Αυτοσχέδιοι παράνομοι αγώνες, αντικανονική προσπέραση, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, αλλά και παραβίαση τόσο του κόκκινου όσο και του STOP είναι οι παραβάσεις που μπαίνουν στο… μικροσκόπιο της κυβέρνησης σε μια προσπάθεια να μειωθούν τα τροχαία και κατ’ επέκταση οι άνθρωποι που αφήνουν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ελεύθερου Τύπου», επανέρχεται στο προσκήνιο το ενδεχόμενο να έρθει ως μια ξεχωριστή ρύθμιση και όχι συνολικά η αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας για τις ανωτέρω παραβάσεις. Μάλιστα, αν τελικά πάρει το πράσινο φως, αναμένονται αυστηρότερες ποινές για τους παραβάτες. Μεταξύ των μέτρων που προτείνονται είναι η αφαίρεση άδειας οδήγησης με διάφορες διάρκειες, δηλαδή το δίπλωμα να κατάσχεται ανάλογα το μέγεθος της παράβασης.
Μόνο το βράδυ του Σαββάτου, έπειτα από αστυνομική επιχείρηση που πραγματοποιήθηκε με σκοπό την αντιμετώπιση αυτοσχέδιων παράνομων αγώνων στην παραλιακή Ε.Ο. Αθηνών-Σουνίου, βεβαιώθηκαν 134 παραβάσεις του ΚΟΚ, για τις οποίες επιβλήθηκαν τα ανάλογα διοικητικά πρόστιμα, ενώ διαπιστώθηκαν 4 πλημμεληματικές παραβάσεις για στέρηση άδειας ικανότητας οδήγησης και εις βάρος ενός εκ των ατόμων αυτών ακολουθήθηκε η αυτόφωρη διαδικασία.
Το ζήτημα της οδικής ασφάλειας είναι ψηλά στην ατζέντα της κυβέρνησης και το υπουργείο Μεταφορών επεξεργάζεται τις τελευταίες πινελιές αναθεώρησης του ΚΟΚ. Μέχρι όμως να παρουσιαστεί στη Βουλή και με δεδομένο ότι τα τροχαία ατυχήματα που καταγράφονται στους ελληνικούς δρόμους έχουν αυξητική τάση, σήμερα θα πραγματοποιηθεί στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη σύσκεψη για θέματα οδικής ασφάλειας.
Για το θέμα μίλησε χθες στον ΣΚΑΪ ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Γιάννης Οικονόμου, επισημαίνοντας ότι «υπάρχουν συγκεκριμένες παραβάσεις που η κατάσταση έχει ξεφύγει τραγικά, όπως η παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη, παραβίαση stop, επιθετική οδήγηση, χρήση κινητού».
Οπως τόνισε, «αν πρέπει να πάρουμε αυστηρότερες αποφάσεις, μία είναι η αυστηρότερη απόφαση, η αφαίρεση της άδειας οδήγησης, πολύμηνη στην αρχή, πολυετής αν το ξανακάνεις, οριστική αν είσαι συνεχώς υπότροπος».
Σύμφωνα με τον κ. Οικονόμου, θα αξιοποιηθούν τα τεχνολογικά μέσα και οι κάμερες που ήδη υπάρχουν και για τις τροχαίες παραβάσεις, αλλά και για την ασφάλεια των πολιτών. Πρόσθεσε ότι έχει δοθεί ταυτόχρονα διαταγή στην ομάδα ΔΙ.ΑΣ. να αποδίδει ποινές και σε τροχαίες παραβάσεις, ενώ υπογράμμισε ότι πρέπει να σταματήσει άμεσα η αποδυνάμωση της Τροχαίας και να γυρίσουν πίσω τα 250 άτομα που αποσπάστηκαν μόνο το 2023.
Ερωτηθείς για τους αυτοσχέδιους παράνομους αγώνες στην παραλιακή Αθηνών-Σουνίου, είπε ότι δεν πρόκειται να επιτραπεί σε ορισμένους ένας δημόσιος δρόμος να μετατρέπεται σε πίστα αγώνων βάζοντας σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές και προκαλώντας ηχορύπανση.
«Φρένο» στα όρια ταχύτητας
Αμεση προτεραιότητα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι το σχέδιο νόμου για την τροποποίηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Ο νέος ΚΟΚ θα εξαντλεί όλη την αυστηρότητά του στις παραβάσεις που μπορούν να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα, μεταξύ των οποίων είναι η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η υπερβολική ταχύτητα, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και η αντικανονική προσπέραση.
Παράλληλα, μία από τις μεγάλες αλλαγές που θα φέρει ο νέος ΚΟΚ είναι ότι οι ποινές θα αφορούν κυρίως στον οδηγό και όχι στο όχημα. Αυτό σημαίνει ότι θα εξακολουθούν να προβλέπονται χρηματικά πρόστιμα, αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης και βαθμοί ποινής στο point system, αλλά όχι αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας και των πινακίδων κυκλοφορίας.
Αλλαγές θα υπάρξουν όμως και στα όρια ταχύτητας. Με τον νέο ΚΟΚ θα προβλέπεται ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές στα 30 από 50 χλμ./ώρα. Πέριξ των σχολείων οι οδηγοί θα έχουν όριο τα 20 χλμ./ώρα, ενώ αντίθετα θα αυξηθεί από τα 120 στα 130 χλμ./ώρα σε ορισμένους αυτοκινητοδρόμους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η αναθεώρηση του ΚΟΚ αποτελεί έναν από τους βασικούς άξονες του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας 2021-2030.