Με το άνοιγμα των σχολείων να μετατίθεται στις αρχές Ιανουαρίου και ήδη να μετράει σχεδόν ένας μήνας που η εκπαιδευτική διαδικασία υποστηρίζεται αποκλειστικά από την τηλεκπαίδευση, η αγωνία γονέων και εκπαιδευτικών, ιδιαίτερα για τους υποψηφίους των πανελληνίων της Γ’ Λυκείου, εντείνεται.
Το σενάριο για μείωση της ύλης, τουλάχιστον στα περσινά δεδομένα (σ.σ.: σε ορισμένα μαθήματα περικόπηκε ακόμα και κατά το 1/3), είναι ένα αίτημα εκπαιδευτικών, το οποίο επεξεργάζεται και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, χωρίς όμως ακόμα να έχουν ληφθεί οι πολιτικές αποφάσεις.
Παρά το γεγονός ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που επικαλείται το υπουργείο Παιδείας, δεν υπάρχουν καθυστερήσεις στη διδασκαλία της ύλης, οι εκπαιδευτικοί εξηγούν στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ότι η τηλεκπαίδευση -και στην πράξη πλέον- δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη διά ζώσης μάθηση, επιχείρημα που και το ίδιο το υπουργείο Παιδείας έχει επισημάνει σε αρκετές τοποθετήσεις της πολιτικής ηγεσίας.
«Η αλληλεπίδραση με τον μαθητή στην τάξη δεν μπορεί να αντικατασταθεί από την τηλεκπαίδευση. Ειδικά σε κάποια μαθήματα όπως τα θετικά, η διαφορά είναι μεγάλη», εξηγεί εκπαιδευτικός σε Λύκειο στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής και συνεχίζει: «Η ροή της διδασκαλίας της ύλης έχει μια καθυστέρηση της τάξης του 30%, στην τηλεκπαίδευση. Εκεί όπου ήθελα πέντε μαθήματα για να ολοκληρώσω ένα κεφάλαιο, πλέον θέλω επτά, και αυτό γιατί οι απορίες των παιδιών είναι περισσότερες».
Πέρσι, το κλείσιμο των σχολείων στις αρχές Μαρτίου ήρθε σε μια περίοδο που το μεγαλύτερο μέρος της ύλης είχε καλυφθεί. Η τηλεκπαίδευση έκανε τα πρώτα πειραματικά της βήματα και τα όποια κενά δημιουργήθηκαν στις περισσότερες τάξεις καλύφθηκαν με το άνοιγμα των σχολείων τον Μάιο και στις αρχές της τρέχουσας σχολικής χρονιάς. Φέτος, όμως, η διακοπή της διά ζώσης διδασκαλίας βρήκε τους μαθητές στην καρδιά της σχολικής χρονιάς, προετοιμασμένους, βέβαια, για εντατική και υποχρεωτική τηλεκπαίδευση, ωστόσο, για πρώτη φορά στο σύνολό τους, βρέθηκαν μπροστά από τις οθόνες του υπολογιστή τους σε συνθήκες ψηφιακού μαθήματος. Για τα παιδιά της Γ’ Λυκείου, που φέτος όμως έχουν να δώσουν και τη μάχη των Πανελλαδικών, η χρονιά εξελίσσεται πολύ δυσκολότερα από τους υπόλοιπους μαθητές, δεδομένου ότι πολλά από αυτά έχουν έρθει με κενά από τη Β’ Λυκείου λόγω του περσινού δίμηνου lockdown.
«Μια ανακοίνωση, ώστε να μη λειτουργούμε με φήμες και διαρροές, θα ήταν μια καλή κίνηση από το υπουργείο Παιδείας, σχετικά με την εξεταστέα ύλη των πανελλαδικών εξετάσεων», αναφέρει στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ο Γιάννης Βαφειαδάκης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστηρίων Ελλάδος. «Τα παιδιά και οι γονείς τους έχουν άγχος, γιατί υπάρχει αβεβαιότητα. Η μείωση της ύλης στα περσινά δεδομένα είναι μια ασφαλής λύση, εφόσον έχει ήδη χαθεί ένας μήνας και δεν γνωρίζουμε τι θα γίνει από την επόμενη χρονιά. Πέρσι με δύο μήνες lockdown, η ύλη υπέστη περικοπή», συνεχίζει ο κ. Βαφειαδάκης.
Το αίτημα για μείωση ύλης έχει θέσει και η ΟΛΜΕ, που σημείωσε σε πρόσφατη ανακοίνωσή της ότι, όταν ανοίξουν τα σχολεία, θα πρέπει να επαναδιδαχθεί η ύλη που καλύφθηκε μέσω τηλεκπαίδευσης.
Σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Παιδείας, η ενημέρωση από τις αρμόδιες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης είναι ότι η ύλη προχωράει κανονικά εντός της ψηφιακής τάξης και δεν έχουν σημειωθεί προβλήματα ή κενά. Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, πάντως, σε συνέντευξη στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής στις 29 Νοεμβρίου, είχε αφήσει ένα παράθυρο ανοιχτό αναφέροντας: «Παρά το γεγονός ότι η καθολική σύγχρονη τηλεκπαίδευση μας δίνει τη δυνατότητα να προχωράει κανονικά η ύλη, δεν θα διστάσουμε να προσαρμόσουμε πτυχές οποιασδήποτε εκπαιδευτικής διαδικασίας, αν αυτό κριθεί απαραίτητο».
Η τηλεκπαίδευση λειτουργεί καλύτερα στο δεύτερο lockdown
Πώς λειτουργεί η εκμάθηση μπροστά από έναν υπολογιστή; Η πλειονότητα των εκπαιδευτικών αναφέρει ότι η εφαρμογή της για δεύτερη φορά και με υποχρεωτικότητα, όπως ορίστηκε από το υπουργείο Παιδείας, οδήγησε σε μια πιο συνειδητή προσπάθεια εκμάθησης και από τις δύο πλευρές, εκπαιδευτικών και μαθητών.
Αυτό αποδεικνύεται και από τα στοιχεία που έχει δώσει στη δημοσιότητα το υπ. Παιδείας: 55.000 και 39.000 παράλληλες συνεδρίες σε Νηπιαγωγεία-Δημοτικά και Γυμνάσια-Λύκεια την ημέρα αντίστοιχα. Μέχρι την προηγούμενη εβδομάδα, η συνολική συμμετοχή των μαθητών άγγιξε τα 6 εκατομμύρια. Φυσικά, προέκυψαν και αντικειμενικές δυσκολίες, όπως η κακή σύνδεση του Διαδικτύου και οι ολιγόλεπτες διακοπές του συστήματος. «Ο φόβος των απουσιών οδηγεί όλους τους μαθητές να συνδεθούν στην πλατφόρμα, όχι όμως και να παρακολουθήσουν το μάθημα», εξηγεί καθηγητής Χημείας σε Λύκειο. «Συμμετέχουν όσοι ενδιαφέρονται και αυτό φαίνεται από το γεγονός ότι απευθύνομαι σε πολλά παιδιά για να μου απαντήσουν σε μια ερώτηση και αυτά δεν μου αποκρίνονται. Κάποιοι, την ίδια ώρα, απασχολούνται σε άλλες ιστοσελίδες και δεν προσέχουν πότε έχει τελειώσει το μάθημα. Μου έχει τύχει να ολοκληρωθεί η παράδοση, να έχουν βγει όλοι οι μαθητές και κάποιοι να παραμένουν μέσα στην ψηφιακή τάξη για μία-δύο ώρες ακόμα, γιατί δεν έχουν καταλάβει ότι το μάθημα ολοκληρώθηκε».