Ακτοπλοΐα: Μείωση τζίρου 300 εκατ. ευρώ και εφιαλτικά σενάρια για το 2021

Σεπτέμβριος 03, 2020

Παράγοντες της αγοράς κάνουν λόγο για πτώση κίνησης της τάξης του 40%, με ανάλογη πτώση να αναμένεται και για το 2021

Εφιαλτικές από οικονομικής άποψης είναι οι συνθήκες για την ελληνική ακτοπλοΐα. Το καλοκαίρι και πιο συγκεκριμένα οι μήνες Ιούλιος και Αύγουστος δεν ήταν καλοί παρά τις αρχικές προβλέψεις, οπότε βύθισαν τον κλάδο ακόμη περισσότερο.

Εκείνο όμως που προκαλεί πονοκέφαλο στις διοικήσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών είναι οι προβλέψεις για το 2021 το οποίο αναμένεται το ίδιο κακό με το 2020. Η κατάσταση είναι κρίσιμη και για τον λόγο αυτό οι ακτοπλοΐα ζήτησαν την περασμένη Δευτέρα συνάντηση με τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Πλακιωτάκη η οποία αναμένεται να προγραμματιστεί για την επόμενη εβδομάδα.

Σύμφωνα με υψηλόβαθμα στελέχη της αγοράς, με τα οποία συνομίλησε το ΝΜ, η μείωση τζίρου θα αγγίξει τα 300 εκατομμύρια ευρώ. Επίσης, η πτώση της επιβατικής κίνησης ανήλθε κατά μέσο όρο στο 40%. Τα συμβατικά πλοία έκαναν όλα δρομολόγια με πρωτόκολλο επιβατών ενώ δεν έλυσαν ποτέ κάβους 10 ταχύπλοα.

Στις Κυκλάδες που θεωρείται το χρυσόμαλλο δέρας της ακτοπλοΐας η μείωση υπολογίζεται στο 38%, στην Κρήτη στο 40% και στις άλλες γραμμές του Αιγαίου πάνω από 40%.

«Ο Θεός βοηθός» ήταν η φράση υψηλόβαθμου στελέχους του κλάδου όταν τον ρωτήσαμε για την επόμενη:

«Ελπίζαμε τον Ιούλιο αλλά ειδικότερα τον Αύγουστο ότι η εικόνα θα ήταν καλύτερη και θα παίρναμε μία ανάσα. Όμως διαψεύστηκαν οι ελπίδες μας. Μπορεί από Πειραιά η κίνηση να ήταν -30% σε σύγκριση με το 2019 όμως χάθηκαν οι επιβάτες στα ενδιάμεσα δρομολόγια που πήγαιναν από νησί σε νησιά και ήταν κυρίως ξένοι, Αμερικάνοι, Κινέζοι, Ρώσοι. Επίσης, ούτε ο Σεπτέμβριος θα είναι καλός, όπως ελπίζαμε, αφού δεν έρχονται ξένοι. Δεν υπάρχει ενδιαφέρον για κρατήσεις όπως βλέπουμε από τα πλάνα των εταιρειών» και συνέχισε:

«Η μείωση τζίρου θα αγγίξει τα 300 εκατομμύρια ευρώ ενώ υπάρχει πρόβλημα ρευστότητας. Και όποιες εταιρείες, ίσως, έβγαλαν κάποια χρήματα, θα πρέπει να τα δώσουν για να κάνουν διαχείριση ζημιών που προέκυψαν από τους μήνες του lock down. Και να σκεφτεί κανείς ότι ερχόμασταν από μία πολύ καλή χρονιά που ήταν το 2019».

Για το 2021 οικονομικά στελέχη επεσήμαναν στο ΝΜ: «Το 2021 θα είναι πολύ κακό για την ακτοπλοΐα. Ακόμη και να βρεθεί το εμβόλιο δεν θα προλάβουμε να καλύψουμε τις ζημιές του 2020 ούτε θα επανέλθουν οι ρυθμοί στο επίπεδο του 2019. Δεν θα ανακάμψουμε όσο γρήγορα θέλουμε και πρέπει. Χρειάζεται χρόνος. Το 2021 θα είναι δυστυχώς σαν το 2020».

Κύκλοι της ακτοπλοΐας επισημαίνουν ότι ως ένα πρώτο μέτρο για τον προσεχή χειμώνα είναι να προγραμματιστούν δρομολόγια με τον τρόπο που έγινε στην περίοδο της καραντίνας.

«Να καθοριστούν από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής τα απαραιτήτως αναγκαία δρομολόγια και τα υπόλοιπα πλοία να δέσουν. Δεν βγαίνει αλλιώς. Είναι μία πρόταση που θα κατατεθεί στη συνάντηση εκπροσώπων του κλάδου με τον Γιάννη Πλακιωτάκη. Το έλλειμμα ρευστότητας και οι ζημιές κατακρημνίζουν την ακτοπλοΐα».

Στην Κρήτη τόσο στο Ηράκλειο όσο και στα Χανιά η μείωση της επιβατικής κίνησης έφθασε το 39% τον Αύγουστο. «Και ο Αύγουστος κινήθηκε σε επίπεδα Ιουλίου. Μειωμένη η κίνηση και στα δρομολόγια Ηράκλειο-Σαντορίνη» επεσήμαναν στο ΝΜ στελέχη της αγοράς βάσει των στοιχείων που έδωσαν τα λιμεναρχεία Ηρακλείου και Χανίων.

Πηγή: newmoney.gr

Μηνάς Τσαμόπουλος

 

 

ferriesingreece2

kalimnos

sportpanic03

 

 

eshopkos-foot kalymnosinfo-foot kalymnosinfo-foot nisyrosinfo-footer lerosinfo-footer mykonos-footer santorini-footer kosinfo-foot expo-foot