Αγαπητοί Συνδημότες και Συνδημότισσες,
Διάβαζα όλες αυτές τις ημέρες τις τοποθετήσεις και τα κείμενα που δημοσιεύθηκαν στον τύπο σχετικά με το πρόβλημα που προέκυψε, με την ακύρωση των αποφάσεων του Δημάρχου και της Επιτροπής ποιότητας ζωής, για την επέκταση της αστικής γραμμής ΚΩ-ΑΛΙΚΑΡΝΑΣΟΥ μέχρι το Τιγκάκι. Δεν σας κρύβω ότι, παρά την σαραντάχρονη πορεία μου στο ΚΤΕΛ ΚΩ, την Υπεραστική Συγκοινωνία δηλαδή, προβληματίστηκα αν θα έπρεπε να παρέμβω στα πλαίσια αυτής της συζήτησης, με αυτές τις λίγες γραμμές. Κατέληξα να το επιχειρήσω, σαν ελάχιστη συμβολή, στην βελτίωση των δημόσιων μεταφορών προσώπων στο νησί μας. Γνωρίζουν άλλωστε όλοι, ότι , το ίδιο έπραξα για αρκετά μεγάλα προβλήματα του νησιού μας, όταν αυτό χρειάσθηκε, από την θέση του εκλεγμένου Δημοτικού Συμβούλου, η του απλού δημότη.
Πρώτη μου παρατήρηση, και ας με συγχωρήσουν όλοι οι θιγόμενοι, είναι ότι, αντί να συζητάμε για την αστική Συγκοινωνία στην Κω, θα έπρεπε να συζητάμε για το σύστημα Δημόσιας μεταφοράς προσώπων, στο νησί. Γιατί, είναι ολοφάνερο, και γνωστό σε όλους, ότι, η μεταφορά προσώπων αστική η Υπεραστική, είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη μεταφορά προσώπων, με όλους τους άλλους τρόπους. Πλευρές της κακοδαιμονίας αυτής της Δημόσιας μεταφοράς, θίγει η σχετική μελέτη που εκπόνησε ο Δήμος, χωρίς να εντοπίζει τις βασικές αιτίες αυτής της κακοδαιμονίας, που είναι κυρίως: α. η άναρχη ανάπτυξη του νησιού, και β. Η υποτίμηση της σημασίας αυτής της μεταφοράς στην όποια ανάπτυξη από τις τοπικές αρχές, με φωτεινές βεβαίως εξαιρέσεις.
Είναι γνωστό σε μας και ευρύτερα, ότι, το έργο της μεταφοράς προσώπων, βαίνει διαρκώς μειούμενο, και αδυνατεί να παρακολουθήσει την όποια αύξηση μεγεθών της θερινής κυρίως περιόδου. Eίναι εντελώς απαραίτητο, για την κατανόηση του προβλήματος, να διαχωρίσομε την Διαχειριστική περίοδο μεταφοράς όπως αρκετές άλλωστε δραστηριότητες στο νησί, σεΧειμερινή και θερινή, και όχι μόνο. Άλλες είναι οι ανάγκες των περιοχών Τουριστικής αιχμής, για διαφορετικούς κάθε φορά λόγους, και άλλες π.χ. των τοπικών Κοινοτήτων, Κέφαλος, Αντιμάχεια, Πυλί, Ορεινό Ασφενδιού ακόμη και την θερινή περίοδο.
Δεν πρέπει να μας διαφύγει να σημειώσομε εδώ, πως το έργο της μεταφοράς την περίοδο του Χειμώνα, αν εξαιρέσει κανείς την μεταφορά των μαθητών τείνει να μηδενιστεί. Επίσης το έργο της μεταφοράς από την πόλη προς τα χωριά, μειώνεται συνεχώς.
΄Ετσι λοιπόν, τα έσοδα από την Υπεραστική μεταφορά που γνωρίζομε, μόλις και μετά βίας καταφέρνουν να αντιμετωπίσουν τα έξοδα λειτουργίας της, και βελτίωση (αντικατάσταση Λεωφορείων και λοιπών πάγιων εγκαταστάσεων).
Η λύση – απάντηση στο πρόβλημα,προς όφελος του κοινωνικού συνόλου, αλλά κυρίως αυτών που έχουν ανάγκη αυτή την μεταφορά θεωρώ ότι θα ήταν:
Η συνένωση του αστικού και Υπεραστικού έργου.
Η εκτέλεση του από ένα φορέα στα πλαίσια συνεργασίας Δημόσιου-Ιδιωτικού τομέα (ΚΤΕΛ-ΔΕΑΣΚ)
Διαχωρισμός στην συνέχεια των Διαχειριστικών περιόδων Χειμερινή-Θερινή όπως άλλωστε γίνεται και σήμερα, με προσδιορισμό και εκτέλεση δρομολογίων
αντίστοιχων των αναγκών κάθε περιόδου.
Aνασχεδιασμό των δρομολογίων, για την κάλυψη των νέων αναγκών, αλλά και προβλημάτων που προκύπτουν από τα δρομολόγια που γίνονται μέχρι σήμερα.
‘Αμεση παρέμβαση σε όλες τις υποδομές που αφορούν την αστική και Υπεραστική μεταφορά. ( οδικό δίκτυο, αφετηρίες, τέρματα, στάσεις, σημάνσεις, φωτισμός) κ.λ.π.
‘ Αμεση απεμπλοκή του Δήμου από αυτό το έργο, και περιορισμός του με φειδώ σε ότι ακριβώς η νομιμότητα προέβλεψε γιαυτόν, την μεταφορά ειδικών κατηγοριών δημοτών-πολιτών και κοινωνικών ομάδων χωρίς κόμιστρο.
Κλείνοντας,
και με την επισήμανση πως δεν υπάρχουν δύσκολα προβλήματα, αλλά δύσκολες
λύσεις. Λύσεις, οι οποίες βεβαίως δεν μπορεί σε καμιά περίπτωση να είναι ουδέτερες’
εκφράζω την αισιοδοξία ότι, αυτή την φορά, τα πράγματα θα ακολουθήσουν μια
άλλη πορεία, όχι σαν αυτήν που είχαμε συνηθίσει μέχρι σήμερα. Η συγκυρία είναι
τέτοια, που δεν επιτρέπει άλλες στείρες και άγονες αντιπαραθέσεις.
Επιζητεί μια λύση της λογικής, μια λύση που να ξεπλέκει αντί να περιπλέκει το
κουβάρι ακόμα περισσότερο.
Κως 09/01/17
Μιχάλης Πόγιας