλλά θεωρώ ότι στον απολογισμό του 2020 θα πρέπει να συμπεριλάβουμε και ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλους τους ανθρώπους του τουρισμού, αφού χωρίς αυτούς δεν θα μπορούσε να ανοίξει φέτος ο τουρισμός.
Η Ελλάδα άνοιξε τον τουρισμό, γιατί δεν θα μπορούσε να γίνει κάτι διαφορετικό. Γιατί δεν γίνεται να «καταθέσει» την ταυτότητά της ως τουριστικού προορισμού.
Δεν μπορούμε να είμαστε περίκλειστη χώρα, ούτε μπορεί να ενοχοποιείται ο τουρισμός για το δεύτερο κύμα της πανδημίας.
Από μια αναμφίβολα κακή χρονιά για τον τουρισμό, όπως ήταν το 2020, κρατάμε:
– Την πολύ καλή επίδοση στην εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων.
– Τον μικρό αριθμό κρουσμάτων στα ξενοδοχεία και την άψογη διαχείρισή τους.
– Την απόλυτη ικανοποίηση του 80% των επισκεπτών μας από τα υγειονομικά πρωτόκολλα.
Από εκεί και πέρα, πρέπει να δούμε την επόμενη μέρα στον τουρισμό μας.
Συνηθίζω να λέω ότι στα δύσκολα πρέπει να είμαστε μαζί. Στα δύσκολα, όμως, κανείς δεν πρέπει να κρύβεται. Ιδιαίτερα απέναντι στους ανθρώπους του τουρισμού, που βρίσκονται στη δίνη της πιο μεγάλης κρίσης που έχει περάσει ποτέ ο τουρισμός.
Το 2021 θα είναι και αυτή μια δύσκολη χρονιά, από τη στιγμή που δεν έχουμε καταφέρει ακόμη να νικήσουμε τον ιό.
Το Νότιο Αιγαίο, όμως, και η Ελλάδα δεν «καταθέτουν» την τουριστική τους ταυτότητα.
Σε αυτή τη συγκυρία, το μεγαλύτερο συγκριτικό πλεονέκτημα μιας χώρας που θέλει να αποτελεί τουριστικό προορισμό είναι η υγειονομική ασφάλεια.
Ο πρώτος μας στόχος είναι η ενίσχυση του brand της Ελλάδας ως ασφαλούς προορισμού. Για αυτό και έχει σημασία να ελέγξουμε αυτό το δεύτερο κύμα της πανδημίας.
Κυρίαρχος στόχος σε αυτή την προσπάθεια, είναι να κυριαρχήσει η εικόνα ότι η Ελλάδα αποτελεί έναν ασφαλή προορισμό. Πρέπει να έχουν όλοι τη βεβαιότητα ότι έρχονται σε έναν ασφαλή, υγειονομικά προορισμό.
Και αυτό μπορεί να γίνει με 4 τρόπους:
1ον: Κοινά ευρωπαϊκά πρωτόκολλα για τον τουρισμό, τα τεστ, τις μεταφορές. Η ίδια η Ε.Ε. πρέπει να αντιληφθεί ότι η υιοθέτηση διαφορετικών κανόνων από κάθε χώρα υπονομεύει τον τουρισμό. Η ανυπαρξία αυτών των κανόνων, θέτει σε πίεση τη χώρα μας, αλλά και τους επαγγελματίες του τουρισμού από τους tour operators, που – ελλείψει άλλων κανόνων – επιβάλλουν τους δικούς τους.
2ον: Rapid test σε όσους ταξιδεύουν, αλλά και σε όσους εισέρχονται στη χώρα. Όσοι αρνούνται αυτό που λέμε έστω και στοιχειώδες υγειονομικό πιστοποιητικό, πρέπει να ξέρουν ότι αυτός που ταξιδεύει, αυτός που θέλει να κάνει διακοπές, έχει ως πρώτο ζητούμενο την ασφάλεια. Κάποιος θα επιλέξει να κάνει διακοπές στην Ελλάδα, γνωρίζοντας ότι υπάρχει ασφάλεια και έλεγχος.
3ον: Βελτίωση και επικαιροποίηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων. Πρέπει να αντλήσουμε συμπεράσματα από τη φετινή χρονιά και να προχωρήσουμε σε βελτιωτικές παρεμβάσεις. Μέχρι το τέλος του χρόνου, θα πρέπει να έχει ανοίξει και να έχει ολοκληρωθεί ένας διάλογος για το τι πρέπει να αλλάξουμε, να αναθεωρήσουμε ή να προσθέσουμε στα υγειονομικά πρωτόκολλα.
4ον: Ενίσχυση ακόμα περισσότερο των δομών υγείας στις νησιωτικές περιοχές και στους τουριστικούς προορισμούς.
Αυτή είναι η νέα πραγματικότητα: το κριτήριο όσων ταξιδεύουν είναι η ασφάλεια. Μια χώρα που θα επιβάλλει κανόνες ασφάλειας για όλους, θα έχει πλεονέκτημα.