Στο ραδιόφωνο Άλφα και στον δημοσιογράφο Χάρη Ντιγριντάκη παραχώρησε σήμερα συνέντευξη ο Νεκτάριος Σαντορινιός μιλώντας για θέματα Νησιωτικότητας, περιγράφοντας την τραγική κατάσταση των κλάδων του τουρισμού και του επισιτισμού και σχολιάζοντας τις οικονομικές ανακοινώσεις της Κυβέρνησης από τη ΔΕΘ
Η Οικονομία απουσίαζε από το Βελλίδειο
Τα οικονομικά μέτρα της Κυβέρνησης, ιδίως σε μια τέτοια συγκυρία, απουσίαζαν από το Βελλίδειο. Ίσα- ίσα, ό,τι ανακοινώθηκε ωφελεί λίγους και σε καμία περίπτωση τις μικρές επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους. Όσο για το πρόγραμμα επιδότησης θέσεων εργασίας, που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός δεν είναι κάτι καινούργιο. Επί δικής μας θητείας έτρεχαν πολλά τέτοια προγράμματα μέσω του ΟΑΕΔ, όπως για παράδειγμα το πρόγραμμα εργασίας 10.000 νέων επιστημόνων, το οποίο η Κυβέρνηση άφησε να εκπνεύσει».
Κανένα από τα προγράμματα που ανακοινώθηκαν από την Κυβέρνηση για τη στήριξη των εργαζομένων και των επιχειρήσεων του τουρισμού και της εστίασης δεν λειτούργησε θετικά
«Στο Πρόγραμμα Συνεργασία ελάχιστες επιχειρήσεις μπορούν να ενταχθούν λόγω των προυποθέσεων που θέτει, ενώ είναι απαράδεκτο ότι το μέτρο αυτό που η Κυβέρνηση συνεχώς διαφημίζει κρύβει μείωση μισθών για τους εργαζομένους ύψους 20%. Είναι ένα πρόγραμμα που τινάζει στον αέρα τον οικογενειακό προϋπολογισμό των εποχικών υπαλλήλων. Η δε επιστρεπτέα προακταβολή βαθύνει κι άλλο στο δανεισμό τις επιχειρήσεις».
«Παράλληλα, στο ΤΕΠΙΧ, που υποτίθεται έχει ως κύριο σκοπό την στήριξη των επιχειρήσεων των πληττόμενων κλάδων, δεν μπόρεσε σχεδόν κανένας να ενταχθεί. Για παράδειγμα, σε ολόκληρο το νησί της Σύμης- ένα κατεξοχήν τουριστικό νησί- μέσω του ΤΕΠΙΧ δόθηκαν μόνο 20.000! Για ποια στήριξη μιλάμε λοιπόν;».
«Απέναντι σε όλα αυτά τα προγράμματα που δεν λειτούργησαν για την οικονομία, ο ΣΥΡΙΖΑ, στο πρόγραμμά του Μένουμε Όρθιοι 2, είχε προτείνει τη στοχευμένη και μη επιστρεπτέα στήριξη των επιχειρήσεων, ανάλογα με τον αριθμό των εργαζομένων τους- 2000€ για κάθε εργαζόμενο».
Για την ανακοίνωση του ΕΝΦΙΑ για τα μικρά νησιά
«Ο ΣΥΡΙΖΑ, αφού η χώρα μας βγήκε οριστικά από τα Μνημόνια ανακοίνωσε την πρόθεσή του να προχωρήσει σε πλήρη κατάργηση του ΕΝΦΙΑ στα νησιά με πληθυσμό μέχρι 1.000 κατοίκους. Τη συγκεκριμένη δέσμευση, δυστυχώς- και οφείλουμε να κάνουμε την αυτοκριτική μας- δεν προλάβαμε να την υλοποιήσουμε. Διατηρώντας την όμως σα θέση του κόμματος, την επαναφέραμε στη Βουλή με τροπολογία, το καλοκαίρι του 2019, όταν η ΝΔ μοίραζε εκπτώσεις εκατομμυρίων σε κατέχοντες περιουσίες άνω των 500.000 ευρώ. Τότε η ΝΔ είχε απορρίψει την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για την απαλλαγή των μικρών νησιών της χώρας από Φόρο Ακίνητης Περιουσίας, η οποία στοίχιζε μόνο 2,5εκ, ενώ την απέρριψε εκ νέου και φέτος το καλοκαίρι που επαναφέραμε την τροπολογία. Θεωρούμε θετική την, τελικώς, υιοθέτηση της πρότασής μας από την Κυβέρνηση και περιμένουμε να έχει μόνιμα χαρακτηριστικά και να μην εξαιρεθούν αναίτια μικρά νησιά».
«Οφείλουμε όμως, παράλληλα, να πούμε ότι με βάση τα σημερινά δεδομένα της καταβαράθρωσης του ελληνικού τουρισμού και των οικονομιών των νησιών, η πρόταση της κατάργησης του ΕΝΦΙΑ σε συγκεκριμένα νησιά, δεν αρκεί. Είναι πίσω από τις καταστάσεις. Αυτή τη στιγμή τα νησιά μας και οι νησιωτικές επιχειρήσεις χρειάζονται ουσιαστική στήριξη. Ως μέτρο ενίσχυσης της νησιωτικής χώρας θα μπορούσε να είναι η σημαντική έκπτωση του ΕΝΦΙΑ και στα νησιά μέχρι 3000 κατοίκους, τα οποία επίσης φέτος βιώνουν μια άνευ προηγουμένου κρίση».
Για το Μεταφορικό Ισοδύναμο και τους ανυπόστατους πανηγυρισμούς του Υπουργείου
«Αντί το Υπουργείο να απολογείται για την πρωτοφανή και μεγάλη καθυστέρηση της λειτουργίας του σκέλους του Μεταφορικού Ισοδυνάμου, επαίρεται με θριαμβολογικού τύπου Δελτία».
«Η συγκεκριμένη Κοινή Υπουργική Απόφαση, στην οποία αναφέρεται ο κ. Πλακιωτάκης, έπρεπε να είχε υπογραφεί από πέρσι τον Δεκέμβριο- και ούτε ξέρουμε, αν ακόμη, την έχει καν υπογράψει μέχρι σήμερα. Από τον Απρίλη του 2020 έπρεπε να είχε ανοίξει η πλατφόρμα ώστε να υποβάλλουν οι νησιωτικές επιχειρήσεις τα παραστατικά τους και να ξεκινήσει η διαδικασία πληρωμής τους».
«Τα 75εκ που το Υπουργείο αναφέρει ως επιτυχία του για την ενίσχυση των επιχειρήσεων είναι το πόσο που εμείς, όταν φτιάχναμε και το Μεταφορικό Ισοδύναμο- έχουμε προϋπολογίσει για το σκέλος της επιδότησης των επιχειρήσεων και τίποτα παραπάνω. Αντί λοιπόν να ζητάει συγνώμη για την 9μηνη καθυστέρηση ενίσχυσης της ρευστότητας των επιχειρήσεων με τα 75εκ, το παρουσιάζει σαν θρίαμβό του!».