Και στον Εβρο αλλά και στο Αιγαίο οι Ενοπλες Δυνάμεις χρησιμοποίησαν τους «ιπτάμενους κατασκόπους», τα UAVs που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία, τα οποία, αν και παλιάς τεχνολογίας, αποδείχτηκαν υπερπολύτιμα για την επιτήρηση και τη συλλογή πληροφοριών στο πλαίσιο αποτροπής των μεταναστευτικών ροών.
Οι επιτελείς του «Πενταγώνου» γνωρίζουν καλά ότι στις επιχειρήσεις διάρκειας… δευτερολέπτων του 21ου αιώνα και στα επεισόδια «ασύμμετρων και υβριδικών απειλών» τα UAVs αποτελούν αναπόσπαστο εργαλείο για κάθε Στρατό. Ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο η περαιτέρω ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων με σύγχρονα μη επανδρωμένα αεροσκάφη είναι ένα από τα προγράμματα, σύμφωνα με τις πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», που θα παραμείνουν ψηλά στη λίστα με τις προτεραιότητες των εξοπλιστικών, μολονότι αρκετά αναγκαστικά θα «φρενάρουν» εξαιτίας του κορωνοϊού.
Ανώτατοι αξιωματικοί έχουν επισημάνει ότι η ένταξη υπερσύγχρονων UAVs στις Ενοπλες Δυνάμεις είναι απαραίτητη όχι μόνο διότι η Τουρκία έχει κάνει άλματα σ’ αυτόν τον τομέας – έχει αναπτύξει δική της βιομηχανία – και χρησιμοποιεί μάλιστα κατά κόρον UAVs σε επιθέσεις στη Συρία και στη Λιβύη, αλλά διότι τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη είναι το μέλλον σε επιχειρησιακούς και πολεμικούς σκοπούς.
Σύντομα το ελληνικό οπλοστάσιο των «ιπτάμενων κατασκόπων» θα ενισχυθεί με δύο UAVs τύπου Heron από το Ισραήλ που θα αποκτηθούν με ενοικίαση (με leasing). Η συμφωνία έχει κλείσει εδώ και καιρό και απομένουν λεπτομέρειες. Υπάρχει όμως σπουδή και μεγάλη κινητικότητα από τους Επιτελείς και από τους υπευθύνους της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων για λύσεις που δεν θα απαιτήσουν ούτε πολύ χρόνο ούτε πολύ χρήμα.
Στο τραπέζι υπάρχει η πρόταση παραγωγής ελληνικού UAV, όμως η υλοποίηση ενός τέτοιου σχεδίου μπορεί να είναι χρονοβόρα. Τον περασμένο Δεκέμβριο εξάλλου όταν είχε παρουσιαστεί στη Λάρισα σε επίσημη πρώτη στην Ευρώπη το υπερσύγχρονο UAV ΜQ-9 Guardian, είχε καταγραφεί ότι η Ελλάδα επιδιώκει να το αγοράσει. Θα το ήθελε, αλλά είναι πολύ ακριβό.
Οι πληροφορίες των «ΝΕΩΝ» είναι πως η εναλλακτική του υπουργείου Αμυνας σ’ αυτή τη φάση είναι να επιδιώξουμε συνεργασίες και να μπούμε στη συμπαραγωγή UAVs με χώρες και εταιρείες που έχουν χρόνια εμπειρία και τεχνογνωσία. Τέτοιες επαφές έχουν γίνει ήδη με το Ισραήλ, αλλά και με την αμερικανική εταιρεία που είχε δειγματίσει το MQ-9 στη Λάρισα.
Προς το παρόν το ελληνικό οπλοστάσιο διαθέτει περίπου 15 UAVs. Σε 8 υπολογίζονται τα γαλλικής κατασκευής μη επανδρωμένα αεροσκάφη Sperwere που διαθέτει ο Στρατός Ξηράς. Εξι UAVs διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία, τα ελληνικής κατασκευής Πήγασος ΙΙ Block 1, έχοντας ως βάση τους από τον Αύγουστο του 2017 την 110 Πτέρυγα Μάχης στην Αεροπορική Βάση Λάρισας. Αλλα τέσσερα ίδιου τύπου είναι δε υπό κατασκευή και θα ενισχύσουν την Πολεμική Αεροπορία. Το πρωτοποριακό πρόγραμμα κατασκευής ελληνικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών είχε ξεκινήσει στις αρχές της δεκαετίας του ’80, αλλά δεν εξελίχθηκε σε μαζική παραγωγή. Μάλιστα οι επιτελείς του «Πενταγώνου» είχαν προβλέψει ότι τα μη επανδρωμένα είναι το μέλλον των σύγχρονων πολέμων. Σε παλαιότερα μακρόπνοα σχέδια εξοπλιστικών είχαν επισημάνει ότι μετά το 2012 η Ελλάδα πρέπει να αποκτήσει μαχητικά μη επανδρωμένα τα λεγόμενα UCAV. Το συγκεκριμένο υποπρόγραμμα ουδέποτε υλοποιήθηκε λόγω της οικονομικής κρίσης…
Σε ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση η Τουρκία όχι μόνο έχει αναπτύξει δική της βιομηχανία μη επανδρωμένων – μάλιστα κατασκευάζει πλέον και μαχητικά UAVs – αλλά τα χρησιμοποιεί σε επιχειρήσεις στη Λιβύη και στη Συρία. Πριν από λίγο καιρό η Αγκυρα κόμπαζε για τους επιτυχημένους βομβαρδισμούς που έκαναν UAVs της στην Ιντλίμπ. Και δεν θα πρέπει να λησμονείται ότι πέρυσι για πρώτη φορά είχε καταγραφεί υπερπτήση από τουρκικό UAV στο Καστελλόριζο.
Προσφάτως εξάλλου γαλλικές πηγές ανέφεραν ότι τα μη επανδρωμένα που χρησιμοποιεί η Τουρκία στη Λιβύη έχουν αλλάξει την ισορροπία δυνάμεων υπέρ του Σάρατζ. Σήμερα η Τουρκία διαθέτει έναν ολόκληρο στόλο UAVs, περισσότερα από 100 τύπου Anka, αλλά και οπλισμένα Bayraktar. Συχνά δε η Aγκυρα προπαγανδίζει τα επιτεύγματά της στα UAVs όπως κατά τη διάρκεια των επεισοδίων στον Eβρο. Τότε είχε σηκώσει ένα UAV για να επιτηρεί τα ελληνοτουρκικά σύνορα και τα τουρκικά μέσα ενημέρωσης μετέδιδαν ότι η πτήση είχε την κωδική ονομασία «1453»…