(Οι Τουριστικοί Δήμοι της Ευρώπης εφαρμόζουν με επιτυχία τοπική φορολογία στον τουρισμό. Εμείς πότε;)
Α. Συνηθίζονται επετειακές συνδιοργανώσεις Δήμων, τουριστικών επιχειρήσεων, οργανισμών και πολιτιστικών συλλόγων με θέματα που αφορούν την ανάδειξη του τουρισμού ως κοινωνικής, πολιτιστικής και εμπορικής δραστηριότητας με αναφορά στα τοπικά προϊόντα, στον τοπικό πολιτισμό, με τιμητικές αναγνωρίσεις στους επαναλαμβανόμενους επισκέπτες κλπ. Σε πολλές τουριστικές πόλεις η ημέρα συνδυάζεται με την ολοκλήρωση και την παρουσίαση κάποιου σημαντικού έργου υποδομής. Μπορούμε να πούμε ότι κάτι τέτοιο είναι η πρόσφατη τοποθέτηση του ‘’ταξιδευτή πέρασμα πολιτισμών’’ στην πλατεία των 7 Μύλων-7ης Μαρτίου.
Πως μπορούν όμως να χρηματοδοτηθούν τέτοια έργα αναβάθμισης του αισθητικού και λειτουργικού περιεχομένου των τουριστικών οικισμών του νησιού μας στις σημερινές συνθήκες; Πως μπορούν να φτιαχτούν οι ημικατεστραμμένοι δρόμοι μας, οι ανεπαρκείς υποδομές διαχείρισης υγρών λυμάτων και σκουπιδιών; Πώς να εφαρμοστούν στο έδαφος τα εγκεκριμένα σχέδια πόλης και πως θα φτιαχτούν χωροταξικά και πολεοδομικά σχέδια; Πως θα γίνουν έργα προστασίας των φυσικών πόρων: νερό, ακτές, ορεινός όγκος κλπ. Πως θα γίνουν νέες σύνθετες υποδομές που να υπηρετούν την καινοτομία και στον ψηφιακό μετασχηματισμό όπως απαιτεί η μέρα;
Β. Τα έσοδα του Δήμου Κω από το 2010 και μετά έχουν μειωθεί πάνω από 50%. Έχουν μειωθεί οι πόροι από την Κυβέρνηση λόγω των Μνημονιακών δεσμεύσεων. Τα τοπικά έσοδα έχουν μειωθεί εξ ίσου, αφού καταργήθηκε ο Δημοτικός Φόρος (απώλεια 4,00 εκ. ευρώ) και μειώθηκε του τέλος παρεπιδημούντων (μείωση εσόδων 3,00 εκ. ευρώ) ενώ μειώνονται οι εισπράξεις των λοιπών δημοτικών τελών λόγω της υπερφορολογήσεις των ιδιωτών και των επαγγελματιών.
Η στοχευμένη και στοιχειοθετημένη ανακοστολόγηση των δημοτικών υπηρεσιών με κοινωνικά και περιβαλλοντικά κριτήρια πρέπει να φέρει αύξηση των δημοτικών εσόδων για να χρηματοδοτηθούν και τα έργα συντήρησης των υποδομών και τα έργα επεκτάσεων.
Γ. Η τάξη των Ξενοδόχων θα αντιδράσει και έχει την ισχύ να επιβάλλεται! Αυτή επέβαλε στην αρχή της κρίσης στην κυβέρνηση της ΝΔ, το 2009, την μείωση του τέλους παρεπιδημούντων! Όμως δεν μπορούν να έχουν αξιώσεις από τον Δήμο για υποδομές και νέα έργα στις παρούσες συνθήκες. Οι Τουριστικοί Δήμοι της Ευρώπης, (ξέρουμε πια ότι παντού ισχύουν οι ίδιες περιοριστικές οικονομικές πολιτικές) εφαρμόζουν με επιτυχία την τοπική φορολογία στον τουρισμό. Σε αυτό τον δρόμο πρέπει να κινηθούμε και εμείς. Η αιτιολογία ότι δεν μας το επιτρέπει ο νόμος είναι ΨΕΜΑΤΑ! Αυτό που δεν το επιτρέπει στην δημοτική αρχή δεν είναι το πολιτικό κόστος και η στόχευση της εφαρμογής μιας νέας πολιτικής που θα βελτιώσει τα δημοτικά έσοδα για το καλό του συνόλου, αλλά που όμως λέει θα… ‘’επιβαρύνει’’ τον επιχειρηματικό τομέα! Σύγκρουση συμφερόντων υπάρχει αλλά η δημοτική αρχή έχει την ευθύνη της πορείας του τόπου και είναι πολιτικό λάθος, είναι πολιτική σκοπιμότητα, είναι μονομερής πελατειακή λογική και εν τέλει είναι και ηθική κατάπτωση τα έσοδα του Δήμου Κω από όλη την τουριστική κίνηση των 1,5 εκ τουριστών με τις 10 εκ. διανυκτερεύσεις να είναι μόλις 1,2 εκ ευρώ, δηλαδή όσο το ετήσιο καθαρό κέρδος ενός 4 * ξενοδοχειου 500 κλινών;
Ν Μυλωνάς.