Σαμοθράκη- Καστελόριζο- Νότια Κρήτη: «Φράγμα» προστασίας από το Πολεμικό Ναυτικό στις τουρκικές προκλήσεις

Απρίλιος 15, 2020

Σε μια πρωτόγνωρη κινητοποίηση βρίσκεται τα τελευταία 24ωρα το Πολεμικό Ναυτικό. Επιχειρεί ταυτόχρονα σε πολλαπλά «μέτωπα» και σε όλες της θαλάσσιες περιοχές εθνικών συμφερόντων από τη Σαμοθράκη έως το Καστελόριζο αλλά και νότια της Κρήτης.

Ο πρώτος άμεσος στόχος είναι να απλώσει μαζί με το Λιμενικό ένα μεγάλο «δίχτυ» προστασίας στα ακριτικά μας νησιά έναντι ενδεχόμενης προσπάθειας μαζικής απόβασης μεταναστών. Να αποτρέψει δηλαδή μια νέα μετά τον Έβρο ασύμμετρη επίθεση δια θαλάσσης αυτή τη φορά έχοντας να επιτηρήσει εκατοντάδες μίλια συνόρων στο Αρχιπέλαγος.

Ταυτόχρονα Μονάδες του Στόλου έχουν αναλάβει να επιτηρούν κάθε «ύποπτο» εμπορικό πλοίο το οποίο πλέει προς τα ελληνικά νησιά και να σπεύσουν όπου χρειαστεί όπως έκανε κανονιοφόρος πριν από δύο εβδομάδες κοντά στο Αγαθονήσι. Είτε πρόκειται για πλοία-«φαντάσματα», το οποία μεταφέρουν ενδεχομένως μετανάστες, είτε για πλοία τα οποία φορτωμένα με όπλα κατευθύνονται προς τη Λιβύη. Ακόμα και το σενάριο αντιμετώπισης «στημένου» ναυαγίου, όπως άλλωστε έχει συμβεί στο παρελθόν, βρίσκεται στον σχεδιασμό των επιτελών του Πολεμικού Ναυτικού.

Και δεν σταματά εδώ η αποστολή των πλοίων του Στόλου αφού βασικό τους μέλημα αποτελεί πάντα η παρακολούθηση των τουρκικών πολεμικών πλοίων επιφανείας και υποβρυχίων σε ολόκληρη την Ανατολική Μεσόγειο όπως και των ερευνητικών σκαφών των γειτόνων. Πέντε φρεγάτες έχει στείλει η Άγκυρα ανοιχτά της Λιβύης ενώ πολλά πλοία του στόλου της έχουν βγει έξω από τους ναυστάθμους προφανώς σε μια ιδιότυπη καραντίνα εξαιτίας του κορωνοϊού.

Αγώνας δρόμου με εμπόδια
Την ίδια ώρα η αγωνία στο Επιτελείο για να προχωρήσουν τα προγράμματα εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης του γερασμένου κατά γενική ομολογία Στόλου είναι έκδηλη με δεδομένο ότι η πανδημία απειλεί με φρένο την προσπάθεια. Και με το χρόνο πλέον να πιέζει ασφυκτικά ακόμα και σε βασικά ζητήματα συντήρησης.

Στο τραπέζι βρίσκεται η δελεαστική πρόταση των Αμερικανών για την απόκτηση τεσσάρων ελικοπτέρων ΜΗ60 R με τις προθεσμίες να βρίσκονται σε οριακό σημείο. Η προσφορά έχει πέσει στα 260 εκ ευρώ για τα καλύτερα και πλέον σύγχρονα ελικόπτερα ναυτικής συνεργασίας στον κόσμο. Επιπλέον καμία αναβολή δεν χωράει στο πρόγραμμα συντήρησης των έντεκα Aegean Hawk S70 με κόστος 80 εκατ. ευρώ. Ελικόπτερα πολύτιμα από τότε που αποκτήθηκαν για το Πολεμικό Ναυτικό τα οποία είτε επιχειρούν πάνω από τις φρεγάτες του Στόλου είτε αυτόνομα σε ρόλο ανθυποβρυχιακής έρευνας και κρούσης αλλά και σε πλήθος άλλων αποστολών. Όσο το πρόγραμμα καθυστερεί τόσο μειώνονται οι διαθεσιμότητες των «γερακιών του Αιγαίου».

Προτεραιότητα για την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού αυτή την ώρα αποτελεί η έναρξη του προγράμματος αναβάθμισης των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ. Τουλάχιστον τα ηλεκτρονικά συστήματα και οι μηχανές πρέπει άμεσα να εκσυγχρονιστούν τονίζουν τα στελέχη της Διοίκησης Φρεγατών την ώρα που η Τουρκία όχι απλά αναβαθμίζει τα πλοία της με τη βοήθεια της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας αλλά προχωρά σε κατασκευή κορβετών ενώ σχεδιάζει και φρεγάτα για τα επόμενα χρόνια.

Η πολιτική ηγεσία πάντως διαβεβαιώνει το ΓΕΝ ότι το πρόγραμμα για την αναβάθμιση των φρεγατών θα προχωρήσει κανονικά παρά το «σοκ» των επιπτώσεων του κορωνοϊού όπως και η απόκτηση σύγχρονων τορπιλών για τα υποβρύχια κλάσης 214 η οποία βρίσκεται στην τελική ευθεία.

Ανοιχτό παραμένει πάντα το ζήτημα της απόκτησης νέας φρεγάτας με τις συζητήσεις για την Γαλλική «Βelh@ra» να συνεχίζονται και με τα «αγκάθια» να παραμένουν ενώ εξέλιξη δεν έχει προκύψει από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού σχετικά με το ενδεχόμενο παραχώρησης Αμερικανικών μεταχειρισμένων πλοίων.

 

πηγή newpost.gr

του Κώστα Σαρικά

 

 

kalimnos

eshopkos-foot kalymnosinfo-foot kalymnosinfo-foot nisyrosinfo-footer lerosinfo-footer mykonos-footer santorini-footer kosinfo-foot expo-foot