Την τοπική οικονομία των νησιών, σε μια περίοδο που σταδιακά ομαλοποιείται η κατάσταση στον τουρισμό έπειτα από τα δύο εφιαλτικά χρόνια της πανδημίας, απειλούν ευθέως οι αυξήσεις των εισιτηρίων στην ακτοπλοΐα.
Η ήδη λαβωμένη οικονομία των νησιών εξαιτίας των δύο ετών κορωνοϊού που έβαλε «πάγο» στον τουρισμό αλλά και της ενεργειακής κρίσης που έχει τινάξει στον αέρα τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, έρχεται αντιμέτωπη με τις συνεχείς αυξήσεις και στην ακτοπλοΐα που πυροδοτούν νέες ανατιμήσεις στα προϊόντα, δυσχεραίνουν τις μετακινήσεις των νησιωτών αλλά και επηρεάζουν άμεσα τον εσωτερικό τουρισμό.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων θα ξεπεράσουν το 15% μέχρι το καλοκαίρι σε σχέση με πέρυσι προκαλώντας τεράστια οικονομική επιβάρυνση στους κατοίκους των μικρών νησιών τόσο λόγω του κόστους των εισιτηρίων όσο και λόγω των ανατιμήσεων που θα επιφέρει σε βασικά αγαθά και την ίδια ώρα θα προκαλέσει δεύτερες σκέψεις σε όσους θα θελήσουν να επισκεφθούν τα μικρά νησιά για τις καλοκαιρινές διακοπές τους.
Όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ της «δημοκρατικής» τα Δωδεκάνησα θα είναι αυτά που θα πληρώσουν και πάλι την… νύφη, αφού είναι ο πιο απομακρυσμένος νησιωτικός νομός από το λιμάνι του Πειραιά κι αυτό αποτελεί από μόνο του ανασταλτικό παράγοντα καθώς εκτός από τις πολλές ώρες, οι εν δυνάμει επισκέπτες θα πρέπει να δαπανήσουν και περισσότερα χρήματα για να ταξιδέψουν, είτε με πλοίο, είτε με αεροπλάνο.
Για παράδειγμα, μια τετραμελής οικογένεια για να ταξιδέψει με πλοίο από τον Πειραιά τη Ρόδο για τις ημέρες του Πάσχα χωρίς αυτοκίνητο και χωρίς καμπίνα για 18 και πλέον ώρες, θα πρέπει να πληρώσει περίπου 500 με επιστροφή και μόνο για την οικονομική θέση κι αυτό εάν έχει γίνει εγκαίρως η κράτηση για τα φθηνά εισιτήρια, διαφορετικά το ποσό εκτοξεύεται πάνω από τα 600 ευρώ!
Νίκος Κομηνέας, δήμαρχος Αστυπάλαιας
«Οι νέες ανατιμήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια θα κοστίσουν πολύ ακριβά στους νησιώτες, αφού θα επιβαρύνουν οικονομικά όχι μόνο τις μετακινήσεις αλλά γενικά την καθημερινότητά τους εξαιτίας των νέων ανατιμήσεων των προϊόντων που μοιραία θα επιβληθούν, καθώς το μεταφορικό κόστος θα αυξηθεί περαιτέρω. Επιπλέον θα έχει άμεσες επιπτώσεις και στον εσωτερικό τουρισμό, διότι τα νησιά μας θα καταστούν λιγότερο ανταγωνιστικά σε σχέση με αυτά που βρίσκονται κοντά στον Πειραιά. Οι Ελληνες επισκέπτες θα προτιμήσουν τους κοντινούς προορισμούς για τους οποίους θα πληρώσουν φθηνότερα εισιτήρια», λέει στη «δημοκρατική» ο δήμαρχος Αστυπάλαιας κ. Νίκος Κομηνέας σημειώνοντας ότι είναι ήδη απαγορευτικό να ταξιδέψει αεροπορικώς κάποιος από την Αθήνα για το νησί καθώς τους μήνες αιχμής θα πρέπει να πληρώσει έως και 220 ευρώ το άτομο aller-retour (!), γι’ αυτό και οι περισσότεροι επισκέπτες επιλέγουν την μετακίνηση με πλοίο.
Λευτέρης Πέντες, δήμαρχος Πάτμου
Ο δήμαρχος Πάτμου κ. Λευτέρης Πέντες με δηλώσεις του στη «δημοκρατική», δεν έκρυψε την αγωνία του για τις νέες ανατιμήσεις που θα επιφέρει η επιπλέον αύξηση στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, παράλληλα με τις επιπτώσεις στον τουρισμό. «Οπωσδήποτε οι νέες αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια θα επηρεάσουν τις τιμές σε μια σειρά από βασικά προϊόντα και αγαθά τα οποία ήδη πληρώνουμε ακριβά λόγω του αυξημένου μεταφορικού κόστους και προφανώς επιπτώσεις θα έχει και στον εσωτερικό τουρισμό. Η γενικότερη οικονομική στενότητα και στη χώρα μας, δημιουργεί δεύτερες και τρίτες σκέψεις στους δυνητικούς επισκέπτες ως προς την επιλογή των προορισμών καθώς το βασικότερο κριτήριο είναι το οικονομικό».
Λευτέρης Παπακαλοδούκας, δήμαρχος Σύμης
Σύμφωνα με τον δήμαρχο της Σύμης κ. Λευτέρη Παπακαλοδούκα, τα νησιά της Δωδεκανήσου είναι αυτά που θα επηρεαστούν περισσότερο από τις αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, καθώς οι κάτοικοι της πρωτεύουσας θα επιλέξουν για τις διακοπές τους κοντινότερους και φθηνότερους προορισμούς. Όπως επισημαίνει ο εσωτερικός τουρισμός θα επηρεαστεί σημαντικά αλλά την παρτίδα θα τη σώσουν στο νησί του όπως εκτιμά, οι Συμιακοί που διαμένουν σε άλλες περιοχές της χώρας και στο εξωτερικό και θα επιστρέψουν για τις διακοπές τους, οι αλλοδαποί που έχουν αγοράσει σπίτι στη Σύμη και οι Ροδίτες που προτιμούν διαχρονικά το νησί. «Εκτιμώ ότι λόγω των ανατιμήσεων οι αφίξεις από την Αθήνα θα είναι περιορισμένες σε σχέση με το 2019, αφού αν κάποιος θέλει να ταξιδέψει ακτοπλοϊκώς για Σύμη από τον Πειραιά με καμπίνα θα χρειαστεί να πληρώσει 120 ευρώ το άτομο, οπότε το πιθανότερο είναι να επιλέξει έναν προορισμό που θα είναι πιο κοντά όπως οι Κυκλάδες, η Σύρος, η Υδρα, οι Σπέτσες, η Αίγινα κ.ά. Βεβαίως περιμένουμε και νέες ανατιμήσεις στα προϊόντα που εμείς οι νησιώτες τα πληρώνουμε πιο ακριβά και τώρα οι τιμές έχουν εκτοξευθεί στα ύψη, εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης», λέει ο κ. Λ. Παπακαλοδούκας.
Στράτος Αμύγδαλος, αντιδήμαρχος Καστελλορίζου
Προβληματισμός επικρατεί και στο Καστελλόριζο για τις επιπτώσεις από τις νέες αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Όπως λέει ο αντιδήμαρχος Καστελλορίζου κ. Στράτος Αμύγδαλος στη «δημοκρατική» παρά τα θετικά μηνύματα για τον εσωτερικό τουρισμό είναι πιθανόν να επηρεαστεί η κίνηση από την αύξηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. «Είναι πολύ θετικά τα μηνύματα που έρχονται μέχρι στιγμής για την νέα τουριστική περίοδο, κυρίως για τον εσωτερικό τουρισμό. Αναπτύσσεται ωστόσο προβληματισμός σχετικά με το κατά πόσο θα επηρεαστεί η κίνηση από τις αυξήσεις στα εισιτήρια που θα συμπαρασύρουν και τα προϊόντα. Δυστυχώς εμείς στο Καστελλόριζο λόγω του μεταφορικού κόστους και των ενδονησιωτικών μεταφορών είμαστε αναγκασμένοι να πληρώνουμε τα ίδια προϊόντα σε υψηλότερες τιμές σε σχέση όχι μόνο με την ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά ακόμα και με μεγαλύτερα νησιά όπως είναι για παράδειγμα η Ρόδος. Μέχρι στιγμής οι επιχειρηματίες του νησιού έχουν απορροφήσει τις αυξήσεις αλλά αυτό δεν μπορεί να συνεχίσει να συμβαίνει», λέει στη «δ» ο κ. Στρ. Αμύγδαλος.
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες πάντως, προκειμένου να αντιμετωπίσουν το ολοένα αυξανόμενο κόστος των ακτοπλοϊκών καυσίμων έχουν ήδη προχωρήσει σε μειώσεις της ταχύτητας των πλοίων, σε συνένωση δρομολογίων αλλά και σε αραίωση της συχνότητας των δρομολογίων.
Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας έχει προτείνει στο υπουργείο Ναυτιλίας την επιβολή μηχανισμού προστασίας από τις υπερβολικές αυξήσεις στις τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων, στη βάση της μέσης τιμής του προηγούμενου διαστήματος, την προσωρινή μείωση του ΦΠΑ στα επίπεδα του 6%, την επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών, όπως κατά τη διάρκεια της πανδημίας, την προκήρυξη επιπλέον γραμμών δημόσιας υπηρεσίας (αφού όλες οι γραμμές έχουν γίνει de facto άγονες), την αύξηση των μισθωμάτων κατά τουλάχιστον 30% για τις υφιστάμενες άγονες γραμμές, την προσωρινή αναστολή των υποχρεωτικών εκπτώσεων που προβλέπονται για διάφορες κατηγορίες επιβατών και την ενίσχυση της ρευστότητας του κλάδου με την άμεση καταβολή του μεγαλύτερου μέρους των οφειλών του Δημοσίου.