Ο επαναπροσδιορισμός του αυτοδιοικητικού χάρτη και η ανάδειξη της Ρόδου ως πρωτεύουσας της περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, ήταν ένα από τα αιτήματα που κατέθεσαν στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη κατά τη χθεσινή επίσκεψή του στο νησί μας, τα μέλη της διοίκησης του συλλόγου Υπαλλήλων περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου ΠΕ Δωδεκανήσου.
Ο σύλλογος κατέθεσε σχετικό υπόμνημα με τα αιτήματά του, μεταξύ των οποίων και το συγκεκριμένο, υπογραμμίζοντας ότι αποτελεί υποχρέωση της τοπικής αυτοδιοίκησης, των τοπικών φορέων και των εκφραστών της, η Ρόδος ως ακριτικό νησί με τον μεγαλύτερο πληθυσμό στο Αιγαίο να είναι έδρα Περιφέρειας.
Μάλιστα τονίζει ότι ο ακριτικός νομός της Δωδεκανήσου, συνολικά, και η πρωτεύουσά του η Ρόδος, οφείλει να διεκδικήσει τη θέση που της αξίζει στο νέο διοικητικό χάρτη που στη συνείδηση των πολιτών έχει νομοτελειακά διαμορφωθεί.
Το υπόμνημα που κοινοποιήθηκε στον υπουργό Εσωτερικών, τους βουλευτές και τον περιφερειάρχη, αναφέρει τα εξής:
«Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ,
Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΣΥΠΝΑΠΕΔ κατά τη συνεδρίαση της 22ης Οκτωβρίου 2021 αποφάσισε να σας θέσει τα παρακάτω ζητήματα που δυσχεραίνουν απελπιστικά την καθημερινότητά μας και βάζουν τη σφραγίδα τους σε όλες τις πλευρές της ζωή μας.
• Προσλήψεις μόνιμου προσωπικού. Να αντιμετωπιστεί η τραγική υποστελέχωση της Περιφέρειάς μας (μείωση πάνω από 50% με έτος αναφοράς το 2009) ώστε να επιστρέψει σε περιβάλλον διοικητικής επάρκειας και να αρθεί η συνεχιζόμενη απαγόρευση των προσλήψεων. Παλεύουμε για μόνιμη και σταθερή εργασία για όλους, με δικαιώματα και μισθούς, που να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες.
Με 383 κενές θέσεις στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, η υποστελέχωση έχει πλέον λάβει εκρηκτικές διαστάσεις.
Στοιχειωδώς ανταποκρινόμαστε στο θεσμικό μας ρόλο για να προσφέρουμε στους πολίτες της περιοχής ευθύνης μας τις προβλεπόμενες υπηρεσίες με κίνδυνο υποβάθμισης του αναπτυξιακού ρόλου της Περιφέρειας και της υποβάθμισης των τοπικών οικονομιών (αδυναμία διαρκών και επιτόπιων ελέγχων για τη διασφάλιση και προστασία της δημόσιας υγείας, καθυστέρηση στην υλοποίηση τεχνικών έργων, αδειοδότηση επιχειρήσεων, αδυναμία πιστοποίησης εξαγωγικών προϊόντων κ.λπ.).
Τα αιτήματα της περιφερειακής αρχής από το 2015 μέχρι και το 2018 παρέμεναν σταθερά για προσλήψεις 250 υπαλλήλων προκειμένου να επιστρέψει η Περιφέρεια σε περιβάλλον διοικητικής επάρκειας. Με την προκήρυξη 10Κ/2018 εγκρίθηκαν και προσλήφθηκαν μόλις 8 άτομα (5 στη Ρόδο και 3 στη Σύρο).
Η σχετική αναφορά όπως αποτυπώθηκε στην εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών (ΑΔΑ:9ΙΞ946ΜΤΛ6-Ρ65 / 03-03-2021) είναι σαφής «το σύνολο των θέσεων προς κάλυψη μέσω προσλήψεων που ζητά ο φορέας για κάθε έτος, πρέπει να είναι μικρότερο ή ίσο με το άθροισμα των εκτιμώμενων (αυτοδίκαιων) αποχωρήσεων προσωπικού».
Από την αναφερόμενη εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών που «υποχρεώνει» τους φορείς να ξεχάσουν τα τεράστια κενά που υπάρχουν και να ζητήσουν την κάλυψη μέσω προσλήψεων μόνο των θέσεων όσων συνταξιοδοτούνται κάθε χρόνο.
Η Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας ζήτησε ομόφωνα (ΑΔΑ: 61667ΛΞ-10Ε / 16-3-2021) να τις εγκριθούν
• 13 άτομα για το 2022
• 05 άτομα για το 2023
• 18 άτομα για το 2024
• 10 άτομα για το 2025
όσες δηλαδή εκτιμώνται ότι θα είναι και οι αποχωρήσεις το ίδιο διάστημα.
• Πρόγραμμα κινητικότητας. Το σύστημα της κινητικότητας αποδίδει πλέον ελάχιστα έως καθόλου. Με δεδομένο ότι οι ΚΑΠ της μισθοδοσίας εδώ και αρκετά χρόνια παραμένουν αμετάβλητοι, αμφισβητούμε τη δυνατότητα κάλυψης της μισθολογικής δαπάνης του συνόλου των προκηρυσομένων θέσεων. Το δυνητικό της μεταφοράς των αναγκαίων πιστώσεων για την ολοκλήρωση μόνο των μετατάξεων πρέπει να γίνει υποχρεωτικό. Η προώθηση της κινητικότητας, άλλωστε, απαιτεί κάλυψη της μισθοδοσίας των υπαλλήλων των ΟΤΑ από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Είναι λοιπόν ηλίου φαεινότερο ότι η προτροπή του ΥΠΕΣ για κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων μέσω «κινητικότητας» αποτελεί κενό γράμμα.
• Να καλυφθούν οι μισθολογικές μας απώλειες. Είναι προκλητικό να βλέπουμε και με κρίση και με ανάπτυξη να διατίθενται δις ευρώ σε επιδοτήσεις εταιρειών, επιχειρήσεων και ιδιωτών (π.χ. πρόγραμμα ΓΕΦΥΡΑ από το οποίο παρεμπιπτόντως εξαιρεθήκαν τα δάνεια του Τ.Π.Δ.), ενώ οι μισθοί μας να παραμένουν καθηλωμένοι και τα κόστος επιβίωσης να αυξάνεται διαρκώς. Ζητάμε την επιστροφή των δώρων (13ου και 14ου μισθού) άμεσα. Πλήρη μισθολογική και βαθμολογική αναγνώριση όλης της προϋπηρεσίας εκτός δημόσιου τομέα, που να καλύπτει όλους τους εργαζόμενους, με όλες τις σχέσεις εργασίας. Αναγνώριση της διετίας 2016-2017, χορήγηση κλιμακίου ανά διετία και στους ΥΕ-ΔΕ, καθολικό ξεπάγωμα των μισθολογικών κλιμακίων. Κάλυψη της μισθοδοσίας μας από τον κρατικό προϋπολογισμό.
• Κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης. Είναι άδικο να επιβάλλεται στην συνεπέστερη κατηγορία φορολογουμένων παραβιάζοντας την αρχή της ισότητας στα δημόσια βάρη, την ίδια στιγμή που απαλλάσσονται από τον συγκεκριμένο φόρο άλλες κατηγορίες φορολογούμενων με αντίστοιχα εισοδήματα.
• Άμεση προκήρυξη όλων των θέσεων ευθύνης. Επίσπευση των διαδικασιών επιλογής. Ειδικά στην ΠΝΑι, δεν έχουν προκηρυχθεί ούτε οι θέσεις των Γενικών Διευθυντών, ενώ έχουν να γίνουν κρίσεις από το 2008.
• Συνέχιση της χορήγησης και επέκταση των ρυθμίσεων του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας στους εργαζόμενους των Περιφερειών, που εργάζονται σε ανθυγιεινές εργασίες και αντίστοιχους χώρους (Επόπτες Υγείας, Κτηνιάτρους, ΚΤΕΟ, κλπ.)
• Χορήγηση «ελεγκτικού» επιδόματος στους Διαχειριστές Οικονομικών.
• Καθιέρωση νέας μορφής ευέλικτου προσυμβατικού ελέγχου για συγκεκριμένες κατηγορίες δαπανών.
Τροποποίηση των διατάξεων του άρθρου 278 παρ. 1 Ν.3852/2010 (Φ.Ε.Κ. Α’ 87), όπως αυτή αντικαταστάθηκε από την παρ. 2 του άρθρου 9 του Ν. 4071/2012 – άρθρο 36 παρ. 1 Ν.4129/2013 που αφορά τον προληπτικό έλεγχο των συμβάσεων (προ υπογραφής τους) των Ο.Τ.Α. ως εξής: «Για τις συμβάσεις προμήθειας αγαθών, εκτέλεσης έργων και παροχής υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων των προγραμματικών συμβάσεων, που συνάπτουν οι Ο.Τ.Α. και τα νομικά τους πρόσωπα, προϋπολογιζόμενης δαπάνης, χωρίς φόρο προστιθέμενης αξίας (Φ.Π.Α.), ποσού άνω των 2.500,00 ευρώ, διενεργείται υποχρεωτικά προληπτικός έλεγχος νομιμότητας αυτών, πριν από τη σύναψής τους, από τον Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που είναι αρμόδιος για τον έλεγχο των δαπανών τους».
Με αυτό τον τρόπο θα προλαμβάνεται η υποχρέωση του Δημοσίου πριν να «γεννηθεί». Δηλαδή θα διασφαλίζεται ότι οι διενεργούμενες κατ’ έτος δαπάνες που απορρέουν από δημόσιες συμβάσεις προμήθειας αγαθών, εκτέλεσης έργων και παροχής υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων των προγραμματικών συμβάσεων, θα ελέγχεται προ της σύναψης των συμβάσεων από τις υπηρεσίες του Ελεγκτικού Συνεδρίου ως προς την ορθή τήρηση των νομοθετικών διατάξεων που τις διέπουν.
Ως αποτέλεσμα θα έχει την αποτροπή του φαινομένου των κατατμήσεων και των διαδικασιών απευθείας αναθέσεων, τη διασφάλιση της αρχής της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης στις διαχειρίσεις των ελεγχόμενων φορέων και την αποφυγή καθυστερήσεων στις πληρωμές των αντισυμβαλλόμενων, αφού μετά την διενέργεια του ελέγχου αυτού, οι διαδικασίες εξόφλησής τους θα διεκπεραιώνονται τάχιστα χωρίς ενδοιασμούς και επιφυλάξεις από τους υπηρεσιακούς παράγοντες των φορέων.
• Απλοποίηση των δικαιολογητικών και των διαδικασιών για την κάλυψη και πληρωμή όλων των οδοιπορικών-εισιτήριων-αποζημιώσεων για τις μετακινήσεις των υπαλλήλων, έγκαιρα, χωρίς καμιά καθυστέρηση, με κάλυψη από την αρχή κάθε χρονιάς για όλους. Από την εφαρμογή του ΠΔ80/2016 υπάρχει η ανάγκη έκδοσης έκθεσης ανάληψης δαπάνης για κάθε μετακίνηση ξεχωριστά.
Έτσι δημιουργείται μεγάλο γραφειοκρατικό κόστος και σπατάλη εργατοωρών, λόγω του γεγονότος ότι από το σύνολο των δεσμεύσεων που εκδίδει η νησιωτική ΠΝΑι το 50% αφορά δαπάνες οδοιπορικών (στοιχεία του 2019: Πλήθος δεσμεύσεων οδοιπορικών 1618 από το σύνολο των 3426). Ζητάμε την νομοθετική ρύθμιση για την δυνατότητα έκδοσης μαζικής έκθεσης ανάληψης δαπάνης για τα οδοιπορικά έξοδα.
Επιπλέον ζητάμε την αποσύνδεση της πληρωμής των οδοιπορικών εξόδων από την Ενιαία Αρχή Πληρωμής (ΕΑΠ), διότι δεν αποτελούν εισόδημα από μισθωτή υπηρεσία για τους υπαλλήλους μας. Συνεπώς με τη συγκεκριμένη τεχνική ρύθμιση ελευθερώνεται η δυνατότητα χορήγησης ΧΕΠ οδοιπορικών σε φυσικά πρόσωπα (υπαλλήλους), και η άμεση απόδοση των κρατήσεων τους.
• Αύξηση των ημερών μετακίνησης εκτός έδρας. Το προσωπικό έχει μειωθεί κατά 50% τα τελευταία χρόνια, νέες αρμοδιότητες έχουν μεταφερθεί στις περιφέρειες, ο όγκος εργασίας ανά εργαζόμενο έχει αυξηθεί εκθετικά και το σύνολο του επιτρεπόμενου αριθμού μετακινήσεων έχει μειωθεί στο ήμισυ με αποτέλεσμα να μην αρκούν για να ασκηθούν τα καθήκοντα που ανατίθενται σε αρκετές κατηγορίες υπαλλήλων (πχ γεωτεχνικοί, επόπτες δημόσιας υγείας, μηχανικοί). Στις νησιωτικές Περιφέρειες οι μετακινήσεις δεν μπορούν να γίνουν αυθημερόν με αυτοκίνητο. Απαιτείται αεροπλάνο ή πλοίο και πολύ συχνά διανυκτέρευση.
Για τους λόγους αυτούς θα πρέπει να αυξηθεί, ειδικά για τις νησιωτικές Περιφέρειες, ο ετήσιος αριθμός ημερών για την εκτέλεση εκτός έδρας υπηρεσίας στις 120 ημέρες ανά έτος.
• Αναπροσαρμογή της χιλιομετρικής αποζημίωσης. Η σημερινή χιλιομετρική αποζημίωση των 0,15 € ανά χιλιόμετρο δεν καλύπτει σε καμία περίπτωση το πραγματικό κόστος. Η αύξηση της τιμής των καυσίμων και η αναλογία στα προκαλούμενα έξοδα φυσιολογικής συντήρησης υπερκαλύπτει την σημερινή χιλιομετρική αποζημίωση.
Σε κάθε περίπτωση, η χιλιομετρική αποζημίωση θα πρέπει να ορισθεί κατά ελάχιστο στο ποσό των 0,25€ ανά χιλιόμετρο ώστε να καλύπτει στοιχειωδώς το πραγματικό κόστος του χρησιμοποιούμενου οχήματος.
Σημειώνεται ότι η χρήση ΙΧ πραγματοποιείται μόνο και εφόσον υπάρχει αποδεδειγμένη αδυναμία την υπηρεσίας να χορηγήσει υπηρεσιακό όχημα για την εκτέλεση της υπηρεσίας.
• Αναπροσαρμογή της δαπάνης διανυκτέρευσης. Η σημερινή δαπάνη διανυκτέρευσης των 60€ ανά ημέρα ιδιαίτερα σε νησιωτικές & τουριστικές περιοχές δεν καλύπτει σε καμία περίπτωση το πραγματικό κόστος. Θα πρέπει να ορισθεί κατά ελάχιστο σε 80€ ανά διανυκτέρευση με το ποσό να προσαυξάνεται κατά 20% την τουριστική περίοδο.
• Απαίτηση για υπερδιπλασιασμό των συμμετεχόντων στα εκλογικά συνεργεία, ειδικά για τις νησιωτικές Περιφέρειες.
• Συμβούλια Επιλογής Προϊσταμένων. Η απουσία αιρετού εκπροσώπου των υπαλλήλων από τα Συμβούλια Επιλογής Προϊσταμένων, δεν διασφαλίζει την αντικειμενικότητα της κρίσης και το αδιάβλητο της διαδικασίας. Η συμμετοχή μετακλητού υπαλλήλου, εν προκειμένω του Εκτελεστικού Γραμματέα ουσιαστικά θέτει υπό επιτήρηση τα υποκείμενα σ’ αυτόν υπόλοιπα τέσσερα υπηρεσιακά μέλη, εάν συμμορφώνονται με τις πολιτικές επιλογές της Περιφερειακής Αρχής.
• Απλούστευση διαδικασιών με χρήση φιλικών και διαλειτουργικών εφαρμογών για την καταπολέμηση της ψηφιακής γραφειοκρατίας. Άμεση διασύνδεση ΚΗΜΔΗΣ και Δι@ύγειας
Εξακολουθεί να ισχύει με παρατάσεις η υποχρέωση για διπλή ανάρτηση και στις δύο πλατφόρμες ΚΗΔΜΗΣ και ΔΙΑΥΓΕΙΑ.
Κανονικά όπως προβλέπει το άρθρο 38 παρ.4 του Ν.4412/2016 τα στοιχεία και έγγραφα που αποτελούν αντικείμενο ανάρτησης τόσο στο ΚΗΜΔΗΣ όσο και στο "Πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ» σύμφωνα με τον ν. 3861/2010 (Α' 112), όπως ισχύει, δεν καταχωρίζονται πρωτογενώς στο «Πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ», αλλά αντλούνται αυτόματα από το ΚΗΜΔΗΣ.
Η ισχύς αυτού του άρθρου όπως τροποποιήθηκε από την παρ.16 του άρθρου 47 του Ν.4472/2016 και την παρ.53 του άρθρου 107 του Ν.4497/2017 κανονικά άρχιζε να ισχύει από 1.6.2018.
Όμως για τεχνικούς λόγους μετατέθηκε χρονικά η διαλειτουργικότητα του συστήματος ΚΗΜΔΗΣ µε το πρόγραµµα ΔΙΑΥΓΕΙΑ, καθότι η διασύνδεση αυτή δεν είναι τεχνικά εφικτή στην παρούσα στιγμή. Τα στοιχεία των διαγωνισμών συνεχίζουν να καταχωρούνται πρωτογενώς και στα δύο συστήματα.
• Επαναπροσδιορισμός του αυτοδιοικητικού χάρτη.
Ούτε ο Καποδίστριας, ούτε ο Καλλικράτης αλλά ούτε και ο Κλεισθένης, μπόρεσαν να θέσουν τους ακριβείς νόμους, όρους και προϋποθέσεις για την ομαλή και αποτελεσματική λειτουργία της τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού.
Αποτελεί υποχρέωση της τοπικής αυτοδιοίκησης, των τοπικών φορέων και των εκφραστών της, η Ρόδος ως ακριτικό νησί με το μεγαλύτερο πληθυσμό στο Αιγαίο να είναι έδρα Περιφέρειας. Εμείς, οι εργαζόμενοι στα Δωδεκάνησα, μέλη μιας κοινωνίας που καλλιεργεί ελπίδες για τις προοπτικές που ανοίγονται, επιμένουμε ότι ο ακριτικός νομός της Δωδεκανήσου, συνολικά, και η πρωτεύουσά του η Ρόδος, οφείλει να διεκδικήσει τη θέση που της αξίζει στο νέο διοικητικό χάρτη που στη συνείδηση των πολιτών έχει νομοτελειακά διαμορφωθεί.
• Χορήγηση δωρεάν αυτοδιαγνωστικών τεστ (self test) σε όλους τους εργαζόμενους εμβολιασμένους ή μη εμβολιασμένους. Να εκτελούνται από δημόσιες δομές και δωρεάν, τα τεστ ανίχνευσης αντιγόνου του κορωνοϊού (Rapid test). Ουσιαστική, στοχευμένη και προσωποποιημένη ενημέρωση και ευαισθητοποίηση για τον εμβολιασμό που θα βασίζεται σε επιστημονικά στοιχεία και θα απαντά σε υπαρκτά ερωτήματα.
• Νομική κάλυψη
Με τον ν. 4674/2020, άρθρο 52 (όπως διαμορφώθηκε στη συνέχεια και με το άρθρο 52 του ν.4735/2020) χειροτέρευσε την προϋπάρχουσα ρύθμιση (άρθρο 102 του ν. 4483/2017), δεδομένου ότι με την ρύθμισή της προβλέπεται ότι «η καταβολή των δαπανών γίνεται εφόσον, για τις ποινικές υποθέσεις, εκδοθεί τελεσίδικη απόφαση, με την οποία οι υπάλληλοι κηρύσσονται αθώοι ή απαλλάσσονται των κατηγοριών ή τελεσίδικο βούλευμα του Δικαστικού Συμβουλίου, με το οποίο παύεται οριστικά η ποινική δίωξη εναντίον τους ή τίθεται η υπόθεση στο αρχείο».
Η ρύθμιση αυτή είναι μακριά από τις ανάγκες για νομική κάλυψη των υπαλλήλων των ΟΤΑ και σημαίνει ότι οι υπάλληλοι πρέπει να βάζουν βαθιά το χέρι στη τσέπη, να πληρώνουν οι ίδιοι για την νομική τους υποστήριξη για υπηρεσιακές υποθέσεις για τις οποίες δεν υφίσταται καταγγελία εκ μέρους οποιασδήποτε δημόσιας υπηρεσίας ή ανεξάρτητης διοικητικής αρχής και να περιμένουν πολλές φορές και χρόνια για να τους καταβληθούν οι συγκεκριμένες δαπάνες.
Είναι απαράδεκτο οι υπάλληλοι των ελεγκτικών μηχανισμών της Περιφέρειας που πολύ συχνά χειρίζονται καταγγελίες πολιτών ή εταιρειών (μεγάλων κεφαλαιουχικών προϋπολογισμών) πολύ συχνά βρίσκονται αντιμέτωποι με διώξεις, για ζητήματα που άπτονται της άσκησης των αρμοδιοτήτων τους, να αντιμετωπίζουν και τέτοιας φύσης προβλήματα κατά την εκτέλεση των αρμοδιοτήτων τους.
Δεν μπορεί να επιβαρύνονται οι υπάλληλοι με χρήμα, ταλαιπωρία και ψυχική οδύνη και να αντιμετωπίζονται εκ προοιμίου ως ένοχοι, τσαλαπατώντας το «τεκμήριο της αθωότητας” όπως αυτό προσδιορίζεται για όλους, από το ισχύον νομικό μας πλαίσιο και τις Διεθνείς Συμβάσεις για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου.
Ζητάμε την αντικατάστασή της με νέα, που να προβλέπει την άμεση κάλυψη των εξόδων, που καταβάλουν οι εργαζόμενοι των Περιφερειών, όταν εξετάζονται ή διώκονται ή ενάγονται ενώπιον των πολιτικών ή ποινικών δικαστηρίων ή δικαστικών αρχών εφ’ όσον επιλέγουν να τους παρασταθεί ή να εκπροσωπηθούν από πληρεξούσιο δικηγόρο της επιλογής τους, σε οποιοδήποτε στάδιο της δικαστικής διαδικασίας, με μόνη προϋπόθεση ότι δεν διώκονται από την υπηρεσία τους.
• Άρση του καθεστώτος μεταφοράς αστικής ευθύνης στους υπαλλήλους των Τεχνικών υπηρεσιών (ρέματα, συντήρηση δρόμων κλπ) των Περιφερειών. Oι μηχανικοί που έχουν την ευθύνη για τον εντοπισμό, την καταγραφή και την αποκατάσταση φθορών των οδοστρωμάτων, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου 3481/2006, τους καταλογίζουν κατηγορίες για πρόκληση ατυχημάτων και σωματικών βλαβών λόγω αμέλειας, εξαιτίας της πλημμελούς συντήρησης του οδικού δικτύου. Χωρίς καμία ουσιαστική και πραγματική υπαιτιότητα, η δικαιοσύνη δεν λαμβάνει υπόψη της:
• την υποστελέχωση των Υπηρεσιών οι οποίες με ιδιαίτερη δυσκολία προσπαθούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους και τις νέες άμεσες προσλήψεις που απαιτούνται
• τις νομικές ασάφειες για αρμοδιότητες και ευθύνες που απλά στοχεύουν στη δημιουργία «υπευθύνων υπαλλήλων» που οδηγούνται ως κατηγορούμενοι στα ποινικά δικαστήρια. Σε ένα εκτεταμένο – τεράστιο οδικό δίκτυο, όπως αυτό της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου με τα 48 κατοικήσιμα νησιά, στο οποίο είναι δυστυχώς αδύνατη η αποφυγή ατυχημάτων, θεωρούμε απαράδεκτο γεγονός μοναδικοί υπεύθυνοι να βρίσκονται οι μηχανικοί, οι οποίοι φέρουν ποινικές ευθύνες σε περιπτώσεις ατυχημάτων, επωμιζόμενοι τις αδυναμίες, τις ελλείψεις και τις γενικότερες ευθύνες που αντιστοιχούν στον φορέα που έχει την συντήρηση των οδών.
Γενικότερα θεωρούμε ότι υπόχρεοι καταβολής αποζημίωσης για βλάβες που προκλήθηκαν από φθορές του οδοστρώματος και των λοιπών στοιχείων εξοπλισμού της οδού, είναι ο φορέας ο οποίος, κατά περίπτωση, έχει την ευθύνη συντήρησής της και θεωρούμε ότι ο ίδιος ο φορέας θα πρέπει να αποφαίνεται εάν οι βλάβες αυτές οφείλονται σε τρίτους (π.χ. Ο.Κ.Ω.), ή σε δόλο ή σε σοβαρή αμέλεια των αρμοδίων υπαλλήλων.
Σύμφωνα με τα παραπάνω ζητάμε άμεσες νομοθετικές ρυθμίσεις και συγκεκριμένα:
• τροποποίηση των άρθρων 68 και 69 του ν. 4129/2013 «Κύρωση του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο» ώστε ο υπάλληλος να ευθύνεται για πράξεις ή παραλείψεις του κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του, εφόσον οφείλονται σε δόλο ή βαριά αμέλεια,
• τροποποίηση του άρθρου 38 του 3528/2007 ώστε να απαιτείται πρώτα να αποφαίνεται ο φορέας στον οποίο υπηρετεί ο υπάλληλος με τελεσίδικη πειθαρχική απόφασή του για δόλο ή βαριά αμέλεια του εμπλεκομένου υπαλλήλου και στη συνέχεια να αναλαμβάνει το Ελεγκτικό Συνέδριο.
• τροποποίηση του άρθρου 7 του ν. 3481/2006 ώστε οι τεχνικοί υπάλληλοι να παραπέμπονται ποινικά μόνον όταν υπάρχει τελεσίδικη πειθαρχική απόφαση για δόλο ή βαριά αμέλεια κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους
• να υποχρεούνται οι ΟΤΑ για την ανάθεση σε ειδικό πραγματογνώμονα της σύνταξης τεχνικής έκθεσης στις περιπτώσεις θανατηφόρων ατυχημάτων.
• Κατάργηση των «ειδικών» πειθαρχικών παραπτωμάτων που αφορούν συναδέλφους που εργάζονται στην αδειοδότηση πρατηρίων καυσίμων».