Στην εφαρμογή του λεγόμενου «σουηδικού μοντέλου» Σύμπραξης Δημόσιου - Ιδιωτικού Τομέα σε τρία νοσοκομεία αναφέρθηκε ο Πρωθυπουργός από το βήμα της Βουλής.
Βασιλική Αγγουρίδη
Αποφασισμένη να υλοποιήσει μέσα στο 2020, σε πιλοτική φάση αρχικά, ένα μοντέλο ΣΔΙΤ μεταξύ τριών δημόσιων νοσοκομείων και του ιδιωτικού τομέα εμφανίζεται η Κυβέρνηση. Τα εν λόγω σχέδια επανέλαβε, κατά τη συζήτηση για την ψήφιση του Προϋπολογισμού, ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης, σημειώνοντας πως η συνεργασία θα ξεκινήσει εντός του ερχόμενου έτους «σύμφωνα με το σουηδικό μοντέλο».
Οι ΣΔΙΤ είναι κατά κανόνα μακροχρόνιες συμβάσεις για την εκτέλεση έργων ή παροχή υπηρεσιών, που αξιοποιούν την τεχνογνωσία του ιδιωτικού τομέα υπό τον αυξημένο εποπτικό ρόλο του δημοσίου τομέα.
Αν και ο κ. Μητσοτάκης δεν έδωσε περισσότερες λεπτομέρειες, ο Υπουργός Υγείας στο παρελθόν έχει αναφέρει πως τα δημόσια νοσοκομεία θα «αγοράζουν» υπηρεσίες από ιδιώτες παρόχους, κυρίως στο διαγνωστικό τομέα, στις καλύτερες δυνατές τιμές, διευκολύνοντας ασθενείς, οι οποίοι όπως έχει υποστηριχθεί δεν θα επιβαρύνονται οικονομικά, αλλα και γιατρούς.
Τι αφορά όμως αυτή η ΣΔΙΤ κατά τα σουηδικά πρότυπα; Το Συμβούλιο της Κομητείας της Στοκχόλμης αποφάσισε το 2008 την ανέγερση του νέου Karolinska Solna University Hospital (NKS), που θα αντικαθιστούσε σταδιακά το παλαιότερο πανεπιστημιακό νοσοκομείο. Επιπλέον, αποφασίστηκε το νοσοκομείο να ακολουθήσει ένα διαφορετικό τρόπο λειτουργίας και να αναθέσει σε ιδιώτες παρόχους τμήμα των υπηρεσιών υγείας του.
Άλλωστε, προσεγγίζουμε τη Σουηδία μόνο στο γενικό πληθυσμό και στον πληθυσμό των γιατρών. Πέραν από τις εμφανείς διαφορές, που δημιουργούν ερωτηματικά για τις δυνατότητες προσαρμογής ενός «σουηδικού μοντέλου», που χρειάστηκε κάποια χρόνια για να αναπτυχθεί, στην ελληνική πραγματικότητα των ψαλιδισμένων προϋπολογισμών και των δημοσιονομικών περιορισμών, το ίδιο το εγχείρημα του NKS, έχει αντιμετωπιστεί με σκεπτικισμό.
Η απόκλιση μεταξύ των μοντέλων επιχειρηματικότητας που ακολουθούν δημόσιος και ιδιωτικός τομέας, η οποία έγινε άμεσα αντιληπτή στη Σουηδία, δεν αποκλείεται να δημιουργήσει ουσιαστικά αναχώματα, κατά την εφαρμογή του μέτρου σε ένα βυθισμένο στη γραφειοκρατία ελληνικό σύστημα υγείας.
Υπάρχουν μια σειρά από πληροφορίες που πρέπει να διευκρινιστούν σε ό,τι αφορά τα σχέδια της ελληνικής κυβέρνησης, όπως ποια θα είναι τα τρία νοσοκομεία που θα επιλεχθούν. Θα προτιμηθούν δημόσια νοσοκομεία υψηλής αποδοτικότητας ή κάποια που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα κάλυψης των αναγκών του πληθυσμού στην παροχή υπηρεσιών υγείας;
Όπως τονίζεται και σε εργασία που δημοσιεύθηκε πρόσφατα σε διεθνές επιστημονικό περιοδικό για τις Επιχειρήσεις και το Βιομηχανικό Μάρκετινγκ, προκειμένου η συνεργασία να είναι επωφελείς και για τις δύο πλευρές θα πρέπει και ιδιωτικός και δημόσιος τομέας να έχουν αναθέσει θέσεις κλειδιά σε ανθρώπους με γνώσεις και εμπειρία, ιδανικά και από τις «όχθες». Βέβαια, στην Ελλάδα η αδυναμία εξεύρεσης και επιλογής κατάλληλων στελεχών έχει καταστεί εγγενές χαρακτηριστικό, όπως κατέδειξε μάλιστα και η διαδικασία διορισμού διοικητών στα δημόσια νοσοκομεία.