Χωρίς αντικείμενο εργασίας και χωρίς αρμοδιότητες, ξεχασμένοι ουσιαστικά από μια απαράδεκτη ως και επικίνδυνη μεταρρύθμιση βρίσκονται από την 29η Οκτωβρίου, χωρίς να συγκινείται κανείς, 20 υπάλληλοι της Κτηματικής Υπηρεσίας Δωδεκανήσου, που υποβαθμίστηκε, παρά τις αντιδράσεις, σε απλό γραφείο.
Η νευραλγική υπηρεσία, με γεωπολιτική σημασία, όχι μόνο δεν λειτουργεί μετά την εφαρμογή του νέου οργανισμού του Υπουργείου Οικονομικών, αλλά οι υπάλληλοί της, ακόμη και οι προϊσταμένοι, δεν έχουν τοποθετηθεί σε θέσεις στο δημόσιο!
Η Κτηματική Υπηρεσία Δωδεκανήσου λειτουργούσε σε επίπεδο Διεύθυνσης έχοντας χωρική αρμοδιότητα στο νομό Δωδεκανήσου με όλο το σύμπλεγμα των νησιών του νομού, που αποτελείται από 26 διαφορετικά νησιά και περίπου 350 βραχονησίδες διάσπαρτα και δύσκολα προσβάσιμα με τη συγκοινωνία. Ο χρόνος πρόσβασης στα νησιά αυτά ανάλογα με την εποχή μπορεί να κυμαίνεται από μερικές ώρες μέχρι και μία εβδομάδα.
Η αρμοδιότητα της υπηρεσίας είναι η προστασία και η διαχείριση της ιδιωτικής και κοινόχρηστης περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου στο νομό Δωδεκανήσου, η οποία περιήλθε σε αυτό εκ διαδοχής από το Ιταλικό Δημόσιο βάσει των όρων της από 10-02-1947 Συνθήκη Ειρήνης των Παρισίων, που επικυρώθηκε με το Ν.Δ. 423/1947.
Στο νομό Δωδεκανήσου κατισχύει ως τοπικό δίκαιο ο Κτηματολογικός Κανονισμός Δωδεκανήσου (Κ.Δ. 132/1929). Η ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου στα Δωδεκάνησα υπολογίζεται σε πλέον των 800.000 στρεμμάτων χωρίς να περιλαμβάνονται σε αυτήν αστικά ακίνητα, εγγεγραμμένα και μη, η κοινόχρηστη ζώνη αιγιαλού και παραλίας, καθώς επίσης και τα λοιπά κοινόχρηστα (κοίτες χειμάρρων, δρόμοι, πλατείες κ.λ.π.).
Όπως προαναφέρθηκε, το ιδιοκτησιακό καθεστώς Δωδεκανήσου διέπεται από το Κτηματολογικό Κανονισμό Δωδεκανήσου (Κ.Δ. 132/1929), που κατισχύει και εφαρμόζεται στα Δωδεκάνησα ως τοπικό δίκαιο, δηλαδή νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο διαφοροποιείται από την ισχύουσα νομοθεσία σε σχέση με την λοιπή επικράτεια και επιπλέον η εφαρμογή του απαιτεί εξειδίκευση, εμπειρία και άμεση επαφή της υπηρεσίας με τα Κτηματολόγια του νομού (όπου υπάρχουν), παράμετρος, που δεν είναι δυνατό να αντιμετωπιστεί από τη Κεντρική Υπηρεσία με έδρα τον Πειραιά, διότι αυτό θα απαιτούσε τη μεταφορά των Κτηματολογίων Ρόδου, Κω και Λέρου στον Πειραιά, για να καταστεί δυνατή η λειτουργία της Διεύθυνσης εκεί, δεδομένου ότι η αναφορά του Π.Δ. σε κτηματολογικές έρευνες από το νεοσυσταθέν γραφείο, οι οποίες θα αποστέλλονται στην Περιφερειακή Διεύθυνση, πρακτικά δεν μπορεί να λειτουργήσει δεδομένου του όγκου και των ιδιαιτεροτήτων του ιδιοκτησιακού καθεστώτος Δωδεκανήσου.
Επίσης, αναφέρεται ότι παρότι ο Κτηματολογικός Κανονισμός Δωδεκανήσου ισχύει για όλα τα Δωδεκάνησα, Κτηματολόγια υπάρχουν στη Ρόδο, στην Κω, στη Λέρο, ενώ πρόσφατα εντάχθηκαν στο Εθνικό Κτηματολόγιο τα νησιά της Σύμης και της Πάτμου.
Επί των προσφάτως κτηματογραφημένων νησιών (Σύμης και Πάτμου), ενεγράφησαν χιλιάδες ακίνητα επ’ ονόματι ιδιωτών, τα οποία φέρονται ως ακίνητα ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου και για τα οποία απαιτούνται ανάλογες αγωγές από το Δημόσιο δια της Κτηματικής Υπηρεσίας (ήδη έχει κινηθεί αυτή η διαδικασία), προκειμένου για τη διασφάλιση των συμφερόντων του. Για τα δε υπόλοιπα νησιά, που είναι εκτός Κτηματολογίου, τεκμαίρεται ότι όλα τα επ’ αυτών ακίνητα ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο και αναγνωρίζονται ιδιοκτησίες ιδιωτών με υποχρέωση απόδειξης εμπραγμάτων δικαιωμάτων από τους ιδιώτες δια του Υπουργείου Οικονομικών.
Είναι προφανές το σαθρό και δαιδαλώδες ιδιοκτησιακό πλαίσιο, στο οποίο καλείται η Κτηματική Υπηρεσία Δωδεκανήσου να διασφαλίσει τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου. Ενδεικτικά αναφέρεται, ότι από όλη την προαναφερόμενη ιδιωτική περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου είναι καταγεγραμμένα περίπου 26.000 ακίνητα, κυρίως στα νησιά της Ρόδου, της Κω και της Λέρου και χιλιάδες μη καταγεγραμμένα σε όλη την επικράτεια του νομού Δωδεκανήσου.
Εκτός από την προαναφερόμενη ιδιωτική δημόσια περιουσία, τα Δωδεκάνησα έχουν τεράστια κοινόχρηστη περιουσία με τεράστιο εύρος ακτογραμμών, μη ενιαίων σε διαφορετικά νησιά, διαφορετικής μορφολογίας, επί των οποίων υφίσταται τεράστια επιχειρηματική δραστηριότητα, αναπτυσσόμενη με ραγδαίους ρυθμούς.
Δεν είναι τυχαίο, ότι με το υφιστάμενο οργανόγραμμα του Υπουργείου Οικονομικών μεταξύ των πέντε Διευθύνσεων, που λειτουργούν σήμερα σε όλη την επικράτεια, μία εξ αυτών είναι και η Κτηματική Υπηρεσία Δωδεκανήσου, η οποία παρότι απασχολεί προσωπικό στο 1/5 των υπαλλήλων των λοιπών Διευθύνσεων, είναι η πρώτη σε έσοδα και σε δράσεις από όλες τις Κτηματικές Υπηρεσίες της χώρας.
Πέραν αυτού, το συνολικό αθροιστικά οικονομικό μέγεθος της Δημόσιας Περιουσίας στα Δωδεκάνησα αποτελεί το 1/3 της καταγεγραμμένης και μη Δημόσιας Περιουσίας σε όλη την Επικράτεια, το οικονομικό δε μέγεθος της περιουσίας αυτής είναι ασύλληπτο δεδομένης της υπεραξίας που έχει προσδώσει η τουριστική ανάπτυξη στα περισσότερα νησιά του νομού Δωδεκανήσου, η οποία παρά την εξέλιξή της τα τελευταία πενήντα χρόνια εξακολουθεί, να έχει τεράστια δυναμική. Απόδειξη οι τεράστιες επενδύσεις, που γίνονται τα τελευταία χρόνια από ξένους επενδυτές.
Είναι σαφές, ότι πέραν των οικονομικών και διοικητικών προσεγγίσεων του θέματος, πρέπει να γίνει αναφορά και στη γεωπολιτική διάσταση του θέματος, δεδομένου ότι ο νομός Δωδεκανήσου αποτελεί τα νοτιοανατολικά σύνορα της Ελλάδος, αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης εκτεινόμενος από το Αγαθονήσι έως το Καστελόριζο.
Μια ισχυροποιημένη Κτηματική Υπηρεσία στο νομό θα μπορούσε να αποτελέσει ισχυρό μοχλό στήριξης των συμφερόντων του Κράτους μας σε γεωπολιτικό, όσο και εθνικό επίπεδο δομώντας (μέσα από ιδέες που υπάρχουν στην υπηρεσία αυτή και για τις οποίες έγιναν εισηγήσεις στο παρελθόν προς την πολιτική ηγεσία, αλλά δεν εισακούστηκαν) αθροιστικά, μεθοδικά και σε διάρκεια χρόνου με ήπιες και ανώδυνες διοικητικές πράξε
dimokratiki.gr