Η πανδημία του κορονοϊού στην Ελλάδα έφερε μεγάλη οικονομική καταστροφή σε πολλούς επαγγελματικούς κλάδους κυρίως στην εστίαση και στον τουρισμό.
Εδώ και 10 μήνες περίπου έχουν ακινητοποιημένα τα οχήματά τους, στο σύνολό τους τα τουριστικά γραφεία τα οποία διαθέτουν τουριστικά λεωφορεία και οι τουριστικές επιχειρήσεις οδικών μεταφορών της χώρας μας, αφού και ο κλάδος αυτός του τουρισμού, που αριθμεί πάνω από 5.500 τουριστικά λεωφορεία, ήταν από τους πρώτους που επλήγησαν από την εξάπλωση της πανδημίας του κορονοϊού.
Ο Παναγιώτης Κοντογιάννης, Αντιπρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Ιδιοκτητών Τουριστικών Λεωφορείων και ΤΕΟΜ, μιλάει στο newsit.gr και την Μάγδα Τσέγκου για το μέλλον των επιχειρήσεων, για τις καλοκαιρινές εκδρομές που δεν έγιναν ποτέ, για την εμπιστοσύνη των πολιτών στην μετακίνηση με τα λεωφορεία και την διάκριση που κάνει το Υπουργείο Μεταφορών μεταξύ των ΚΤΕΛ και των τουριστικών λεωφορείων. Τέλος αποκαλύπτει πως ο κλάδος τους, προστέθηκε στην εισήγηση της ΚΥΑ σχετικά με τις αποζημιώσεις γραμμένο χειρόγραφα.
Εμείς είτε είμαστε ανοιχτά είτε κλειστά είναι ένα και το αυτό
«Δεν ανήκουμε στις επιχειρήσεις που είναι κλειστές με εντολή του κράτους αλλά το αποτέλεσμα είναι ακριβώς το ίδιο. Με τις αποφάσεις που λαμβάνει η πολιτεία κατόπιν εισηγήσεως των ειδικών ο κόσμος δεν μπορεί να κυκλοφορήσει, οπότε παύουμε να μιλάμε για εκδρομές, περιπάτους, περιηγήσεις, Τουρισμός δεν υπάρχει, οπότε είτε είμαστε ανοιχτά, είτε είμαστε κλειστά, είναι ένα και το αυτό. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα από τον Μάρτιο που πάρθηκαν τα πρώτα μέτρα να έχουμε υποστεί ο κλάδος μας τεράστια οικονομική ζημία. Εμείς ξεκινήσαμε να «κινούμαστε» από 1η Ιουλίου, γιατί τότε άνοιξαν τα αεροδρόμια και αφίχθηκαν τα πρώτα μικρά γκρουπ τουριστών. Αυτό βοήθησε στο να αρχίσει και ο Έλληνας ταξιδιώτης – εκδρομέας σιγά-σιγά να αλλάζει η ψυχολογία του και να συμμετάσχει σε οδικές εκδρομές Τουριστικών Γραφείων. Στον υποψήφιο ταξιδιώτη – εκδρομέα πάντα υπήρχε ο φόβος ότι μέσα σε ένα πούλμαν μπορεί κάποιος να κολλήσει εύκολα κορονοϊό. Όσο κι αν εμείς τηρούμε όλα τα μέτρα ασφαλείας, δηλαδή: τα αυτοκίνητα μας καθαρά με συνεχείς απολυμάνσεις αλλά και τον σχολαστικό καθαρισμό των χειρολαβών και άλλων σημείων στο εσωτερικό του οχήματος, με αντισηπτικά, με υγρά μαντηλάκια, με ατομικές σακούλες απορριμμάτων, με πλαστικά γάντια μιας χρήσης κλπ, παρόλα αυτά ο κόσμος είχε τον φόβο. Ο φόβος αυτός οφείλετε στο ότι δεν υπήρξε και δεν υπάρχει έως και σήμερα σωστή ενημέρωση σχετικά με τον τρόπο που λειτουργούν τα κλιματιστικά των τουριστικών λεωφορείων. Σχεδόν στο σύνολο των τουριστικών λεωφορείων 98% αλλάχθηκαν τα φίλτρα του εσωτερικού χώρου με ειδικά προστατευτικά φίλτρα. Ο κόσμος όμως, εξακολουθούσε να δεχότανε μεγάλη πίεση από την μία την όχι σωστή πληροφόρηση των ΜΜΕ για την μετάδοση του κορονοϊού και από την άλλη η απόφαση της πολιτείας να υπάρχει πληρότητα 50% η οποία άλλαξε και έως και σήμερα είναι στο 65%.»
Η πτώση του τζίρου αγγίζει το 95% και σε κάποιες περιπτώσεις το 100%
«Εμείς ξεκινήσαμε να λειτουργούμε τον Ιούλιο με πληρότητα 50%, στην πορεία αυτό το ποσοστό αυξήθηκε και έγινε 65%, αυτό μας είχαν επιτρέψει. Όπως καταλαβαίνεται λοιπόν ποιο τουριστικό γραφείο θα εκτελέσει οδικές εκδρομές με 50% και 65% πληρότητα; Οι κενές θέσεις; Θα έπρεπε λοιπόν το κόστος των κενών καθισμάτων να μετακυλιστεί στους συμμετέχοντες, κάτι που όπως καταλαβαίνετε αύξανε κατά πολύ το κόστος συμμετοχής. Βέβαια υπάρχει και το αστείο της υπόθεσης π.χ. μεταφορές μαθητών. Σε αυτή την περίπτωση το κράτος έδωσε πληρότητα 100% στα τουριστικά λεωφορεία όσον αφορά τις μεταφορές αποκλειστικά των μαθητών από και προς το σχολείο. Εάν όμως ένα σχολείο θέλει να μετακινήσει τους μαθητές πχ επίσκεψη σε μουσείο, δεν ισχύει η πληρότητα και πρέπει να πάει ένα τμήμα, δηλαδή 65% πληρότητα. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό; Σε ερώτηση που υποβάλαμε στους αρμόδιους λάβαμε την εξής απάντηση: Επειδή τα παιδιά είναι τα ίδια κάθε μέρα που χρησιμοποιούν το σχολικό κάθονται στα ίδια καθίσματα με αποτέλεσμα να μην κινδυνεύουν τόσο όσο αν συνταξιδέψουν με παιδιά άλλου τμήματος που μεταφέρονται με άλλα λεωφορεία. Όπως προανέφερα το κόστος των κενών καθισμάτων θα πρέπει να μετακυλιστεί στους μαθητές που συμπληρώνουν το 65% της πληρότητας. Αυτό επιφέρει μια αύξηση της τιμής συμμετοχής ανά μαθητή και δημιουργεί πρόβλημα στον οικογενειακό προϋπολογισμό. Σε πάρα πολλές περιπτώσεις που γνωρίζω προσωπικά οι συνάδελφοί μου μείωσαν τις τιμές τόσο που μηδένισαν το κέρδος τους μόνο και μόνο να μην δημιουργηθούν τέτοιου είδους προβλήματα. Όλα αυτά αλλά και άλλα πολλά είχαν σοβαρές επιπτώσεις στον κλάδο μας. Η πτώση του τζίρου αγγίζει το 95% και σε κάποιες περιπτώσεις το 100%. Σε ελάχιστες περιπτώσεις να άγγιξε το 90%.»
Ο κλάδος μας προστέθηκε στην Κοινή Υπουργική Απόφαση γραμμένος χειρόγραφα
«Στο πλαίσιο στήριξης των επιχειρήσεων που επλήγησαν υποσχέθηκε η Κυβέρνηση μια μορφή ενίσχυσης των επιχειρήσεων αυτών επιδοτώντας τα κενά καθίσματα. Δηλαδή το υπόλοιπο 35% από την πληρότητα. Αρχικά η εισήγηση αφορούσε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τα ΚΤΕΛ. Στην συνέχεια προστέθηκε και ο δικός μας κλάδος ο οποίος μάλιστα συμπληρώθηκε χειρόγραφα στην ΚΥΑ. Δηλαδή καμία μελέτη για τα τουριστικά λεωφορεία. Κατόπιν παρεμβάσεως των ομοσπονδιών του κλάδου μας είπαν ότι θα μας αποζημιώσουν για το κάθε λεωφορείο όπως αποζημιώνει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και το ΚΤΕΛ με την ΚΥΑ η οποία έγινε νόμος Ν 4714/20 31/7/2020 και αντικαταστάθηκε από τον Ν4764/20 23/12/20. Ακόμα δεν έχουμε εισπράξει τίποτα. Εισπράττουμε την τεράστια υποστήριξη της κυβέρνησης στα ΚΤΕΛ, γιατί προσφερθήκαμε να μεταφέρουμε τον κόσμο με τα ιδιωτικά λεωφορεία, αντί να αγοράσουν καινούργια αστικά λεωφορεία.»
Υπάρχει μία διάκριση μεταξύ των ΚΤΕΛ και των ιδιωτικών λεωφορείων από το Υπ. Μεταφορών
«Εισπράττοντας την μονομερή υποστήριξη της κυβέρνησης προς τις επιχειρήσεις ΚΤΕΛ θα πρότεινα στους αρμόδιους φορείς και στον κύριο Υπουργό Μεταφορών, πως καλό θα ήταν να μην γέρνει το ενδιαφέρον μόνο προς τα ΚΤΕΛ, αλλά να κοιτάξει όλους τους κλάδους του Υπουργείου του. Γιατί μέχρι τώρα, υπάρχει μία εμφανέστατη διάκριση μεταξύ των ΚΤΕΛ και των τουριστικών λεωφορείων όπως, τα τουριστικά λεωφορεία πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας ως εξής: έως 40 θέσεις 430 ευρώ και από 41 θέσεις και πάνω 595 ευρώ δηλαδή διπλάσια τιμή από τα ΚΤΕΛ τα οποία αντιστοίχως πληρώνουν έως 50 θέσεις 215 ευρώ και από 51 θέσεις και άνω 300 ευρώ. Δηλαδή τα ΚΤΕΛ πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας μειωμένα κατά 55% περίπου. Γιατί υπάρχει αυτή η διαφορά, γιατί το τουριστικό λεωφορείο θα πρέπει να πληρώνει τα διπλάσια τέλη κυκλοφορίας; Ζητούμε λοιπόν από τον κύριο Υπουργό Μεταφορών και τον κύριο Υπουργό Οικονομικών να μελετήσουν την εξίσωση των τελών κυκλοφορίας των τουριστικών λεωφορείων με τα ΚΤΕΛ, καθώς και στα πλαίσια στήριξης των επιχειρήσεων του κλάδου ζητούμε την απαλλαγή από την υποχρέωση καταβολής των τελών κυκλοφορίας για τα Τουριστικά Λεωφορεία ΔΧ για το 2021 μέσω συμψηφισμού τους με τα τέλη κυκλοφορίας που έχουν ήδη καταβληθεί για το έτος 2020, καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις τα τουριστικά λεωφορεία κυκλοφόρησαν από καθόλου έως ελάχιστα.»
Πηγή: newsit.gr