Στο Νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το οποίο και χθες αργά το βράδυ ψηφίστηκε από τη Συμπολίτευση, τοποθετήθηκε για τα θέματα της Νησιωτικότητας ο βουλευτής Δωδεκανήσου του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ και Τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Ο Νεκτάριος Σαντορινιός επέκρινε την Κυβέρνηση για τις άνευ ουσίας και περιεχόμενου διατάξεις που έφερε για τη Νησιωτική Πολιτική και ζήτησε απαντήσεις σχετικά με τις σχεδιαζόμενες πολιτικές της ΝΔ για τα νησιά.
Ø Το Νομοσχέδιο της ΝΔ για τη Νησιωτικότητα είναι ένα αδειανό πουκάμισο
«Το Νομοσχέδιο της ΝΔ βρίθει κατευθυντήρων γραμμών και προθέσεων για τον σχεδιασμό πολιτικών στο θαλάσσιο χώρο, αλλά μέχρι εκεί, τίποτα παραπάνω. Ευχολόγια, γενικές ιδέες, κανένα χρηματοδοτικό πλαίσιο και κανένας προϋπολογισμός. Γιατί δεν υπάρχει ούτε κουβέντα για τον εθνικό σχεδιασμό για τα νησιά, στη δεύτερη εγκύκλιο σχεδιασμού των Προγραμμάτων 2021-2027 του Υπουργείου Ανάπτυξης; Γιατί δεν λαμβάνει υπόψη τους δεκαεπτά στόχους βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ; Ποια θα είναι η διαχειριστική αρχή που θα αναλάβει το περιγραφόμενο χρηματοδοτικό σας πρόγραμμα; Πως θα βρεθούν τα λεφτά, με αβγάτισμα;»
«Η αλήθεια είναι πως η Κυβέρνηση, αν και προσπαθεί να μας πείσει ότι υλοποιεί δράσεις για τα νησιά, κάνει ένα σχέδιο Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης που το βαφτίζει Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο. Σας πληροφορούμε όμως, ότι δεν είναι αυτός ο ρόλος της Κυβέρνησης και του Κράτους. Ο ρόλος σας είναι να παράγετε πολιτικές και όχι να στήνετε μηχανισμούς πελατειακής εξυπηρέτησης συγκεκριμένων συμφερόντων, όπως κάνετε μέσω και του προβλεπόμενου Μητρώου Φορέων Γαλάζιας Οικονομίας».
Ø Ο ΣΥΡΙΖΑ εφάρμοσε πολιτικές- τομές για τη Νησιωτικότητα
«Τα νησιά μας δεν χρειάζονται ευχές. Χρειάζονται άμεσες λύσεις για την επίλυση των καθημερινών τους προβλημάτων. Χρειάζονται πραγματικές πολιτικές».
«Αν σήμερα τα μέχρι χθες άνυδρα νησιά, όπως για παράδειγμα η Αμοργός, η Κίμωλος, οι Λειψοί, το Καστελόριζο, το Μαθράκι, δεν έχουν πια ανάγκη την υδροφόρα, είναι γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ εφάρμοσε νησιωτικές πολιτικές. Αν σήμερα μπορούν να γίνονται έργα υποδομών στα μικρά νησιά της χώρας, μέσω της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου, είναι γιατί με την τοποθέτηση αφαλατώσεων που κάναμε, το Δημόσιο εξοικονόμησε 5εκ ευρώ, που επανεπενδύουμε στα νησιά».
«Αν σήμερα πράγματι καλύπτονται τα μεταφορικά έξοδα των επιχειρήσεων των νησιών, είναι γιατί εμείς φέραμε την θεσμική τομή του Μεταφορικού Ισοδύναμου. Ένα μέτρο που εσείς δεν ψηφίσατε και τώρα το υποβαθμίζετε με το να καθυστερείτε πάνω από 1 χρόνο τις πληρωμές για τις επιχειρήσεις».
«Αν σήμερα υλοποιούνται έργα στα νησιά μας είναι γιατί εμείς, χωρίς να χρειάζεται καμία βαρύγδουπη νομοθέτηση, αξιοποιώντας όμως τον Φιλόδημο και πόρους του Εθνικού ΠΔΕ, δώσαμε 100εκ € για 101 έργα στα νησιά, μέσω των Ειδικών Αναπτυξιακών Προγραμμάτων Βορείου και Νοτίου Αιγαίου».
Ø Θετική η προσέγγιση του Υπουργείου για πολυετείς συμβάσεις στις άγονες γραμμές, αλλά μένει να βρεθούν τα χρήματα
«Στα θετικά του Νομοσχεδίου μπορεί να καταγραφεί η πρόβλεψη για δυνατότητα χρηματοδότησης πολυετών συμβάσεων για την ακτοπλοΐα, για τις άγονες γραμμές. Αυτή ήταν μια πρόταση που η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έφερε στο τραπέζι, την προηγούμενη περίοδο, μέσα από συζητήσεις με το Ναυτικό Επιμελητήριο. Για να υλοποιηθεί ένας τέτοιος σχεδιασμός, η ΝΔ πρέπει άμεσα να δεσμεύσει τις σχετικές χρηματοδοτήσεις και από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και όχι μόνο από το Παρακαταθηκών και Δανείων, όπως περιγράφει στο Νομοσχέδιο».
«Η χρηματοδότηση των άγονων γραμμών, επί Κυβέρνησης ΝΔ, είναι ένας μεγάλος γρίφος: ενώ στον προϋπολογισμό του 2019, επί ΣΥΡΙΖΑ δηλαδή, τα απαιτούμενα 90εκ για τις άγονες ήταν πλήρως εγγεγραμμένα, στον προϋπολογισμό του 2021, το Υπουργείο έχει προβλέψει 75 εκ μόνο για τις γραμμές αυτές και όχι 135εκ που διατείνεται ότι θα δώσει. Πότε θα δοθούν τα χρήματα για τις άγονες; Θα μπορέσει φέτος το Υπουργείο να τις χρηματοδοτήσει ή θα υπάρξουν εμπλοκές που θα έχουν αντίκτυπο στη διασύνδεση των νησιών. Γιατί οι δικές μας πληροφορίες μας λένε, ότι ήδη έχουν αρχίσει και παρουσιάζονται προβλήματα λόγω έλλειψης άμεσων χρηματοδοτήσεων».