Σε ευνοϊκούς συμψηφισμούς οφειλών σε Δημόσιο και Ασφαλιστικά Ταμεία, με την τελική εξόφληση των χρωστούμενων να μετατίθεται έως και για… χιλιετίες αργότερα, έχουν τη δυνατότητα να προβούν οι Δήμοι και οι Περιφέρειες.
Τη σχετική δυνατότητα δίνει ο νόμος 4316/2014 και συγκεκριμένα το άρθρο 79 (ΦΕΚ Α’ 270/2014), με βάση το οποίο οι ΟΤΑ μπορούν να συμψηφίσουν οφειλές σε Δημόσιο και Ασφαλιστικά Ταμεία με μηνιαία παρακράτηση του 5% των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) που λαμβάνουν. Βέβαια, προηγουμένως απαιτείται απόφαση του οικείου δημοτικού ή περιφερειακού συμβουλίου και -το κυριότερο- έγκριση του αιτήματος με κοινή απόφαση τριών υπουργών: Εσωτερικών, Εργασίας και Οικονομικών, το οποίο έχει στο παρελθόν εκδώσει οδηγίες με αναλυτική περιγραφή του τρόπου συμψηφισμού οφειλών (παρακάτω το έγγραφο).
Ας περάσουμε όμως στην ανάλυση που παρέχει στους e-αναγνώστες της η aftodioikisi.gr :
Σύμφωνα, λοιπόν, με την παράγραφο β’ του άρθρου 79, «οι οφειλές, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και όσες έχουν υπαχθεί σε ρυθμίσεις ή διευκολύνσεις τμηματικής καταβολής που είναι εν ισχύ, επί του εναπομείναντος ποσού, καθώς και όσες τελούν σε αναστολή, απαλλάσσονται κατά ποσοστό από τους πρόσθετους φόρους, τόκους, πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής, καθώς και κάθε μορφής προσαυξήσεις και επιβαρύνσεις, συμπεριλαμβανομένων αυτών που προέκυψαν ή προκύπτουν από κάθε είδους φορολογικές παραβάσεις…».
Οι απαλλαγές από τις προσαυξήσεις γίνονται ως ακολούθως:
i) Εάν ο συμψηφισμός ολοκληρώνεται εντός ενός έτους, από τη δημοσίευση της κοινής υπουργικής απόφασης, με απαλλαγή 90%.
ii) …εντός δύο ετών με απαλλαγή κατά 80%.
iii) …εντός τριών ετών με απαλλαγή κατά 70%.
iν) …εντός τεσσάρων ετών με απαλλαγή κατά 60%.
ν) …εντός πέντε ετών με απαλλαγή κατά 50%.
νi) …εντός έξι ετών με απαλλαγή κατά 30%.
νii) Εάν ο συμψηφισμός ολοκληρώνεται μετά την πάροδο της εξαετίας δεν υπάρχουν απαλλαγές.
Και βέβαια, στην περίπτωση που δήμος ή περιφέρεια επιλέξει, σε οποιοδήποτε στάδιο της ρύθμισης, να εκχωρήσει προς παρακράτηση και συμψηφισμό τέτοιο ποσοστό επί των εσόδων των ΚΑΠ του, ώστε με το ποσό που προκύπτει να εξοφληθεί εφάπαξ με τη νέα κοινή υπουργική απόφαση το υπόλοιπο ποσό της κύριας οφειλής, τυγχάνει όλων των απαλλαγών επί του εναπομείναντος αυτού ποσού.
Εξόφληση σταγόνα-σταγόνα
Είναι προφανές το τι γίνεται στην περίπτωση που ο ενδιαφερόμενος ΟΤΑ επιλέξει να μπει στη διαδικασία συμψηφισμού, αλλά δεν επιθυμεί να αποπληρώσει το χρέος εντός εξαετίας: το χρέος μετακυλίεται στο διηνεκές και η εξόφληση γίνεται… σταγόνα – σταγόνα.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Δήμου Φυλής: Μπαίνοντας στη διαδικασία κατάφερε να ρυθμίσει χρέη 468 εκατ. ευρώ, (449 εκ. ευρώ στο ελληνικό δημόσιο, 18,965 εκ. ευρώ προς το Β ́ Περιφερειακό Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών Αθήνας και 227.953,74 ευρώ προς τον Ενιαίο Δημοσιογραφικό Οργανισμό Επικουρικής Ασφαλίσεως & Περιθάλψεως) με μηνιαίες δόσεις 18.345,10 ευρώ, σε 25.546 μήνες, δηλαδή σε 2.128 χρόνια!
Να σημειωθεί ότι έμπειρα αυτοδιοικητικά στελέχη, υποστηρίζουν την άποψη ότι με την παραπάνω πρακτική, απλά διαιωνίζεται το χρέος και στις επόμενες γενιές, χωρίς να αντιμετωπίζεται η… τοξικότητά του.
Ευεργετήματα
Στους δήμους και τις περιφέρειες που υπάγονται στο συμψηφισμό, παρέχονται για τα ποσά που ρυθμίζονται τα ακόλουθα ευεργετήματα:
i) χορηγείται αποδεικτικό φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας,
ii) αναβάλλεται η εκτέλεση της ποινής που επιβλήθηκε κατά τις διατάξεις του άρθρου 25 του ν. 1882/1990 (Α΄ 43) ή, εφόσον άρχισε η εκτέλεσή της, διακόπτεται. Αναστέλλεται η παραγραφή του αδικήματος κατά το χρονικό διάστημα της αναστολής της ποινικής δίωξης, κατά παρέκκλιση των χρονικών περιορισμών του άρθρου 113 του ΠΚ,
iii) αναστέλλεται η λήψη αναγκαστικών μέτρων και η συνέχιση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης. Οι ήδη επιβληθείσες κατασχέσεις στα χέρια τρίτων αίρονται μετά από αίτηση του δήμου ή της περιφέρειας,
ιν) δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 14 του ν. 2523/1997 (Α΄ 179) και του άρθρου 20 του ν. 2648/1998 (Α΄ 238) πλην της παραγράφου 2.
Εν ολίγοις, ο ΟΤΑ που μπαίνει στη ρύθμιση ευνοϊκού συμψηφισμού οφειλών, ουσιαστικά εκμηδενίζει το χρέος του, διευκολύνεται να καταρτίσει πλεονασματικούς προϋπολογισμούς, αλλά και παράλληλα να αποκτήσει πρόσβαση σε χρηματοδοτικά εργαλεία.
Δείτε ολόκληρο το ΦΕΚ ΕΔΩ (βλ. άρθρο 79)
Δείτε τις πρόσφατες οδηγίες του υπουργείου Οικονομικών ΕΔΩ