Νέα δεδομένα στην πολιτική διαφήμιση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προκαλεί η απόφηση του Twitter να απαγορεύσει από τις 22 Νοεμβρίου τις πολιτικές διαφημίσεις παγκοσμίως.
Την ίδια στιγμή, ωστόσο, η απόφαση του CEO του Twitter Τζακ Ντόρσεϊ προκαλεί έντονη πίεση στον έτερο γίγαντα των κοινωνικών δικτύων, το Facebook. Λίγες μόλις ημέρες νωρίτερα από την ανακοίνωση του Ντόρσεϊ, ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ είχε υποστηρίξει την ακριβώς αντίθετη άποψη, λέγοντας πως, κατά την άποψή του, “σε μια δημοκρατία δεν είναι ορθό ιδιωτικές εταιρίες να λογοκρίνουν πολιτικούς ή τις ειδήσεις”
Η ανακοίνωση του Twitter, όπως ήταν επόμενο, προκάλεσε κύματα εκκλήσεων προς τον ιδρυτή του Facebook να προχωρήσει σε αντίστοιχα μέτρα. Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι ενώ για το Twitter η απόφαση της απαγόρευσης ήταν εύκολη, δεν ισχύει το ίδιο για το Facebook. Ο λόγος; όπως σημειώνουν αναλυτές που ειδικεύονται σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι πολιτικές διαφημίσεις που αναρτώνται στο Twitter είναι ένα ελάχιστο ποσοστό, σε αριθμό και επιρροή, σε σχέσεη με αυτές του Facebook. Η πολιτική διαφημιστική δραστηριότητα του Twitter είχε μόλις 21 διαφημιζόμενους σε όλη την ΕΕ κατά τη διάρκεια των φετινών ευρωεκλογών, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο Guardian. Με απλά λόγια, ο Ντόρσεϊ γνώριζε πως η απαγόρευση δεν επρόκειται να του στοιχίσει οικονομικά. Αντιθέτως, θα ενίσχυε το προφίλ της εταιρίας, καθώς θα ανέβαινε στα μάτια των χρηστών καθώς θα λάμβανε τους επαίνους των ρυθμιστικών αρχών, σύμφωνα με σχετική ανάλυση του πρακτορείου Reuters.
Ο Ντόρσεϊ, αναφέρει ο Guardian, κατάφερε να μετατρέψει μια αδυναμία σε δύναμη, αφαιρώντας μια δραστηριότητα με μικρή πρόσοδο αλλά αυξάνοντας την πίεση στον βασικό ανταγωνιστή του. Οι πρώτες θετικές αντιδράσεις στις ανακοινώσεις του Twitter ήρθαν από πολλά διαφορετικά σημεία.
Η επικεφαλής του think tank Open Knowledge Foundation Catherine Stihler, για παράδειγμα, ανέφερε πως η απόφαση του twitter είναι ευπρόσδεκτη και κάλεσε το Facebook να δράσει με βάση τα αυξανόμενα αιτήματα για μεγαλύτερη διαφάνεια. “Είναι επιτακτικό να μην επιτρέψουμε την παραπληροφόρηση να τυφλώσει τις γενικές εκλογές στις ΗΠΑ, τις εκλογές σε ευρωπαϊκές χώρες που έρχονται και τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ την επόμενη χρονιά” ανέφερε.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και η τοποθέτηση του Aaron Sorkin. Ο σεναριογράφος του The Social Network, της περίφημης ταινίας για την ιστορία του Facebook, ένωσε τη φωνή του με τις κριτικές σύμφωνα με τις οποίες η πολιτική του Facebook επιτρέπει την παραπληροφόρηση σε πολιτικές διαφημίσεις.
“Αυτή τη στιγμή, στο σάιτ σου, υπάρχει μια διαφήμιση που λέει ότι ο Joe Biden έδωσε στον ουκρανό γενικό εισαγγελέα ένα δισ. δολάρια για να μην κάνει έρευνα εναντίον του γιου του. Αυτό είναι ένα ψέμα αλλά βρίσκεται κάτω από το logo σου. Αυτό δεν είναι υπεράσπιση της ελευθερίας του λόγου Μαρκ αλλά επίθεση εναντίον της αλήθειας” ανέφερε.
Αλλά και το timing της κίνησης του Ντόρσεϊ ήταν αριστοτεχνικό. Η ανακοίνωση από το Twitter έγινε μόλις μια ώρα πριν την προγραμματισμένη ηλεκτρονική συνέντευξη Τύπου που θα παραχωρούσε ο Ζούκερμπεργκ για να ανακοινώσει τα αποτελέσματα της εταιρίας για το τρίμηνο.
Η κίνηση του Ντόρσεϊ προκάλεσε ωστόσο και εκείνη βέλη κριτικής. Ο επικεφαλής της ψηφιακής καμπάνιας του Τραμπ, Brad Parscale, έκανε λόγο για απόπειρα φίμωσης του Τραμπ και των Συντηρητικών και μιλώντας για “ανόητη απόφαση”. Μια άλλη αιχμή κριτικής αφορούσε το ότι σύμφωνα με τις λεπτομέρειες της απαγόρευσης, αυτή δεν περιλαμβάνει μόνο διαφημίσεις από πολιτικούς υποψήφιους αλλά και διαφημίσεις για θέματα εθνικού ενδιαφέροντος όπως η κλιματική αλλαγή, η ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και η μετανάστευση, όπως αναφέρει ο Guardian.
Σε αντίθεση με το Twitter, το Facebook είχε μέσα σε μια εβδομάδα έσοδα που άγγιζαν τις 300,000 λίρες αγγλίας από τις 10 κορυφαίες πολιτικές διαφημιστικές εταιρίες στη Βρετανία, ενόψει βεβαίως και των εκλογών. Αξίζει ακόμη να σημειωθεί ότι κατά την προεκλογική εκστρατεία στις ΗΠΑ, το Δημοκρατικό και το Ρεπουμπλικανικό κόμμα αναμένεται να δαπανήσουν περί τα 6 δισ. δολάρια σε διαφημίσεις. Την μερίδα του λέοντος θα κατέχουν βεβαίως οι τηλεοπτικές διαφημίσεις. Ωστόσο περίπου το 20% του ποσού θα δαπανηθεί σε ψηφιακές διαφημίσεις.
https://www.thetoc.gr/ Με πληροφορίες από Reuters και Guardian