Το πρόγραμμα έργων της δημοτικής αρχής μας απασχολεί γιατί είναι (μαθηματικός) δείκτης της κοινωνικοοικονομικής πορείας του νησιού μας. Στον προϋπολογισμό και στο ΠΕΕ κάθε χρόνου αποτυπώνονται οι επιδιώξεις και οι δυνατότητες της τοπικής μας κοινωνίας. Γι’ αυτό έχει μεγάλη πολιτική αξία ο δημόσιος σχολιασμός τους.
Α. ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΥΠΑΡΚΤΗ και ΕΚΝΟΜΗ ΠΡΟΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ: Κατακρίθηκε η δημοτική αρχή για την ανυπαρξία λαϊκής συμμετοχής στις διαδικασίες. Δεν έγιναν τοπικές συνελεύσεις. Δεν συνήλθε η επιτροπή διαβούλευσης. Παραβιάστηκαν τα χρονικά όρια που θέτει ο κώδικας Αυτοδιοίκησης.
Η τεχνική υπηρεσία του Δημου έστειλε στις 12-12-2022 το σχέδιο ΠΕΕ στην Εκτελεστική Επιτροπή και στην Οικονομική Επιτροπή. Αυθημερόν συνεδριάζουν-εγκρίνουν τα κείμενα. Στέλνονται στα μέλη του δημοτικού συμβουλίου μεσημέρι της 13-12 για να συζητηθούν την επόμενη μέρα! Το σχέδιο προϋπολογισμού 2023 θα συζητηθεί παραμονές Χριστουγέννων 21-12! Δεν υπήρχε λόγος καθυστερήσεων και βιασύνης παρά μόνο η αδυναμία της δημοτικής αρχής. Η διαδικασία δείχνει δυσ-λειτουργία και προ πάντων πολιτικό και ιδεολογικό συντηρητισμό! Η πρακτική που ακολούθησε η ομάδα Νικηταρά την τοποθετεί στον αντίποδα των αρχών της δημοκρατικής, ανοικτής, μαζικής πολιτικής. ( η αντίστοιχη συζήτηση στο γειτονικό BODRUM-Πετρούμι, έγινε στο αμφιθέατρο του πολιτιστικού κέντρου ‘’ΗΡΟΔΟΤΟΣ’’ παρουσία πλέον 1000 Δημοτών).
Β. ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΠΕΕ. Είναι ανεξήγητο το γιατί η δημοτική πλειοψηφία σε χρονική περίοδο εκλογικής χρονιάς παρουσιάζει πρόγραμμα έργων (23,6 εκ.) μικρότερο του 2022 (24,9 εκ.)! Τα κάνει από λάθος; ΟΧΙ! Τα κάνει γιατί επιλέγει την γλώσσα της αλήθειας, μειώνοντας το μέγεθος του ψεύδους που εμπεριέχει το κάθε ΠΕΕ, αφού όλοι ξέρουμε ότι είναι λόγια αφού η υλοποίηση του δεν ξεπερνά το 40% των προβλεπομένων (εδώ και χρόνια); Όχι βεβαίως! Σε μια τέτοια περίπτωση θα μας ενημέρωνε και για την μείωση των μεγεθών του προϋπολογισμού ο οποίος όμως μιλάει πάλι για αύξηση του συνόλου από 74εκ στα 75 εκ. και του αποθεματικού από 22 εκ στα 24 εκ.! Τι συμβαίνει εδώ; Τα ερωτηματικά μεγεθύνονται αν λάβουμε υπ’ οψιν ότι ψήφισε πριν λίγες μέρες το πάγωμα του κόστους των δημοτικών τελών (μαζί με την μειοψηφία!). Όταν όλα ακριβαίνουν στην ζωή μας πως καταφέρνει ο Δήμος μας να ζει και να αναπτύσσεται όπως μας λένε με παγωμένες χρεώσεις και με μειώσεις στα έσοδα του στο διηνεκές! Α! Είχαμε ’’καλή τουριστική περίοδο’’ θα πουν. Όμως γιατί δεν έχει παρουσιαστεί η 3η τριμηνιαία έκθεση οικονομικών; Αγνοώντας τα δεδομένα των οικονομικών εξελίξεων και ιδίως της επίδρασης της στα οικονομικά του Δημου της ‘’καλής χρονιάς’’ πως καταφέρνει η δημ. αρχή να στήσει ένα αξιόπιστο πρόγραμμα έργων και προϋπολογισμού για το 2023;
Διαβάζουμε ντοκουμέντα και συγκρίνουμε τα στοιχεια 2020, ‘21 και ’22. Γράφει στο ΠΕΕ 2022: ‘’Παρόλες τις δυσκολίες , έχουν συμβασιοποιηθεί 22 έργα, είναι προς συμβασιοποίηση 6. Επιπλέον, 5 έργα είναι έτοιμα να δημοπρατηθούν’’. Γράφει στο ΠΕΕ 2021: ‘’υπάρχουν 24 νέα έργα, έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί 6, τα υπόλοιπα 18 θα συμβασιοποιηθούν εντός του 2022 ενώ άλλα 5 έργα είναι έτοιμα να δημοπρατηθούν’’. Ακολουθούν οι αξονες και ιεραρχιση των ΠΕΕ. Ακριβώς τα ίδια! Όλα ήταν, και εξακολουθούν να είναι, μια αντιγραφή και μια κακή επανάληψη! Γι’ αυτό δεν φαίνεται διαφοροποίηση! Γι’ αυτό δεν υπάρχει εξέλιξη. Υπαρχει στασιμότητα και παρακμή που βγάζει ‘’μάτια’’. Τα ουσιαστικά τοπικά προβλήματα είναι εκτός των ΠΕΕ! Η γήρανση των δημοτικών υποδομών δεν αντιμετωπίζεται με αυτού του τύπου ΠΕΕ. Αναπτυξιακές προοπτικές δεν προδιαγράφονται. Οι φυσικοί πόροι αγνοούνται. Πρόκειται για τυπικά κείμενα, διεκπεραιωτικού χαρακτήρα, χωρίς νεύρο, χωρίς δυναμική και χωρίς έμπνευση! Δεν συγκινούν ούτε τους υπευθύνους που τα γράφουν και τα ψηφίζουν και γι’ αυτό υποβαθμίζονται τις συμμετοχικές διαδικασίες.
Γ. ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ: Το μοντέλο που ακολουθήθηκε στην αίθουσα του ΔΣ ήταν μια επανάληψη προηγουμένων συζητήσεων. Η πλειοψηφία μίλησε με περισσή αυτοϊκανοποίηση που έφτανε μέχρι την θριαμβολογία ρίχνοντας τις ευθύνες για την κακή κατάσταση των δημοτικών πράγματων στην αδιαφορία και την αχρηστία των προηγουμένων με ειδικές αναφορές στον εμπαθή και κακό πρώην Δήμαρχο! ‘’Εμείς συμμαζεύουμε και διορθώνουμε τα πράγματα!’’.
----Αυτή την φορά η μείζων μειοψηφία (Κυρίτσης) δεν απουσίαζαν από την αίθουσα και μίλησαν με ψηλούς τόνους για την ‘’ανυπαρξία και την ανικανότητα της δημοτικής αρχής’’ απειλώντας την πλειοψηφία με το ‘’ο χρόνος σας τελειώνει’’!
---Οι μικρότερες 2 παρατάξεις του ΔΣ έβαλαν πολιτικά ζητήματα, χωρίς όμως (κατά την γνώμη μας) να βάλουν μια άλλη ατζέντα θεμάτων και διαδικασιών (παρέμβαση στην ποιότητα των δημοτικών υπηρεσιών, την λειτουργία των κοινοχρήστων χώρων την προστασία των φυσικών πόρων του νησιού κλπ) και χωρίς να διατυπώσουν άμεσες λύσεις με την στρατηγική ανάπτυξης που πρέπει να ακολουθήσουμε.
Ε. ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΣΥΜΕΡΑΣΜΑΤΑ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΘΗΤΕΙΑΣ ΝΙΚΗΤΑΡΑ:
Ο κ. Δήμαρχος δεν βγήκε με σημαία μεταρρυθμιστή-εκσυγχρονιστή. Βγήκε με την σημαία να φύγει ο κακός Κυρίτσης, υποσχόμενος να κάνει ένα ‘’ρεκτιφιέ’’ στην Κω. Υποσχέθηκε συμμάζεμα και κατεδάφιση του κακού καθεστώτος. Ξεκίνησε με κάποιες σημειακές μικροπαρεμβάσεις στην εμφάνιση της πόλης, χωρίς να υπάρξει συνέχεια. Πολύ γρήγορα βούλιαξε, άλλαξε ρότα, μπήκε στην αναζήτηση μεγάλων λόγων και μεγάλων έργων χάνοντας και στο επίπεδο των μικροεπεμβάσεων. Θα μπορούσε να είναι ανταγωνιστικός και τώρα αν απλά έλεγε: ‘’ έχουμε μια 3-ετη θητεία στην διαχείριση. Εντοπίσαμε προβλήματα που έχουν σχέση με την ανανέωση, τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη του Δημου μας και βάλαμε σε εφαρμογή νέες διαδικασίες. Τα συμπεράσματα είναι ένα, δύο, τρία….Την τελευταία μας περίοδο έχουμε την εμπειρία, την γνώση και θα προχωρήσουμε με μεγαλύτερη αίσθηση ευθύνης! Σας καλούμε σε κοινή προσπάθεια!’’ υπερφαλαγγίζοντας την μειοψηφία. Αντί αυτών υπεροψία, φιλαυτία, εγωισμός και ψέματα.
---Ποια είναι τα νέα πράγματα όμως που έφερε στο πολιτικό προσκήνιο η ομάδα Νικηταρά;
Η νεωτεριστική πρωτοβουλία του ήταν μόνο η ίδρυση της ΚΩΑΝ, η οποία δεν φαίνεται να αποδίδει έργο και υπάρχουν φωνές που μιλούν για μηχανισμό σπατάλης. Χωρίς αυτόνομο προσανατολισμό, χωρίς δική του ρότα τακτικής και στρατηγικής, ο κ. Νικηταράς γρήγορα και χωρίς ενδοιασμούς ενστερνίστηκε την κυβερνητική πολιτική και προχώρησε σε σύμπλευση με κυβερνητικούς βουλευτές και την περιφέρεια για μεγάλα έργα: ‘’διαχείριση απορριμμάτων-ΦΟΣΔΑ’’ και ΄΄νοσοκομείο, δικαστικό μέγαρο’’ που δεν προχωρούν! Πιεζόμενος από την απουσία στόχων παίζει πια στο πλαίσιο του κομματισμού και του παραγοντισμού (παλιό γνωστό του πλαίσιο) σκοπεύοντας στην φήμη του Δημάρχου ‘’μεγάλων έργων’’. Τώρα πηγαίνει σε εκλογές χωρίς να έχει να παρουσιάσει έργο ούτε στο μικρό επίπεδο που δεσμεύτηκε ούτε στο μεγάλο επίπεδο που προσχώρησε! Είναι αναγκασμένος να κινηθεί εκλογικά με τον παραδοσιακό τρόπο με πρόσταγμα: Να μην βγει ο Κυρίτσης!! Όμως αυτό ακριβώς είναι που κάνει τον Κυρίτση να εμφανίζεται ως εναλλακτική λύση!
---Από την άλλη πλευρά ο κ. Κυρίτσης έχει την ίδια πολιτική λογική για την διαχείριση της κατάστασης των δημοτικών προβλημάτων. Η δεύτερη θητεία του (με μια ώριμη και έμπειρη πολιτική ομάδα) δεν ήταν μια συνεπής-ομαλή συνέχεια της πρώτης του θητείας. Δεν υπήρξε μεταρρυθμισμός και νεωτερισμός! Υπήρξε ο συγκεντρωτισμός ‘’του ενός’’ και η δεξιά έως υπέρ-δεξιά οπτική του που ανέδειξε τις μειωμένες και υπερεκτιμημένες ηγετικές του ικανότητες, με αποτέλεσμα να σπαταλήσει το συλλογικό δυναμικό, να χάσει τις περιτρέχουσες ευκαιρίες της περιόδου, αποτυγχάνοντας στα κρίσιμα και δύσκολα θέματα που έπρεπε να χειριστεί. Τώρα, θα βασιστεί και πάλι στην πρώτη του θητεία υποσχόμενος μια νέα ανανέωση-εκσυγχρονισμό! Μόνο που αυτή η ανανέωση δεν φαίνεται. Δεν βοήθησε να φανεί.
Στο ερώτημα που πάμε; απασχολεί πολλούς!
(Το ξέρω! Η απάντηση δεν θα δοθεί από ένα ‘’αποτυχόντα πολιτικό του 5%’’!)
Η συνέχεια επι του προϋπολογισμού 2023 παραμονές Χριστουγέννων!
Ν. Μυλωνάς