Σήμερα θα συνεχιστούν οι συζητήσεις για το «καυτό» θέμα των κόκκινων δανείων, με την κυβέρνηση να επιδιώκει την άμεση διευθέτησή του, καθώς εκτός όλων των άλλων, αποτελεί βασική παράμετρο για τη διαδικασία της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών.
Κατά τις χθεσινές συζητήσεις η ελληνική πλευρά εξέθεσε τις θέσεις της σχετικά με τον τρόπο χειρισμού των δανείων καθώς και τον τρόπο χειρισμού των προβληματικών δανειοδοτήσεων, οι οποίες βασίστηκαν στην έκθεση της επενδυτικής τράπεζας Nomura, έκτασης 180 σελίδων, η οποία εκπονήθηκε για λογαριασμό της Ελλάδας και παραδόθηκε σε εκπροσώπους της ΕΚΤ, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του ΔΝΤ και του ESM.
Για τις συζητήσεις, που θα συνεχιστούν σήμερα, εκφράζεται η αισιοδοξία ότι θα υπάρξει συμφωνία στο θέμα. Στην έκθεση της Nomura προβλέπονται αλλαγές στους νόμους Δένδια και Κατσέλη και η δημιουργία εταιρείας διαχείρισης των «κόκκινων» δανείων (Asset Management Company ή SPV), η οποία θα εκδίδει ομόλογα με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, η αναβάθμιση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους και η δημιουργία Δημόσιας Αρχής Πιστοποίησης Φερεγγυότητας. Να σημειωθεί ότι το ύψος των «κόκκινων» δανείων φτάνει σήμερα τα 100 δις ευρώ.
Οι δανειστές από την πλευρά τους, παραμένουν επιφυλακτικοί στην εταιρεία διαχείρισης κι έχουν αφήσει να εννοηθεί ότι κάτι τέτοιο θα εξεταστεί έπειτα από την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Σύμφωνα με την Ναυτεμπορική, που επικαλείται κυβερνητικές πηγές, η Nomura προτείνει: -Δημιουργία εταιρείας διαχείρισης «κόκκινων» δανείων, στην οποία το ελληνικό Δημόσιο θα έχει μειοψηφικό ποσοστό. Συγκεκριμένα, προτείνεται να δημιουργηθεί ένας φορέας, ο οποίος θα αποκτήσει τους «σκελετούς» των ισολογισμών των τραπεζών, τιτλοποιώντας τα bad assets με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου.
Ωστόσο, αδιευκρίνιστο παραμένει αν η εταιρεία διαχείρισης θα αγοράζει τα bad assets με μετρητά ή με εγγυήσεις. Επίσης δεν έχει ξεκαθαρίσει από πού θα βρεθούν κεφάλαια για να «πριμοδοτηθεί» η εταιρεία. Εδώ πάντως να σημειωθεί ότι εκτός από τους δανειστές που εκφράζουν σοβαρές επιφυλάξεις για τη δημιουργία εταιρείας διαχείρισης, σοβαρές ενστάσεις υπάρχουν και από καταναλωτικές οργανώσεις και από δανειολήπτες, οι οποίοι εκτιμούν ότι θα ανοίξει ο δρόμος για την πώληση «κόκκινων» δανείων σε ξένα funds και όχι κατ’ ανάγκη distress, από τα οποία έχει υπάρξει έντονο ενδιαφέρον. Με βάση τη συγκεκριμένη πρόταση, εκτός αγοραπωλησίας θα βρεθούν τα «κόκκινα» δάνεια που αφορούν την πρώτη κατοικία του δανειολήπτη. Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι με βάση τις αλλαγές που είχαν γίνει στον νόμο Κατσέλη το 2013, είχε οριστεί υποχρεωτικά αντίκλητος στην ελληνική επικράτεια στις περιπτώσεις εκχώρησης απαιτήσεων σε αλλοδαπά πιστωτικά ιδρύματα.
Σε διαφορετική περίπτωση, τεκμαίρεται ως αντίκλητος η τράπεζα που παρείχε το δάνειο.
2) Αλλαγές στους νόμους Κατσέλη και Δένδια. Η συγκεκριμένη πρόταση έχει πέσει στο τραπέζι από την αρχή των διαπραγματεύσεων. Για τον νόμο Κατσέλη προτείνεται η δημιουργία δικαστηρίων που θα ασχολούνται αποκλειστικά με την εκδίκαση των υποθέσεων του συγκεκριμένου νόμου τόσο για τις παλαιές αιτήσεις, οι οποίες έχουν πάρει δικάσιμο ακόμη και για το 2025, όσο και για τις νέες που θα γίνουν στο μέλλον. Επίσης, προτείνεται στον νόμο Κατσέλη να μπορούν να προσφεύγουν και οι μικρές επιχειρήσεις, ενώ προτείνεται να είναι αυστηρότερος ο έλεγχος των δικαιολογητικών που θα πρέπει να κατατίθενται με την αίτηση. Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι όλα τα αναγκαία δικαιολογητικά να κατατίθενται από την αρχή και σε περίπτωση ελλιπούς φακέλου, να απορρίπτεται αυτομάτως η αίτηση. Για το κομμάτι των επιχειρηματικών δανείων (νόμος Δένδια) προβλέπεται η προσαρμογή του στα νέα δεδομένα, σε συνδυασμό και με τις αλλαγές στον πτωχευτικό νόμο.
3) Δημιουργία Δημόσιας Αρχής Φερεγγυότητας. Ο ρόλος της συγκεκριμένης Αρχής είναι να αξιολογεί και να βαθμολογεί τον δανειολήπτη ανάλογα με το πώς εξυπηρετεί τις οφειλές του προς τις τράπεζες και το Δημόσιο. Κομβικό σημείο λειτουργίας της Αρχής είναι ότι με βάση την πρόταση θα μπορεί να διαθέτει βάση δεδομένων στην οποία θα «πέφτουν» στοιχεία από τον Τειρεσία, τις εφορίες και τα ασφαλιστικά ταμεία, από τα οποία θα μπορεί να εξάγεται το συμπέρασμα αν ο οφειλέτης που ζητεί υπαγωγή στις διατάξεις του νόμου θα δικαιούται ή όχι την υπαγωγή.
4) Αναβάθμιση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Διαχείρισης Ιδιωτικούς Χρέους. Με βάση την πρόταση προβλέπεται να δημιουργηθεί, κατά τα πρότυπα του ολλανδικού μοντέλου, γραμματεία του Συμβουλίου με γραφεία σε όλη την Ελλάδα προκειμένου να ενημερώνει τους δανειολήπτες που επιθυμούν να ρυθμίσουν τα δάνειά τους. Πάντως, οι δανειστές αλλά και η Τράπεζα της Ελλάδος ΕΛΛ+4,31% εκτιμούν ότι τον ρόλο αυτό θα μπορούσε να αναλάβει ο τραπεζικός διαμεσολαβητής και όχι αποσπασμένοι δημόσιοι υπάλληλοι.