Δεκάδες είναι οι παραβάσεις από την Τουρκία στον εναέριο χώρο της Ελλάδας κι εντός του 2024, επιδεικνύοντας ξανά σημάδια του… παλιού της εαυτού.
Η Τουρκία κινείται ξανά στο όριο πρόκλησης νέας έντασης με την Ελλάδα, μετά το μπαράζ παραβιάσεων στο FIR Αθηνών για το 2024, με συνολικά δεκαεπτά αεροσκάφη. Συγκεκριμένα, πέντε ζεύγη τουρκικών F–16, τρία Phantom F–4, 2 μη επανδρωμένα, ένα κατασκοπευτικό και CN–235 και ένα αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας ATR–72, την Τρίτη, δεν κατέθεσαν σχέδια πτήσης και προχώρησαν σε συνολικά δώδεκα παραβάσεις στο Νοτιοανατολικό Αιγαίο, αγνοώντας πλήρως τους Κανόνες Εναέριας Κυκλοφορίας.
Με έξι επικίνδυνους σχηματισμούς, προκάλεσαν εμπλοκές και αναχαιτίσεις από ελληνικά μαχητικά. Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας δεν αιφνιδιάσθηκε καθώς μπορεί τους τελευταίους μήνες να υπήρχε ηρεμία, όμως, το επίπεδο ετοιμότητας δεν έχει αλλάξει ούτε στο ελάχιστο, αφού δεν έχει αλλάξει τίποτα στις επιδιώξεις της Άγκυρας στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.
Από την αρχή του έτους, τουρκικά αεροσκάφη έχουν πραγματοποιήσει συνολικά 263 παραβάσεις των ΚΕΚ, εκ των οποίων οι 204 εντοπίζονται από τις αρχές Αυγούστου, όταν η Ελλάδα άρχισε τις έρευνες για την πόντιση του καλωδίου ηλεκτρικής διασύνδεσης με την Κύπρο και το Ισραήλ.
Τα όρια του FIR Αθηνών έχουν καθορισθεί με τις Περιοχικές Συμφωνίες Αεροναυτιλίας Ευρώπης (1950, 1952, 1958) του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO). Στο πλαίσιο αυτών των συμφωνιών, στις οποίες –θεωρητικά– έχει συναινέσει και η Άγκυρα, ο έλεγχος της εναέριας κυκλοφορίας και της παροχής πληροφοριών πτήσεων εντός του FIR Αθηνών είναι αρμοδιότητα της Ελλάδας. Η Τουρκία αρνείται να συμμορφωθεί με τις υποδείξεις του ICAO και δεν υποβάλλει σχέδια πτήσης των στρατιωτικών της αεροσκαφών.