Tρεις αξιωματικοί του Κεντρικού Λιμεναρχείου Ρόδου κι ένας επιτελής του Τελωνείου ελέγχονται στο πλαίσιο προανάκρισης που ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2021 και διενεργείται στο στάδιο αυτό από την Πταισματοδίκη Ρόδου για τα αδικήματα της κατάχρησης εξουσίας και παράβασης καθήκοντος από κοινού για την διαβόητη υπόθεση του πλοίου – φαντάσματος «Eirini 1», στο οποίο αν και είχε επιβληθεί απαγόρευση απόπλου από το λιμάνι της Ρόδου, τα ξημερώματα της 8ης Δεκεμβρίου «απέδρασε» στην Τουρκία.
Τον Δεκέμβριο του 2021 οκτώ στελέχη της Υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων, είχαν ξεκινήσει έρευνα στη Ρόδο για την υπόθεση με το λαθρεμπορικό πλοίο, το οποίο διέφυγε, ανενόχλητο, με κατεύθυνση προς τα χωρικά ύδατα της Τουρκίας.
Το όλο ζήτημα έχει προσλάβει διαστάσεις και σε πανελλαδικό επίπεδο λόγω και της ολιγωρίας που υπήρξε.
Στο λιμάνι της Ρόδου είχε καταπλεύσει το «Eirini 1» και τον Ιούλιο του 2021, όταν επίσης ελέγχθηκε από το Λιμενικό. Ωστόσο, οι Ελληνες λιμενικοί διαπίστωσαν ότι δεν αντιμετώπιζε κανένα πρόβλημα, ενώ σε αντίστοιχο έλεγχο τον Ιανουάριο του 2021 στο λιμάνι της Βαλέτας στη Μάλτα τού είχαν βεβαιωθεί 28 σοβαρές παραβάσεις, με αποτέλεσμα να του απαγορευτεί ο απόπλους για 31 μέρες.
Στις 5 Ιουλίου του 2021 το «Eirini 1» καταφτάνει στη Ρόδο, όπου περνά ξανά από επιθεώρηση. Ωστόσο, οι λιμενικοί που το εξετάζουν δεν βρίσκουν τίποτε μεμπτό.
Οι 28 παραβάσεις που είχαν εντοπιστεί κατά τον αντίστοιχο έλεγχο στη Βαλέτα δεν εντοπίζονται και το πλοίο παίρνει πιστοποιητικό ότι όλα είναι εντάξει. Μάλιστα, στη Ρόδο δεν μένει παραπάνω από λίγες ώρες.
Είναι εντυπωσιακό ότι μέσα σε πέντε μήνες το πλοίο έχει καταφέρει να συμμορφωθεί πλήρως με τη ναυτιλιακή νομοθεσία. Ειδικά για ένα φορτηγό πλοίο 30 ετών.
Στο απάνεμο λιμάνι της Ρόδου το «Eirini 1» επιστρέφει και πάλι στις 30 Νοεμβρίου 2021. Οι λόγοι της προσέγγισης είχαν να κάνουν με επανατροφοδοσία του πλοίου σε βασικά είδη ανάγκης. Στην κεντρική υπηρεσία της ΑΑΔΕ έχει φτάσει πληροφορία σχετικά με το «Eirini 1». Σύμφωνα με αυτήν, το πλοίο φέρεται να εμπλέκεται σε λαθρεμπόριο πετρελαίου.
Από την Κεντρική Υπηρεσία της ΑΑΔΕ και την ειδική υπηρεσία που παρακολουθεί τη διέλευση τέτοιων πλοίων δίνεται εντολή να ξεκινήσει συντονισμένος έλεγχος.
Πράγματι, το κλιμάκιο που αφίχθη στη Ρόδο διενήργησε αυτοψία μαζί με άντρες του Λιμενικού. Κατά τον έλεγχο διαπιστώθηκε ότι το πλοίο εμφάνιζε δεξαμενή λυμάτων ή πόσιμου ύδατος, αλλά στην πραγματικότητα διέθετε δεξαμενές πετρελαίου για να πραγματοποιεί λαθρεμπόριο, ενώ εντοπίζονται τόνοι λαθραίων καυσίμων.
Το πλοίο δεσμεύεται από τις λιμενικές αρχές και δίνεται εντολή να απαγορευτεί ο απόπλους του.
Παράλληλα, δίνεται εντολή από την προϊσταμένη της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Ρόδου να υποβληθεί μήνυση για λαθρεμπορία, να κατασχεθεί το πλοίο και να γίνουν συλλήψεις από τις λιμενικές αρχές.
Ωστόσο, καμία από τις εισαγγελικές εντολές δεν διεκπεραιώθηκε και τα ξημερώματα της Τετάρτης 8 Δεκεμβρίου το πλοίο απέπλευσε ανενόχλητο από τη Ρόδο με κατεύθυνση προς τα τουρκικά χωρικά ύδατα.
Στο πλαίσιο της προανάκρισης φέρεται να προέκυψε ότι λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών, οι ελεγκτές του Τελωνείου Ρόδου και του κλιμακίου των Θ.Ο.Ε., δεν κατάφεραν να επιβιβαστούν στο δεξαμενόπλοιο στις 4, 5 και 6 Δεκεμβρίου του 2021, παρά τις προσπάθειές τους. Τελικά κατάφεραν να επιβιβαστούν στις 7 Δεκεμβρίου 2021.
Ο έλεγχος διακόπηκε βιαίως με την παράνομη διαφυγή του πλοίου την επόμενη ημέρα ενώ ο έλεγχος βρισκόταν σε εξέλιξη και το δεξαμενόπλοιο τελούσε υπό απαγόρευση απόπλου από το Λιμεναρχείο Ρόδου, όπως είχε εγγράφως ζητηθεί από το Τελωνείο την 3η Δεκεμβρίου 2021.
Το Τελωνείο είχε εγκαίρως ζητήσει από το Λιμεναρχείο που είχε την αρμοδιότητα, να μην αποπλεύσει το δεξαμενόπλοιο μέχρι την ολοκλήρωση του ελέγχου.
Την 8η Δεκεμβρίου 2021 το Λιμεναρχείο ενημέρωσε ότι απαγορεύτηκε ο απόπλους του ελεγχόμενου πλοίου από το Τελωνείο και ορίστηκε επιθεωρητής και την ίδια ημέρα και ώρα 00:10 π.μ., με νέο σήμα ενημερώθηκε από το στρατιωτικό παρατηρητήριο ότι το πλοίο κινείται με απενεργοποιημένο το σύστημα αναγνώρισης (AIS) και με ταχύτητα 9 κόμβων Β.Α. προς τις τουρκικές ακτές και άμεσα ενημέρωσε το σκάφος του λιμενικού που βρισκόταν σε προγραμματισμένη περιπολία και προέβη σε καταδίωξη πλοίου διαπιστώνοντας ότι κινείται με σβησμένα τα φώτα ναυσιπλοΐας.
Πραγματοποιήθηκαν προειδοποιήσεις με ηχητικά και φωτεινά σήματα καθώς και προειδοποιητικές βολές σε ασφαλή τομέα με αρνητικά αποτελέσματα.
Το πλοίο συνέχισε με πορεία Β.Α. προς τουρκικές ακτές και εισήλθε στα τουρκικά χωρικά ύδατα περί την ώρα 00:40.
Σε επίπεδο Λιμεναρχείου προέκυψε ότι η ελεγχόμενη αξιωματικός που εκτελούσε εντολές των προϊσταμένων της την 30ή Δεκεμβρίου 2021 προέβη σε όλες τις διατασσόμενες ενέργειες πραγματοποιώντας σχετικούς ελέγχους με αρνητικά αποτελέσματα και χωρίς να διαπιστωθεί κάποια έκνομη ενέργεια.
Το Τελωνείο εξάλλου ήταν υπεύθυνο για έλεγχο τυχόν λαθρεμπορίας και δεν είχαν λάβει καμία ενημέρωση για τυχόν παραβάσεις του είδους, ούτε και νεότερες διαταγές δόθηκαν. Την 3η Δεκεμβρίου 2021 το λιμενικό μάλιστα ενημερώθηκε από το Τελωνείο ότι θα έφτανε στο νησί εξειδικευμένο ελεγκτικό κλιμάκιο, από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.
Την 7η Δεκεμβρίου 2021 ενημερώθηκε το Λιμενικό ότι το “EIRINI 1” ήταν υπέρβαρο στο φορτίο του, ότι δεν ήταν διαθέσιμα επί του πλοίου δείγματα από την τελευταία πετρέλευση και τα χαρακτηριστικά του πλοίου, ότι βρέθηκε ποσότητα πετρελαίου στην δεξαμενή DEEPTANK και ότι υπήρχαν ασυμφωνίες στα βιβλία πετρελαίου μηχανής και στο βιβλίο πετρελαίου.
Δεν δόθηκε ωστόσο διαταγή για άλλες ενέργειες στους λιμενικούς παρότι μάλιστα είχε επιδοθεί στην ναυτική πράκτορα του πλοίου έγγραφο που απαγόρευε τον απόπλου του.
Δεν παρέμειναν άτομα του Τελωνείου επί του πλοίου προς φύλαξή του, ούτε ζητήθηκε η συνδρομή του Λιμεναρχείου όπως προβλέπεται στον Τελωνειακού Κώδικα.