Ν. Σαντορινιός «Θέλουμε μια άλλη δομή για τον ακτοπλοϊκό χάρτη της χώρας» (βίντεο)

Δεκέμβριος 02, 2016

Σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εκπομπή Πρωινή ζώνη της ΕΡΤ (30/11/16) και στους δημοσιογράφους Γιώργο Δαράκη και Γιάννη Δάρρα, ο Υφυπουργός Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινιός, έδωσε σε αδρές γραμμές το περίγραμμα των αντισταθμιστικών μέτρων για τα νησιά που πρόκειται να εξαγγείλει ο Πρωθυπουργός σύντομα.

Ο Υφυπουργός Νησιωτικής Πολιτικής, αναφέρθηκε ακόμη και στο θέμα του νέου ακτοπλοϊκού χάρτη που σχεδιάζει το Υπουργείο, με ιδιαίτερη αναφορά στα Υδατοδρόμια. Τέλος, μετά από σχετική ερώτηση απάντησε και για το φλέγον ζήτημα του μεταναστευτικού.

Για την επικείμενη κατάργηση του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ στην Τρίτη ομάδα νησιών
«Οι ειδικοί συντελεστές ΦΠΑ ήταν ένα μέτρο που ξεκίνησε από τα Δωδεκάνησα σαν παρακολούθημα της ειδικής φορολογίας που εφαρμοζόταν από προηγούμενα έτη.Στη συνέχεια επεκτάθηκε και στο υπόλοιπο Αιγαίο- και καλώς έγινε. Άλλωστε, σε πολλές χώρες της Ευρώπης υπάρχουν αυτή τη στιγμή νησιά που διατηρούν χαμηλότερους συντελεστές ΦΠΑ. Η λογική των δανειστών ήταν ότι θα είναι αποδοτικότερη η πολιτική της κατάργησης των πολλών ταχυτήτων ΦΠΑ, κάτι στο οποίο διαφωνώ. Θεωρώ ότι το συγκριμένο μέτρο θα έχει μικρό δημοσιονομικό όφελος, ενώ αντίθετα ο αντίκτυπος στους νησιώτες θα είναι μεγάλος».
«Τώρα αντιμετωπίζουμε την κατάργηση του ειδικού συντελεστή ΦΠΑ στην τρίτη ομάδα, δηλαδή τα μικρά νησιά και τα νησιά που έχουν υποστεί συνέπειες από την προσφυγική κρίση. Αυτό το ζήτημα, τυπικά, δεν έχει κλείσει, ακόμη. Θα ολοκληρωθεί στις 31/12/2016». «Γνωρίζω όμως ότι είναι σε εξέλιξη συζήτηση σχετικά με την αναστολή της κατάργησης του ΦΠΑ, μιας και τα νησιά που έχουν μείνει στην τελευταία ομάδα με το ειδικό καθεστώς, είναι τα μικρά νησιά και αυτά που έχουν επιβαρυνθεί από την προσφυγική κρίση». «Μπορώ όμως να πω ότι δεν υπάρχουν πολλές πιθανότητες να ανασταλεί».

Φοροελαφρύνσεις στους νησιώτες
«Αξίζει να τονιστεί πως ακόμη και στο Μνημόνιο, στο 4336/2015, όπου αναφέρεται η κατάργηση των ειδικών συντελεστών, προβλέπονται ρητά ειδικά αντισταθμιστικά μέτρα μέσω της φορολογίας για τους νησιώτες. Αυτή τη στιγμή κοστολογούνται διάφορες προτάσεις και πιστεύω ότι σε λίγο καιρό ο ίδιος ο Πρωθυπουργός θα είναι σε θέση μέσα σε αυτό το μήνα να τα ανακοινώσει».
«Σε γενικές γραμμές θα υπάρξουν εξειδικευμένα μέτρα που θα συνδέονται με το μεταφορικό κόστος. Το ειδικό καθεστώς ΦΠΑ, σαν μέτρο είχε εφαρμοστεί για να ισορροπήσει αυτό το κόστος, αλλά- για να είμαστε ειλικρινείς- σε αρκετές περιπτώσεις, αυτό χανόταν στη «διαδρομή» και δεν έφταναν τα οφέλη του στον καταναλωτή- νησιώτη». «Οι προτάσεις που έχουν πέσει στο τραπέζι, μέχρι στιγμής, ως αντισταθμιστικά μέτραείναι, για παράδειγμα, φοροαπαλλαγή- σε ένα ποσοστό- του κόστους μεταφοράς των προϊόντων ή φοροαπαλλαγή ενός μέρους των εισιτηρίων που πληρώνει για τις μετακινήσεις του ο νησιώτης».«Όπως και να έχει, για να μπορούν αυτές οι προτάσεις να είναι σοβαρές και υλοποιήσιμες θα πρέπει να συνδυάζονται με τα δημοσιονομικά δεδομένα»

Μέτρα και για την διευκόλυνση της καθημερινότητας των νησιωτών
«Δεν είναι μόνο τα μέτρα με φορολογικό όφελος που δουλεύουμε. Ο Πρωθυπουργός θα ανακοινώσει και μέτρα που σκοπό θα έχουν να διευκολύνουν την καθημερινότητα των νησιωτών».
«Μας ενδιαφέρει να συνεχίσουν τα σχολεία και οι δομές υγείας να είναι στελεχωμένες στα νησιά, ώστε να λειτουργούν. Με αυτή τη σκέψη, θα δώσουμε κίνητρα για την σίτιση, τη διευκόλυνση των μετακινήσεών και την παραμονή των εκπαιδευτικών και δημοσίων λειτουργών στα νησιά».

Έχουν ήδη γίνει αρκετά στα νησιά
Παιδεία
«Για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, με πολιτική επιλογή δική μας, άνοιξαν όλα τα σχολεία- με πάρα πολύ μικρές ελλείψεις-σε όλα τα νησιά, ακόμη και στους Λειψούς, τους Αρκιούς. Νησιά δηλαδή που ποτέ δεν είχαν ως δεδομένο να δουν τα σχολεία τους ανοιχτά πριν τον Δεκέμβρη».
Υγεία
«Εξαγγείλαμε και υλοποιήσαμε την χορήγηση επιδόματος 400 ευρώ στους αγροτικούς ιατρούς που θα στελεχώσουν τα ιατρεία των νησιών. Σε αυτό το σημείο, οφείλω να υπογραμμίσω και να εξάρω την στάση των Περιφερειών Νοτίου και Βορείου Αιγαίου, όπου επιπλέον του επιδόματος της πολιτείας θα χορηγήσουν και άλλα 450 ευρώ σε κάθε αγροτικό ιατρό. Άρα ένας αγροτικός ιατρός που σήμερα πάει να υπηρετήσει σε ένα μικρό νησί, εκτός από το μισθό του, θα παίρνει και άλλα 850 ευρώ, το οποίο αποτελεί ένα σημαντικό κίνητρο».
«Δεν μπορούμε να πούμε ότι δεν υπάρχουν κενά. Υπάρχουν και προσπαθούμε για την συμπλήρωσή τους. Η κατάσταση όμως βοηθιέται και από την Τηλεϊατρική, όπου σημαντικές εξετάσεις και ιατρικά ζητήματα μπορούν αντιμετωπισθούν- με την προϋπόθεση της παρουσίας γιατρού- μέσα από το πρόγραμμα της Τηλεϊατρικής που έστησε η 2η ΥΠΕ και βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη σε πολλά νησιά».
«Τέλος, σύντομα θα φέρουμε και πλωτά μέσα για την ενίσχυση του ΕΚΑΒ στα νησιά».

Θέλουμε μια άλλη δομή για τον ακτοπλοϊκό χάρτη της χώρας
«Το κόστος που επιβαρύνει τη χώρα μας για τις άγονες γραμμές είναι 90 εκ ευρώ. Είναι σημαντικό κόστος.
«Εμείς θέλουμε να κάνουμε μια άλλη δομή για τον ακτοπλοϊκό χάρτη της χώρας με ποιοτικές και συχνές συγκοινωνίες για τα μικρά νησιά. Κάτι τέτοιο, για να είμαι ξεκάθαρος, δεν μπορεί να γίνει από φέτος το χειμώνα γιατί ήδη έχει ξεκινήσει η ακτοπλοϊκή περίοδος και δεν μπορούμε να κάνουμε σημαντικές διαφοροποιήσεις. Τώρα ξεκινάμε τον σχεδιασμό, ώστε να εφαρμοστεί τον επόμενο χειμώνα».
«Αυτό που πρέπει, πρωταρχικά, να γίνει, είναι η διασύνδεση όλων των μέσων που αυτή τη στιγμή δίνουν την δυνατότητα επικοινωνίας και συγκοινωνίας στα νησιά: πλοία, αεροπλάνα, υδροπλάνα.Το ζητούμενο για εμάς είναι να υπάρξουν ακτινωτά δρομολόγια: γραμμές δηλαδή κορμού όπου σε εύλογα γρήγορο χρονικό διάστημα θα συνδέουν τα μεγάλα νησιωτικά κέντρα με τον Πειραιά και μετέπειτα γραμμές ακτινωτές προς τα κοντινά νησιά». «Με τη σημερινή λογική, να συνδέεται δηλαδή κάθε νησί με τον Πειραιά υπάρχουν ταξίδια που διαρκούν ακόμη και 28 ώρες».
Για τα Υδατοδρόμια
«Είχα μια συνάντηση, προ ημερών, με μια από τις εταιρίες που έχει αναλάβει, μετά από διαγωνισμό, τα περισσότερα υδατοδρόμια που θα λειτουργήσουν στα νησιά του Ιονίου. Αυτό που προέκυψε από τη συνάντηση είναι ότι υπάρχουν προβλήματα στο θεσμικό πλαίσιο». «Στόχος μας είναι η επέκταση των υδατοδρομίων στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου. Άμεσα, δε, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Ν. Αιγαίου και με το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών θα προσπαθήσουμε να άρουμε όλα αυτά τα προβλήματα που έχουν διαπιστωθεί, έτσι ώστε να υλοποιηθεί σύντομα το δίκτυο υδατοδομίων που θα ωφελήσει, κατά κύριο λόγο, στην αναβάθμιση των τουριστικών υπηρεσιών αλλά και, σε κάποιο βαθμό, στην εξυπηρέτηση των αναγκών μετακίνησης των ίδιων των νησιωτών, ακόμη και το χειμώνα (με καιρό μέχρι 6 μποφόρ)». «Νομίζω ότι θα βρεθεί λύση γιατί ιδίως με το Υπουργείο Μεταφορών έχουμε μια πάρα πολύ καλή συνεργασία και επικοινωνία ήδη».

Το μεταναστευτικό
«Η αλήθεια είναι πως όσοι βρίσκονται στα νησιά, δεν μπορούν να μετακινηθούν γιατί αυτός είναι όρος της Συμφωνίας Ε.Ε.- Τουρκίας. Μιας Συμφωνίας που δεν θέλουμε να καταρρεύσει γιατί όπως έχει δηλώσει και ο κ. Μουζάλας, ο Υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής, θα δούμε σκηνές που έχουμε αφήσει πίσω μας. Αν μετακινηθούν δε θα μπορεί να γίνει το relocation, να πάρουν άσυλο ή να επιστραφούν στην Τουρκία». «Φυσικά πρέπει να πούμε ότι ούτε και η Ε.Ε. έχει τηρήσει τα συμφωνηθέντα, για μια ακόμη φορά. 400 υπαλλήλους μας είχε υποσχεθεί για να συνδράμουν στην διαδικασία έκδοσης ασύλου, 36 ήρθαν»
«Στόχος μας είναι να δημιουργηθούν καλύτερες υποδομές. Και σε αυτό το σημείο θέλω να αναφερθώ σε ένα ωραίο πρότυπο υποδομής σε νησί. Το δημοτικό campπου υπάρχει στη Μυτιλήνη- το Καρά Τε ΠΕ. Εκεί έχει καταφέρει ο Δήμος και έχει συνεργαστεί με όλες τις ΜΚΟ και έχουν δημιουργηθεί καλές συνθήκες. Αν κάτι αντίστοιχο καταφέρουμε να αναπαράγουμε και αλλού, τότε θα υπάρχουν καλές συνθήκες για τους πρόσφυγες και δε θα δημιουργούνται προβλήματα στα νησιά».

ferriesingreece2

kalimnos

sportpanic03

 

 

eshopkos-foot kalymnosinfo-foot kalymnosinfo-foot nisyrosinfo-footer lerosinfo-footer mykonos-footer santorini-footer kosinfo-foot expo-foot