Με τα αυτά και με τα άλλα, οδεύουμε πλέον προς την ολοκλήρωση της φετινής περιόδου, η οποία δείχνει ότι σε ορισμένους προορισμούς μπορεί να κρατήσει λίγο παραπάνω από το σύνηθες, δηλαδή μέχρι τις αρχές Νοεμβρίου.
Αν ανατρέξουμε στις εκφρασθείσες και διατυπωθείσες προσδοκίες και προβλέψεις των αρχών του έτους, κυρίως εκείνων της πολιτικής ηγεσίας του τομέα και τις αντιπαραβάλλουμε με τα πλέον πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία, διαπιστώνουμε ότι, τελικά, δεν πετύχαμε και πολλά πράγματα.
Με δύο μεγάλες αγορές της περιοχής μας, την Τουρκία και την Αίγυπτο ουσιαστικά «εκτός μάχης», όπως και των περισσότερων άλλων προορισμών του Μουσουλμανικού τόξου της Μεσογείου, το λιγότερο που περιμέναμε ήταν ότι η Ελλάδα θα αποσπούσε ένα καλό μερίδιο από τα μερικά εκατομμύρια τουριστών που θα αναζητούσαν άλλλους προορισμούς για τις διακοπές τους.
Παρά, λοιπόν, τους μονόχνωτους και φωτογραφικούς πανηγυρισμούς κάθε φορά που εμφανιζόταν ένα θετικό πρόσημο στις αεροπορικές αφίξεις – και μόνον σε αυτές – τα συνολικά στοιχεία οφείλουν να μας προσγειώσουν, μάλλον σκληρά, στην πραγματικότητα:
Η Ελλάδα δεν κατόρθωσε να επωφεληθεί ικανοποιητικά από όλη αυτή τη συγκυρία. Το αποτέλεσμα του εξαμήνου ήταν απογοητευτικό, το αποτέλεσμα του επταμήνου έως και σοκαριστικό: Μόλις 114.000 αφίξεις παραπάνω και το χειρότερο και πλέον ουσιαστικό, σχεδόν 350 εκατ. ευρώ, μείον στα έσοδα.
Ακόμα και στις αφίξεις, τα «κεφάλια» όπως λέμε, περιμένουμε το δίμηνο Αυγούστου-Σεπτεμβρίου για να δούμε κάποιον αξιοπρεπώς καλύτερο αριθμό, αλλά σε κάθε περίπτωση, η τελική καταμέτρηση θα είναι κατώτερη των προσδοκιών και σίγουρα θα απέχει μακράν από τα αντίστοιχα μερίδια που απέσπασαν άλλοι ανταγωνιστικοί προορισμοί, όπως η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Ιταλία.
Ακόμα, όμως και αυτοί οι περισσότεροι τουρίστες που ήρθαν στην Ελλάδα, όπως φαίνεται από τα ποιοτικά χαρακτηριστικά τους, στην πλειονότητά τους, είναι ουσιαστικά μία «υπερχείλιση» των εκ δυσμάς αγορών, περιορισμένης αγοραστικής δύναμης. Με πρωταρχικό κίνητρο το χαμηλό κόστος – κυρίως στον τομέα διαμονής – και με πενιχρό προυπολογισμό δαπανών, σε έναν, ήδη, ακριβότερο, λόγω υπερφορολόγησης, από πέρυσι προορισμό.
Τέτοιο τουρισμό θέλαμε;
Και ενώ ακόμα ηχούν στα αυτιά τουριστικών παραγόντων οι αναφωνήσεις ενθουσιασμού πέρυσι τον Δεκέμβριο για τα εκατομμύρια Ρώσων που θα «βουτήξουμε» από την Τουρκία και από αυτήν την αγορά, που μας σερβίρισαν έτοιμη στο πιάτο μας, οι εξωγενείς παράγοντες, ζήτημα είναι αν θα πιάσουμε τα μεγέθη του 2014.
Τι συνέβη; Κατ’ αρχάς, μάλλον αποκαλύπτεται η γύμνια και η αδυναμία της χώρας μας να αξιοποιήσει ευνοϊκές για αυτήν συγκυρίες. Δεν έχουμε συγκροτημένη και στοχευμένη πολιτική marketing και προβολής. Δεν ξέρουμε ποιους τουρίστες θέλουμε και αν ξέρουμε, δεν μπορούμε να διεισδύσουμε στις δεξαμενές τους, σοβαρά, μελετημένα και σε βάθος.
Με ελάχιστα ή και... ληγμένα «πυρομαχικά» (βλέπε πόρους και εργαλεία) βαράμε όπου μας έρθει, δεξιά και αριστερά – που και που και στα ίδια μας τα πόδια - χωρίς συγκεκριμένους στόχους και περιμένουμε να κρατήσουμε το «οχυρό». Δεν βγαίνει, έτσι, ακόμα και αν οι αξιωματικοί και η εμπροσθοφυλακή σου, είναι δραστήριοι και κινητικοί. Ακόμα και αν ο ιδιωτικός τομέας, ρίχνεται στη «μάχη», φέρνει αποτελέσματα και κρατάει τις γραμμές.
Μετά, το χάσαμε εντελώς με το προσφυγικό. Η ζημιά είναι τεράστια και τόσο καιρό μετά, δεν φαίνεται διέξοδος. Δεν έχουν βρεθεί λύσεις, η κατάσταση σε ορισμένες περιοχές είναι εκτός ελέγχου και ο χειμώνας έρχεται.
Τέλος, το μήνυμα ότι η Ελλάδα είναι μία όαση ασφάλειας σε όλο αυτό το σκηνικό, δεν πέρασε αποτελεσματικά. Δεν πείσαμε, όσο θα έπρεπε και όσο θα μπορούσαμε.
Τι γίνεται τώρα που τελειώνει το «διάλειμμα»; Τώρα που σταδιακά, πλην αποφασιστικά, οι εκτός μάχης προορισμοί επανέρχονται και το κάνουν με πλούσια «δώρα» και σημαντικά «εφόδια»; Τώρα που οι άλλοι ανταγωνιστές είναι πολύ καλύτερα οργανωμένοι και «διαβασμένοι» και θα κινηθούν και αυτοί επιθετικά, για να κεφαλαιοποιήσουν τα φετινά οφέλη;
Τι θα κάνουμε;
Δεν πρέπει να θυμηθούμε τη δέσμευση του πρωθυπουργού για διπλασιασμό των κονδυλίων για την προβολή της χώρας;
Να καθήσουν κυβέρνηση και ιδιωτικός τομέας να εκπονήσουν ένα καλό και ευρηματικό σχέδιο marketing και προβολής για την περίοδο 2016-2017;
Ένα πλάνο δυναμικής ουσιαστικής παρουσίας στις αγορές ενδιαφέροντος που να ξεφεύγει από τα συμβατικά και τετριμμένα; Πιο πέρα από το facebook; Ή μήπως θα εξακολουθεί ο ΕΟΤ να επιχορηγεί εκδηλώσεις αμφιβόλου αποτελεσματικότητας εντός Ελλάδας και να επιδοτεί on line κρατήσεις σε συγκεκριμένα sites;
Θα δοθεί η δυνατότητα στις επιχειρήσεις να επενδύσουν, να κάνουν εκσυγχρονισμούς, να αναβαθμίσουν τις υπηρεσίες τους; Με τι ρευστότητα, με ποια εργαλεία και πότε, επιτέλους; Αν θέλουν κάποιοι να περάσουν σε ξένα χέρια ελληνικά ξενοδοχεία και να συνθλιβεί η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, τουλάχιστον, ας βγουν να το πουν, να τελειώνουμε.
Πότε θα φροντίσουμε και θα οργανώσουμε τα Μουσεία και τους αρχαιολογικούς μας χώρους; Πάλι με ουρές στην Ακρόπολη, στην Κνωσσό, στην Ολυμπία; Το ξέρουμε ότι Μουσεία-κοσμήματα, όπως αυτό της Ελεύθερνας, λειτουργεί χωρίς εισιτήρια, γιατί από τον Ιούνιο, δεν τα έχουν «επικυρώσει» από το υπουργείο Πολιτισμού;
Πάλι τα ίδια και δυστυχώς, χειρότερα θα λέμε και θα γράφουμε, σε λίγους μήνες;
tornosnews.gr