Στον τουρισμό εργάζονται πολλοί νέοι ως επί το πλείστον εποχικά. Συνήθως ξεκινούν για να βρουν απασχόληση τους καλοκαιρινούς μήνες, να συγκεντρώσουν εργασιακά ένσημα και ένα ποσόν για το χειμώνα που θα το χρησιμοποιήσουν για σπουδές, χαρτζιλίκι κλπ. Κάποιοι βλέπουν τον τουρισμό ως επαγγελματική καριέρα και κάποιοι ως ευκαιρία για εποχική εργασία. Πως όμως τους «βλέπει» ο κλάδος; Πόσο αλήθεια τους γνωρίζει; Ένα βήμα στην κατεύθυνση αυτή έκαναν τα Koullias Hotels στην Κω με γόνιμο διάλογο που ανέδειξε μεταξύ άλλων, πως σκέπτονται, τι τους προβληματίζει, τη συνεργασία με τους μεγαλύτερους και τι «θέλουν στη ζωή τους».
Κατά καιρούς διαβάζουμε στον τύπο ή σε σχόλια τις εντυπώσεις των νέων που εργάζονται στα ξενοδοχεία και τον τουρισμό εν γένει, άλλοτε πολύ θετικές, άλλοτε λιγότερο, ενίοτε και αρνητικές. Κάποιος έμπειρος αντιλαμβάνεται πίσω από τα λεγόμενά τους, την κουλτούρα της επιχείρησης, τη στήριξη που τους παρέχεται, αν το εργασιακό περιβάλλον είναι ελκυστικό για τους νέους ανθρώπους κλπ.
Είναι γνωστό ότι η εποχική τουριστική λειτουργία των ξενοδοχείων χαρακτηρίζεται από μεγάλη πίεση στην προσπάθεια να πετύχει στόχους για την επιβίωση, την ανάπτυξη της επιχείρησης, δύσκολους ανάλογα με τις εκάστοτε συγκυρίες. Η διοίκηση και τα στελέχη είναι αφοσιωμένοι στα παραπάνω με προσανατολισμό την ικανοποίηση των επισκεπτών. Το αποτέλεσμα είναι να ξεφεύγουν από την προσοχή ενέργειες που θα μπορούσαν να ενθαρρύνουν τους νέους να επιλέξουν το χώρο επαγγελματικά, τους οποίους όμως ο κλάδος έχει μεγάλη ανάγκη. Ο COVID-19 κατέδειξε τις αντοχές του τουρισμού και το υψηλό επίπεδο ευθύνης, ανθεκτικότητας, συμμόρφωσης των επιχειρήσεων αλλά αντιστρόφως ανάλογα λειτούργησε ο φόβος που μείωσε σημαντικά την ελκυστικότητα του ξενοδοχειακού κλάδου για εργασία ειδικά στους νέους. Στη νέα πραγματικότητα, φαίνεται εξαιρετικά δύσκολη η εύρεση προσωπικού με εκπαιδευτικό υπόβαθρο και προθυμία για να κάνει δικές του τις αξίες της ελληνικής παραδοσιακής φιλοξενίας, την κουλτούρα του τόπου και να τα προσφέρει ενσυνείδητα στους επισκέπτες.
Είναι κοινή αντίληψη ότι ο ξενοδοχειακός κλάδος θα εξελιχθεί και θα ωφεληθεί από την ένταξη νέων ατόμων στο δυναμικό του, ειδικά αν είναι καταρτισμένα ακόμη και από επιστημονικούς κλάδους που εκ πρώτης όψεως φαίνεται να μην έχουν σχέση με τον τουρισμό πχ φιλοσοφία, γεωπονική, στατιστική κλπ. Πολλοί νέοι επαγγελματίες χαρακτηρίζονται από νέες ιδέες, διαφορετικές πρακτικές, ευελιξία, προσαρμοστικότητα, περιέργεια, ενδιαφέρον για απόκτηση γνώσης, άνεση με τις νέες τεχνολογίες και την ανάπτυξή τους, το ίδιο με τα κοινωνικά δίκτυα. Έχουν μεγαλώσει σε περιβάλλον που ταλανίστηκε από τις κρίσεις, είναι εξοικειωμένοι με τις μεταβολές, δεν τις φοβούνται, τις κοιτάζουν στα μάτια. Τα ξενοδοχεία με σταθερή κουλτούρα, ξεκάθαρες αξίες και προσανατολισμό, με επένδυση στην εκπαίδευση του προσωπικού, προσφέρουν ένα ιδανικό πλαίσιο για το ξεκίνημα καριέρας σε ένα περιβάλλον που προσφέρει υπηρεσίες και εμπειρίες διακοπών και έχει επίκεντρο τον άνθρωπο, φιλοξενούμενο, εργαζόμενο, συνεργάτη. Κλασσικές αξίες όπως η ομαδικότητα, με μέλη ομάδας από διαφορετικές γενιές, οδηγούν σε ισορροπημένο και συνάμα δυναμικό επαγγελματικό περιβάλλον ανοικτό στην καινοτομία, με πλεονέκτημα στον ανταγωνισμό και βήμα στους νέους για προτάσεις, ιδέες, εξέλιξη και ανάπτυξη.
Για να κερδίσουν τα ξενοδοχεία νεαρά σε ηλικία στελέχη, προσπαθούν να κερδίσουν το ενδιαφέρον, στη συνέχεια την εμπιστοσύνη τους και τέλος την προτίμησή τους. Το θέμα προσέγγισαν με το δικό τους ξεχωριστό τρόπο τα Koullias Hotels που επιχειρούν στην Κω. Η γενική διευθύντρια κυρία Ελένη Μπάση, γνωστή για την αμεσότητα, την κατ’ ιδίαν εξέταση κάθε θέματος, την εις βάθος ανάλυση, οργάνωσε ειδικές συναντήσεις τον προηγούμενο μήνα με τους νέους 17 έως 30 ετών που εργάζονται στα ξενοδοχεία του ομίλου για να συζητήσει και να γνωρίσει τα θέματα που απασχολούν τη νεολαία σχετικά με την εργασία, τη συνεργασία με την μεγαλύτερη γενιά, τους προβληματισμούς και τους στόχους τους.
Η κυρία Ελένη Μπάση με την υποδιευθύντρια του Ομίλου κυρία Φωτεινή Αγγελίδου, σε φιλική και ανοικτή συζήτηση, πραγματοποίησαν συναντήσεις με τους νέους σε ηλικία εργαζόμενους ξεχωριστά σε κάθε ξενοδοχείο και έκαναν τις παρακάτω ερωτήσεις. Οι συμμετέχοντες απάντησαν αυθόρμητα και με μεγάλη ειλικρίνεια. Μετά από κάθε ερώτηση ακολουθούν οι απαντήσεις όπως δόθηκαν, και με τη σειρά που καταγράφηκαν χωρίς προτεραιότητα κλπ.
Πώς σχολιάζετε την εργασία με την μεγαλύτερη γενιά;
Απαντήσεις:
Πού υστερεί κατά τη γνώμη σας η νέα γενιά;
Απαντήσεις
Τι κάνει τους νέους χαρούμενους;
Απαντήσεις:
ΕΡ. Ποια είναι τα όνειρά σας;
Απαντήσεις:
Τι σας προβληματίζει σχετικά με το μέλλον σας;
Απαντήσεις:
Σε συνέχεια της συζήτησης που αναπτύχθηκε ακολούθησαν Γενικές Τοποθετήσεις:
Γενικές Τοποθετήσεις:
Η κυρία Μπάση, γενική διευθύντρια την Koullias Hotels, συμπληρώνει: «Οι νέοι είναι σημαντικό δυναμικό στις επιχειρήσεις μας, επιδιώκουμε να τους κρατήσουμε κοντά μας στον τουρισμό. Για να ανταποκρίνονται, χρειάζεται να αφουγκραζόμαστε, να μοιραζόμαστε τις σκέψεις και τα όνειρά τους, τις ιδέες τους γιατί μπορεί να μας δώσουν πολύ καλές λύσεις στην εργασία. Να ακούμε, να φροντίζει η διοίκηση για τη στέγασή τους, την εκπαίδευση, τα οικονομικά, παράλληλα με την υποστήριξη και ενθάρρυνση στην επαγγελματική τους πορεία».
Από την άλλη, πιστεύουμε ότι οι τοπικές κοινωνίες έχουν ρόλο και λόγο καθώς φιλοξενούν στην πόλη νέους που μετακινούνται από τον τόπο κατοικίας τους. Είναι καλό να τους προσφέρουν ζεστή φιλοξενία σε όλα τα επίπεδα. Πολλές φορές στο νέο προορισμό δημιουργούν παράλληλα με την καριέρα και τον βιοπορισμό, την οικογένειά τους. Κάθε προορισμός είναι χρήσιμο να συνδράμει στις προσπάθειες των τουριστικών επιχειρήσεων αναδεικνύοντας και προβάλλοντας την ελκυστικότητα της περιοχής και τα μοναδικά χαρακτηριστικά της. Είναι συνολικό το έργο της προσέλκυσης νέων στον κλάδο του τουρισμού, είναι δε σημαντικός ο σχεδιασμός υπηρεσιών που θα προσφέρουν για να είναι ικανοποιημένοι και να αποδώσουν δημιουργικά και με επιτυχία το έργο που αναλαμβάνουν.
(*) Η Άντα Καραγιάννη δραστηριοποιείται στο στρατηγικό μάρκετινγκ και μάνατζμεντ, με μεγάλη εμπειρία στον κλάδο της Φιλοξενίας, έχοντας την εταιρεία Praxis Plus με έδρα τη Ρόδο.
tornosnews.gr