Τις τελευταίες ημέρες, έγινε γνωστό ότι διαδίδεται αστραπιαία στο Facebook ένας ιός που εγκαθίσταται όταν ο χρήστης κάνει κλικ σε ένα link, μια διεύθυνση η οποία υποτίθεται ότι παραπέμπει σε ένα βίντεο «φίλου» με σχετική αναφορά του αποδέκτη της ειδοποίησης ή μηνύματος. Δείτε πώς θα αναγνωρίσετε εάν πρόκειται για επιχείρηση μόλυνσης του συστήματός σας από ιό.
Σκεφτείτε εάν η παραπομπή έγινε σε μια ανάρτηση που σχετίζεται με ένα από τα μεγάλα γεγονότα των ημερών -στο τοπικό ή διεθνές επίπεδο.
Ένα παράδειγμα: Santa Koobface πού αλλού... στο Facebook
Η ιστορία έχει καταγράψει έξαρση στα χτυπήματα, όπως για παράδειγμα όταν ανακοινώθηκε ότι ο Οσάμα Μπιν Λάντεν ήταν νεκρός («δείτε τον σώμα του», «δείτε την επιχείρηση»).
Ένα άλλο ύποπτο μήνυμα είναι όταν λαμβάνετε ειδοποίηση ότι κάποιος σας έχει προσθέσει με ετικέτα σε μια φωτογραφία ή έχει σχολιάσει μια φωτογραφία σας. Τις περισσότερες φορές, σύμφωνα με την υπηρεσία, αυτός που πρόσθεσε την ετικέτα δεν είναι κάποιος που γνωρίζετε, κι όμως, πολλοί ήταν εκείνοι που έπεσαν στην παγίδα (προφανώς από περιέργεια). Κάτι ανάλογο είχε καταγραφεί παλαιότερα και στο Twitter.
Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις, να αναφέρεται ότι κάποιος «φίλος που γνωρίζετε» στο Facebook έκανε κάτι τέτοιο. Εάν κάνετε κλικ στο link, τότε θα δείτε να μεταβαίνετε σε μια λευκή σελίδα. Πολλοί υποθέτουν ότι απλώς η διεύθυνση στο link ήταν εσφαλμένη. Στην πραγματικότητα, το κλικ στο link επέτρεψε την εγκατάσταση του ιού και φρόντισε να τον διασπείρει στέλνοντας το ίδιο κακόβουλο μήνυμα στους φίλους σας. Εάν κάνουν με την σειρά τους κλικ, τότε το σύστημά τους μολύνεται.
Η μέθοδος προφύλαξης που συνιστά το μέσο κοινωνικής δικτύωσης είναι η προσοχή. Πριν κάνετε κλικ στο link, αναζητήστε από που προέρχεται. Σας θυμίζει τον τρόπο που μοιράζεται ο εν λόγω φίλος κάτι στο Facebook; Εάν όχι, μην κάνετε κλικ. Εάν δεν μπορείτε να το διακρίνετε με βεβαιότητα, τότε αφήστε τον κέρσορα του mouse πάνω από το αδιόρατο link (την μπλε παραπομπή με το κείμενο) και κοιτάξτε στην κάτω αριστερή γωνία του browser. Εκεί, θα δείτε την διεύθυνση (URL) στην οποία σας παραπέμπει, πριν κάνετε κλικ. Εάν δεν δείτε έναν έμπιστο προορισμό στο URL, μην κάνετε κλικ.
Η Kaspersky Lab επισημαίνει επίσης ότι ο αριθμός των πλαστών σελίδων του Facebook (που παραπέμπουν δηλαδή στο facebook.com) μέσω των οποίων επιχειρείται η απόσπαση των στοιχείων εισόδου στην υπηρεσία μόνο το πρώτο τρίμηνο του 2014 αντιπροσώπευαν περισσότερο από το 10% του συνόλου των επιχειρήσεων «ψαρέματος» στοιχείων (phishing).
Επισημαίνεται επίσης ότι η υπηρεσία χρησιμοποιεί το ασφαλές https για την μετάδοση δεδομένων, το οποίο πρέπει να αναζητήσετε στα URL που σας παραπέμπουν οι ειδοποιήσεις ή τα μηνύματα που λαμβάνετε στο Inbox σας.
Επίσης, επίφοβες χαρακτηρίζονται από την υπηρεσία οι διευθύνσεις με κατάληξη .info, αν και δεν υπάρχει άλλη τεκμηρίωση εκτός από περιστατικά που καταγράφηκαν.
Πηγή: Ανθή Παναγιωτάκη - tech.in.gr