«Η Αισθητική αποτελεί κλάδο της φιλοσοφίας και είναι η επιστήμη που ασχολείται με το «κάλλος» δηλαδή με το ωραίο. Το ωραίο, ενίοτε, ενέχει υποκειμενική διάσταση ενώ δεν έχει διαχρονική αξία καθώς οι κοινωνίες αλλάζουν, αναθεωρούν υπερβαίνουν...
Η αισθητική αγωγή αποτελεί βασικό μάθημα στο σύστημα της εκπαίδευσης το οποίο φιλοδοξεί να εκπαιδεύσει με τεχνοκρατικά και επιστημονικά εργαλεία την αισθητική άποψη και να βελτιώσει τις δεξιότητες των μελλοντικών πολιτών.
Πολλές και άκρως ενδιαφέρουσες αναλύσεις έχουν καταθέσει αρχαίοι αλλά και σύγχρονοι φιλόσοφοι από τον Πλάτωνα έως τον Καντ και Έκο.
Σύμφωνα με τον Ραφαηλίδη «η πολιτική στερείται ηθικής ακριβώς επειδή στερείται αισθητικής». Με διάθεση αυτοκριτικής θεωρώ ότι και ο πολιτικός λόγος χρήζει αισθητικής αναβάθμισης άρα και ηθικής αναβάθμισης. (εφιάλτες, υπολείμματα, σούρας είναι ένα μικρό δείγμα αισθητικής!)
Η πρόταση για σύσταση Επιτροπής Αισθητικής Αναβάθμισης διαπιστώνει πρωτίστως το έλλειμμα που υπάρχει στον τόπο μας και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αμβλύνει τις διαχρονικές μας ευθύνες...
Η αισθητική αναβάθμιση οφείλει να διασφαλίζει τη νομιμότητα, τη δημόσια ασφάλεια, να στηρίζεται σε ένα ενιαίο θεσμικό και προοδευτικό πλαίσιο και να μην στέκεται στην περιπτωσιολογία. Σε καμία περίπτωση η υπό σύσταση επιτροπή δεν πρέπει να υποκαθιστά την Ε.Π.Ζ και το δημοτικό συμβούλιο καθώς ο ρόλος της εκ των πραγμάτων είναι συμβουλευτικός. Ορίζεται δε από το δημοτικό συμβούλιο του οποίου και κανονισμός λειτουργίας του δεν την προβλέπει.
Επί της ουσίας:
Συνολική πρόταση αισθητικής αναβάθμισης δεν μπορεί να υπάρξει καθώς το νησί δεν διαθέτει Ενιαίο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο με ότι αυτό συνεπάγεται. Μεμονωμένες ή ακόμα και εξειδικευμένες προτάσεις δύνανται να προσκρούσουν στον ενιαίο σχεδιασμό όταν αυτός γίνει ή και να λειτουργήσουν ως τροχοπέδη.
Μια επιτροπή, με τέτοιο σοβαρό αντικείμενο, θα είχε λόγο ύπαρξης εφόσον τα μέλη της διαθέτουν την επιστημονική (θεωρούμε απαραίτητη την συμμετοχή του Τ.Ε.Ε καθώς και ανθρώπων της τέχνης, του πολιτισμού και της ιστορίας) και «αισθητική» ικανότητα αλλά και τη διάθεση να αποτυπώσουν σε αρχικό, αλλά άκρως απαραίτητο, στάδιο την υφιστάμενη κατάσταση ανά περιοχή με τα ποσοτικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά της.
Δηλαδή:
- το φυσικό και δομημένο περιβάλλον ,
- τα σημεία ιδιαίτερου ενδιαφέροντος. (πόλοι έλξης των επισκεπτών και αναβάθμισης της ποιότητας ζωής των κατοίκων, φυσικοί πόροι, κτήρια, σημεία θρησκευτικού ενδιαφέροντος, μονοπάτια θεματικού ενδιαφέροντος... ),
- την ιστορία, τον πολιτισμό και τους πολιτιστικούς πόρους,
- τον πληθυσμό, την οικονομική δραστηριότητα, το ανθρωπογενές περιβάλλον.
- τις υφιστάμενες υποδομές.
- τους κοινόχρηστους χώρους, το καθεστώς παραχώρησης τους, τις χρήσεις, την ασφάλεια, το σεβασμό στα άτομα με αναπηρίες και τη διαφορετικότητα.
- τις οργανωμένες παραλίες και το καθεστώς λειτουργίας τους, το χρώμα και την εργονομία τους.
- το ιδιοκτησιακό καθεστώς των υπό μελέτη στοιχείων (γη, κτήρια κτλ)
- των ιδιαιτεροτήτων και των λειτουργικών προβλημάτων συμπεριλαμβανομένων και των περιβαλλοντικών.
Τα συμπεράσματα της παραπάνω αποτύπωσης - καταγραφής -φρονούμε - ότι μπορούν να βοηθήσουν στην παραγωγή προτάσεων αισθητικής αναβάθμισης στην ουσία τον πραγμάτων και όχι απλά στην πρόσοψή τους με... μπαλώματα ή με την συνειδητή απαξίωση τους.. για να θυμηθούμε και το Ακταίον...
Θεωρούμε δε απαραίτητη τη διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες οι οποίες θα συμβάλουν στην ιεράρχηση των παρεμβάσεων.
Μέσα από αυτή τη διαβούλευση ο πολίτης θα ενημερωθεί, θα συμμετέχει, και θα αποκτήσει συνείδηση της ατομικής και συλλογικής ευθύνης για τα κακώς κείμενα αλλά και την ενδεχόμενη άρση τους. Ο διάλογος με την κοινωνία δεν πρέπει να έχει στόχο την κόντρα, την τιμωρία και τη σύγκρουση. Ο πολίτης δεν πρέπει να ανέχεται αλλά να κατανοεί».
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΟΡΑΜΑ ΚΙΝΗΜΑ ΠΟΛΙΤΩΝ ΝΗΣΟΥ ΚΩ