Η δυσκολία των θεμάτων και το «ντόμινο» στο μηχανογραφικό – Οι πρώτες βαθμολογίες στην Εκθεση
Εάν δεχθούμε πως κάθε κανόνας έχει τις εξαιρέσεις του, ο κανόνας που θέλει τα Μαθηματικά να είναι το πιο «επικίνδυνο» μάθημα των πανελλαδικών εξετάσεων μάλλον δεν έχει.
Λύσεις που δυσκόλεψαν ακόμα και μαθηματικούς, απογοήτευση υποψηφίων, διαμαρτυρίες καθηγητών και φροντιστών, αγανάκτηση για τα μέλη της Επιτροπής Εξετάσεων που βγήκαν κυριολεκτικά εκτός θέματος.
«Μας κόψατε τα φτερά»
Οι αντιδράσεις είχαν κοινό παρονομαστή: Ιδιαίτερα υψηλός βαθμός δυσκολίας, ύλη προηγούμενων ετών, ανεπαρκής χρόνος για την επίλυσή τους. Μήπως τελικά τα θέματα δεν απευθύνονταν στον διαβασμένο μαθητή του δημόσιου σχολείου αλλά σε έναν μαθητή που είχε την ικανότητα και τα μέσα να προετοιμαστεί για τη Μαθηματική Ολυμπιάδα;
«Μας κόψατε τα φτερά», «ξεχάσατε πως απευθύνεστε σε μαθητές λυκείου και όχι σε ανθρώπους του πανεπιστημιακού κλάδου» έγραψε σε ένα σημείωμά της που αναρτήθηκε στο Διαδίκτυο μια υποψήφια απευθυνόμενη στα μέλη της Επιτροπής Εξετάσεων.
Με μια δεύτερη ανάγνωση πάντως, θα έλεγε κανείς πως η επιλογή των θεμάτων ίσως είχε έναν στόχο: Να φρενάρει ή και να ρίξει τις βάσεις στις περιζήτητες πολυτεχνικές σχολές, στα οικονομικά τμήματα και στα τμήματα Πληροφορικής καθώς η μείωση του αριθμού των εισακτέων που έγινε εφέτος οδηγούσε αυτόματα σε άνοδο των βάσεων.
Χάνοντας τις σχολές της πρώτης τους επιλογής, εξαιτίας των χαμηλών επιδόσεων στα Μαθηματικά, οι υποψήφιοι αναμένεται ότι θα στραφούν σε σχολές Υγείας (τρίτο πεδίο) και σε πιο χαμηλόβαθμα πολυτεχνικά τμήματα τα οποία λογικά θα εμφανίσουν ανοδική πορεία των βάσεων.
Για θέματα που «απαιτούσαν λεπτούς αλγεβρικούς χειρισμούς» και για υποψηφίους «με αυξημένες μαθηματικές ικανότητες» έκανε λόγο και η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, προσθέτοντας επίσης: «Ο διατιθέμενος χρόνος δεν επαρκούσε για την πλήρη και επιτυχή διαπραγμάτευση των θεμάτων, παρότι σε κάποια ερωτήματα είχαν δοθεί τα ενδιάμεσα αποτελέσματα ενώ οι υποψήφιοι έπρεπε να έχουν πολύ καλή γνώση της ύλης των Μαθηματικών των προηγούμενων τάξεων».
Η ερώτηση-παγίδα στη Γλώσσα
Εκτός όμως από το «στραπάτσο» των Μαθηματικών, οι εφετινές εξετάσεις είχαν και άλλες «κακές» στιγμές. Στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.
Εντύπωση προκάλεσε η επιλογή της Επιτροπής Εξετάσεων να εξαφανίσει τον «κακό πρωθυπουργό» και τον «κούφο πρύτανη» από το κείμενο του Γιώργου Θεοτοκά στο οποίο διαγωνίστηκαν οι υποψήφιοι από τα ΕΠΑΛ.
Συγκεκριμένα, οι υποψήφιοι κλήθηκαν να αναλύσουν το νόημα μιας υποτιθέμενης φράσης του Γιώργου Θεοτοκά που μιλούσε για την αξία ενός καλού μαραγκού σε αντιπαραβολή με αυτήν ενός κακού επιστήμονα. Ομως στο πρωτότυπο κείμενο, ο Γιώργος Θεοτοκάς μιλά για «κακό πρωθυπουργό» και «κούφο πρύτανη», χωρίς να κάνει πουθενά αναφορά σε κακό επιστήμονα.
Το υπουργείο Παιδείας δεν πήρε θέση παρά τις αντιδράσεις ενώ το θέμα ανέλαβε να κλείσει η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων με μια λιτή ανακοίνωση ότι «συνιστά πάγια τακτική η διασκευή των κειμένων για τις ανάγκες της εξέτασης».
Οι υποψήφιοι από τα Γενικά Λύκεια τώρα διαγωνίστηκαν σε ένα κείμενο του ακαδημαϊκού Γρηγόρη Σκαλκέα που, όπως χαρακτηρίστηκε, ήταν χωρίς δυσκολίες, με απλές και κατανοητές ασκήσεις.
Ομως η εικόνα από τα βαθμολογικά κέντρα, όπου την Παρασκευή 9 Ιουνίου ξεκίνησε η διόρθωση των γραπτών της Γλώσσας, είναι διαφορετική.
Σύμφωνα με τους βαθμολογητές, το πρώτο ερώτημα στο Γ1 θέμα έκρυβε μια παγίδα, την οποία μάλλον δεν διέκριναν οι περισσότεροι υποψήφιοι.
Το ερώτημα ζητούσε από τους υποψηφίους να εστιάσουν στον ρόλο της επιστήμης, στην αντιμετώπιση των σημαντικότερων σύγχρονων προβλημάτων.
Η πρώτη εικόνα στο μάθημα της Γλώσσας (τα τετράδια των υποψηφίων δεν έχουν πάει ακόμα σε δεύτερο βαθμολογητή) δείχνει ότι τα περισσότερα γραπτά κινούνται στη μεσαία βαθμολογική κλίμακα καθώς οι περισσότεροι μαθητές δεν απάντησαν με σαφήνεια στο επίμαχο ερώτημα και βγήκαν εκτός θέματος, χάνοντας έτσι 20 μονάδες.
Αντί να αναφερθούν δηλαδή στο πώς η επιστήμη μπορεί να συνδράμει στην αντιμετώπιση των σύγχρονων προβλημάτων, επικεντρώθηκαν στο να παραθέσουν γενικώς και αορίστως τα θετικά της επιστήμης.
Οι εξεταστές με το συγκεκριμένο ερώτημα ήθελαν να διαπιστώσουν εάν οι μαθητές έχουν ευστροφία και κριτική ικανότητα, ιδιότητες που απαιτεί το συγκεκριμένο μάθημα.
Το θέμα της επιστήμης άλλωστε, όπως επισημαίνουν βαθμολογητές, είχε διδαχθεί εκτενώς στην ύλη της Γ’ Λυκείου όπου υπήρχε μάλιστα και κείμενο για την κλωνοποίηση και τα ηθικά διλήμματα που δημιουργεί.
Φυσική – Αρχαία – Ιστορία
Ο πήχης της δυσκολίας ανέβηκε εφέτος και στη Φυσική που είναι μάθημα-βαρόμετρο για την πορεία των βάσεων στις πολυτεχνικές και ιατρικές σχολές.
Μετά τα περυσινά εύκολα θέματα, οι υποψήφιοι εφέτος ξαφνιάστηκαν καθώς τα ζητήματα απαιτούσαν πολύ καλή προετοιμασία και μαθητές που είχαν κατανοήσει πλήρως την ύλη και είχαν εμβαθύνει σε αυτή, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε η Ενωση Ελλήνων Φυσικών.
Αν και τα θέματα ήταν διαβαθμισμένης δυσκολίας, που σημαίνει ότι θα έχουμε διασπορά σε όλες τις βαθμολογικές κλίμακες, λιγοστά αναμένεται να είναι τα γραπτά που θα ξεπεράσουν το 18.
Πιο τυχεροί οι υποψήφιοι που διαγωνίστηκαν στην Ιστορία εφόσον όμως είχαν προετοιμαστεί σοβαρά. Και αυτό γιατί τα θέματα ήταν μεγάλης έκτασης και από διαφορετικά σημεία του βιβλίου. Εκτός από παπαγαλία, απαιτούσαν επομένως κατανόηση, συνδυαστική σκέψη και συνθετική ικανότητα. Η απάντηση στο τέταρτο θέμα πάντως είναι αυτή που θα χαρίσει στους υποψηφίους βαθμό πάνω από 18.
Χωρίς εκπλήξεις και παγίδες τα Αρχαία Ελληνικά για υποψηφίους και καθηγητές. Το διδαγμένο κείμενο (Πλάτωνος Πρωταγόρας) έδωσε την αφορμή να ανοίξει πάλι η συζήτηση για ένα θέμα που έχει αναδείξει ιδιαίτερα η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων: Την ανάγκη να ανανεωθεί επιτέλους η ύλη. Οσο για το αδίδακτο κείμενο του Ισοκράτη (Φίλιππος), χαρακτηρίστηκε μέτριας δυσκολίας θέμα και όχι πιο απαιτητικό από το αντίστοιχο περυσινό. Η εικόνα αυτή οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι βαθμολογίες στα Αρχαία θα κυμανθούν σε υψηλότερα επίπεδα από τα περυσινά.
Τέλη Ιουνίου οι βαθμοί
Στις πανελλαδικές εξετάσεις (ολοκληρώνονται στις 21/6 για τους μαθητές των ΕΠΑΛ) διαγωνίζονται 104.985 υποψήφιοι για 70.728 θέσεις στα ΑΕΙ. Εφέτος, οι εξετάσεις έγιναν πιο αργά από κάθε άλλη χρονιά καθώς προηγήθηκαν οι ενδοσχολικές απολυτήριες ενώ για πρώτη φορά ο βαθμός απόλυσης στα μαθήματα δεν προσμετράται για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Οι βαθμολογίες των υποψηφίων αναμένεται να εκδοθούν τέλη Ιουνίου ενώ οι βάσεις εισαγωγής τέλος Αυγούστου.
Στη διαμόρφωση των βάσεων, εκτός από τις επιδόσεις των υποψηφίων και τον αριθμό των εισακτέων, καθοριστικό ρόλο παίζει ο αριθμός των υποψηφίων που θα δηλώσουν κάθε σχολή αλλά και σειρά προτίμησης με την οποία οι υποψήφιοι δηλώνουν τις σχολές στο μηχανογραφικό τους.
Πέρυσι πάντως, η Ιατρική και η Νομική Αθήνας ήταν τα δύο τμήματα που συγκέντρωσαν τις περισσότερες πρώτες προτιμήσεις των υποψηφίων. Περιζήτητα επίσης τμήματα είναι και τα τμήματα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής, το Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ, τα τμήματα Ψυχολογίας σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και το τμήμα Φυσικοθεραπείας στο ΤΕΙ Αθήνας.
ΒΗΜΑ