Σε εφιάλτη εξελίσσεται η περιβαλλοντική καταστροφή από την βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγ. Ζώνη ΙΙ» που έχει «μαυρίσει» τις ακτές της Αττικής και απειλεί ολόκληρο τον Σαρωνικό.
Η πετρελαιοκηλίδα, από τα ξημερώματα της Κυριακής που βυθίστηκε -άγνωστο γιατί -το δεξαμενόπλοιο «Αγία Ζώνη ΙΙ» ταξίδεψε...ανενόχλητη από την Σαλαμίνα επεκτάθηκε στη Πειραϊκή, τη Γλυφάδα και απέχει πλέον 300 μέτρα από τις ακτές της Βούλας.
Το αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας και ο υπουργός Π. Κουρουμπλής διατείνονται πως έδρασαν στο σωστό χρόνο και με τον σωστό τρόπο, η πλοιοκτήτρια εταιρία διαβεβαιώνει πως τηρήθηκαν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες και στη μεταφορά και μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου. 'Ομως η εικόνα από τις νότιες περιοχές της Αττικής μαρτυράει ότι τίποτα δεν έγινε σωστά. Ο υπουργός μάλιστα, τέσσερα 24ωρα μετά, κάνει αυτοψία στην περιοχή με περιπολικό του Λιμενικού.
Για το θέμα, θα δοθεί σήμερα, στις 3 και μισή μετά το μεσημέρι, συνέντευξη τύπου στο Υπουργείο Ναυτιλίας. Μετά τη Σαλαμίνα, την Πειραϊκή και το Φάληρο η πετρελαιοκηλίδα έφτασε στην Γλυφάδα και απέχει πλέον μόλις 300 μέτρα από την Βούλα. Η επιχείρηση απορρύπανσης θα διαρκέσει τουλάχιστον ένα μήνα, αυτό όμως είναι το χρονικό διάστημα για να γίνει ένας επιφανειακός καθαρισμός καθώς όπως προειδοποιούν οι ειδικοί θα χρειαστεί πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα για τον καθαρισμό των παραλιών αλλά και των βράχων.
Για ολιγωρία κάνουν λόγο ειδικοί, τοπικές αρχές, κόμματα ακόμα και η «Αυγή» που στο σημερινό πρωτοσέλιδό της ζητεί να ληφθούν μέτρα και να αποδοθούν ευθύνες.
Οπως επισημαίνουν οι ειδικοί οι ποσότητες πετρελαίου και μαζούτ που μετέφερε το δεξαμενόπλοιο δεν ήταν θηριώδεις, ο καιρός ήταν καλός ενώ στα χαρτιά τουλάχιστον, υπήρχαν σχέδια αντιμετώπισης τέτοιων καταστάσεων. Υπάρχουν 24 σταθμοί σε όλη την Ελλάδα για την αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων και 4 σκάφη του Λιμενικού εκ των οποίων όμως τα 2 δεν λειτουργούν. .
Δήμαρχος Πειραιά
«Ενημερωθήκαμε την Τρίτη στις 3 το μεσημέρι και εντελώς τυχαία», είπε ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης. Δεν ξέρω αν έγινε λανθασμένη εκτίμηση αλλά το βέβαιο είναι ότι δεν μπορεί ο υπουργός να λέει ότι όλα είναι υπό έλεγχο. Θα αναζητηθούν ευθύνες».
Η κατάσταση στην Πειραϊκή
Η επιχείρηση απορρύπανσης είναι σε εξέλιξη. Τα συνεργεία προσπαθούν να καθαρίσουν τα βράχια. Η εικόνα σήμερα είναι κάπως καλύτερη στην περιοχή της Φρεαττύδας όμως στον Πειραιά η δυσοσμία παραμένει έντονη από το πετρέλαιο και το μαζούτ.
Δήμαρχος Γλυφάδας
Υπήρξαν σημεία στο παραλιακό μέτωπο της Γλυφάδας που είχαν μετατραπεί σε βούρκο πετρελαίου, είπε στο ΣΚΑΪ ο δήμαρχος της πόλης Γιώργος Παπανικολάου. Τόνισε ότι η κατάσταση με τη ρύπανση είναι πολύ δύσκολη, σημειώνοντας ότι φέτος για πρώτη φορά η Γλυφάδα είχε λάβει γαλάζια σημαία για την παραλία της. Ο δήμαρχος είπε πως χθες άρχισε η άντληση πετρελαίου από το νερό με πλωτά μέσα και το απόγευμα η άντληση στις ακτές. Χαρακτηριστικά ανέφερε πως μόνο από την παραλία του Ζέρβα αντλήθηκαν 28 τόνοι πετρέλαιο. «Δεν υπήρχε ενημέρωση, υπήρχε μεγάλη ανησυχία. Χθες το πρωί οι λιμενικές αρχές μας έλεγαν ότι η κηλίδα του πετρελαίου είναι στον Αγ. Κοσμά. Αλλαξε όμως ο καιρός. Θα το θυμάμαι πάντα αυτό που συνέβη. Η μυρωδιά είναι πολύ έντονη Πάλι καλά που αυτό έγινε αυτή την χρονική στιγμή και δεν έγινε μέσα στο καλοκαίρι».
Για ανύπαρκτη ενημέρωση από τον κρατικό μηχανισμό έκαναν λόγο στον ΣΚΑΪ ο δήμαρχος Βάρης - Βούλας – Βουλιαγμένης, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος. Όπως επεσήμανε ενημερώθηκαν για την κατάσταση από τα μέσα ενημέρωσης. Η πετρελαιοκηλίδα απέχει μόλις 300-400 μέτρα από την Βούλα. Ο δήμος έχει ενεργοποιήσει το σχέδιο έκτακτης ανάγκης και έχει τοποθετήσει πλωτό φράγμα για να ανακόψει την δυτική φορά της πετρελαιοκηλίδας. Ο δήμος έλαβε στις 4 το απόγευμα της Τετάρτης επείγον σήμα από το Λιμενικό.
Τα ερωτήματα αυξάνονται μετά και την ανακοίνωση της ΠΕΜΕΝ (Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού) στην οποία υπάρχουν καταγγελίες για το πλοίο και την στάση του υπουργείου. Ενώ ζητείται και εξονυχιστικός έλεγχος από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες κυρίως για την κατάσταση στο πλοίο, τις συνθήκες και τα αίτια της βύθισής του καθώς και τους λόγους που ξέφυγε από κάθε έλεγχο η πετρελαιοκηλίδα η οποία προκάλεσε πρωτοφανή θαλάσσια ρύπανση και καταστροφή"
Αν συνυπολογίσει κανείς ότι από το δεξαμενόπλοιο μετέφερε - κατά την επίσημη ενημέρωση - μόνον 2,570 τόνους καύσιμα.
Για ολιγωρία του υπουργείου Ναυτιλίας που άργησε να αντιδράσει στην βύθιση του δεξαμενόπλοιου, δείχνει ως υπεύθυνη για την οικολογική καταστροφή του Σαρωνικού ο πρώην πρύτανης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Κώστας Μουτζούρης. Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι όταν το πετρέλαιο πηγαίνει σε αμμώδεις παραλίες, οι διαδικασίες απορρύπανσης παίρνουν πάρα πολύ καιρό γιατί το μαζούτ παραμένει στο πορώδες της άμμου και αυτού του είδους η ρύπανση δεν αντιμετωπίζεται εύκολα, εξήγησε ο κύριος Μουτζούρης, μιλώντας στον Σκάι. Στην συνέχεια αναφέρθηκε στο ατύχημα αυτό καθεαυτό, επισημαίνοντας πως «είχαμε ένα ατύχημα, υπό ιδεατές συνθήκες». Εξηγώντας τι σημαίνει αυτό, είπε πως το δεξαμενόπλοιο ήταν «στα 500 μέτρα από την Ψυττάλεια, όπου υπάρχουν δύο σταθμοί κατάλληλα εξοπλισμένοι, οι ποσότητες πετρελαίου που βγήκαν δεν ήταν τεράστιες, ο καιρός ήταν καλός».
«Από το 2002 υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο που προβλέπει τα απαραίτητα για την αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων, υπήρξε όμως ολιγωρία και τίποτα δεν λειτούργησε», είπε ξεκάθαρα. Η ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας δεν ήταν εδώ και προσπαθούσε εκ του μακρόθεν να ενημερωθεί. Ολιγώρησε, δεν αντέδρασε και ήταν το αρμόδιο υπουργείο, τόνισε ο πρώην πρύτανης. «Πρέπει να καθαριστούν οι ακτές και αυτό θα πάρει χρόνο, μην καλλιεργούμε προσδοκίες. Οι χειμερινοί κολυμβητές θα έχουν πρόβλημα, για τους θερινούς θα δούμε», είπε χαρακτηριστικά.
«Από την πρώτη στιγμή ήταν κινητοποιημένος ο μηχανισμός... Η κηλίδα είχε περιοριστεί την Κυριακή το πρωί στη Σαλαμίνα. Δεν υπήρχε άλλο σημείο το οποίο να είχε αναφερθεί. Είχαν μπει φράχτες αλλά φαίνεται, αυτό που λένε οι ειδικοί, υπάρχει η δυνατότητα από τα υπόγεια ρεύματα, ένα ποσοστό από εκεί, να μετακινήθηκε λόγω του καιρού» υποστήριξε ο αρμόδιος υπουργός Π. Κουρουμπλής σε ραδιοφωνική του συνέντευξη το μεσημέρι της Τετάρτης.
Αμφισβήτησε μάλιστα την εκτίμηση- προειδοποίηση του δημάρχου Πειραιά Γιάννη Μώραλη ότι η πετρελαιοκηλίδα πάει προς Γλυφάδα λέγοντας «οχι όχι,δεν νομίζω. Η πληροφορία που έχω είναι ότι αυτή τη στιγμή ελέγχεται η κατάσταση...» είπε στον Real fm o ευρισκόμενος στο Λονδίνο υπουργός.
Ο κ. Κουρουμπλής είπε μάλιστα πως στην Βρετανία χρησιμοποιούν ισχυρά χημικά που ρίχνονται με αεροπλάνα αλλά «εμείς δεν επιλέξαμε αυτή τη μέθοδο άλλα άλλα μέσα για να προστατευτεί το περιβάλλον». Την ίδια ώρα πάντως ο υπουργός περιβάλλοντος Γιάννης Τσιρώνης έλεγε στην κρατική τηλεόραση πως θα χρειαστούν χρόνια για να αποκατασταθεί η ζημιά.
ΠΕΜΕΜ: Στο μηχανοστάσιο, όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων υπήρχαν μπαλώματα
Η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ) σε ανακοίνωσή της αναφέρει μεταξύ άλλων πως το πλοίο ήταν 45 ετών με μπαλώματα και πως απουσιάζαν τα 9 από τα 11 μέλη του πληρώματος. Καταλογίζει δε σημαντικές ευθύνες σε κυβέρνηση , υπουργείο και προσωπικά στον υπουργό.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης:
«Τεράστια και αναπάντητα ερωτηματικά δημιουργεί η βύθιση του μικρού Δ/Ξ «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» της Ναυτιλιακής εταιρίας του Θ. Κουντούρη το οποίο ήταν αγκυροβολημένο στο Βόρειο τμήμα του αγκυροβολίου Πειραιά.
Το πλοίο απέπλευσε έμφορτο τις πρωινές ώρες της 10/9/2017 από τα διυλιστήρια Ασπροπύργου (ΕΛΠΕ) μεταφέροντας 2.200 μετρικούς τόνους fuel oil και 370 μετρικούς τόνους marine gas oil. Στο πλοίο φέρονται να επέβαιναν 2 μέλη του πληρώματος σε σύνολο 11.....
Οι δύο Ναυτικοί που επέβαιναν στο πλοίο διασώθηκαν την τελευταία στιγμή από ρυμουλκό που είχε προσεγγίσει την περιοχή βύθισης του πλοίου. Να σημειωθεί ότι στην περιοχή επικρατούσαν πολύ καλές καιρικές συνθήκες.
Να υπογραμμίσουμε επίσης ότι το πλοίο ήταν κατασκευής του 1972 χωρητικότητας 3205 τόνων. Υπερήλικο το οποίο όπως αποδείχθηκε ήταν εξαιρετικά επικίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας ενώ σύμφωνα με διάφορες αναφορές και καταγγελίες, στο μηχανοστάσιο, εκεί όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων έφερε διάφορα πρόχειρα μπαλώματα με σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες!!!
Επίσης η ανακοίνωση του ΥΕΝ σχετικά με την βύθιση του πλοίου έγινε μετά από 13 ώρες ενώ στην ίδια αυτή ανακοίνωση όλως περιέργως εκείνο το οποίο βγάζει μάτι είναι η βεβιασμένη αναφορά ότι όλα τα πιστοποιητικά του πλοίου είχαν ελεγχθεί και βρέθηκαν εντάξει!!
Ταυτόχρονα γεννιούνται σοβαρά ερωτηματικά όπως ότι ενώ το πλοίο ήταν φορτωμένο και έπρεπε σε αυτό να υπάρχει πλήρης επάνδρωση του πληρώματος, αντίθετα έλειπαν 9 από τα 11 μέλη του πληρώματος!! Ταυτόχρονα οι προδιαγραφές των πλοίων αυτής της ηλικίας, σε συνδυασμό με την μεταφορά και επεξεργασία πετρελαιοειδών μέσα και γύρω από το λιμάνι του Πειραιά τα καθιστά εξαιρετικά επικίνδυνα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και ειδικότερα για την πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης σε περίπτωση ναυτικού ατυχήματος. Σε ότι αφορά την βύθιση του πλοίου αποδείχτηκε περίτρανα η ανικανότητα, η ανεπάρκεια σχεδιασμού – οργάνωσης και κυρίως των μέσων για τον περιορισμό της θαλάσσιας ρύπανσης και κατ' επέκταση της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε στην Σαλαμίνα αλλά και σε μεγάλο μέρος της ακτογραμμής του Πειραιά. Αποτέλεσμα αυτής της ανεπάρκειας είναι το γεγονός ότι η πετρελαιοκηλίδα κατέκλυσε ακόμη και το κεντρικό τμήμα των ακτών του Πειραιά, όπως την Πειραϊκή, την Φρεατύδα κ.λπ.
Οι ευθύνες της κυβέρνησης και του ΥΕΝ σχετικά με τα αδιαμφισβήτητα προβλήματα που αφορούσαν την ασφάλεια του συγκεκριμένου πλοίου σε συνδυασμό με την πλήρη αποτυχία που σημειώθηκε στην μη επέκταση της πετρελαιοκηλίδας και της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε δείχνουν για άλλη μια φορά πόσο μικρή σημασία δίνεται στην ασυδοσία των εφοπλιστών και μέσα από ανεπαρκείς και αναποτελεσματικούς ελέγχους διασφαλίζεται η χρησιμοποίηση πλοίων που αποτελούν κινητές οικολογικές βόμβες έτοιμες σε κάθε στιγμή να προκαλέσουν ανεπανόρθωτη περιβαλλοντική καταστροφή!
Ενδιαφέρον έχει και πρέπει να σημειωθεί ότι τις ημέρες της βύθισης του πλοίου και έως χθες ο Υπουργός Ε.Ν παρέμεινε ακλόνητος στο ταξίδι του στο Λονδίνο και στις συναντήσεις του με τους εκεί εκπροσώπους του εφοπλιστικού κεφαλαίου για να συζητάει μαζί τους την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεών τους και περιχαρής δήλωνε από εκεί σε ραδιοφωνικούς σταθμούς ότι «το ΥΕΝ έδρασε άμεσα και αποτελεσματικά» και ότι «έχει ελεγχθεί κατά 90 έως 95% η πετρελαιοκηλίδα» ενώ μόλις σήμερα ανακοινώθηκε ότι θα γίνει σύσκεψη με υπηρεσιακούς παράγοντες και άλλους φορείς, δηλαδή 4 μέρες μετά το τραγικό συμβάν.
Τα συμπεράσματα οφείλουν να τα βγάλουν ο λαός και οι κάτοικοι της Σαλαμίνας και του Πειραιά που ένα τριήμερο βιώνουν την δυσοσμία και την καταστροφή των ακτών τους!
Η ΠΕΝΕΝ απαιτεί να γίνει εξονυχιστικός έλεγχος από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες κυρίως για την κατάσταση στο πλοίο, τις συνθήκες και τα αίτια της βύθισής του καθώς και τους λόγους που ξέφυγε από κάθε έλεγχο η πετρελαιοκηλίδα η οποία προκάλεσε πρωτοφανή θαλάσσια ρύπανση και καταστροφή".
Σχεδόν τέσσερα 24ωρα μετά την βύθιση του δεξαμενόπλοιου έγινε το μεσημέρι της Τετάρτης η ευρεία σύσκεψη στο υπουργείο Ναυτιλίας με τη συμμετοχή δημάρχων, βουλευτών της περιοχής και εκπροσώπων των εταιρειών, με τον γγ του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Δ.Καλαματιανό να αναφέρει αμέσως μετά ότι δεν υπάρχει σαφής εικόνα της έκτασης της ρύπανσης.
Ενώ ερωτηθείς για τον χρόνο που θα διαρκέσει η επιχείρηση είπε ότι αν και δεν υπάρχει συγκεκριμένη εκτίμηση η εταιρεία καθαρισμού και όσοι άλλοι εμπλέκονται αναφέρουν περίπου σε ένα μήνα.
«Η επέκταση της ρύπανσης γίνεται με ταχύτητα που μας κάνει να ανησυχούμε» τόνισε από την πλευρά του ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά, Γιώργος Γαβρίλης.
«Δυστυχώς η θαλάσσια ρύπανση από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη» στη Σαλαμίνα έφτασε στη Γλυφάδα μας και το πρόβλημα είναι πολύ σοβαρό, με εκτεταμένη ρύπανση και έντονη οσμή σε όλο μας το παραλιακό μέτωπο» ανέφερε σε ανάρτησή του στο Facebook και πρόσθεσε: « Η μάχη είναι άνιση. Από τα χαράματα σήμερα, είμαστε σε διαρκή επαγρύπνηση και συνδράμουμε με όποια μέσα διαθέτουμε στο έργο των αρμόδιων φορέων: τοποθετήσαμε πλωτό φράγμα, ρίξαμε αντιρρυπαντικό υλικό (μια ουσία που διαλύει το πετρέλαιο), απόχη και ειδικές απορροφητικές πετσέτες. Παράλληλα, ένα ειδικό σκάφος προχωρά στον καθαρισμό των υδάτων. Παρακαλούμε θερμά μέχρι να αποκατασταθεί το πρόβλημα να μην προσέρχονται οι λουόμενοι στην παραλία και να σέβονται όλοι τις σημάνσεις της δημοτικής αστυνομίας. Ελπίδα όλων μας είναι ότι η ζημιά θα περιοριστεί το συντομότερο δυνατό. Οι ευθύνες, ωστόσο, για την καταστροφή είναι δεδομένες και πρέπει να αποδοθούν άμεσα".
Σε συναγερμό τέθηκε και ο Δήμος Πειραιά καθώς το μαζουτ έφτασε πρώτα σε Πειραϊκή και Φρεαττύδα. Ο δήμαρχος Γιάννης Μώραλη ζήτησε από τον αρμόδιο αντιπεριφερειάρχη Πειραιά Γιώργο Γαβρίλη και από τον Αρχηγό του Λιμενικού Σώματος Σταμάτη Ράπτη να γίνουν όσα είναι αναγκαία καθώς ο δήμος δεν έχει αρμοδιότητα παρέμβασης! Ενώ σε δημόσιες παρεμβάσεις του προειδοποίησε πως αν δεν υπάρξει άμεσα λύση το μαζουτ θα φτάσει έως την Γλυφάδα!
Ειδικό πλοίο έστειλε η Ευρωπαϊκή Ένωση
Ενδεικτικό της σοβαρότητας της κατάστασης είναι ότι για πρώτη φορά η ΕΕ έστειλε ειδικό σκάφος για να βοηθήσει στην επιχείρηση καθαρισμού. Πρόκειται για το ΑΚΤΑΙΑ Oil Spill Response Vessel που εστάλη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ασφαλείας και Περιβάλλοντος (EMSA) στη Σαλαμίνα. Είναι ένα σκάφος που κάνει κάθε τρεις μήνες άσκηση στην Ελλάδα, είναι πλήρως εξοπλισμένο με τελευταίας τεχνολογίας μηχανήματα, άριστα εκπαιδευμένο προσωπικό και ραντάρ που εντοπίζει την κηλίδα σε 20 χλμ. Η ΕΕ κινητοποιήθηκε κατόπιν αιτήματος του υπουργείου Ναυτιλίας.
thetoc.gr