Υπό προϋποθέσεις η ολοκλήρωση των διαγωνισμών ιδιωτικοποιήσεων. Τι επιδιώκει το Μαξίμου από τους Αζέρους για Socar και τους Κινέζους για ΟΛΠ. Θολές οι κυβερνητικές προθέσεις για τα αεροδρόμια. Πόσα έσοδα μπορεί να μαζέψει φέτος το ΤΑΙΠΕΔ.
Τα σημαντικά έσοδα που θα μπορούσε να είχε φέτος το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), που υπολογίζονται κοντά στα τέσσερα δισ. ευρώ (δηλαδή όσα είχε συγκεντρώσει στα πρώτα τρία χρόνια λειτουργίας…) αποτελούν αγκάθι στις διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με τους δανειστές.
Την ίδια στιγμή που οι δηλώσεις υπουργών επιτείνουν τη σύγχυση για τη νέα στρατηγική στις ιδιωτικοποιήσεις, στο τραπέζι έχουν πέσει διάφορες προτάσεις όπως η συνέχιση μόνο όσων έχουν συμβασιοποιηθεί, με μεταφορά του 50% των εσόδων στο «Ταμείο Εθνικού Πλούτου και Κοινωνικής Ασφάλισης» που σχεδιάζεται. Σημειώνεται ότι μέχρι σήμερα, το σύνολο των εσόδων του ΤΑΙΠΕΔ οδεύει για την αποπληρωμή του δημοσίου χρέους.
Πάντως, η διοίκηση του Ταμείου δεν αποχώρησε την Παρασκευή, παρά τις σχετικές ανακοινώσεις του υπουργείου Οικονομικών σύμφωνα με τις οποίες θα παρέμενε μέχρι το τέλος της προηγούμενης εβδομάδας. Στην οδό Κολοκοτρώνη κυκλοφορεί, πάντως, πως συνεχίζουν να ενημερώνουν την αναπληρώτρια υπουργό Οικονομικών Νάντια Βαλαβάνη, χωρίς να έχουν ληφθεί αποφάσεις για την τύχη σημαντικών διαγωνισμών. Λέγεται πως την Παρασκευή υπήρξε και σχετική κινητοποίηση, καθώς ζητήθηκαν στοιχεία στο πλαίσιο των τεχνικών κλιμακίων που εξετάζουν τις ελληνικές προτάσεις.
Η εικόνα για τις ιδιωτικοποιήσεις γίνεται ακόμα πιο θολή από πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες η ελληνική πλευρά έχει ζητήσει από τους Αζέρους να ανατραπεί η αρχική συμφωνία και να αποκτήσει η Socar το 49% του ΔΕΣΦΑ και όχι το 66% που προβλέπονταν αρχικά. Ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Παναγιώτης Λαφαζάνης βρέθηκε στα μέσα της προηγούμενης εβδομάδας στο Μπακού, χωρίς να γίνει γνωστό το περιεχόμενο των διαπραγματεύσεων με τους Αζέρους. Επισήμως, η ελληνική πλευρά θα καθορίσει τη θέση της για τον ΔΕΣΦΑ όταν υπάρξει έγκριση της συμφωνίας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ούτε οι δηλώσεις του υπουργού Επικρατείας Αλέκου Φλαμπουράρη βοήθησαν στο να ξεκαθαριστεί η κατάσταση. Ο κ. Φλαμπουράρης δήλωσε πως θα επανεξεταστεί ο διαγωνισμός για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια στον οποίο επικράτησε σχήμα υπό την γερμανική Fraport. Ο ίδιος είπε πως θα προχωρήσουν οι διαγωνισμοί στους οποίους έχουν υπογραφεί συμβάσεις, «εκτός αν είναι πολύ ακραίο» το αποτέλεσμα.
Στην αγορά θεωρούν πως η δήλωση του υπουργού Επικρατείας «φωτογραφίζει» το Ελληνικό στο οποίο έχει υπογραφεί μεν σύμβαση με την Lamda Development του ομίλου Λάτση, αλλά ο κ. Λαφαζάνης προανήγγειλε ματαίωση της διαδικασίας.
Για το θέμα υπήρξε ήδη αντίδραση από πλευράς ομίλου Λάτση με ανακοίνωση με την οποία στην ουσία καλεί την κυβέρνηση να καθίσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων ώστε να βρεθεί μια κοινά αποδεκτή λύση.
Ως χαρακτηριστική της κυβερνητικής στρατηγικής θεωρείται και η δήλωση Φλαμπουράρη σύμφωνα με την οποία «η πρόθεσή μας είναι μέσα από συζήτηση να αναθεωρήσουμε συμβάσεις, με τη θέληση του συμβασιούχου, βασιζόμενοι σε δύο άξονες, να υπερασπιζόμαστε τα συμφέροντα του δημοσίου το δυνατόν καλύτερα και να μην θίγονται οι εργασιακές σχέσεις».
Η κυβέρνηση φέρεται να έχει μεταφέρει στην κινεζική Cosco την ανάγκη για βελτίωση των εργασιακών σχέσεων στο τμήμα του λιμανιού που διαχειρίζεται. Ωστόσο πυκνή ομίχλη καλύπτει το σχεδιασμό για τους διαγωνισμούς πώλησης των ΟΛΠ και ΟΛΘ. Μάλιστα υπήρξαν και αλληλοσυγκρουόμενες διαρροές του υπουργείου Οικονομικών καθώς κάποιοι υποστήριζαν πως θα προχωρήσει κανονικά και κάποιοι άλλοι πως ακυρώνεται. Οι προσφορές για το 67,7% του ΟΛΠ, για τον οποίο ενδιαφέρονται η Cosco και η δανέζικη APM Terminals, είχαν προγραμματιστεί για το πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου.
Από τα αεροδρόμια (εφάπαξ τίμημα 1,23 δισ. ευρώ) το Ελληνικό (915 εκατ. αλλά σε βάθος χρόνου…) και την ιδιωτικοποιήση των ΟΛΠ και ΟΛΘ ευελπιστούσαν στο ΤΑΙΠΕΔ πως θα καταφέρουν να συγκεντρώσουν φέτος περί τα τέσσερα δισ. ευρώ.
Το νούμερο φαντάζει υπερβολικό καθώς επί τρία χρόνια δεν έπιασαν συνολικά αυτά τα έσοδα. Ομως, η διοίκηση του Ταμείου φέρεται να έχει ενημερώσει το υπουργείο Οικονομικών πως πρόκειται για εφικτό στόχο καθώς τα χρήματα θα έρθουν από ολοκληρωμένους ή ώριμους διαγωνισμούς.
Οι μέχρι σήμερα διαρροές ή πληροφορίες δείχνουν πως εφαρμόζεται η κυβερνητική εξαγγελία σύμφωνα με την οποία οι διαγωνισμοί ιδιωτικοποιήσεων θα εξεταστούν ένας – ένας.
Ωστόσο, τα κλιμάκια τεχνοκρατών που ασχολήθηκαν το τελευταίο τριήμερο με την ελληνική πρόταση φαίνεται πως έγιναν δέκτες διαφόρων σεναρίων, κυριότερο από τα οποία είναι η μεταφορά του 50% των εσόδων από τις ιδιωτικοποιήσεις στο Ταμείο Εθνικού Πλούτου και Κοινωνικής Ασφάλισης.
euro2day.gr