Σημαντική κάμψη της κίνησης έφερε το φθινόπωρο στον κλάδο. Επισπεύδονται κατά ένα μήνα οι περικοπές στα δρομολόγια. Πώς ανατρέπονται τα δεδομένα για τις επιχειρήσεις. Γιατί αυτός ο χειμώνας είναι διαφορετικός.
Σημαντική και απότομη πτώση εμφανίζει η ακτοπλοϊκή κίνηση τις πρώτες ημέρες του Σεπτεμβρίου, εξέλιξη που προδιαθέτει για ένα βαρύ χειμώνα στον ακτοπλοϊκό κλάδο.
Παράγοντες του χώρου επισημαίνουν ότι η απότομη κάμψη της κίνησης που οφείλεται στην επανεμφάνιση της πανδημίας υποχρεώνει τις ακτοπλοϊκές να λάβουν μέτρα περιορισμού των δρομολογίων από τις 10 Σεπτεμβρίου, σε αντίθεση με την περυσινή και τις παλαιότερες «κανονικές» χρονιές, που τα μέτρα αυτά ξεκινούσαν να εφαρμόζονται ένα μήνα αργότερα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το Υπουργείο Ναυτιλίας, ο Αύγουστος έκλεισε με μία μείωση της επιβατικής κίνησης 32% κατά μέσο όρο από τον Πειραιά ενώ από τον Μάρτιο, που άρχισαν να εφαρμόζονται τα μέτρα περιορισμού των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, μέχρι και τέλος Αυγούστου, η πτώση της επιβατικής κίνησης είναι κοντά στο 60%.
Υπενθυμίζεται ότι οι αρχικές εκτιμήσεις του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), που εν πολλοίς έχουν επιβεβαιωθεί, κάνουν λόγο για απώλειες εσόδων ύψους 300 εκατ. ευρώ το 2020, έναντι τζίρου 750 εκατ. ευρώ το 2019, που σημαίνει μία πτώση κατά 45% περίπου.
Η ουσιαστική ενίσχυση και πάλι του κλάδου όπως έγινε το δίμηνο Απριλίου-Μαΐου επανέρχεται στα αιτήματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών, που σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr έχουν ήδη στείλει και σχετικό υπόμνημα στον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκη.
Όπως υποστηρίζουν, η περίοδος Οκτωβρίου 2020-Μαρτίου 2021 θα είναι ακόμη πιο δύσκολη οικονομικά για τις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, καθώς θα έρχονται από ένα ζημιογόνο καλοκαίρι, κάτι που δεν έχει ξανασυμβεί στο παρελθόν.
Παραδοσιακά ο ακτοπλοϊκός κλάδος το διάστημα Μαΐου-Οκτωβρίου εμφανίζει μια κερδοφορία την οποία αξιοποιεί για να επιβιώσει τη χειμερινή περίοδο Οκτωβρίου-Μαρτίου, που είναι σχεδόν πάντοτε ζημιογόνα. Φέτος όμως η εικόνα έχει μεταβληθεί δραματικά, λόγω πανδημίας. καθώς ουσιαστικά δεν υπήρξε θερινή περίοδος.
Η πρόταση που μπαίνει πάλι στο τραπέζι για ενίσχυση του κλάδου είναι να ακολουθηθεί το μοντέλο της προηγούμενης άνοιξης, να καθορισθούν δηλαδή μέχρι τον Μάρτιο τα απαραίτητα δρομολόγια από Πειραιά προς τα νησιά και να υπογραφούν συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας με όσες ακτοπλοϊκές δεχθούν να τα εξυπηρετήσουν.
Υπενθυμίζεται ότι αυτό το μοντέλο υιοθετήθηκε τον περασμένο Απρίλιο-Μάιο, με κόστος για το ελληνικό δημόσιο περί τα 15 εκατ. ευρώ. Επίσης άλλα 15 εκατ. ευρώ έλαβαν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες και το επόμενο δίμηνο.
Πάντως από το Υπουργείο Ναυτιλίας, χωρίς να παραγνωρίζουν τη δυσκολία της κατάστασης, εμφανίζονται πιο συγκρατημένοι αναφορικά με τα σχέδια ενίσχυσης του ακτοπλοϊκού κλάδου σε αυτή τη φάση. Πρόσφατα σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης ανέφερε ότι υπάρχουν συζητήσεις με το συναρμόδιο Υπουργείο Οικονομικών, ωστόσο πολλά θα εξαρτηθούν και από τη γενικότερη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας.
Πάντως οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις προετοιμάζονται και για τα πιο ακραία σενάρια εξυπηρέτησης των νησιών καθώς τα προβλήματα ρευστότητας που θα αντιμετωπίσουν αναμένονται πολύ έντονα, εφόσον δεν υπάρξει κάποια οικονομική στήριξη.
Πηγή : euro2day.gr
Του Λάμπρου Καραγεώργου