Αν και η διαπραγμάτευση μεταξύ Ελλάδας και πιστωτών της δεν έχει ολοκληρωθεί, εντούτοις οι εξελίξεις στον τομέα των αποκρατικοποιήσεων κάπως αρχίζουν να τρέχουν.
Την περασμένη Παρασκευή η νέα διοίκηση του Ταμείου υπέγραψε τη σύμβαση παραχώρησης της 20ετούς διάρκειας άδειας διεξαγωγής του αμοιβαίου Ιπποδρομιακού Στοιχήματος. Επίσης, η νέα διοίκηση του Ταμείου έχει κινητοποιηθεί για την ολοκλήρωση των διαγωνισμών σε ΟΛΠ και Αστέρα Βουλιαγμένης. Τέλος, όλα δείχνουν ότι θα υπάρξει κινητικότητα και στο μέτωπο των περιφερειακών αεροδρομίων, όπως επίσης και στον τομέα των περιφερειακών λιμένων, χωρίς ωστόσο αυτή τη στιγμή τα δύο συγκεκριμένα θέματα να βρίσκονται σε προτεραιότητα.
Η υπόθεση του Ιπποδρομιακού Στοιχήματος έδειξε ότι η νέα διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ έχει καλές προθέσεις. Η παραχώρηση της άδειας του Ιπποδρομιακού Στοιχήματος σίγουρα δεν συνιστά μια «βαριά» αποκρατικοποίηση, αλλά το γεγονός ότι κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ τα βρήκαν σχετικά γρήγορα με τον «εξοβελιστέο» στο παρελθόν ΟΠΑΠ αποτελεί ένα δείγμα γραφής για τα μελλούμενα. Αν και οι όροι της σχετικής συμφωνίας δεν έχουν γίνει γνωστοί, οι πρώτες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο ΟΠΑΠ δεσμεύεται για τη διεξαγωγή ελληνικών ιπποδρομιών και τη μίσθωση του ακινήτου στο Μαρκόπουλο Αττικής. Η ικανοποίηση αυτών των όρων διασφαλίζει τη βιωσιμότητα του ελληνικού ιππόδρομου, από την οποία εξαρτώνται περίπου 2.000 νοικοκυριά.
Το επόμενο «κρας τεστ» για τη νέα διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ θα είναι ο Αστέρας της Βουλιαγμένης και η μεθεπόμενη -και σίγουρα πιο σημαντική- σύγκρουση θα γίνει για τον ΟΛΠ. Η νέα διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, ωστόσο, φαίνεται να ποντάρει και στην αξιοποίηση των περιφερειακών λιμανιών. Είναι μια από τις λίγες και σημαντικές αποκρατικοποιήσεις που δεν έχει ενεργοποιηθεί από προηγούμενη διοίκηση του Ταμείου, καθώς ο αρχικός προγραμματισμός προέβλεπε την ολοκλήρωση των αποκρατικοποιήσεων των δύο μεγάλων λιμένων της χώρας και στη συνέχεια να ακολουθήσει η αποκρατικοποίηση των περιφερειακών λιμένων.
Εδώ η νέα διοίκηση του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων έχει την ευκαιρία να χαράξει τη δική της στρατηγική. Προς αυτή την κατεύθυνση εντάσσεται και η πρόσφατη απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ με την οποία εκχωρούνται στους οργανισμούς λιμένων οι άδειες λειτουργίας των υδατοδρομίων. Σύμφωνα με ανθρώπους του Ταμείου, τα λιμάνια αποκτούν άλλο ένα περιουσιακό στοιχείο που θα προσδώσει σημαντικές υπεραξίες στους οργανισμούς λιμένων. Τέλος, όλα δείχνουν ότι θα επιδιωχθεί το μοντέλο των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), το οποίο είναι και πιο κοντά στη φιλοσοφία και τις πολιτικές πεποιθήσεις της νέας κυβέρνησης και του ΤΑΙΠΕΔ.
Πάντως ό,τι και να γίνει από εδώ και στο εξής, ο ετήσιος στόχος για τα έσοδα του προγράμματος θα είναι πενιχρός. Με δεδομένο πλέον ότι μια συμφωνία για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια δεν είναι εφικτή πριν από το τέλος του έτους, τα έσοδα από αξιοποιήσεις περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου στη διάρκεια της φετινής χρονιάς δεν πρόκειται να ξεπεράσουν το 1 δισ. ευρώ. Αυτό θα συμβεί μόνον αν υπάρξει μια συμφωνία για τον ΟΛΠ και εφόσον θα καρποφορήσουν οι συμφωνίες που χρονίζουν σε ΔΕΣΦΑ και Αστέρα Βουλιαγμένης.
Σε άλλη περίπτωση, τα έσοδα θα είναι πολύ χαμηλότερα από το όριο του 1 δισ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι ο αρχικός στόχος εσόδων για φέτος ήταν 2,2 δισ. ευρώ.
Έντυπη