Η «δημιουργική ασάφεια» φαίνεται πως χτύπησε και το υπουργείο Παιδείας, βάζοντας αυτή τη φορά στο στόχαστρο όχι τους δανειστές, αλλά τον εκκλησιασμό στα σχολεία!
Η αόριστη διατύπωση της σχετικής διάταξης στο σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος του υπ. Παιδείας, Κώστα Γαβρόγλου, μπορεί να οδηγήσει ακόμα και στην πλήρη κατάργηση του εκκλησιασμού, επισημαίνουν τα μέλη του Συμβουλίου της Επικρατείας, βγάζοντας κόκκινη κάρτα στο υπουργείο. Οπως επισημαίνουν χαρακτηριστικά οι σύμβουλοι, όπως είναι διατυπωμένη η σχετική διάταξη «επιτρέπει τη χωρίς κριτήρια παντελή κατάργηση του εκκλησιασμού», ενώ κίνδυνο βλέπουν ακόμα και στην περίπτωση των σημαιοφόρων διά κλήρωσης, αφού υπάρχει περίπτωση να μην υπάρχει καθόλου σημαιοφόρος, σε περίπτωση αιφνίδιας ασθενείας του μαθητή, καθώς δεν προβλέπεται κλήρωση αναπληρωματικού!
Οσον αφορά στον εκκλησιασμό, στο άρθρο 3, παράγραφο 7, το διάταγμα Γαβρόγλου αναφέρει: «Εκκλησιασμός πραγματοποιείται κατά σχολείο ή τάξη με τη συνοδεία των εκπαιδευτικών ύστερα από σχετική απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων». Τα μέλη του ανωτάτου δικαστηρίου επισημαίνουν ότι η συγκεκριμένη διατύπωση είναι ατελής, «δεδομένου ότι δεν προσδιορίζονται οι ημέρες ή τα γεγονότα επ’ ευκαιρία των οποίων είναι ενδεδειγμένο ή δυνατό να πραγματοποιείται εκκλησιασμός» και τονίζουν ότι «η έλλειψη σχετικής πρόβλεψης και η εν γένει απουσία καθορισμού συγκεκριμένων κριτηρίων για τη λήψη της απόφασης του Συλλόγου Διδασκόντων καθιστά αόριστη τη ρύθμιση, διότι επιτρέπει είτε χωρίς κριτήρια παντελή κατάργηση του εκκλησιασμού είτε, αντιθέτως, την πραγματοποίηση εκκλησιασμού καθ’ υπέρβαση του εκπαιδευτικώς προσηκόντως μέτρου. Επομένως, η ρύθμιση αυτή πρέπει να συμπληρωθεί, ώστε να καταστεί ορισμένη».
Με το ίδιο σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος, το οποίο τώρα αποκαλύπτεται, καθορίζονται επίσης λεπτομέρειες σχετικά με τον καθορισμό των σημαιοφόρων, τις ώρες διδασκαλίας των Θρησκευτικών, τις εκδηλώσεις για την εορτή των Τριών Ιεραρχών κ.ά., με τους συμβούλους Επικρατείας να κρούουν των κώδωνα του κινδύνου, ειδικά στο θέμα της επιλογής των σημαιοφόρων και παραστατών.
Το Ε’ Τμήμα του ΣτΕ με την υπ’ αριθμ 140/2017 γνωμοδότησή του (πρόεδρος ο αντιπρόεδρος Αθανάσιος Ράντος και εισηγήτρια η πάρεδρος Μαρία Παπαδημήτρη) κρίνει ως νόμιμη την επιλογή των σημαιοφόρων με κλήρωση, ωστόσο, επισημαίνει ότι και πάλι λόγω ατέλειας της σχετική διάταξης μπορεί να μην υπάρχει καθόλου σημαιοφόρος ή να είναι λιγότεροι οι παραστάτες, σε περίπτωση αιφνιδίου ατυχήματος ή ασθένειας των μαθητών, καθώς δεν προβλέπεται η κλήρωση αναπληρωματικών.
Οπως ορίζεται στο άρθρο 3 παρ. 4 θα κληρώνονται δύο μαθητές της ΣΤ’ τάξης ως σημαιοφόροι, ο ένας για το χρονικό διάστημα μέχρι 31 Ιανουαρίου και ο άλλος από 1η Φεβρουαρίου μέχρι το τέλος του διδακτικού έτους, ενώ θα κληρώνονται και πάλι οι παραστάτες και υπεύθυνοι κατάθεσης στεφάνου.
Οπως προβλέπεται, η κλήρωση θα διενεργείται παρουσία του συνόλου των μαθητών της ΣΤ’ τάξης με ευθύνη του διευθυντή της σχολικής μονάδας ή του νόμιμου αναπληρωτή του και συντάσσεται σχετικό πρακτικό του Συλλόγου Διδασκόντων», ενώ στη συνέχεια δίδεται στον υπουργό Παιδείας το δικαίωμα έκδοσης απόφασης, με την οποία να καθορίζεται ο τρόπος επιλογής των σημαιοφόρων, παραστατών και υπευθύνων κατάθεσης στεφάνου, εφόσον στο Δημοτικό λειτουργούν ένα και πάνω τμήματα της ΣΤ’ τάξης.
Επαρση σημαίας
Στο ίδιο άρθρο 3, αλλά στην παράγραφο 7 του Προεδρικού Διατάγματος, υπάρχει μόνο μια πρόταση για ανάρτηση της σημαίας, η οποία πλέον δεν είναι καθημερινή, αλλά εβδομαδιαία. Συγκεκριμένα, η επίμαχος παράγραφος αναφέρει: «Η σημαία παραμένει ανηρτημένη στον ιστό του σχολείου, όπως προβλέπεται σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες». Δηλαδή, το υπουργείο Παιδείας καταργεί από τα Δημοτικά σχολεία την καθημερινή έπαρση της σημαίας και το τελετουργικό βάσει του οποίου τα παιδιά τραγουδούσαν τον εθνικό ύμνο.
Ξεχωριστή μεταχείριση όμως επιφυλάσσει ο υπουργός Παιδείας και για τη θρησκευτική εορτή των Τριών Ιεραρχών. Συγκεκριμένα, για την ημέρα αυτή αναφέρεται ότι «με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων καθορίζεται το περιεχόμενο των εορταστικών εκδηλώσεων (οργάνωση εκδηλώσεων που συνάδουν με το περιεχόμενο της εορτής, εκκλησιασμός κ.ά.). Οι σύμβουλοι Επικρατείας επισημαίνουν την εξαίρεση αυτή και αναφέρουν:
«Τίθεται ως διαδικαστική προϋπόθεση για τον εορτασμό, ειδικώς αυτής της εορτής και όχι των λοιπών, η λήψη προηγούμενης απόφασης του Συλλόγου Διδασκόντων, που θα καθορίζει το περιεχόμενο των εορταστικών εκδηλώσεων, χωρίς να επεξηγείται ο λόγος που δικαιολογεί τη θέσπιση της προϋπόθεσης αυτής, δεδομένου ότι δεν τίθεται ανάλογη προϋπόθεση για τις άλλες εορτές που αναφέρονται στη ίδια ακριβώς παράγραφο (εορτασμών εθνικών εορτών της 28ης Οκτωβρίου και της 25ης Μαρτίου, 17ης Νοεμβρίου για την επέτειο του Πολυτεχνείου, τον αντιδικτατορικό αγώνα και την Εθνική Αντίσταση).
Και συνεχίζει το ΣτΕ: «Περαιτέρω η διατύπωση ‘‘οργάνωση εκδηλώσεων που συνάδουν με το περιεχόμενο της εορτής, εκκλησιασμός κ.ά.’’ είναι αόριστος εν όψει άλλωστε του ότι πρόκειται για γιορτή θρησκευτικού κυρίως χαρακτήρα».
Προσευχή και Θρησκευτικά
Στο άρθρο 18 του Π.Δ. προβλέπεται ότι «πριν από την έναρξη των μαθημάτων πραγματοποιείται κοινή προσευχή των μαθητών και του διδακτικού προσωπικού στο προαύλιο του σχολείου με ευθύνη των εκπαιδευτικών που εφημερεύουν. Η συμμετοχή των μαθητών άλλου δόγματος στην κοινή προσευχή δεν είναι υποχρεωτική.
Οσον αφορά στις ώρες διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών στην Ε’ και ΣΤ’ τάξη του Δημοτικού, το διάταγμα Γαβρόγλου στο άρθρο 11 προβλέπει ότι θα είναι μία ώρα την εβδομάδα, όπως προέβλεπε και παλαιότερη απόφαση του υπουργού Παιδείας του περασμένου έτους. Ομως, οι σύμβουλοι υπενθυμίζουν ότι εκκρεμεί στο ΣτΕ αίτηση ακύρωσης και αναμένεται η έκδοση της σχετικής απόφασης. Τέλος, το ΣτΕ κάνει αρκετές παρατηρήσεις σχετικά με τις προϋποθέσεις εγγραφής στα Δημοτικά σχολεία με ελλιπή δικαιολογητικά (αλλοδαπά παιδιά), εκπρόθεσμες εγγραφές κ.λπ., ενώ «κόβει» ως παράνομη την απαλλαγή των πολύτεκνων διευθυντών και υποδιευθυντών από την εφημερία.
Απάντηση
Το υπουργείο Παιδείας, πάντως, με χθεσινοβραδινή ανακοίνωσή του επισημαίνει ότι ψευδώς αναφέρεται σε ιστότοπο ότι καταργείται ο εκκλησιασμός των μαθητών του Δημοτικού και επαναλαμβάνει πως το Προεδρικό Διάταγμα εκσυγχρονίζει και εκδημοκρατίζει τη λειτουργία των Δημοτικών σχολείων και Νηπιαγωγείων.
«Το Π.Δ., όπως άλλωστε όλα τα Προεδρικά Διατάγματα, ελέγχονται από το ΣτΕ, τις νομικές υπηρεσίες της Προεδρίας της Δημοκρατίας και υπογράφονται από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Οι κιτρινισμοί προφανώς στόχο έχουν όχι μόνον τον υπουργό Παιδείας αλλά και τους πολιτειακούς και κρατικούς θεσμούς», επισημαίνει σχετικά.