Τις πιέσεις που ασκούνται στους πολίτες εντείνει η ακρίβεια, η οποία δεν αφήνει περιθώρια να χαλαρώσουν. Η βενζίνη και το ηλεκτρικό ρεύμα είναι από τα μεγαλύτερα άγχη τους, αφού καλούνται να δώσουν πολλά για να τα εξασφαλίσουν. Κάποιοι καταναλωτές κόβουν από όπου μπορούν για να τα βγάλουν πέρα άλλοι κυνηγούν τις προσφορές.
Είναι χαρακτηριστικό πως από τον περασμένο Μάιο μέχρι φέτος ο πληθωρισμός σκαρφάλωσε από το 0,1% στο 10,2% του περασμένου μήνα. Η τεράστια αυτή αύξηση έχει οδηγήσει σε επιπλέον επιβάρυνση από 130 έως 200 ευρώ τον μήνα για μια τετραμελή οικογένεια μόνο για τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης.
Από τον περασμένο Μάιο μέχρι σήμερα η φρατζόλα το ψωμί από τα 60 λεπτά σκαρφάλωσε στο 1 ευρώ και 20 λεπτά το κοτόπουλο από τα 3 ευρώ πωλείται πλέον στα 4 και 30 , ένα κιλό φέτα από τα 8 ευρώ του περασμένου Μαίου πλέον βρίσκεται στα 10 και 80. Οι ντομάτες πέρυσι είχαν 1 ευρώ και 20 λεπτά ενώ σήμερα πωλούνται από 1,70 έως και 2,50 ευρώ. Οι καταναλωτικές οργανώσεις κάνουν λόγο για αισχροκέρδεια.
Πέρσι τέτοιο καιρό η αμόλυβδη κόστιζε 1,61 το λίτρο, ενώ αυτές τις ημέρες η μέση τιμή βρίσκεται στα 2,26 αύξηση ανά λίτρο σχεδόν 66 λεπτά περισσότερα. Το diesel κίνησης από τα 1 και 33 λεπτά σκαρφάλωσε στα 1 και 86 δηλαδή 53 λεπτά επάνω με την επιδότηση των 15 λεπτών.
Η ακρίβεια καλπάζει καθημερινά, με τα βασικά αγαθά, τη βενζίνη αλλά και το ηλεκτρικό ρεύμανα προκαλούν πονοκέφαλο στους πολίτες που καλούνται να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για να ανταπεξέλθουν. Την ίδια ώρα, προβληματισμός επικρατεί και στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, το οποίο αναζητά τρόπους να ανακουφίσει τους καταναλωτές.
Σύμφωνα ειδικότερα με το ρεπορτάζ του Βασίλη Τσεκούρα και του OPEN TV, αναζητείται με κάθε τρόπο λύση για τη μείωση των τιμών των καυσίμων. Μια από αυτές, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, θα ήταν η υπεραπόδοση των εσόδων από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα καύσιμα, ωστόσο ο προϋπολογισμός έδειξε ότι δεν υπάρχουν υπερέσοδα.
Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό πως τα έσοδα από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης έχουν μειωθεί. Από τον Ιανουάριο έως και τον Απρίλιο η μείωση ανερχόταν σε 112 εκατομμύρια ευρώ. Τον Απρίλιο η μείωση ήταν στα 45 εκατ. ευρώ. Η μείωση της κατανάλωσης, με άλλα λόγια, έχει μειώσει και τα υπερέσοδα. Ένα κομμάτι που θα μπορούσε να βοηθήσει είναι και ο νέος συμπληρωματικός προϋπολογισμός ύψους 800 εκατομμυρίων.
Στις 14 ή 15 Ιουνίου αναμένεται να ανοίξει η πλατφόρμα για τα αναδρομικά στο ηλεκτρικό ρεύμα. Όσοι υποβάλλουν αίτηση θα μπορούν να λάβουν την επιστροφή του 60% του αυξημένου κόστους ρεύματος που έχουν χρεωθεί από 1η Δεκεμβρίου έως 31 Μαίου 2022 και μέχρι το ποσό των 600 ευρώ.
Δικαιούχοι θα είναι όσοι διαθέτουν ετήσιο εισόδημα έως 45.000 ευρώ. Ωστόσο, ο κ. Σκυλακάκης άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να πρόκειται για καθαρό και όχι μεικτό εισόδημα, ανοίγοντας με αυτό τον τρόπο τη βεντάλια των δικαιούχων.
Από ρεκόρ σε ρεκόρ πετάει η τιμή των καυσίμων που συνεχίζουν ανεξέλεγκτα την κούρσα των εκρηκτικών ανατιμήσεων. Η μέση τιμή κυμαίνεται σε νέα ιστορικά υψηλά στα 2,269 ευρώ το λίτρο, έχοντας τσιμπήσει 6 λεπτά από την προηγούμενη Δευτέρα που ήταν στα 2,205 ευρώ.
Στα μέσα Ιουνίου πρόκειται να ανοίξει η πλατφόρμα για την επιδότηση έως 600 ευρώ στους λογαριασμούς ρεύματος σύμφωνα με όσα είπε στον Ant1 ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης. «Η προσπάθεια είναι να ανοίξει η πλατφόρμα στις 14-15 Ιουνίου, για όσους έχουν μεικτό οικογενειακό εισόδημα έως 45.000 ευρώ. Θα μείνει ανοιχτή η πλατφόρμα για περίπου 15 ημέρες, ώστε να κάνουν αιτήσεις όλα τα νοικοκυριά» σημείωσε ο υπουργός.
Παράλληλα, έκανε γνωστό ότι είναι πιθανό να αλλάξουν τα κριτήρια, σε περίπτωση που το ποσό του οικογενειακού εισοδήματος για τους δικαιούχους θα είναι καθαρό και όχι μεικτό. Ωστόσο, όπως είπε, «αυτό θα το δούμε τις επόμενες ημέρες», διευκρίνισε o κ. Σκυλακάκης, υπογραμμίζοντας πως για το βοήθημα θα ληφθούν υπόψη τα στοιχεία εισοδήματος που αφορούν το 2020, «για να είναι ομοιόμορφη η κρίση του Κράτους για το ύψος της βοήθειας».
Όπως αποσαφήνισε, «σε περίπτωση νοικοκυριών που έχουν κοινό ρολόι, η επιδότηση θα πάει σε ένα ΑΦΜ. Αν γίνουν αιτήσεις πχ από δύο, το ποσό θα μοιραστεί. Αν γίνουν αιτήσεις από πάνω από ένα νοικοκυριά, το ποσό θα δοθεί στην χρονολογικά πρώτη αίτηση που θα κατατεθεί».
«Οι επιχειρήσεις θα έχουν μια μείωση στους λογαριασμούς τους από την εφαρμογή των μέτρων αναδρομικά για την περίοδο Ιανουαρίου – Μαρτίου 2022. Μιλάμε για ένα εκατομμύριο κόσμο, που τους επόμενους μήνες θα δει τους μειωμένους λογαριασμούς ρεύματος βάσει των μέτρων συν τα αναδρομικά», είπε ο κ. Σκυλακάκης.
«Εγώ έχω την πλήρη εικόνα. Δεν είναι μόνο θέμα της ΕΕ η απόφαση για την μείωση φόρων ή για την κατάργηση της ρήτρας αναπροσαρμογής στο ρεύμα. Είναι και θέμα χρέους. Η Ελλάδα είναι η χώρα με το μεγαλύτερο χρέος. Η Ελλάδα βρίσκεται ένα σκαλί κάτω από την επενδυτική βαθμίδα και ο πιο σκληρός κριτής μας είναι οι αγορές, γιατί αν χαθεί η επαφή με αυτές, η χώρα θα το πληρώσει για μια δεκαετία», είπε ο κ. Σκυλακάκης.
Επανέλαβε πολλάκις πως «αν βρεθεί δημοσιονομικός χώρος, θα έχουμε επιπλέον παρεμβάσεις για τους λογαριασμούς του ρεύματος και για τα καύσιμα. Κάνουμε συνεχείς ελέγχους στην αλυσίδα των καυσίμων για την αισχροκέρδεια. Το μεγάλο μας πρόβλημα είναι οι διεθνείς τιμές των καυσίμων. Οποιαδήποτε παρέμβαση στα καύσιμα, απαιτεί δημοσιονομικό χώρο».
Για τις τιμές των καυσίμων, ο αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών είπε πως «από τα καύσιμα δεν υπάρχει αύξηση στα κρατικά έσοδα, αλλά λόγω της μείωσης της κατανάλωσης, έχουμε μείωση 112 εκατομμυρίων ευρώ στον ΕΦΚ στο πρώτο τρίμηνο του 2022. Επομένως δεν έχουμε δημοσιονομικό χώρο για άλλα μέτρα».
«Δεν μπορεί να γίνει μείωση του φόρου στα καύσιμα. Αυτό απαιτεί δημοσιονομικό χώρο, διότι με το που μειώσεις τον φόρο, θα έχεις μεγάλη κατανάλωση και θα υπάρξει απώλεια εσόδων από τον ΕΦΚ στα καύσιμα. Αν κάνουμε μείωση του ΦΠΑ, θα έχουμε σοβαρή μείωση των δημοσίων εσόδων και δεν θα έχουμε μετά δημοσιονομικό χώρο. Εκτιμούμε ότι η τακτική της επιδότησης είναι προτιμότερη από την μείωση των φόρων», συμπλήρωσε ο κ. Σκυλακάκης.
Σχετικά με το πρόβλημα που υπάρχει για δικαιούχους του βοηθήματος για τα καύσιμα, λόγω του ότι δεν διαθέτουν smartphone για να «κατεβάσουν» την ψηφιακή κάρτα καυσίμων, στην οποία το ποσό είναι 5 ευρώ μεγαλύτερο από ότι στις άλλες μορφές επιδότησης, ο Θόδωρος Σκυλακάκης είπε πως καθώς δεν μπορεί να υπάρξει άλλη παρέμβαση για ακύρωση της κάρτας, η προτεινόμενη λύση σε όσους δικαιούχους δεν μπορούν να αποκτήσουν πρόσβαση στην ψηφιακή κάρτα, είναι «να κατεβάσουν την εφαρμογή στο κινητό ενός άλλου προσώπου, ενός φίλου τους και να βάλουν τα χαρακτηριστικά τα δικά τους, ώστε να εγκριθεί το ποσό. Μετά, θα πρέπει να γίνει μια επίσκεψη μαζί με το κινητό αυτό στο πρατήριο καυσίμων και εκεί μπορεί να εξαντληθεί το ποσό της επιδότησης με ένα γέμισμα, 45 ευρώ είναι το συνολικό ποσό».
«Δεν έχουμε δημοσιονομικό χώρο αυτήν την στιγμή για παράταση του μέτρου της επιδότησης στα καύσιμα τους επόμενους μήνες, ενώ επηρεάζεται η τύχη του και από την πορεία της τιμής του φυσικού αερίου και τα μέτρα για την επιδότηση των λογαριασμών του ηλεκτρικού ρεύματος», είπε ο Θόδωρος Σκυλακάκης.
Η καταβολή του Fuel Pass, της ενίσχυσης για τα καύσιμα, βρίσκεται σε εξέλιξη, με τις αιτήσεις των δικαιούχων να «τρέχουν» ακόμη. Στόχος του επιδόματος βενζίνης είναι να «απορροφηθεί» μέρος του αυξημένου χρηματικού ποσού που δίνουν πλέον οι πολίτες για καύσιμα.
Ωστόσο, μία δεύτερη φάση του Fuel Pass και για την περίοδο του καλοκαιριού φαίνεται να είναι στο «τραπέζι», με τα σενάρια να λένε ότι θα δοθεί και μετά τον Ιούνιο, με τον κύκλο των αιτήσεων να ανοίγει -πιθανότατα- τον Ιούλιο.
Υπενθυμίζεται πως οι πολίτες μπορούν να επιλέξουν την είσπραξη της επιδότησης καυσίμου σε τραπεζικό λογαριασμό ή τη δημιουργία άυλης ψηφιακής κάρτας (στην οποία θα τους πιστωθούν επιπλέον 5 ευρώ) η οποία χρησιμοποιείται αποκλειστικά σε πρατήρια καυσίμων.
Προ ολίγων ημερών, ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης, μιλώντας στον Real FM, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να επεκταθεί το μέτρο του Fuel Pass και για τους επόμενους καλοκαιρινούς μήνες μετά τον Ιούνιο (η ισχύουσα επιδότηση είναι για το τρίμηνο Απρίλιος - Ιούνιος) ενώ ήδη έχει ανακοινωθεί ότι η οριζόντια επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης (έκπτωση 0,15 λεπτά το λίτρο) θα ισχύσει και για Μάιο και για Ιούνιο.
Το παραπάνω φαίνεται να επιβεβαιώνει η εφημερίδα «Τα Νέα», που γράφει ότι το οικονομικό επιτελείο επεξεργάζεται ένα πρόσθετο πακέτο στήριξης για τα καύσιμα, ύψους από 800 εκατ. μέχρι 1 δισ. ευρώ. Ωστόσο, σε αυτό δεν είναι περιλαμβάνεται μόνο το νέο έκτακτο επίδομα, αλλά και ακόμη δύο μέτρα για πιο φθηνή -τελικά- βενζίνη και diesel.
Για πρόσβαση και αίτηση στην πλατφόρμα για το Fuel Pass πατήστε εδώ: https://vouchers.gov.gr/
Υπενθυμίζεται ότι το ποσό της ενίσχυσης κυμαίνεται από 30 έως 50 ευρώ και εξαρτάται από τον τύπο του οχήματος και την κύρια κατοικία του δικαιούχου.
Τα βήματα της αίτησης:
Η ΚΥΑ περιγράφει τα βήματα για την πίστωση του επιδόματος βενζίνης:
Προβλέπεται ποσό ενίσχυσης 50 ευρώ για ιδιοκτήτες αυτοκινήτων και 35 ευρώ για ιδιοκτήτες μοτοσικλετών με κύρια κατοικία στις Περιφέρειες:
40 ευρώ για ιδιοκτήτες αυτοκινήτων και 30 ευρώ για ιδιοκτήτες μοτοσικλετών με κύρια κατοικία στην υπόλοιπη Ελλάδα.
Το επίδομα βενζίνης πιστώνεται στον δικαιούχο είτε:
Διαδικασία πίστωσης σε τραπεζικό λογαριασμό:
Μετά την ολοκλήρωση της αίτησης και εφόσον επαληθευθεί η ιδιότητά του ως δικαιούχου, η Κοινωνία της Πληροφορίας διαβιβάζει εγκριτική απόφαση στην τράπεζα για τον σκοπό της πίστωσης του ποσού της οικονομικής ενίσχυσης, και εν συνεχεία εμβάζει, στο πιστωτικό ίδρυμα το χρηματικό ποσό που αντιστοιχεί στον δικαιούχο.