Ωστόσο, καταγράφεται επιδείνωση σε σχέση με τον περασμένο Ιανουάριο, όσον αφορά την εικόνα που έχουν οι ξένοι τουρίστες για τη χώρα μας σε τρείς βασικές αγορές, τη Γερμανία, τη Μ. Βρετανία και τις ΗΠΑ λόγω του προσφυγικού- μεταναστευτικού ζητήματος, το οποίο εξελίσσεται σε βασικό ανασταλτικό παράγοντα για την τελική επιλογή των τουριστών.
Αυτό προκύπτει από τη δεύτερη διαδικτυακή μελέτη που υλοποίησε η Censuswide για λογαριασμό του SETE Intelligence, στις αγορές της Μεγάλης Βρετανίας, Γερμανίας και Ηνωμένων Πολιτειών και παρουσίασε ο Α' Αντιπρόεδρος ΔΣ του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων κ. Γ. Ρέτσος στην ομιλία του στο Διεθνές Συνέδριο που συνδιοργάνωσαν σήμερα ΟΚΕ, ΕΟΚΕ και Αντιπροσωπεία της ΕΕ στην Ελλάδα με θέμα: «Ανθρώπινες ροές και ο κόσμος μας: μπορεί η Ευρώπη ν' αντιμετωπίσει το Προσφυγικό και Μεταναστευτικό ζήτημα;».
Όπως ανέφερε ο κ. Ρέτσος με την τουριστική περίοδο να έχει ήδη ξεκινήσει, είναι επιτακτικό η Πολιτεία να αντιμετωπίσει άμεσα και αποτελεσματικά τις προκλήσεις του προσφυγικού ζητήματος, ώστε να διασφαλιστεί με κάθε μέσο ότι δεν αλλοιώνεται η καθημερινότητα των τοπικών κοινωνιών, δεν θα πληγεί περαιτέρω η οικονομία και η απασχόληση και δεν επηρεάζεται η λειτουργία των τουριστικών επιχειρήσεων και η ποιότητα των προσφερόμενων τουριστικών υπηρεσιών, με όποιες επιπρόσθετες επιπτώσεις μπορεί να επέλθουν στην εικόνα, στις αφίξεις αλλά και στα έσοδα του κράτους.
«Η αίσθηση που υπάρχει διάχυτη στον τουριστικό κόσμο είναι πως στο θέμα της διαχείρισης του προσφυγικού ζητήματος και της εξέλιξη των προσφυγικών ροών, εδώ και έναν χρόνο, έγιναν σοβαρά λάθη, υπήρξαν παραλείψεις και κακές εκτιμήσεις», είπε ο κ. Ρέτσος. «Τόσο εντός, όσο και εκτός χώρας. Ειδικά κατά τη διάρκεια των τελευταίων τριών-τεσσάρων μηνών, δόθηκε η εντύπωση ότι η όλη κατάσταση είχε τεθεί εκτός ελέγχου και πως η Πολιτεία, ήταν απούσα, το κράτος ανύπαρκτο. Εντύπωση που εδραιώθηκε με το κλείσιμο εθνικών δρόμων και σιδηροδρομικών γραμμών».
Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι η Πολιτεία θα έπρεπε να έχει βρει άμεσα λύσεις ρεαλιστικές και εφαρμόσιμες. «Ότι θα έπρεπε να έχουν γίνει πολύ πιο συντονισμένες και δυναμικές κινήσεις σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο» ανέφερε ο κ. Ρέτσος. «Ότι θα έπρεπε με τις κατάλληλες δράσεις και μέτρα, να έχουν εξασφαλιστεί οι όσο το δυνατόν καλύτερες συνθήκες της προσωρινής διαμονής και μετακίνησης των προσφύγων, οι οποίοι στην πλειονότητά τους δεν επιθυμούν να παραμείνουν στη χώρα.
Ότι, παράλληλα, θα έπρεπε να έχει διαφυλαχθεί η εύρυθμη λειτουργία των τοπικών κοινωνιών αλλά και των τουριστικών προορισμών που έχουν υποστεί τις μεγαλύτερες πιέσεις, ώστε να μην αλλοιωθεί η ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών και να μην απειληθούν περαιτέρω, η βιωσιμότητα των τοπικών οικονομιών, το εισόδημα, οι θέσεις εργασίας.
Η αλληλεγγύη που δείχνει η πλειονότητα των κατοίκων των νησιών και των άλλων περιοχών όπου υπάρχουν συγκεντρώσεις προσφύγων είναι μοναδική και σίγουρα βοηθάει πολύ την ενίσχυση της θετικής εικόνας της Ελλάδας στο εξωτερικό. Όπως βοήθησαν καθοριστικά, η επίσκεψη του Πάππα και των ορθόδοξων Ιεραρχών στη Λέσβο, οι επισκέψεις προσωπικοτήτων κοκ. Όμως δεν φτάνουν αυτά.
Για τις περιοχές αυτές, κυρίως για τα νησιά μας, η πλήρης ανάκαμψη θα είναι δύσκολη και θα απαιτηθούν μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων, όπως η διατήρηση του μειωμένου κατά 30% ΦΠΑ ή διευκολύνσεις στην κάλυψη των φορολογικών και άλλων υποχρεώσεών τους, αλλά και στοχευμένες δράσεις προβολής τους», επεσήμανε ο κ. Ρέτσος.
Τα συμπεράσματα της έρευνας
Ειδικότερα, ως προς τη μελέτη της βρετανικής Censuswide, λαμβάνοντας υπόψη τους εξωγενείς παράγοντες, οι οποίοι ενδέχεται να επηρεάσουν την θερινή τουριστική περίοδο, το SETE Intelligence επανέλαβε, από τις 12.04.2016 έως τις 14.04.2016, τη διαδικτυακή έρευνα αντίληψης για την εικόνα της Ελλάδας στις αγορές της Μεγάλης Βρετανίας, Γερμανίας και ΗΠΑ, σε συνολικό δείγμα 3.046 ερωτηθέντων οι οποίοι έχουν επισκεφτεί ή σκέπτονται να επισκεφτούν τη χώρα μας.
Στη Γερμανία, τους τελευταίους τρεις μήνες, η μεταναστευτική / προσφυγική κρίση στην Ελλάδα έχει επηρεάσει την αντίληψη της γερμανικής αγοράς, όσον αφορά στα ταξίδια, κατά 6 ποσοστιαίες μονάδες:
1η έρευνα (21-25.01.2016) 46%,
2η έρευνα (12-14.04.2016) 52%.
Στη βρετανική αγορά, για το ίδιο διάστημα, το προσφυγικό στη χώρα μας έχει επηρεάσει την αντίληψή της, όσον αφορά στα ταξίδια, κατά 16 ποσοστιαίες μονάδες: 1η έρευνα (21-25.01.2016) 39%, 2η έρευνα (12-14.04.2016) 55%.
Στην αμερικανική αγορά το αντίστοιχο ποσοστό διαμορφώνεται στο 3%: 1η έρευνα (21-25.01.2016): 28%, 2η έρευνα: (12-14.04.2016) 31%