Ήταν αρχές του Οκτώβρη όταν στο κατάμεστο σαλόνι του μόλις ανασκευασμένου "Smyrna di Levante" έδινε το "παρών" σύσσωμος ο χώρος της ναυτιλίας. Εξήντα μέρες αργότερα, το πλοίο θα έδενε τους κάβους του, ενώ στα σχέδια της εταιρείας είναι το καλοκαίρι να δρομολογηθεί εκ νέου στην πολύπαθη γραμμή Θεσσαλονίκης- Σμύρνης.
Η δρομολόγηση του πλοίου της Levante Ferries των Γιώργου Θεοδόση και Στρατή Απέργη ήταν η πραγματοποίηση ενός ελληνικού ονείρου ηλικίας τουλάχιστον 20 χρόνων. Είχε εξαγγελθεί για πέρσι το καλοκαίρι, όμως συνεχώς η εγκαινίαση της γραμμής έπαιρνε αναβολή.
Χρειάστηκε ένας άθλος των ελληνικών αρχών, της διοίκησης και του προσωπικού του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης, και φυσικά της εταιρείας, ώστε το πλοίο να μπορεί να εκτελέσει ένα δύσκολο δρομολόγιο με πολλή γραφειοκρατία, καθώς δένει σε λιμάνι εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Από το 2016, που τέθηκε σοβαρά η δημιουργία της γραμμής, είχε γίνει φανερό πως ήταν ένα δύσκολο εγχείρημα, καθώς δεν συγκρίνεται με τη γραμμή Ελλάδας-Ιταλίας ή και την πιο πρόσφατη Ελλάδας-Κύπρου, που είναι μεταξύ χωρών εντός της Ε.Ε., καθώς πρέπει να δοκιμαστούν διαδικασίες που θα καταστήσουν εύκολη την επιβίβαση και την αποβίβαση, με την ειδική πύλη Σένγκεν.
Αν και όλα ξεκίνησαν με τους καλύτερους οιωνούς, αφού ναυτιλιακά πρακτορεία κυρίως στην Τουρκία εκτιμούσαν μεγάλη κίνηση κυρίως των φορτηγών στη γραμμή, φαίνεται πως κάτι τέτοιο το πρώτο διάστημα δεν έγινε, αναγκάζοντας την εταιρεία να αναστείλει το δρομολόγιο τουλάχιστον μέχρι τις 31 Μαρτίου.
Η Levante Ferries είναι μια νέα ακτοπλοϊκή εταιρεία, που, αν και δραστηριοποιείται μόλις από το 2015, έχει φέρει αέρα ανανέωσης και σημαντικών αλλαγών στην ελληνική ακτοπλοΐα. Το εγχείρημα για διεθνή γραμμή, κόστους άνω των 16 εκατ. ευρώ, είναι μια απόδειξη. Πολλοί ονομάζουν τη σύνδεση Θεσσαλονίκης-Σμύρνης "γραμμή φιλίας", που σηματοδοτεί την είσοδο της εταιρείας στους διεθνείς πλόες, αλλά και το ντεμπούτο της σε γραμμή εκτός Ιονίου, σε ένα εγχείρημα-στοίχημα.
Είναι η δεύτερη φορά που η εταιρεία αναλαμβάνει ένα μεγάλο ρίσκο, καθώς είναι η πρώτη εταιρεία που το πλοίο της "Fior di Levante" μετατράπηκε στο πρώτο ηλεκτροδοτούμενο πλοίο της τοπικής ακτοπλοΐας. Η εγκατάσταση έχει γίνει στο λιμάνι της Κυλλήνης, ενώ η Levante Ferries κάλυψε πλήρως το κόστος ηλεκτροδότησης του πλοίου.
Το πλοίο "Smyrna di Levante", με προδιαγραφές κρουαζιερόπλοιου, προσπάθησε για πρώτη φορά να ενώσει την Ευρώπη με την Ασία, μειώνοντας τους χρόνους αλλά και τα έξοδα για τη μεταφορά προϊόντων και πολιτών. Γι’ αυτό και η τουρκική πολιτική σκηνή αγκάλιασε το εγχείρημα, βοηθώντας με διάφορες νομοθετικές τροποποιήσεις την επίτευξή του, με την εταιρεία να "χτίζει" μια γέφυρα επικοινωνίας ανάμεσα στις γείτονες χώρες της Ελλάδας και της Τουρκίας, σε μια τεταμένη πολιτικά χρονικά περίοδο. Η αναστολή του εγχειρήματος προκάλεσε την ίδια δυσαρέσκεια τόσο σε Ελλάδα όσο και σε Τουρκία.
Και αυτό φάνηκε και στις δηλώσεις που έκανε πριν από λίγες ημέρες ο πρόεδρος του παραρτήματος του Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου στη Σμύρνη, Γιουσούφ Οζτκούρκ, σημειώνοντας ότι για την ελληνική εταιρεία είναι ασύμφορη αυτή η θαλάσσια γραμμή. "Η απόφαση αναστολής δεν είναι αποδεκτή από εμάς. Έχουν πραγματοποιηθεί μελέτες σ’ αυτήν τη γραμμή για σχεδόν 8 χρόνια. Είχε ως στόχο να φέρει ταχύτερα τα εξαγωγικά φορτία της Τουρκίας στην Ευρώπη. Ο κύριος λόγος για την απόφαση αναστολής είναι η έλλειψη υποστήριξης. Δεν καταλαβαίνω γιατί δεν υπάρχει υποστήριξη. Οι εταιρείες που ασχολούνται με τις διεθνείς χερσαίες μεταφορές θα έπρεπε να έχουν στηρίξει αυτήν τη γραμμή".
Ως πρώτη κίνηση διαχείρισης, η εταιρεία μείωσε τα δρομολόγια, ωστόσο ούτε αυτό το μέτρο φάνηκε ικανό να αντισταθμίσει τις μεγάλες οικονομικές απώλειες. Το επόμενο στοίχημα για την εταιρεία θα είναι μια σημαντική καμπάνια διαφήμισης του πλοίου στην εκ νέου έναρξη των δρομολογίων πιθανά πριν το Πάσχα. Τότε, όπως εκτιμούν κύκλοι της αγοράς, βασική προϋπόθεση για την οικονομική βιωσιμότητα της γραμμής θα είναι η προσέλκυση εταιρειών από την Τουρκία για τη μεταφορά εμπορευμάτων και φορτίων.
Υπολογίζεται ότι περίπου 40.000 φορτηγά διασχίζουν ετησίως τα ελληνοτουρκικά σύνορα. Η αλλαγή συνηθειών και η προτίμηση της θαλάσσιας οδού αντί των χερσαίων δρόμων, τόσο λόγω της ευκολίας σε ώρες, μείωσης του κόστους, της οδηγικής εξάντλησης των 900 χιλιομέτρων όσο και της αναμονής, όπως οι μεγάλες καθυστερήσεις στον συνοριακό σταθμό των Υψάλων, είναι το κλειδί για την πιθανή κερδοφορία της γραμμής.
Ήδη οι εκπρόσωποι της εταιρείας έχουν έρθει σε επαφές με εταιρείες μεταφοράς προς τη Θεσσαλονίκη, τη Βόρεια Ελλάδα, με στόχο την αγορά των Βαλκανίων και της Κεντρικής Ευρώπης.
Την πρώτη φορά που συζητήθηκε σοβαρά η ακτοπλοϊκή σύνδεση Θεσσαλονίκης-Σμύρνης, το ημερολόγιο έδειχνε 2002. Έκτοτε έγιναν πολλές ακόμα προσπάθειες για την ακτοπλοϊκή σύνδεση Θεσσαλονίκης-Σμύρνης. Το 2011 ο τότε δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, ανέλαβε ενέργειες με στόχο όχι μόνο τη διακίνηση εμπορευμάτων, αλλά και τις ανταλλαγές τουριστικών ροών.
Οι πρώτες ουσιαστικές προσπάθειες για τη σύνδεση Θεσσαλονίκης-Σμύρνης ξεκίνησαν το 2016 από την τότε διοίκηση του ΟΛΘ, που ζήτησε να διερευνηθούν οι δυνατότητες που υπάρχουν προκειμένου να στηθεί μια ακτοπλοϊκή γραμμή μεταξύ των δύο πόλεων. Στις 9 Μαρτίου του 2016 έγινε η πρώτη συνάντηση μεταξύ αντιπροσωπιών των δύο λιμανιών στη Σμύρνη. Την ίδια χρόνια οι τότε πρωθυπουργοί Ελλάδας και Τουρκίας, Αλέξης Τσίπρας και Αχμέτ Νταβούτογλου, ανακοίνωσαν ότι τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης με τη Σμύρνη θα συνδεθούν ακτοπλοϊκώς, κάτι που επιβεβαιώθηκε και με ανακοίνωση από το Ανώτατο Συμβούλιο Ελλάδας-Τουρκίας. Το θέμα τέθηκε εκ νέου το 2019 κατά τη διάρκεια συνάντησης Ερντογάν-Τσίπρα στο τουρκικό προεδρικό μέγαρο, με τις δύο πλευρές να συμφωνούν στην προώθηση υλοποίησης της γραμμής.
Πηγή: capital