Τσίπρας: «Η Ελλάδα θα σταθεί στα πόδια της χωρίς πιστοληπτικές γραμμές»

Ιούνιος 05, 2018
«Από μια χώρα διαρκώς ελλειμματική και σχεδόν τελευταία στο σύνολο των χωρών της Ευρωζώνης, σήμερα η Ελλάδα είναι από τις πρώτες και είναι μια χώρα πλεονασματική.
Με αυτό το τρόπο καταφέραμε να ανακτήσουμε την εμπιστοσύνη των εταίρων μας αλλά και των αγορών. Και αυτό είναι το διαβατήριο για την οριστική έξοδο από τα προγράμματα στήριξης» ανέφερε ο Αλέξης Τσίπρας κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στα Ποσειδόνια.
Όπως πρόσθεσε, «ταυτόχρονα είναι και η εγγύηση για τη σταδιακή ελάφρυνση των φορολογικών βαρών τα επόμενα χρόνια, αφού η δημιουργία των δημοσιονομικών περιθωρίων μας δίνει τη δυνατότητα για ασφαλείς, και όχι συγκυριακές φορολογικές ελαφρύνσεις».
Αναφερόμενος στο θέμα του χρέους, ο πρωθυπουργός τόνισε ότι «δουλεύουμε σε συνεργασία με τους εταίρους μας για μια λύση ικανή να πείσει μακροπρόθεσμα τις αγορές διατηρώντας τις ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας σε βιώσιμα μακροπρόθεσμα επίπεδα», ενώ για ακόμη μια φορά απέκλεισε το ενδεχόμενο μιας πιστοληπτικής γραμμής στήριξης.
«Η Ελλάδα λοιπόν μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της τέταρτης και τελευταίας αξιολόγησης και την οριστική και ουσιαστική συμφωνία για το χρέος θα είναι μια χώρα που θα μπορεί να πατήσει ξανά στα πόδια της. Στηριζόμενη στις δικές της δυνάμεις. Χωρίς δεκανίκια. Χωρίς πιστοληπτικές γραμμές στήριξης. Χωρίς τη διαρκή τεχνική υποβοήθηση της αναπνοής της. Αυτός είναι ο στόχος μας. Αυτός είναι ο εθνικός μας στόχος. Και αυτόν τον εθνικό στόχο σας καλώ όλους και ιδιαίτερα την ελληνική ναυτιλία και τους εκπροσώπους της να συμβάλουν ώστε να τον επιτύχουμε» ανέφερε.
Το πλήρες κείμενο της ομιλίας του Αλέξη Τσίπρα:
Κυρίες και Κύριοι,
Με ιδιαίτερη χαρά βρίσκομαι σήμερα για μια ακόμη φορά ανάμεσά σας, σε ένα θεσμό – γεγονός για τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα που συγκεντρώνει για άλλη μια χρονιά τα βλέμματα της παγκόσμιας οικονομίας στη χώρα μας.
Αυτό είναι πλέον προφανές τόσο από την εντυπωσιακή προσέλευση συμμετεχόντων για τις εργασίες του συνεδρίου, όσο κι από τη σπουδαιότητα τους στη διαμόρφωση των εξελίξεων στο χώρο της ναυτιλίας.
Γνωρίζετε ότι η Ελλάδα διαθέτει τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο παγκοσμίως, με το 20% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου και το 50% του ευρωπαϊκού, σε όρους χωρητικότητας, να ανήκει σήμερα σε ελληνικές ναυτιλιακές εταιρίες.
Η δραστηριότητα των οποίων, προφανώς και αποτελεί ένα βαρύνον μέγεθος στο ΑΕΠ της χώρας.
Αρκεί να πω ότι μόνο για το 2017, το ναυτιλιακό συνάλλαγμα ξεπέρασε τα 9 δισ. ευρώ, σχεδόν 20% πάνω, σε σχέση με το 2016.
Η αλήθεια είναι ότι η δραστηριότητα του τομέα της ναυτιλίας, στα χρόνια της κρίσης, δεν συμβάδισε – ευτυχώς, θα έλεγα- με την γενικότερη πορεία της ελληνικής οικονομίας.
Αυτό όμως, έχει έρθει η ώρα να τελειώσει.
Η ελληνική ναυτιλία, να μην είναι η θετική εξαίρεση, αλλά ένα από τα πολλά παραδείγματα, των κλάδων της ελληνικής οικονομίας που αναπτύσσονται δυναμικά.
Ξέρετε, εργαστήκαμε σκληρά για να έρθει αυτή η εποχή ανάκαμψης για την ελληνική οικονομία.
Πολύ συχνά μάλιστα υπό αντίξοες συνθήκες.
Χρειάστηκαν τρία χρόνια δύσκολης και επίμονης προσπάθειας για να ξαναμπεί η οικονομία σε πορεία ανάκαμψης, να προστατευτούν τα στρώματα της κοινωνίας που επλήγησαν περισσότερο από τη μακροχρόνια ύφεση, και κυρίως για να θέσουμε τις νέες, σταθερές και υγιείς βάσεις πάνω στις οποίες πρέπει να στηριχτεί η χώρα για ένα καλύτερο αύριο ξεπερνώντας τις διαρθρωτικές αδυναμίες και τις παθογένειες του παρελθόντος.
Για το σκοπό αυτό υλοποιήσαμε ένα πολύ φιλόδοξο μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα, με πολλές και βαθιές μεταρρυθμίσεις στο σύνολο της οικονομικής ζωής του τόπου.
Ισορροπήσαμε τα δημόσια οικονομικά με τρόπο αξιόπιστο.
Από μια χώρα διαρκώς ελλειμματική και σχεδόν τελευταία στο σύνολο των χωρών της Ευρωζώνης, σήμερα η Ελλάδα είναι από τις πρώτες και είναι μια χώρα πλεονασματική.
Με αυτό το τρόπο καταφέραμε να ανακτήσουμε την εμπιστοσύνη των εταίρων μας αλλά και των αγορών.
Και αυτό είναι το διαβατήριο για την οριστική έξοδο από τα προγράμματα στήριξης.
Αλλά ταυτόχρονα είναι και η εγγύηση για τη σταδιακή ελάφρυνση των φορολογικών βαρών τα επόμενα χρόνια, αφού η δημιουργία των δημοσιονομικών περιθωρίων μας δίνει τη δυνατότητα για ασφαλείς, και όχι συγκυριακές φορολογικές ελαφρύνσεις.
Τα παραπάνω φυσικά έχουν την επικύρωση του ΟΟΣΑ, των θεσμών, των διεθνών αναλυτών αλλά και των αγορών.
Και ξέρουμε,
το έχει διδάξει η εμπειρία μας, αλλά, το βλέπουμε και σήμερα με τις πολιτικές αναταράξεις στις γειτονικές μας χώρες, ότι η ανάκτηση της εμπιστοσύνης της διεθνούς κοινότητας, σε αντίθεση με την απώλειά της, γίνεται πολύ δύσκολα και με πολύ κόπο.
Για αυτό και σήμερα, με σταθερά και προσεκτικά βήματα προετοιμάζουμε την επόμενη μέρα για τη χώρα έξω από τα προγράμματα στήριξης, λαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα μέτρα που θα εξασφαλίζουν την επάνοδο μας στις διεθνείς αγορές.
Και είμαστε ακριβώς σε εκείνο το σημείο όπου όλα τα τελευταία κομμάτια του παζλ μπαίνουν στη θέση τους και συμπληρώνουν τη μεγάλη εικόνα.
Εντός του Ιουνίου, ολοκληρώνουμε τα προαπαιτούμενα για το κλείσιμο της 4ης και τελευταίας αξιολόγησης με χρονικό ορίζοντα το Eurogroup της 21ης Ιουνίου.
Παράλληλα, μέχρι τότε θα έχουν καταλήξει και οι εντατικές διεργασίες γύρω από την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους που βρίσκονται σε εξέλιξη όλο αυτό το διάστημα.
Και επιδιώκουμε όχι μια οποιαδήποτε λύση για το χρέος.
Αλλά μια λύση που θα δώσει όπως προβλέπουν οι αποφάσεις του EG, σταθερή και διαρκή πρόσβαση στις αγορές.
Όχι πρόσκαιρη πρόσβαση.
Άρα δουλεύουμε σε συνεργασία με τους εταίρους μας για μια λύση ικανή να πείσει μακροπρόθεσμα τις αγορές διατηρώντας τις ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας σε βιώσιμα μακροπρόθεσμα επίπεδα.
Και προσαρμόζοντας την αποπληρωμή τόκων και χρεωλυσίων στο ρυθμό οικονομικής ανάπτυξης, μέσω του λεγόμενου γαλλικού μηχανισμού.
Και σας διαβεβαιώνω ότι υπάρχουν τα τεχνικά μέσα να γίνει αυτό,
Χωρίς μάλιστα να ζημιωθούν οι λαοί, οι φορολογούμενοι των άλλων χωρών της Ευρώπης.
Και επίσης σας διαβεβαιώνω ότι πάνω σε αυτά τα τεχνικά μέσα εργαζόμαστε το τελευταίο διάστημα με τους ευρωπαίους εταίρους μας
Και είμαι αισιόδοξος ότι η λύση θα βρεθεί και η αξιοπιστία της δε θα κριθεί από τη ενεργοποίηση του προγράμματος του ΔΝΤ ή όχι, για τον ελάχιστο υπόλοιπο χρόνο που απομένει ως την ολοκλήρωση του τρίτου προγράμματος.
Η Ελλάδα λοιπόν μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της τέταρτης και τελευταίας αξιολόγησης και την οριστική και ουσιαστική συμφωνία για το χρέος θα είναι μια χώρα που θα μπορεί να πατήσει ξανά στα πόδια της.
Στηριζόμενη στις δικές της δυνάμεις.
Χωρίς δεκανίκια.
Χωρίς πιστοληπτικές γραμμές στήριξης.
Χωρίς τη διαρκή τεχνική υποβοήθηση της αναπνοής της.
Αυτός είναι ο στόχος μας.
Αυτός είναι ο εθνικός μας στόχος.
Και αυτόν τον εθνικό στόχο σας καλώ όλους και ιδιαίτερα την ελληνική ναυτιλία και τους εκπροσώπους της να συμβάλουν ώστε να τον επιτύχουμε.
Γιατί επαναλαμβάνω η επιτυχία θα είναι επιτυχία της χώρας και θα είναι αντάξια των θυσιών και των αγώνων του ελληνικού λαού για να παραμείνει η χώρα στον σκληρό πυρήνα των κρατών μελών της ΕΕ.
Φίλες και φίλοι,
Καθ’ όλη τη διάρκεια της τριετούς προσαρμογής και της προσπάθειας για την ανάταξη της οικονομίας, είχαμε στο νου μας και δουλεύαμε για την προετοιμασία της επόμενης μέρας για τη χώρα.
Αυτό ξέραμε ότι θα χρειαστεί ένα συνεκτικό εθνικό αναπτυξιακό σχέδιο, ώστε η χώρα να μεταβεί σε ένα νέο παραγωγικό υπόδειγμα, που θα αξιοποιεί τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα, και θα προωθεί την εξωστρέφεια της οικονομίας μας στο παγκόσμιο οικονομικό σύστημα.
Το παλιό μοντέλο κατανάλωσης εισαγωγών με δανεικά, και η σπατάλη πολύτιμων πόρων σε τομείς χαμηλής προστιθεμένης αξίας, χρεοκόπησε, και δεν πρέπει να επιστρέψουμε σε αυτό.
Έχουμε μάλιστα τα πρώτα ενθαρρυντικά στοιχεία ότι αυτή η μετάβαση σε ένα νέο παραγωγικό υπόδειγμα, ήδη συμβαίνει.
Και τα στοιχεία αυτά προέρχονται από το ισοζύγιο πληρωμών και ειδικότερα από το εμπορικό ισοζύγιο και το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών.
Οι εξαγωγές διαρκώς αυξάνονται, υπερβαίνουν τις εισαγωγές και αυτό που θα ήθελα να τονίσω είναι ότι αν η αύξηση των εξαγωγών συνεχιστεί με αυτό το ρυθμό, σύντομα θα καταστεί ως η βασική συνιστώσα του ρυθμού μεγέθυνσης, μαζί πάντα με την ισορροπημένη κατανάλωση και τις επενδύσεις.
Όπως καταλαβαίνετε εδώ διανοίγεται ένα σημαντικό παράθυρο ευκαιρίας και για την περαιτέρω ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας.
Οι εξαγωγές μας μέχρι σήμερα κατευθύνονταν κυρίως στις χώρες της Ευρώπης.
Επιλέξαμε συνειδητά, για οικονομικούς αλλά και για γεωπολιτικούς σκοπούς, να αξιοποιήσουμε τη γεωστρατηγική μας θέση στο ΝΑ άκρο της Μεσογείου, ως το σημείο συνάντησης τριών ηπείρων και σύνδεσης τριών θαλασσών (Μεσόγειος, Μαύρη Θάλασσα και Ινδικός Ωκεανός), και να εμβαθύνουμε τους εμπορικούς μας δεσμούς, με τις ανερχόμενες δυνάμεις της Ασίας που ενισχύουν την παρουσία τους στις αγορές της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής.
Η ανάδειξη του Πειραιά, σε κύρια πύλη της Ευρώπης για το διαμετακομιστικό εμπόριο με τις οικονομίες της Ασίας, κεφαλαιοποιεί με τον καλύτερο τρόπο αυτό το γεωγραφικό πλεονέκτημα.
Πρόθεση μας είναι να συνδράμουμε περαιτέρω για την καθιέρωσή του σε σύγχρονο, ευρωπαϊκό, ναυτιλιακό κέντρο, που τουλάχιστον σε επίπεδο υπηρεσιών θα μειώνει την απόσταση μεταξύ Λονδίνου και Σιγκαπούρης.
Ταυτόχρονα ισχυροποιούμε τους δεσμούς μας με τους παραδοσιακούς συμμάχους μας στη Δύση, και μέσω μιας πολυδιάστατης εξωτερικής πολιτικής, καταφέρνουμε να είμαστε ένας αξιόπιστος συνομιλητής, με κύρος και επιρροή, καθώς επίσης και να λειτουργούμε ως παράγοντας σταθεροποίησης σε μια περιοχή αντικειμενικά δύσκολη.
Αυτό εξηγεί τη διαρκή άνοδο του Τουρισμού στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια, την επέκταση των επενδυτικών σχεδίων σε μεγάλα έργα στους τομείς της ενέργειας, των υποδομών και των διεθνών μεταφορών logistics στη χώρα μας, αλλά και την άνοδο του μεριδίου της ελληνικής ναυτιλίας στον παγκόσμιο όγκο συναλλαγών.
Τα παραπάνω δημιουργούν την ιστορική ευκαιρία, για την αμοιβαία συνεργασία ανάμεσα στον κλάδο της ναυτιλίας και των άλλων δυναμικών κλάδων της ελληνικής οικονομίας, που θα μας επαναφέρει με αξιώσεις στο διεθνές οικονομικό προσκήνιο.
Από την πλευρά μας επενδύουμε και αναβαθμίζουμε τις υποδομές, που χρειάζεται η ελληνική ναυτιλία και προωθούμε δράσεις που διευκολύνουν τη δραστηριότητα της τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδος.
Η λιμενική πολιτική, μέσω επιλεγμένων συμβάσεων παραχώρησης λιμένων στρατηγικής σημασίας, και με αιχμή του δόρατος την ανάδειξη του Πειραιά σε διεθνές ναυτιλιακό κέντρο, με τις απαραίτητες δομές και υποδομές, μπορεί να συμβάλει ακόμη περισσότερο στην οικονομική ανάπτυξη και στην αναβάθμιση της διεθνούς θέσης της χώρας.
Συναφής στρατηγικός στόχος, με καίρια σημασία για την προσέλκυση επενδύσεων και τη δημιουργία θέσεων εργασίας, είναι η αναβίωση της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας.
Ενώ στον τομέα του θαλάσσιου και παράκτιου τουρισμού, η κατασκευή νέων υποδομών και ο εκσυγχρονισμός των ήδη υφισταμένων θα δώσουν ώθηση στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας και του τουρισμού σκαφών αναψυχής (yachting).
Η Ελλάδα διαθέτει τη μεγαλύτερη ακτογραμμή και τα περισσότερα νησιά στην ΕΕ.
Ως εκ τούτου, διεκδικεί σημαίνοντα ρόλο στη χάραξη και υλοποίηση, τόσο της θαλάσσιας πολιτικής -ιδιαίτερα της νησιωτικής- όσο και της πολιτικής εδαφικής συνοχής της ΕΕ.
Η νησιωτικότητα είναι μια δομική ιδιαιτερότητα της πατρίδας μας.
Και φυσικά, αποτελεί στρατηγικό μας πλεονέκτημα.
Από αυτήν απορρέουν τόσο προκλήσεις, όπως αυτή που αφορά την εξασφάλιση της ισοπολιτείας για τους νησιώτες μας, όσο όμως και δυνατότητες, όπως η ανάπτυξη εξειδικευμένων αγορών μεγάλης προστιθέμενης αξίας.
Επίσης, είναι δεδομένο ότι στο σημερινό παγκοσμιοποιημένο και ανταγωνιστικό περιβάλλον, υπάρχουν νέες - κυρίως τεχνολογικές - προκλήσεις στον τομέα της Ναυτιλίας και της αξιοποίησης των θαλασσών.
Η χρήση των τεχνολογιών του Διαστήματος, για παράδειγμα, καθώς και των δεδομένων από τα δορυφορικά συστήματα είναι πλέον απαραίτητη για τη Ναυτιλία και αυξάνει καθημερινά.
Στο πλαίσιο αυτό ζητήσαμε από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Διαστήματος, την ESA, να αναλάβει σχετική πρωτοβουλία με θέμα “Διάστημα και Ναυτιλία” στην οποία η χώρα μας θα έχει ηγετικό ρόλο.
Σκοπός μας είναι να συνεργαστούμε με τις άλλες χώρες, να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε λύσεις, που θα εφαρμοστούν στα πλοία και στα θαλάσσια συστήματα.
Και σας καλώ να συμμετάσχετε ουσιαστικά στην πρωτοβουλία αυτή, η οποία θα αναδείξει τον πρωτοπόρο ρόλο της Ελληνικής ναυτιλίας, εντός της ευρωπαϊκής μας οικογένειας.
Φίλες και φίλοι,
Ειδικά σήμερα, όπου παρατηρείται επανεμφάνιση του προστατευτισμού και κίνδυνος οπισθοχώρησης του διεθνούς εμπορίου, εξαιτίας ευρύτερων ανακατατάξεων και εμπορικών διενέξεων, πολλές φορές ανάμεσα και σε παραδοσιακούς εταίρους,
Έχει μεγάλη σημασία να παραμένει η ναυτιλία στην κορυφή της ευρωπαϊκής αναπτυξιακής ατζέντας.
Και η τεχνογνωσία των Ελλήνων αποτελεί εχέγγυο προς αυτή την κατεύθυνση.
Η Ελλάδα αποδίδει μεγάλη σημασία στο ρόλο και στο έργο του IMO, ως προς τη δημιουργία ενός πλαισίου συμφωνηθέντων κανόνων, που αποτελούν το κλειδί για τη βιωσιμότητα της ναυτιλίας τα επόμενα χρόνια.
Η Ελλάδα, ως κράτος μέλος της ΕΕ με ενεργό ρόλο στη διαμόρφωση της πολιτικής της για τη ναυτιλία, συνεισφέρει πάντοτε ενεργά σε αυτή την κατεύθυνση, ενώ παράλληλα κυρώνει εγκαίρως και εφαρμόζει το σύνολο των συμβάσεων του ΙΜΟ.
Θα ήθελα να διαβεβαιώσω τον Γ.Γ. του ΙΜΟ κ. Kitack Lim, ο οποίος τιμά για μία ακόμη φορά τη χώρα μας και τα «ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ» με την παρουσία του, ότι η Ελλάδα ως μέλος της Κατηγορίας Α του Συμβουλίου του ΙΜΟ, θα συνεχίσει να υποστηρίζει ενεργά τις προτεραιότητες και τους στόχους του Οργανισμού προς όφελος της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας.
Όμως φίλες και φίλοι,
Κάθε επιτυχημένη προσπάθεια οφείλεται αναμφίβολα στα μέσα, τον εξοπλισμό, τις επενδύσεις, τον κατάλληλο σχεδιασμό, αλλά πάνω απ΄ όλα οφείλεται στους ανθρώπους που εκπληρώνουν όλα τα παραπάνω και τα φέρνουν εις πέρας.
Και θα ήθελα επομένως, κλείνοντας, να κάνω ειδική αναφορά στον κόσμο της ναυτοσύνης.
Σε αυτά τα χωρίς υπερβολή, ηρωικά πληρώματα, που τα καταφέρνουν υπό συνθήκες πολλές φορές αδιανόητες για τα συνηθισμένα ανθρώπινα μέτρα.
Σε αυτούς τους ανθρώπους, στους οποίους η ελληνική ναυτιλία οφείλει την εντυπωσιακή της ανάπτυξη και τον ισχυρό διεθνή της ρόλο.
Σε ότι μας αφορά ως Πολιτεία, θεωρούμε αυτονόητη και απόλυτη υποχρέωση μας να κάνουμε το παν ώστε να διασφαλίζονται τα εργασιακά δικαιώματα αυτών των πληρωμάτων.
Και να γίνονται σεβαστές οι διεκδικήσεις και τα δίκαια αιτήματα τους, ειδικότερα όσον αφορά τους μισθούς, τα ωράρια και τις συνθήκες εργασίας.
Παράλληλα, αποτελεί χρέος τόσο της πολιτείας όσο και του ναυτιλιακού κόσμου, η επένδυση στις δεξιότητες και την υποστήριξη των ναυτών μας.
Η χώρα μας είναι σε θέση να μεταφέρει και να διδάξει αυτήν τη τεχνογνωσία που διαθέτουμε και να καταστεί διεθνές κέντρο προσέλκυσης για την εκπαίδευση όλων των ειδικοτήτων που σχετίζονται με τη ναυτιλία και με όλα τα στάδια ανάπτυξης της:
Από την έρευνα, το σχεδιασμό, τη ναυπήγηση, την καθέλκυση, τη στελέχωση μέχρι και την επιχειρηματική ανάπτυξη.
Αγαπητές φίλες και φίλοι,
Καθώς η χώρα προχωρά σε μια νέα εποχή, με καλύτερη προοπτική, με ασφάλεια και σταθερότητα για τη δυναμική ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, τη συλλογική ανάκαμψη της χώρας και των ανθρώπων της, οι δυνατότητες της ελληνικής ναυτιλίας πολλαπλασιάζονται.
Όριό μας οι γραμμές των οριζόντων των μεγάλων θαλασσών του κόσμου που πλέουν τα καράβια μας.
Είμαι βέβαιος ότι η ελληνική ναυτιλία θα αξιοποιήσει αυτό το εξαιρετικό μομέντουμ.
Τα κατάφερε σε δύσκολους καιρούς και σε φουρτούνες.
Τώρα, με ήρεμα νερά και καθαρό ορίζοντα μπορεί να κάνει την υπέρβαση.
Σας καλωσορίζω λοιπόν, στα φετινά Ποσειδώνια 2018, εύχομαι καλή συνέχεια στις εργασίες του συνεδρίου και εκφράζω τις ειλικρινείς ευχές μου για επιτυχείς συνεργασίες που θα οδηγήσουν την ελληνική και την παγκόσμια ναυτιλία σε ένα ακόμη πιο λαμπρό μέλλον.

ferriesingreece2

kalimnos

sportpanic03

 

 

eshopkos-foot kalymnosinfo-foot kalymnosinfo-foot nisyrosinfo-footer lerosinfo-footer mykonos-footer santorini-footer kosinfo-foot expo-foot