Πρόθεση της νέας ηγεσίας να αλλάξει βασικά σημεία του νόμου Γαβρόγλου που κληρονόμησε, χωρίς όμως να αιφνιδιάσει τους μαθητές.
Με δεκάδες ανοιχτά θέματα και πληθώρα σεναρίων, οι μαθητές του Λυκείου αλλά και του Γυμνασίου αναμένουν τις επερχόμενες αλλαγές στις πανελλαδικές εξετάσεις. Η νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας είχαν ετοιμάσει εδώ και μήνες ένα σχέδιο για την Παιδεία, όμως η ανάληψη της εξουσίας τούς έφερε προ πολλών τετελεσμένων της προηγούμενης ηγεσίας.
Ελάχιστη βάση εισαγωγής, ορισμός εισακτέων από τους πρυτάνεις, βάση εισαγωγής και από τους πρυτάνεις είναι μερικά από τα σχέδια της νέας πολιτικής ηγεσίας που «χτυπάνε» πάνω στους σκοπέλους της νομοθεσίας της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
Πράσινα τμήματα (ελεύθερης πρόσβασης με μοναδικό διαβατήριο το απολυτήριο Λυκείου), συνεξέταση Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας και αυξημένη ύλη σε ένα τελείως αναδιαρθρωμένο ωρολόγιο πρόγραμμα της Γ’ Λυκείου με κατάργηση των μαθημάτων Γενικής Παιδείας και 6ωρη διδασκαλία ανά εβδομάδα των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων είναι η πραγματικότητα που συνάντησε η νέα πολιτική ηγεσία με την είσοδό της στο υπουργείο Παιδείας.
Οι παθογένειες που είχε εντοπίσει κατά τη διάρκεια ψήφισης του σχετικού νομοσχεδίου η Νέα Δημοκρατία υποστηρίζονται και από τη νέα ηγεσία. Ομως, η χρονική συγκυρία κατά την οποία ανέλαβε την εξουσία δεν θα μπορούσε να είναι χειρότερη. Εν μέσω καλοκαιριού και με ασφυκτικά χρονικά περιθώρια, η νέα ηγεσία, όπως όλα δείχνουν, καλείται ναι μεν να αλλάξει βασικά σημεία του νόμου Γαβρόγλου που κληρονόμησε, χωρίς όμως να αιφνιδιάσει τους μαθητές. Λεπτές ισορροπίες που δύσκολα μπορούν να κρατηθούν, γεγονός που φαίνεται και από την αμηχανία που επικρατεί στην πολιτική ηγεσία απέναντι στα δεκάδες ερωτήματα που δέχεται από μαθητές και γονείς για τις αλλαγές που έρχονται.
Σε μια προσπάθεια χαρτογράφησης των αλλαγών που πιθανόν να έρθουν, ο «Ε.Τ.» της Κυριακής εξετάζει τα σενάρια για τις αλλαγές στις Πανελλαδικές, που επηρεάζουν όχι μόνο τους φετινούς αποφοίτους της Β’ Λυκείου αλλά και τους μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου που θα εξεταστούν τα επόμενα χρόνια.
Με όσο το δυνατόν λιγότερες αλλαγές επιθυμεί η νέα ηγεσία να κινηθεί στο νέο σύστημα πανελλαδικών εξετάσεων που θα εγκαινιαστεί τον Ιούνιο του 2020 από τους φετινούς αποφοίτους της Β’ Λυκείου. Οι παθογένειες όμως ενός συστήματος που εφαρμόζεται για πρώτη φορά είναι αρκετές και η νέα υπουργός δεν φαίνεται ακόμα να έχει καταλήξει προς τα πού θα κινηθεί. Δεδομένα και σενάρια:
1. Τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα
Καμία αλλαγή δεν φαίνεται ότι θα υπάρξει όσον αφορά στον βασικό κορμό των εξεταζόμενων μαθημάτων, τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρόνια. Αυτό σημαίνει ότι οι απόφοιτοι όλων των τάξεων του Λυκείου δεν θα αιφνιδιαστούν όσον αφορά στην προετοιμασία τους και τη μελέτη τους στα μαθήματα. Η Κοινωνιολογία θα παραμείνει στο εξεταστικό πρόγραμμα, όπως όλα δείχνουν, αντικαθιστώντας τα Λατινικά.
Μεγάλο ζήτημα, το οποίο θα εξετάσει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, είναι η συνεξέταση της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Λογοτεχνίας. Η ύλη του μαθήματος είναι ιδιαίτερα αυξημένη, το διαγώνισμα στο οποίο θα εξεταστούν οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων θα έχει αλλαγές και πρόκειται για ένα μάθημα που απασχολεί το σύνολο των μαθητών, καθώς εξετάζεται και στα τέσσερα επιστημονικά πεδία. Οι εκπαιδευτικοί έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους στις αλλαγές που έφερε ο νόμος Γαβρόγλου, όμως το ζήτημα έχει αποδειχθεί «σπαζοκεφαλιά» για το υπουργείο Παιδείας. Εξετάζονται αρκετά σενάρια, με ένα από αυτά να αφορά στη διατήρηση της συνεξέτασης με πολύ χαμηλότερη μοριοδότηση στο συνολικό διαγώνισμα του μαθήματος της Λογοτεχνίας, ώστε να μην επιβαρυνθούν οι μαθητές.
2. Εξεταστέα ύλη Γ’ Λυκείου
Ακόμα ένας γρίφος που καλείται να λύσει η πολιτική ηγεσία με τις απαντήσεις να δίνονται από την ερχόμενη εβδομάδα. Η εξεταστέα ύλη που δημοσιοποίησε η προηγούμενη ηγεσία προκάλεσε «εγκεφαλικά» σε μαθητές και καθηγητές, μιας και σε ορισμένα μαθήματα καταγράφεται τεράστια αύξησή της. Ενα από αυτά είναι το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, όπως και τα υπόλοιπα εξεταζόμενα μαθήματα του 1ου επιστημονικού πεδίου των ανθρωπιστικών σπουδών, αλλά και άλλα μαθήματα, όπως η Χημεία, η Πληροφορική (ΑΕΠΠ) και η Οικονομία (ΑΟΘ). Το υπουργείο Παιδείας έχει δεσμευτεί ότι θα προχωρήσει σε εξορθολογισμό της ύλης και αναμένονται βελτιώσεις όπου έχει παρατηρηθεί υπερβολικός φόρτος για τους μαθητές, χωρίς όμως να επηρεάζεται η ύλη σε όλα τα μαθήματα.
3. Πράσινα τμήματα
Μέσω μιας αμφιβόλου, όσον αφορά στο αδιάβλητο, διαδικασίας και με μεγάλη δόση «τζόγου», ο τέως υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, λίγο πριν την αποχώρησή του από το υπουργείο επιχείρησε να προχωρήσει σε ένα είδους «ελεύθερης πρόσβασης» στα πανεπιστήμια με τη δημιουργία των πράσινων τμημάτων. Για την εισαγωγή τους, οι μαθητές θα πρέπει να δηλώσουν, τον Οκτώβριο του 2019, 10 τμήματα, εκ των οποίων όσα συγκεντρώσουν χαμηλό ενδιαφέρον θα «πρασινίσουν». Η εισαγωγή σε αυτά θα γίνει μόνο με το απολυτήριο Λυκείου, χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις.
Η «τύχη» του συγκεκριμένου θεσμού είναι άγνωστη ακόμα, παρά το γεγονός ότι η Νέα Δημοκρατία είχε ταχθεί κατά του διαχωρισμού των τμημάτων σε πράσινα και κόκκινα. Κι αυτό γιατί τα χρονικά περιθώρια είναι ιδιαίτερα ασφυκτικά. Τις επόμενες μέρες, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας θα κληθεί να πάρει μια απόφαση για το πώς θα διαχειριστεί τη «βόμβα» που κληρονόμησε από την προηγούμενη κυβέρνηση. Ετσι όπως είναι διαμορφωμένο το σύστημα «Γαβρόγλου», κάθε χρόνο θα είναι διαφορετικά τα πράσινα τμήματα (σ.σ.: καθώς διαμορφώνονται από τις επιλογές των μαθητών), ενώ δημιουργούνται όχι μόνο δύο ταχυτήτων πανεπιστημιακά τμήματα αλλά και δύο ταχυτήτων εισακτέοι. Αυτοί που εξετάζονται πανελλαδικώς και αυτοί που θα εξετάζονται σε περιφερειακές εξετάσεις για τη λήψη του απολυτηρίου τους.
4. Νέα πανεπιστημιακά τμήματα
Πάνω από 30 τμήματα πρόκειται να λειτουργήσουν από τον Οκτώβριο του 2020, σύμφωνα με νόμο της προηγούμενης κυβέρνησης. Η υπουργός Νίκη Κεραμέως ήδη ξεκαθάρισε σε δηλώσεις της ότι η Νομική Πάτρας, που θα λειτουργούσε το 2020, θα καταργηθεί. Τι θα γίνει όμως με τα υπόλοιπα τμήματα; Σε αυτό το ζήτημα, δεν αναμένεται άμεσα απάντηση, καθώς ήδη το υπουργείο Παιδείας παλεύει να καλύψει τις τεράστιες ανάγκες των πανεπιστημιακών τμημάτων (σ.σ.: πάνω από 100) που θα λειτουργήσουν από τον Οκτώβριο του 2019 και ιδρύθηκαν με fast track διαδικασίες από την προηγούμενη κυβέρνηση χωρίς σοβαρή ενίσχυση των πανεπιστημίων ούτε σε επίπεδο υποδομών ούτε σε επίπεδο καθηγητών.
Από την έντυπη έκδοση