Κυβέρνηση - τραπεζίτες διαφωνούν ως προς την αναγκαιότητα μετάβασής τους από το παλαιό στο νέο καθεστώς - Οι τράπεζες ζητούν να ελεγχθούν οι εκκρεμείς αιτήσεις για να εντοπιστούν οι στρατηγικά κακοπληρωτές
Σε δεύτερο χρόνο θα κριθεί η τύχη των περίπου 170.000 δανειοληπτών οι αιτήσεις των οποίων εκκρεμούν στα Ειρηνοδικεία προς ένταξη στο νόμο Κατσέλη (ν. 3869/2010).
Παρά το γεγονός ότι κυβέρνηση και τραπεζίτες… έβαλαν νερό στο κρασί τους όσον αφορά στα βασικά κριτήρια ένταξης στο διάδοχο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας, επέλεξαν να αφήσουν εκτός συμφωνίας, τουλάχιστον για την ώρα, αυτήν την κρίσιμη παράμετρο.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, οι δύο πλευρές διαφωνούν ως προς την αναγκαιότητα μετάβασης αυτής της κατηγορίας δανειοληπτών από το παλαιό στο νέο καθεστώς. Κι αυτό, διότι όπως επισημαίνουν χαρακτηριστικά στον «Ε.Τ.» κυβερνητικές πηγές, «η διαφωνία έγκειται σχετικά με το αν θα χάνει η συγκεκριμένη κατηγορία δανειοληπτών την αυτοδίκαιη προστασία που προβλέπει ο νόμος Κατσέλη». Πρόκειται, ουσιαστικά, για την προστασία που εξασφαλίζει ο οφειλέτης από τη στιγμή που υποβάλλει αίτηση ένταξης στο ν. 3869/2010.
Οι δύο πλευρές…
Για τις τράπεζες, ωστόσο, ο αναδρομικός έλεγχος αυτών των αιτήσεων αποτελεί εκ των ων ουκ άνευ, καθώς σχετίζεται με το μείζον θέμα των λεγόμενων στρατηγικών κακοπληρωτών. «Οι εκκρεμείς υποθέσεις αποτελούν αγκάθι για τις τράπεζες», σημειώνει στον «Ε.Τ.» στέλεχος μεγάλου συστημικού ομίλου και προσθέτει: «Η διαδικασία θα μπορούσε να γίνεται αυτόματα, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να ξεχωρίσουμε την ήρα από το σιτάρι, δηλαδή αυτούς που πραγματικά έχουν ανάγκη από εκείνους που κάνουν κατάχρηση του νόμου».
Από την πλευρά της, η κυβέρνηση αντιδρά σε αυτήν την «απαίτηση» των τραπεζών, αναλογιζόμενη, κατ’ αρχάς, το πολιτικό κόστος που θα είχε μία τέτοια απόφαση εν μέσω προεκλογικής περιόδου. Πέραν αυτού, στελέχη του οικονομικού επιτελείου σχολιάζουν πως η υποχρεωτικότητα της αναδρομικής ισχύος δεν είναι εύκολη υπόθεση, αφού «υπάρχουν πολλά νομικά ζητήματα», που θα πρέπει να εξεταστούν. Οπως αναφέρουν χαρακτηριστικά θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη «σε ποια φάση της δικαστικής διαδικασίας βρίσκεται ο οφειλέτης, αν έχει περάσει από την πρώτη ακρόαση, πώς μπορείς να παρεμβαίνεις;». Οι ίδιες πηγές τονίζουν πως «δεν είναι απλό. Η εκτελεστική εξουσία δεν μπορεί να παρέμβει στη δικαστική. Θέλουν προσοχή τέτοια θέματα».
Επιδότηση δόσης
Τραπεζικές πηγές, πάντως, σπεύδουν να υπογραμμίσουν πως η πρόβλεψη για κρατική επιδότηση μηνιαίας δόσης δανείου που περιλαμβάνεται στο νέο καθεστώς αναμένεται να λειτουργήσει ως δέλεαρ για τους δανειολήπτες σε πραγματική αδυναμία, αποκλείοντας, αυτομάτως, εκείνους που έχουν αιτηθεί προστασίας με σκοπό να κερδίσουν χρόνο. Αξίζει να επισημανθεί πως σύμφωνα με στοιχεία από τα ιδρύματα σχεδόν ένας στους τέσσερις οφειλέτες που έχει υποβάλει αίτηση ένταξης στο ν. 3869/2010 ανήκει στους στρατηγικούς κακοπληρωτές.
Κριτήρια
Οσον αφορά στο διάδοχο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας από τους πλειστηριασμούς, κυβέρνηση και τραπεζίτες συμφώνησαν, το βράδυ της περασμένης Πέμπτης (14/2), στα εξής κριτήρια επιλεξιμότητας:
* Το υπόλοιπο του δανείου δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τις 130.000 ευρώ.
* Η αντικειμενική αξία του ακινήτου πρέπει να μην ξεπερνά τις 250.000 ευρώ.
* Για τα εισόδημα του οφειλέτη θα λαμβάνονται υπόψη οι εύλογες δαπάνες διαβίωσης, όπως συμβαίνει στο νόμο Κατσέλη. Ενδεικτικά επισημαίνεται πως για μία οικογένεια με δύο παιδιά το ετήσιο εισόδημα διαμορφώνεται περίπου στις 31.000 ευρώ.
Λύσεις
Για τη διαμόρφωση της μηνιαίας δόσης αποπληρωμής δανείου θα υπάρχουν οι εξής επιλογές:
α) Επιμήκυνση της οφειλής έως και 20 χρόνια (ενδεχομένως και 25).
β) Μείωση επιτοκίου (2% από 4% που ισχύει σήμερα).
γ) «Κούρεμα» του δανείου, το οποίο δεν θα είναι οριζόντιο.
δ) Επιδότησή της από το κράτος βάσει εισοδηματικών κριτηρίων. Γι’ αυτό το σκοπό η κυβέρνηση φέρεται να έχει εξασφαλίσει 160 εκατ. ευρώ για εφέτος και 200 εκατ. ευρώ για κάθε έτος από το 2020 και μετά.
Ολη η διαδικασία υποβολής αιτήσεων για την ένταξη στο νέο καθεστώς θα τρέχει ηλεκτρονικά. Για την ακρίβεια, θα αξιοποιηθεί η πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού (http://www.keyd.gov.gr/), η οποία επί της ουσίας θα επεκταθεί.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου