Στις πρωτοβουλίες και στις παρεμβάσεις του σε κοινοβουλευτικό και ευρωπαϊκό επίπεδο για την διατήρηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, αναφέρθηκε στη σύσκεψη των φορέων του Αιγαίου και της Δωδεκανήσου, ο Βουλευτής, κ. Μάνος Κόνσολας.
Ο Βουλευτής επανέλαβε την ανάγκη δημιουργίας και κοινής δράσης ενός Ενιαίου Μετώπου στο Νότιο Αιγαίο για την προάσπιση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ.
Τα κύρια σημεία της τοποθέτησης του κ. Κόνσολα, έχουν ως εξής:
«Εδώ και καιρό κάποιοι ανοιγοκλείνουν το θέμα.
Η κα. Βαλαβάνη έχει αναλάβει το έργο της προετοιμασίας της κοινής γνώμης για την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου.
Επί δυόμιση χρόνια και παρά τις πιέσεις που ασκήθηκαν, η κυβέρνηση Σαμαρά προάσπισε τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ για τα νησιά του Αιγαίου.
Εδώ και δύο μήνες, η κυβέρνηση του κ. Τσίπρα ανοιγοκλείνει μόνη της το θέμα της κατάργησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, που θα οδηγήσει σε συρρίκνωση την τοπική οικονομία και θα μειώσει την ανταγωνιστικότητα του τουρισμού μας.
Η κατάργηση των μειωμένων συντελεστών στα κοσμοπολίτικα νησιά, με επιχείρημα τη φοροδιαφυγή, πάσχει από πολλές πλευρές. Το Κράτος οφείλει να συλλάβει και να περιορίσει τη φοροδιαφυγή και όχι με πρόσχημα αυτή την αδυναμία του να συρρικνώσει την οικονομία των νησιών μας.
Η κα. Βαλαβάνη αγνοεί, προφανώς, ότι σε ένα νησί που αποτελεί τουριστικό προορισμό, υπάρχουν ορεινά χωριά, χαμηλά ή μηδενικά εισοδήματα, ενώ υπάρχει και θα εξακολουθήσει να υπάρχει, υψηλό κόστος στη μεταφορά αγαθών, υπηρεσιών και προσώπων, που θα γίνει ακόμα υψηλότερο αν καταργηθούν οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ. Αγνοεί και τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η τροφοδοσία των μικρών νησιών.
Αυτό που πρέπει να κατανοήσουν όλοι, στο εσωτερικό και στο εξωτερικό είναι ότι :
- Οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ δεν αποτελούν προνόμιο ούτε χαριστική ρύθμιση. Είναι αντιστάθμισμα του υψηλού κόστους μεταφοράς αγαθών, προσώπων και παροχής υπηρεσιών στο νησιωτικό χώρο.
- Το ειδικό καθεστώς ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου δεν αποτελεί ελληνική καινοτομία. Ειδικό φορολογικό καθεστώς υπάρχει σε νησιωτικές περιοχές στην Ευρώπη ενώ και το άρθρο 174 της Συνθήκης της Λισαβόνας αποτελεί τη νομιμοποιητική βάση για αυτό.
- Οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ συνδέονται με την ανταγωνιστικότητα του τουριστικού μας προϊόντος. Ο τουρισμός είναι ο μόνος κλάδος που άντεξε και αντέχει στην κρίση. Και είναι ένας κλάδος που επιβιώνει και κερδίζει έδαφος μέσα σε ένα γειτονικό ανταγωνιστικό περιβάλλον.
- Η γεωγραφική ασυνέχεια και οι ιδιαιτερότητες της νησιωτικότητας καθιστούν δύσκολες και υψηλού κόστους τις μεταφορές προϊόντων και τις μετακινήσεις. Το κόστος αυτό θα ήταν πολλαπλάσιο από την αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ.
- Ο διαχωρισμός σε εύπορα ή μη νησιά είναι τεχνητός και δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Στη Ρόδο της υποτιθέμενης ευμάρειας, υπάρχουν τεράστια κοινωνικά προβλήματα, επιχειρήσεις που αγωνίζονται για να επιβιώσουν, ορεινά χωριά. Δεν μπορεί να υπάρξει διαχωρισμός στο φορολογικό καθεστώς νησιών του ιδίου νομού.
Οι επιπτώσεις από ενδεχόμενη κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ θα είναι:
- Να υπάρξουν ανατιμήσεις τουλάχιστον κατά 4.5% στις τιμές προϊόντων και υπηρεσιών και κατακόρυφη αύξηση του κόστους διαβίωσης.
- Να οδηγηθούμε σε αύξηση της τιμής υπηρεσιών στον τουρισμό και στη μείωση της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού μας προϊόντος. Οι τουρίστες θα αναζητήσουν άλλους, φθηνότερους προορισμούς.
- Να καταγραφεί ποσοστό ύφεσης, που μεταφράζεται σε κλείσιμο επιχειρήσεων και αύξηση της ανεργίας.
- Η ανταγωνιστικότητα των προϊόντων του πρωτογενούς τομέα και της μεταποίησης στα νησιά, να μειωθεί δραματικά.
- Η ύφεση αλλά και η συρρίκνωση της τοπικής οικονομίας θα οδηγήσει σε μείωση των φορολογικών εσόδων.
Επισημαίνω, επίσης, ότι ο τότε Επίτροπος Φορολογικών Θεμάτων της Κομισιόν, κ. Σεμέτα, τον Ιανουάριο του 2013 μου είχε δώσει σαφή και ξεκάθαρη απάντηση, παρά το γεγονός ότι στους κόλπους της Κομισιόν υπήρχε η σχετική συζήτηση.
Ο κ. Semeta στην απάντησή του, στη σχετική συζήτησή μας ήταν ξεκάθαρος, τονίζοντας ότι σύμφωνα με το άρθρο 120 της ευρωπαϊκής οδηγίας για το Φ.Π.Α η Ελλάδα επιτρέπεται να εφαρμόζει συντελεστές έως 30% χαμηλότερους για τα νησιά και χαρακτήρισε το συγκεκριμένο ζήτημα δικαίωμα και αρμοδιότητα της Ελλάδας».