“Υπάρχουν μέτρα στήριξης και ρευστότητας για τις τουριστικές μονάδες”-Συνέντευξη στη Βραδυνή της Κυριακής

Μάιος 03, 2020

Συνέντευξη στην Ειρήνη Μπέλλα για τη «Βραδυνή της Κυριακής»

του

Μάνου Κόνσολα

Υφυπουργού Τουρισμού

Βουλευτή Δωδεκανήσου

Αν. Καθηγητή Πανεπιστημίου Αιγαίου

  1. Ο τουρισμός, το μεγάλο κεφάλαιο στην ελληνική οικονομία, θα πληγεί από την πανδημία. Θα υπάρξουν οικονομικά μέτρα στήριξης προς ξενοδόχους και άλλα συναφή με τον τουρισμό επαγγέλματα; 

Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει, κα. Μπέλλα, το μέγεθος των απωλειών στον τουρισμό. Το εύρος τους είναι αυτό που θα διαμορφώσει και το πλήρες πακέτο μέτρων για τη στήριξη επιχειρήσεων και εργαζόμενων.

Αυτή τη στιγμή, υπάρχουν μέτρα στήριξης της ρευστότητας των επιχειρήσεων, με δάνεια εγγυημένα στο 80% του ποσού του δανείου από το Ελληνικό Δημόσιο. Ταυτόχρονα, δρομολογείται η διάθεση δανείων κεφαλαίου κίνησης με πλήρη επιδότηση επιτοκίου προς μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, με τζίρο έως 50 εκατ. ευρώ και με επιδότηση του επιτοκίου για δύο χρόνια.

Είναι δεδομένο ότι η κυβέρνηση θα αξιοποιήσει τους πόρους του ευρωπαϊκού προγράμματος SURE για να στηρίξει το εισόδημα των εργαζομένων στον τουρισμό, ενώ θα υπάρξουν και άλλα μέτρα, όπως η μείωση του αριθμού ενσήμων για την ένταξη στο ταμείο ανεργίας.

  1. Ποιοι σχεδιάζετε να είναι οι νέοι ειδικοί κανόνες με τους οποίους θα επαναλειτουργήσει ο ελληνικός τουρισμός;

Είμαστε μπροστά σε μια νέα πραγματικότητα, που απέχει από την κανονικότητα που όλοι γνωρίζαμε. Θα ήταν καταστροφικό για την εικόνα της χώρας, αλλά και τον τουρισμό μας, να υπάρξει μια έξαρση κρουσμάτων που θα οφείλεται σε ανεξέλεγκτη είσοδο επισκεπτών από χώρες του εξωτερικού.

Στις εισόδους της χώρας, στα αεροδρόμια, στα λιμάνια, στις μαρίνες, αλλά και στα χερσαία σύνορα, πρέπει να διαμορφωθεί ένα πρωτόκολλο κανόνων που θα συνδέονται με την ασφαλή είσοδο. Ανάλογο πρωτόκολλο λειτουργίας πρέπει να υπάρχει και για τα τουριστικά καταλύματα, καθώς και για δραστηριότητες που εντάσσονται στην τουριστική αλυσίδα προκειμένου να υπάρχει υγειονομική ασφάλεια. 

  1. Ποια μέτρα θα ισχύουν για τα ξενοδοχεία για την ασφάλεια των πελατών; Θα δούμε ηλεκτρονικά check in στις ρεσεψιόν;

Οι ειδικοί επιστήμονες σε συνεργασία με τα Υπουργεία και τους ανθρώπους στον τουρισμό, θα θέσουν το ακριβές πλαίσιο αυτών των κανόνων. Σε ό, τι αφορά στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες αυτό αποτελεί μια μεγάλη πρόκληση για τον ελληνικό τουρισμό, να αναπτύξει υποδομές και υπηρεσίες ψηφιακής οικονομίας. Αυτός θα είναι ο δρόμος για το μέλλον, αλλά και ο δρόμος για να αποκτήσει ο τουρισμός μας συγκριτικό πλεονέκτημα.

  1. Πως μπορεί ο τουρισμός να περάσει στην ψηφιακή εποχή και να ανταποκριθεί στη νέα πραγματικότητα που έχει δημιουργηθεί;

Κυρίαρχο και δομικό στοιχείο σε αυτή την προσπάθεια, κα. Μπέλλα, είναι η αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης. Έχουμε ήδη έτοιμο ένα νομοσχέδιο που συνιστά τη μεγαλύτερη μεταρρύθμιση που έχει γίνει ποτέ στον χώρο της τουριστικής εκπαίδευσης και έρευνας. 

Ουσιαστικά, μιλάμε για ένα νέο πλαίσιο, που θα περιλαμβάνει νέα προγράμματα σπουδών και σύγχρονες ειδικότητες, προσαρμοσμένες στις ανάγκες της ψηφιακής οικονομίας. Το νομοσχέδιο αυτό, έχει ολοκληρωθεί και έχει κατατεθεί στη Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης.

  1. Πολλοί συνδέουν την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού με τη μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων. Είστε από τους πρώτους που μίλησαν για αυτό και έχουν καταθέσει και προτάσεις. Υπάρχει περιθώριο για μείωση φόρων ;

Είμαστε μπροστά σε νέα δεδομένα και οι εταίροι μας θα πρέπει να δείξουν ευελιξία και κατανόηση. Η Ελλάδα εξαρτάται σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό από τον τουρισμό που συνεισφέρει στο 30% του ΑΕΠ της χώρας άμεσα ή έμμεσα. Για να αντισταθμίσουμε τις απώλειες πρέπει να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητά μας ως προορισμός. Η μείωση του ΦΠΑ στις μεταφορές και στη διαμονή αποτελούν κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση. Πιστεύω ότι σε αυτή τη δύσκολη κατάσταση που βιώνουμε, ο δημοσιονομικός χώρος που προκύπτει πρέπει να αξιοποιείται για τη μείωση των φόρων.

  1. Για να υπάρξουν τουρίστες από το εξωτερικό θα πρέπει να αποκατασταθούν και οι αεροπορικές συνδέσεις. Είδαμε ότι ο Έλληνας πρωθυπουργός πιέζει προς αυτή την κατεύθυνση την Ε.Ε. Τι ακριβώς ζητάμε;

Ο Πρωθυπουργός έχει θέσει το ζήτημα μιας κοινής ευρωπαϊκής συμφωνίας για την επιβολή ενιαίων κανόνων στις αεροπορικές συγκοινωνίες, αλλά και για την επανέναρξη των αεροπορικών συνδέσεων, γιατί αυτό δεν μπορεί να γίνει μεμονωμένα. Άλλωστε, δεν πρέπει να  ξεχνάμε ότι το 65% των επισκεπτών μας προέρχονται από τις ευρωπαϊκές χώρες και για να λειτουργήσει και πάλι ο τουρισμός μας θα πρέπει να υπάρξουν πτήσεις και να μπορούν να ταξιδεύουν οι άνθρωποι με ασφάλεια.

  1. Προέρχεστε από τα Δωδεκάνησα, μια νησιωτική περιοχή που εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τον τουρισμό. Πιστεύετε ότι η εξάρτηση από τον τουρισμό πρέπει να μειωθεί;

Οι ίδιες οι συνθήκες είναι αυτές που μας επιβάλλουν να ξαναδούμε το αναπτυξιακό μας πρότυπο. Το ΑΕΠ της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου εξαρτάται κατά 97% από τον τουρισμό, ένα πολύ υψηλό ποσοστό που καθιστά την τοπική οικονομία ευάλωτη. 

Θα πρέπει να διαμορφώσουμε σταδιακά ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο για τη νησιωτική οικονομία, να μειωθεί η εξάρτηση από τον τουρισμό. Η αρχή μπορεί να γίνει μέσα από ένα νέο επενδυτικό νόμο ειδικά για τις νησιωτικές περιοχές με καθορισμό ειδικών επενδυτικών και φορολογικών ζωνών, με φορολογικά κίνητρα και σταθερό φορολογικό πλαίσιο για τις επενδύσεις στα νησιά και την ανάπτυξη και άλλων τομέων της οικονομίας, για να μειωθεί η εξάρτηση από τη μονοκαλλιέργεια του τουρισμού, όπως η μεταποίηση, η ενέργεια, οι ψηφιακές υπηρεσίες, ο πρωτογενής τομέας, η γαλάζια ανάπτυξη.

ferriesingreece2

kalimnos

sportpanic03

 

 

eshopkos-foot kalymnosinfo-foot kalymnosinfo-foot nisyrosinfo-footer lerosinfo-footer mykonos-footer santorini-footer kosinfo-foot expo-foot