Tourism.gr: Πόσο μεγάλη είναι η ευθύνη ανάληψης ενός τόσο σημαντικού Τομέα για την οικονομία της χώρας;
Κόνσολας Μάνος: O τουρισμός είναι η Δημιουργική Ελλάδα, η Ελλάδα που παράγει πλούτο. Υπό αυτή την έννοια, αισθάνομαι μεγάλη τιμή και ευθύνη για το γεγονός ότι ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, μου ανέθεσε την πολιτική ευθύνη του Τομέα Τουρισμού. Ο Ελληνικός τουρισμός συνεισφέρει στο ΑΕΠ κατά 18,5%,έχει συμμετοχή στο 23,1% της συνολικής απασχόλησης και αποφέρει έσοδα 13,2 δις ευρώ.
Η δική μου προσέγγιση στον τομέα του Τουρισμού στηρίζεται στην ευθύνη και στη διαμόρφωση προγραμματικών προτάσεων που θα ενισχύσουν τη δυναμική του τουρισμού μας.
Tourism.gr: Είναι ο Τουρισμός πεδίο κομματικών αντιπαραθέσεων ή χρειάζεται μια εθνική στρατηγική;
Κ.Μ: Υπάρχουν τέσσερα πεδία που δεν προσφέρονται για κομματικές αντιπαραθέσεις. Είναι η Εξωτερική Πολιτική, η Άμυνα, η Παιδεία και ο Τουρισμός. Σταθερή επιδίωξή μου είναι η διαμόρφωση κουλτούρας συνεννόησης και συναίνεσης για τα ζητήματα του τουρισμού, όχι μόνο σε πολιτικό, αλλά και σε κοινωνικό επίπεδο. Η εθνική στρατηγική προκύπτει μέσα από τη συνεννόηση και τη σύγκλιση, απαιτεί αίσθηση ευθύνης και μέτρου, νέες ιδέες και αποφασιστικότητα. Όπως έχω πει πολλές φορές, στον τουρισμό δεν υπάρχει χώρος για ιδεοληψίες.
Tourism.gr: Τουρισμός η «ατμομηχανή» της οικονομίας. Ποιες οι δυνατότητες ανάπτυξης μέσα στη διεθνή συγκυρία της ανασφάλειας;
Κ.Μ: Η στρατηγική της χώρας στον τουρισμό πρέπει να έχει ως δομικό στοιχείο την εξωστρέφεια.Δεν μπορεί να υπάρχει εφησυχασμός σε καμία περίπτωση. Αντίθετα, πρέπει να είμαστε σε θέση να διακρίνουμε τις νέες τάσεις που διαμορφώνονται και να είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις. Είναι δεδομένη η μετατόπιση της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς προς την Ανατολή. Δεν είναι τυχαίο ότι μία από αυτές τις χώρες, η Κίνα, που είναι και η μεγαλύτερη χώρα, βρίσκεται στην πρώτη θέση σε ότι αφορά στις τουριστικές δαπάνες με 261 δισεκατομμύρια δολάρια και οι Κινέζοι τουρίστες είναι από τους λίγους που σταθερά αυξάνουν τις τουριστικές δαπάνες κάθε χρόνο. Η Ελλάδα, αυτή τη στιγμή, όμως, δεν μπορεί να προσελκύσει ούτε το 1% των Κινέζων τουριστών, και αυτό πρέπει να αλλάξει. Άρα, μία από τις στρατηγικές μας επιλογές θα πρέπει να είναι το άνοιγμα στην τουριστική αγορά της Κίνας. Το αναφέρω ως παράδειγμα και ως έναν από τους στρατηγικούς στόχους για να ενισχυθεί η δυναμική του Ελληνικού τουρισμού.
Tourism.gr: Ποια είναι η εικόνα του Ελληνικού τουρισμού σήμερα. Πιστεύετε ότι το 2017 θα είναι μια καλή χρονιά για τον τουρισμό μας;
Κ.Μ: Κάποιοι στέκονται στον αριθμό των επισκεπτών αλλά το πρόσημο κάθε χρονιάς το καθορίζουν τα έσοδα. Υπάρχουν επίσημα στοιχεία που καταδεικνύουν τη μείωση της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού μας προϊόντος, αλλά και την αδυναμία μας να προσελκύσουμε επισκέπτες υψηλού εισοδηματικού επιπέδου, οι οποίοι θα συμβάλλουν στην αύξηση των εσόδων. Οι ταξιδιωτικές εισπράξεις το 2016 διαμορφώθηκαν στα 13.207 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 6,5% σε σύγκριση με το 2015. Μειώθηκε η μέση δαπάνη στα 471€, από 541 € το 2015. Μειώθηκε κατά 9,1% η δαπάνη ανά διανυκτέρευση (2016: 68 ευρώ, 2015: 75 ευρώ), ενώ η μέση διάρκεια παραμονής διαμορφώθηκε στις 6,9 διανυκτερεύσεις, μειωμένη κατά 4,3% σε σύγκριση με το 2015 (2015: 7,2 διανυκτερεύσεις). Οι εισπράξεις από Γερμανία μειώθηκαν κατά 5,2%, από Γαλλία μειώθηκαν κατά 25,6% και από Ηνωμένο Βασίλειο επίσης μειώθηκαν κατά 3,7%. Γιατί συνέβη αυτό; Γιατί πολύ απλά το τουριστικό μας προϊόν έγινε πιο ακριβό λόγω των μεγάλων φορολογικών επιβαρύνσεων που επιβλήθηκαν την τελευταία διετία. Δεν μου αρέσει η καταστροφολογία, μιλάω πάντα με στοιχεία. Αλλά αν δεν ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητα μας, τότε θα συνεχίσουμε να καταγράφουμε μείωση των εσόδων από τον τουρισμό.
Tourism.gr: Η πολιτική κατάσταση στη χώρα ευνοεί τις επενδύσεις στον τουρισμό;
Κ.Μ: Σαφέστατα και όχι. Δεν είναι μόνο το κλίμα αστάθειας και αβεβαιότητας που κυριαρχεί με ευθύνη της κυβέρνησης. Είναι και η υπερφορολόγηση, αλλά και η μείωση της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού μας προϊόντος, που λειτουργούν αποτρεπτικά για τις επενδύσεις. Η αύξηση των τουριστικών εσόδων περνάει μέσα από επενδύσεις μεγάλης κλίμακας που θα προσελκύσουν επισκέπτες υψηλού εισοδήματος, θα δημιουργήσουν νέες υποδομές που θα διαφοροποιήσουν και θα εμπλουτίσουν το τουριστικό μας προϊόν και θα συμβάλλουν στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Σήμερα, όμως, στο 80% της χώρας υπάρχουν απαγορεύσεις για την υλοποίηση επενδύσεων στον τουρισμό. Σήμερα η χωροθέτηση τουριστικών εγκαταστάσεων εξαρτάται από τη συνάφειά τους με τα Περιφερειακά Χωροταξικά, η οποία δεν είναι δεδομένη, καθώς τα πλαίσια ανάγονται στο μακρινό 2003. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ λειτούργησε υπονομευτικά απέναντι σε κάθε επενδυτική προσπάθεια ή πρωτοβουλία στον τομέα του τουρισμού.
Tourism.gr: Μιλήσατε για υπερφορολόγηση. Αυτό ισχύει για όλη την οικονομία όμως όχι μόνο για τον τουρισμό.
Κ.Μ: Ο τουρισμός είναι η βαριά μας βιομηχανία, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, όμως, επέλεξε την υπεφορολόγηση του τουριστικού προϊόντος, πλήττοντας καίρια την ανταγωνιστικότητά του, αλλά και τη βιωσιμότητα χιλιάδων επιχειρήσεων.
Σας υπενθυμίζω ότι:
- Αύξησε το ΦΠΑ στη διαμονή από το 6,5% στο 13%.
- Αύξησε το ΦΠΑ στην εστίαση από το 13% στο 24%.
- Αύξησε το φορολογικό συντελεστή για τις επιχειρήσεις από το 26% στο 29%.
- Κατάργησε τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά.
- Επέβαλε ειδικό τέλος διανυκτέρευσης που θα ισχύσει από το 2018 σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια.
- Αύξησε τον ΕΝΦΙΑ σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια.
Όλα τα παραπάνω, έχουν καταστήσει ακριβότερο το τουριστικό μας προϊόν, έχουν μειώσει την ανταγωνιστικότητά μας σε σχέση με χώρες όπως η Ιταλία, η Ισπανία, η Κύπρος, η Τουρκία και η Κροατία.
Η Νέα Δημοκρατία δεν πιστεύει στη λογική της αύξησης των φόρων.
Αντίθετα, είναι αποφασισμένη να υιοθετήσει μια πολιτική αποκλιμάκωσης των φορολογικών επιβαρύνσεων που έχουν επιβληθεί.
Tourism.gr: Ποιοι είναι οι βασικοί άξονες του προγράμματος της ΝΔ;
Κ.Μ: Η Νέα Δημοκρατία είναι αποφασισμένη να προχωρήσει σε βαθιές τομές και μεταρρυθμίσεις που θα απογειώσουν τον Ελληνικό τουρισμό. Πέρα από τη φορολογική αποκλιμάκωση με τη μείωση του συντελεστή φόρου για τις επιχειρήσεις στο 20% και τη μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 30%, έχουμε σαφείς και συγκεκριμένους άξονες πολιτικής που στοχεύουν στην Πολυκεντρική Τουριστική Ανάπτυξη, όπως:
- Τη διαμόρφωση και την άμεση ενεργοποίηση ενός νέου χωροταξικού για τον τουρισμό που θα δημιουργήσει προϋποθέσεις για επενδύσεις μεγάλης κλίμακας με στόχο:
α) την προσέλκυση επισκεπτών υψηλού εισοδήματος,
β) την αύξηση των εσόδων και της κατά κεφαλήν τουριστικής δαπάνης,
γ) την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
- Ένας νέος αναπτυξιακός νόμος για τον τουρισμό με σαφή και συγκεκριμένη στόχευση:
α) την ενίσχυση καινοτόμων και εξωστρεφών επενδυτικών σχεδίων,
β) την αναβάθμιση καταλυμάτων και τη βελτίωση των υπηρεσιών τους,
γ) την καινοτομία και την ανάπτυξη νέων τουριστικών προϊόντων.
- Η διαφοροποίηση και ο εμπλουτισμός του τουριστικού προϊόντος με τη συνδυαστική ανάπτυξη διαφορετικών μορφών τουρισμού, με τη δημιουργία destination brand για κάθε προορισμό σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.
- Το δυναμικό άνοιγμα σε νέες και αναδυόμενες τουριστικές αγορές και τη μετατροπή της Ελλάδας σε κέντρο της τουριστικής εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου με ριζική ανατροπή των δομών τουριστικής εκπαίδευσης.
Το πρόγραμμά μας είναι προϊόν μελέτης αλλά και διαλόγου με τους φορείς του τουρισμού και είναι σχεδόν έτοιμο. Το επόμενο διάστημα θα παρουσιαστεί αναλυτικά, είναι μια προγραμματική πρόταση με σημείο αναφοράς το μέλλον.
Tourism.gr: Ελλάδα δεν είναι μόνο ήλιος και θάλασσα; Ποια τα περιθώρια ανάπτυξης τους θεματικών μορφών τουρισμού στη χώρα μας, όπως ο ιατρικός τουρισμός;
Κ.Μ: Η κυβέρνηση, αδρανοποίησε πλήρως το θεσμικό πλαίσιο, που παρέλαβε έτοιμο, για την ανάπτυξη του ιατρικού τουρισμού. Ορισμένοι δεν συνειδητοποιούν ότι το κράτος έχει συνέχεια και κορυφαίες στρατηγικές επιλογές, όπως η ανάπτυξη του ιατρικού τουρισμού δεν μπορούν να ακυρώνονται. Ο τουρισμός υγείας αποτελεί ένα τομέα στον οποίο η Ελλάδα αξίζει να επενδύσει. Η χώρα μας θα μπορούσε να προσελκύσει περίπου 100.000 ασθενείς με ετήσια έσοδα 400 εκατ. ευρώ.
Για να γίνει όμως αυτό, υπάρχουν κάποια προαπαιτούμενα όπως:
- Η ολοκλήρωση του κανονιστικού πλαισίου για την πιστοποίηση και λειτουργία μονάδων ιατρικού τουρισμού που θα δημιουργήσουν και νέες θέσεις εργασίας.
- Η δημιουργία Cluster συνεργατικών σχηματισμών ανάμεσα σε νοσοκομεία, ιατρικά κέντρα και ξενοδοχεία.
- Η στόχευση σε συγκεκριμένες χώρες στις οποίες υπάρχει αεροπορική σύνδεση και δεδομένο τουριστικό ενδιαφέρον για την Ελλάδα, όπως οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Κίνα, η Ρωσία, η Νοτιοανατολική Ευρώπη.
- Η υπογραφή διακρατικών συμφωνιών και συμβάσεων συνεργασίας με Ασφαλιστικά Ταμεία του εξωτερικού.
- Ο συνδυασμός του τουρισμού υγείας με άλλες μορφές εναλλακτικού τουρισμού, όπως ο συνεδριακός, ο εκπαιδευτικός, ο αθλητικός και ο χειμερινός
Tourism.gr: Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας προορισμοί;
Κ.Μ: Οι γωνιές της Ελλάδας, που ακόμα δε γνώρισα. Και υπάρχουν πολλές, κάθε φορά ανακαλύπτω στη χώρα μας μοναδικούς προορισμούς. Η Ελλάδα είναι ο κορυφαίος τουριστικός προορισμός. Το μήνυμα αυτό πρέπει να το κάνουμε πραγματικότητα και να του δώσουμε παγκόσμια εμβέλεια.