Δεκατρία χρόνια συμπληρώνει φέτος στην ελληνική αγορά η Media Markt, η γερμανική αλυσίδα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών.
Αν και η οικονομία εμφανίζει –έστω και μικρά– σημάδια ανάκαμψης, ο μητρικός όμιλος της Media Markt, η CECONOMY, φέρεται να θεωρεί ότι πλέον δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια για ζημιογόνες χρήσεις και μη αύξηση των μεριδίων της θυγατρικής της στην Ελλάδα. Ενα από τα σενάρια που φέρεται να εξετάζει είναι η πώληση των δραστηριοτήτων της Media Markt σε άλλη εταιρεία του κλάδου.
Πέντε ζημιογόνες χρήσεις εχει η εταιρεία που διατηρεί 12 Mega καταστήματα σε όλη τη χώρα με εκατοντάδες υπαλλήλους. Οι εκπρόσωποι της εταιρίας αποδίδουν την πτώση της δραστηριότητας στα αυξημένα λειτουργικά έξοδα, όπως και στη μείωση του τζίρου.
Τα κεφάλαια την της Media Markt δεν λείπουν, καθώς ο μητρικός όμιλος μπορεί να χρηματοδοτεί τη θυγατρική του στην Ελλάδα, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι θα το κάνει επ’ άπειρον και μάλιστα όταν την ίδια στιγμή οι περισσότερες χρήσεις εδώ την τελευταία δεκαετία είναι ζημιογόνες. Η Media Markt δεν έχει καταφέρει να ανταγωνισθεί την «Κωτσόβολος» (θυγατρική της βρετανικής Dixons Carphone). Τα στελέχη της πρώτης υποστηρίζουν ότι αυτό θα μπορούσε να επιτευχθεί με περισσότερα σημεία πώλησης, ενώ αφήνουν αιχμές για διαφορετικούς όρους –από την πλευρά των τραπεζών– στα προγράμματα χρηματοδότησης των καταναλωτών για αγορά προϊόντων με δόσεις.
Η πηγή των προβλημάτων συνολικά για τον κλάδο βρίσκεται ίσως στην προ κρίσης περίοδο. Η «φούσκα των ακινήτων» που προηγήθηκε επηρέασε την αγορά ηλεκτρικών συσκευών με δύο τρόπους: Πρώτον, η αγορά νέων κατοικιών συνοδευόταν συχνά από την αγορά νέου εξοπλισμού για το σπίτι με συνέπεια να δημιουργείται μεγάλη ζήτηση. Ετσι, εξηγείται, άλλωστε, η ανάπτυξη πληθώρας σημάτων στην ελληνική αγορά και ο ερχομός πολυεθνικών αλυσίδων του κλάδου την περίοδο 2005-2007. Δεύτερον, η μεγάλη ζήτηση της εποχής και η ανάγκη των αλυσίδων να βρουν μεγάλα ακίνητα (big box) για να στεγάσουν τα καταστήματά τους τις οδήγησε σε μια άτυπη πλειοδοσία μεταξύ τους για την αγορά ή ενοικίαση, αυξάνοντας ραγδαία το λειτουργικό τους κόστος.
Με τον ερχομό της κρίσης η αγορά ακολούθησε ελεύθερη πτώση υποχωρώντας μέσα σε μία οκταετία –από το 2007 έως το 2015– κατά 47%. Η είσοδος δε στο μνημόνιο επέδρασε αμέσως στην αγορά. Ετσι, για παράδειγμα, ενώ το α΄ τρίμηνο του 2010 η αγορά έκανε τζίρο περί τα 750 εκατ. ευρώ, όλα τα επόμενα τρίμηνα κινήθηκε στο επίπεδο των 620 εκατ. ευρώ, ενώ μέχρι και σήμερα δεν έχει επανέλθει ούτε καν στα επίπεδα των αρχών του 2010.
Αυτές τις μέρες βρίσκεται σε εξέλιξη μια μυστική διαπραγμάτευση με μεγάλο Έλληνα επιχειρηματία που εχει πολυκαταστήματα, για το ενδεχόμενο να αγοράσει μέρος της Media Markt και να κρατήσει ανοιχτά έστω κάποια απο τα καταστήματά της. Αν οι διαπραγματεύσεις δεν αποδώσουν τότε θα μιλάμε για μια ακόμα βόμβα μεγατόνων που θα πλήξει την αγορά, όπως έγινε πριν απο μερικά χρόνια και με την Ηλεκτρονική Αθηνών.
ΠΗΓΗ: Καθημερινή