«Τον έβγαλε έξω η στροφή πριν μπει στο φιορδ του λιμανιού», λένε οι συνάδελφοι του καπετάνιου του Blue Star «Patmos» που προσάραξε ξημερώματα Τετάρτης σε ξέρα, στην είσοδο του λιμανιού της Ιου, με 205 επιβάτες και 87 άτομα πλήρωμα. Ευτυχώς χωρίς θύματα και χωρίς τραυματισμούς.
«Τώρα, αν αυτό οφείλεται σε λάθος εκτίμησή του, πρόβλημα στο πλοίο ή αν κάποιο σκάφος που έβγαινε από το λιμάνι τον έκλεισε, μένει να φανεί από την προανάκριση και το “μαύρο” κουτί του πλοίου», συμπληρώνουν, μιλώντας στην "Καθημερινή".
Και ενώ τα ερωτήματα για το τι έφταιξε και παραλίγο να έχουμε μια ναυτική τραγωδία παραμένουν επί του παρόντος αναπάντητα, το σίγουρο είναι πως το πλοίο έχει υποστεί εκτεταμένη ζημία και οι πρώτες πληροφορίες μιλούν για ρήγμα μήκους ογδόντα μέτρων. Εάν μάλιστα έχουν υποστεί ζημίες και οι άξονες των προπελών, κάποιοι μιλούν ακόμα και για ολική απώλεια ή CTL (Constructive Total Loss) του πλοίου.
Στα βραχώδη αβαθή
Το 145 μέτρων μήκους Blue Star «Patmos», ένα καινούργιο καράβι που ναυπηγήθηκε το 2012, βρίσκεται από χθες καθισμένο πάνω στα βραχώδη αβαθή του ανατολικού κάβου της εισόδου του λιμανιού της Ιου. Πολλοί πιστεύουν, πάντως, πως εάν δεν υπήρχαν τα βράχια πάνω στα οποία έχει «ακουμπήσει», το πλοίο θα βρισκόταν ήδη στον βυθό. «Και κατά πάσα βεβαιότητα θα είχαμε θρηνήσει και θύματα» αναφέρουν πηγές της ακτοπλοΐας.
Ολα συνέβησαν περί τη 01.30 ώρα μετά τα μεσάνυχτα της Τρίτης. Το Blue Star «Patmos» ερχόμενο από τη Νάξο και έχοντας την Ιο στα αριστερά του, λίγα λεπτά πριν προσεγγίσει το λιμάνι του νησιού και ενώ πραγματοποιούσε την αριστερή στροφή προς τα ανατολικά για να εισέλθει στο «φιορδ» του λιμανιού, όπως το λένε πολλοί καπεταναίοι της ακτοπλοΐας, βρέθηκε πολύ πιο ανατολικά από ό,τι έπρεπε. Αποτέλεσμα να προσκρούσει με ταχύτητα περί τα 17 ναυτικά μίλια στον ανατολικό κάβο.
«Εκεί έχει μεγάλη και τρανή ξέρα. Το ξέρουμε όλοι και κρατιόμαστε μακριά», αναφέρει χαρακτηριστικά συνάδελφός του με ενδελεχή γνώση του συγκεκριμένου λιμανιού. Με δεδομένο πως ο καπετάνιος του «Patmos» έμπειρος είναι και γνωρίζει το λιμάνι πολύ καλά, πιθανολογείται πως ή το πλοίο δεν «άκουσε» στους χειρισμούς ή πως κάποια λάθος εκτίμηση για κάποιο λόγο έγινε. Αυτά όμως θα διευκρινιστούν μόνον όταν γίνει η επεξεργασία των στοιχειών του Voice Data Recorder (VDR), του «μαύρου» κουτιού δηλαδή του πλοίου. Η επεξεργασία αυτή μπορεί να χρειαστεί πολύ χρόνο, καθώς δεν έχει γίνει γνωστό εάν θα απαιτηθεί η συνδρομή ξένου εξειδικευμένου κέντρου.
Για την ώρα, η προσπάθεια εστιάζεται στο να διαπιστωθεί κατά πόσον το πλοίο μπορεί να αποκολληθεί, να επιπλεύσει αυτόνομα και να μετακινηθεί με ίδια μέσα προς ναυπηγοεπισκευαστική μονάδα, ή χρειάζεται ρυμούλκηση. Στην περιοχή βρίσκονται ήδη δύο ρυμουλκά, αλλά και μέσα αντιμετώπισης ενδεχόμενης ρύπανσης.
Πηγή: Καθημερινή