Αποκρατικοποιήσεις: Το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ και ο «χορός» με τα λιμάνια

Δεκέμβριος 30, 2018

Η είσπραξη 1,385 δισ. ευρώ για την επέκταση της σύμβασης του «Ελευθέριος Βενιζέλος» ξεκλειδώνει το διαγωνισμό για την πώληση του 30% της ΔΑΑ (Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών)
Ετος εκπλήρωσης ενός ακόμη μνημονιακού στόχου αναφορικά με τις αποκρατικοποιήσεις αναμένεται να είναι το 2019. Το 1 δισ. ευρώ σε εισπράξεις που βαίνει ανοδικό στον προϋπολογισμό του 2019 σε 1,5 δισ. ευρώ φαντάζει εφικτό αν αναλογιστεί κανείς την προκαταβολή της Lamda Development για το Ελληνικό, την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ καθώς και την πώληση του 30% του «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Πρόκειται για 3 αποκρατικοποιήσεις που θα συγκεντρώσουν το απαραίτητο ρευστό που απαιτείται, ενώ έπονται και οι επί θύραις από κοινού, όπως όλα δείχνουν, ιδιωτικοποιήσεις δραστηριοτήτων για τα λιμάνια Καβάλας και Αλεξανδρούπολης. Βέβαια οι παραχωρήσεις δραστηριοτήτων στα λιμάνια δεν είναι η μοναδική σημαντική εκκρεμότητα του ΤΑΙΠΕΔ για τους πρώτους μήνες του 2019, παράλληλα με την προώθηση των κρίσιμων ενεργειακών ιδιωτικοποιήσεων.

Την ίδια ώρα η είσπραξη 1,385 δισ. ευρώ για την επέκταση της σύμβασης του «Ελευθέριος Βενιζέλος» ξεκλειδώνει το διαγωνισμό για την πώληση του 30% της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει το 30% του ΔΑΑ, το Δημόσιο το 25%, κεφάλαια που διαχειρίζεται η καναδική PSP το 40% και το 5% ανήκει στην οικογένεια Κοπελούζου. Το ενδιαφέρον με την πώληση του 30% της ΔΑΑ, μέσω διαγωνισμού που ήδη προετοιμάζεται, είναι πως οι Καναδοί δεν έχουν δικαίωμα πρώτης άρνησης, ενώ ήδη τρέχει η προκήρυξη για την πρόσληψη χρηματοοικονομικών συμβούλων.

Διαγωνισμός
Οπως τονίστηκε παραπάνω, τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας θα σύρουν το χορό των ιδιωτικοποιήσεων. Οι επενδυτές δύνανται να αποκτήσουν, αν το επιθυμούν, τους εμπορευματικούς σταθμούς των λιμανιών Αλεξανδρούπολης και Καβάλας στο διαγωνισμό που σχεδιάζει το ΤΑΙΠΕΔ. Στο Ταμείο εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο να εφαρμόσουν το μοντέλο του διαγωνισμού για τα περιφερειακά αεροδρόμια, όπου οι υποψήφιοι μπορούσαν είτε να διεκδικήσουν ένα από τα δύο πακέτα των 7 αερολιμένων είτε και τα δύο πακέτα, όπως και έπραξε η γερμανική Fraport.

Το ενδιαφέρον για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θεωρείται δεδομένο, κυρίως αν συνδυαστεί με τα ενεργειακά σχέδια στην ευρύτερη περιοχή, αλλά και με το γνωστό σχεδιασμό για σιδηροδρομική διασύνδεση με τα βουλγαρικά λιμάνια στον Εύξεινο Πόντο (Μπουργκάς, Βάρνα). Στην Καβάλα, οι εργασίες κατασκευής του εμπορικού λιμένα «Φίλιππος Β’» ξεκίνησαν το 1990. Σήμερα, «το εμπορικό λιμάνι διαθέτει κρηπίδωμα μήκους 400 μέτρων, βάθος στο κρηπίδωμα 11,5 μέτρων και χώρο διαχείρισης και αποθήκευσης φορτίων 50.000 τετραγωνικών μέτρων. Με τις υφιστάμενες υποδομές μπορούν να εξυπηρετηθούν ταυτόχρονα 2 πλοία μήκους 190 μέτρων και ένα πλοίο Ro-Ro».

Για να προχωρήσουν οι παραχωρήσεις δραστηριοτήτων στα δέκα μεγαλύτερα περιφερειακά λιμάνια που λειτουργούν ως ανώνυμες εταιρίες πρέπει να ψηφιστεί το θεσμικό πλαίσιο. Ο σχετικός νόμος πάει από μήνα σε μήνα, με τις τελευταίες προβλέψεις να τοποθετούν την ψήφισή του τον Ιανουάριο. Στο πρώτο κύμα παραχωρήσεων εντάσσονται και τα λιμάνια Κέρκυρας και Ηγουμενίτσας και κυρίως οι μαρίνες που διαθέτουν. Οπως έχει υποστηρίξει εδώ και μήνες η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, σε όλα τα περιφερειακά λιμάνια θα ακολουθηθεί το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων. Δηλαδή θα παραχωρηθούν με πολυετείς συμβάσεις μέχρι 40 χρόνια συγκεκριμένες δραστηριότητες, όπως οι εμπορευματικοί σταθμοί, η κρουαζιέρα, η μαρίνα, ανάλογα με το επενδυτικό ενδιαφέρον σε κάθε λιμάνι.

Μαρίνα Αλίμου
Θετικές εξελίξεις υπάρχουν σε κάποιους από τους άλλους διαγωνισμούς καθώς στον Αλιμο η δημοτική αρχή απέσυρε την προσφυγή στο ΣτΕ για την εν εξελίξει διαγωνιστική διαδικασία που έχει προσελκύσει ισχυρότατο ενδιαφέρον από εγχώριους και διεθνείς ομίλους.

Επενδυτικό ενδιαφέρον υπάρχει και για το ακίνητο «Ξενία Κύθνου» και των λοιπών εγκαταστάσεων του ξενοδοχειακού συγκροτήματος στην Κύθνο. Ο πρώτος διαγωνισμός ήταν άγονος καθώς ο υποψήφιος επενδυτής επικαλέστηκε πως έπαθε… λάστιχο και εμφανίστηκε με 17 λεπτά καθυστέρηση! Στο ΤΑΙΠΕΔ ευελπιστούν πως αυτή τη φορά θα εμφανιστεί εγκαίρως και θα καταθέσει προσφορά αφού διατηρεί το ενδιαφέρον του.

Το ακίνητο «Ξενία και Ιαματική Πηγή Κύθνου» αφορά σε οικόπεδο έκτασης 7.018,40 τ.μ., με κτιριακές εγκαταστάσεις του ξενοδοχειακού συγκροτήματος «Ξενία Κύθνου», οι οποίες περιλαμβάνουν ένα υδροθεραπευτήριο και ένα ημιτελές κτίριο για υδροθεραπείες. Αντικείμενο του διαγωνισμού είναι η μεταβίβαση από το ΤΑΙΠΕΔ του δικαιώματος επιφανείας του ακινήτου για 99 έτη. Ο διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί σε μία φάση, η σχετική πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος έχει ήδη αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΤΑΙΠΕΔ και η καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών είναι η 22/03/2019. Στις εκκρεμότητες του Ταμείου περιλαμβάνονται και οι διαγωνισμοί για τα μεγάλα ακίνητα στις Γούρνες (τμήμα της πρώην αμερικανικής βάσης) και στο Μαρκόπουλο (το Ιππικό Κέντρο κ.ά.).

ΔΕΠΑ
Τέλος, στα ΕΛΠΕ αναμένουν το κλείσιμο της εμπορικής συναλλαγής για τον ΔΕΣΦΑ, προκειμένου να μπουν στα ταμεία του πετρελαϊκού ομίλου 283,7 εκατ. ευρώ.

Αναφορικά με την υπόθεση του διαγωνισμού πώλησης της ΔΕΠΑ, από το ΤΑΙΠΕΔ, όπου τα EΛΠΕ συμμετέχουν με μερίδιο 35%, το Ταμείο αναμένει το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το σπάσιμο της εταιρίας σε ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών. Τα EΛΠΕ δεν βλέπουν την εκκίνηση του διαγωνισμού πριν από το πρώτο εξάμηνο του έτους.

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής

kalimnos

eshopkos-foot kalymnosinfo-foot kalymnosinfo-foot nisyrosinfo-footer lerosinfo-footer mykonos-footer santorini-footer kosinfo-foot expo-foot