Τα social media έχουν εισχωρήσει παντού- από το Facebook και το Twitter μέχρι το LinkedIn, το Reddit και ένα σωρό άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ελάχιστοι είναι αυτοί που δεν έχουν τουλάχιστον έναν λογαριασμό σε ένα κοινωνικό δίκτυο. Οι χρήσεις τους έχουν ξεφύγει από τη σφαίρα του «χαβαλέ», και για πολλούς είναι καθιερωμένα/ βασικά εργαλεία κοινωνικής συναναστροφής, ή ακόμα και δουλειάς.
Ως εκ τούτου, ιδιαίτερα σημαντική είναι η εικόνα που εκπέμπει κάποιος σε αυτά- και σημαντικό κομμάτι αυτής της εικόνας είναι η φωτογραφία προφίλ.
Η «ανάγνωση/ ερμηνεία» της φωτογραφίας βρέθηκε στο επίκεντρο μελέτης από ερευνητές του Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια στη Φιλαδέλφεια, υπό τον Ντάνιελ Πρεότιουκ-Πιέτρο – ο οποίος επισημαίνει πως σημαντικό χαρακτηριστικό της εκτίμησης/ ερμηνείας της προσωπικότητας κάποιου μέσω των social media είναι ότι δεν είναι παρεμβατική: Ο ερευνητής παρακολουθεί ο ίδιος τη συμπεριφορά των ανθρώπων αντί να τους ρωτά για αυτήν.
Στο πλαίσιο της έρευνας, όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του New Scientist, οι ερευνητές ανέλυσαν 3.200 πρόσφατα tweets, ενώ 434 από ένα σύνολο 66.000 χρηστών του Twitter πέρασαν ένα παραδοσιακό ψυχολογικό τεστ. Και στις δύο περιπτώσεις, οι χρήστες βαθμολογήθηκαν στα «Big Five» χαρακτηριστικά προσωπικότητας: εξωστρέφεια, δεκτικότητα/ συγκαταβατικότητα, διαφάνεια (πόσο «ανοιχτός» είναι κάποιος), συνειδητότητα και νευρωτισμός. Στη συνέχεια αναζητήθηκαν συσχετισμοί μεταξύ των αποτελεσμάτων των τεστ και των χαρακτηριστικών της κάθε φωτογραφίες προφίλ- και προέκυψαν κάποια συμπεράσματα, που έχουν ως εξής: Οι άνθρωποι με υψηλά σκορ συνειδητότητας τείνουν να εμφανίζονται στις φωτογραφίες προφίλ μόνοι τους αντί με παρέα/ ως μέλη ομάδας, και να εκφράζουν θετικά συναισθήματα στις εικόνες τους. Αυτοί που είχαν πολύ υψηλά σκορ στη «διαφάνεια», φαίνονται να προτιμούν καλλιτεχνικού χαρακτήρα φωτογραφίες. Οι νευρωτικοί τείνουν να μη δείχνουν γενικά το πρόσωπό τους. Αυτές είναι εικόνες που οι άνθρωποι θεωρούν αντιπροσωπευτικές της online προσωπικότητάς του, τονίζει ο Πρεότιουκ- Πιέτρο.