Α. Πρώτο τοπικό δημοτικό θέμα του 2017 αναδείχτηκαν οι αστικές και υπεραστικές συγκοινωνίες στο νησί μας. Το πρόβλημα είναι υπαρκτό και σημαντικό για την τοπική ζωή και ανάπτυξη.
Παρουσιάστηκε όμως ως πολιτική σύγκρουση ανάμεσα στον Δήμο, Περιφέρεια Ν. Αιγαίου και την αποκεντρωμένη διοίκηση Αιγαίου. Μια σύγκρουση καθηκόντων και επιδιώξεων που δεν οδηγεί σε ένα κάποιο αποτέλεσμα σε σχέση με την κατάσταση που υπάρχει! Όμως σε μια πολύ κακή εποχή για την κοινωνία μας, που υποφέρει εξ αιτίας της κρατικής χρεοκοπίας και των μνημονιακών δεσμών, το να μην μπορούμε να προωθήσουμε αλλαγές και βελτιώσεις σε καθαρά τοπικού χαρακτήρα χρονίζοντα προβλήματα, είναι αυτοκαταστροφικό!
Β. Η κατάσταση των συγκοινωνιών στο νησί μας που εκτελούν ΚΤΕΛ και ΔΗΜΟΣ (ΚΕΑΣ-ΚΕΚΠΑΠΥΑΣ) είναι κακή. Δεν το αποδεικνύει η εμπειρία μας, αλλά ο ίδιος ο Δήμος Κω, μέσω μελέτης του 2011 που ανέθεσε και πλήρωσε. Η μελέτη έκλεινε με μια σειρά (επισυνάπτονται) τεχνοκρατικά συμπεράσματα ειδικών επιστημόνων: ‘’α. πρέπει να υπάρξει πύκνωση των γραμμών από/προς το αεροδρόμιο και να καλύπτουν το σύνολο του νησιού β. να υπάρχει συγκοινωνία που να συνδέει το λιμάνι της Κω με τις αφετηρίες της δημοτικής συγκοινωνίας, του ΚΤΕΛ και τα λιμάνια Μαστιχάρι και Καρδάμαινα που χρησιμοποιούνται για την μετάβαση κατοίκων και επισκεπτών σε Κάλυμνο-Νίσυρο και καταλήγοντας λέει ότι γ. η ανάλυση της επιβατικής κίνησης των δύο φορέων, η παρεχόμενη ποιότητα μεταφορών και η νέα δομή του Καλλικρατικού Δήμου ΚΩ, οδηγούν στην ανάγκη αλλαγής στο μεταφορικό σύστημα του νησιού! Η συγχώνευση όλων των παρόχων του δημόσιου μεταφορικού έργου θα πρέπει να εξεταστεί έτσι ώστε να προκύψει ένας ενιαίος σχεδιασμός του συστήματος που θα εξυπηρετεί με συνέπεια τις αστικές και περιαστικές περιοχές του νησιού και θα καλύπτει τις ιδιαιτερότητες που αυτές παρουσιάζουν τη θερινή και χειμερινή περίοδο. Σε κάθε περίπτωση ο Δήμος της Κω οφείλει και πρέπει να αναλάβει όλες εκείνες τις πρωτοβουλίες ώστε να βελτιώσει την δομή και την ποιότητα των Δημοσίων Συγκοινωνιών στο νησί μας τόσο για τους μονίμους κατοίκους όσο και για τους επισκέπτες’’. Ο τότε Δήμαρχος έκλεισε την παρουσίαση με το πολιτικό συμπέρασμα: ‘’να ενώσουμε τις δυνάμεις μας, να συγκροτήσουμε ένα σύστημα συνεργασίας για την συγκοινωνία στο νησί και να λύσουμε ζητήματα κυκλοφοριακά και εργασιακά’’. Πέρασαν από την παρουσίαση της μελέτης 1,5 χρόνια διοίκησης του κ. Καΐσερλη χωρίς βήμα αλλαγής, στο συντηρητικό βωμό του ‘’μην θίγεις τα κακώς κείμενα’’! Μα! Αν η αλλαγή δομών (το να θίξεις τα κεκτημένα ΚΤΕΛ-ΚΕΑΣ) είναι πολιτικό πρόβλημα που απαιτεί ένα εκσυγχρονιστικό και ανανεωτικό πνεύμα, τι να πούμε για την απουσία μέτρων για την ποιότητα υποδομών: στάσεων, πληροφοριακών συστημάτων, αριθμός και μεγέθη οχημάτων που η μελέτη μας επισημαίνει;
Γ. Η Δημοτική αρχή Κυρίτση έχει δεσμευτεί να κάνει αλλαγές και τις προσπαθεί με τον τρόπο της. Μπροστά στην άρνηση των άλλων βαθμών της εξουσίας (είναι πολιτικό λάθος η εμπλοκή εκλεγμένης και κυβερνητικής περιφέρειας) που έχουν από τον νόμο μερίδιο στην διαχείριση του καθαρά τοπικού ζητήματος των ‘’δημοσίων συγκοινωνιών στο Δήμο Κω’’, δεν μπορεί να υποχωρήσει αλλά πρέπει να δει και να ξανα-επιχειρήσει εναλλακτικά σενάρια. Ο Δήμος ως πολιτικός οργανισμός έχει αποκλειστικό λόγο σε συγκεκριμένες πλευρές: α. στην διαφύλαξης του κοινωνικού χαρακτήρα των δημοτικών συγκοινωνιών και β. όπου η ιδιωτική πρωτοβουλία δεν ικανοποιεί τις στοχεύσεις της δημοτικής πολιτικής παρεμβαίνει διορθωτικά! Δυστυχώς, η πολιτική στην Χώρα μας και στον Δήμο είναι πρακτική διαχείρισης (συνήθως με πελατειακά κριτήρια) και όχι θεμα προγράμματος και ιδεολογίας με στόχο την αλλαγή και την ανάπτυξη!
Δ. Για πολλούς λόγους, αλλά προ πάντων επειδή είμαστε (μικρό) νησί δεν μπορεί να λειτουργήσει η ελεύθερη αγορά και ο ανταγωνισμός θετικά στην ’Ανάπτυξη & οργάνωση των δημοσίων συγκοινωνιών στο Δήμο Κω’’ χωρίς πολιτική ρύθμιση! Το ΚΤΕΛ δεν μπορεί πια να είναι ο μοναδικός φορέας κάλυψης των σύγχρονων αναγκών μας, γιατί απλούστατα είναι μοντέλο του περασμένου αιώνα! Μια άμεση και θεσμικά απρόσκοπτη λύση είναι η πλήρης ανάπτυξη δημοτικών αστικών συγκοινωνιών στα πλαίσια των δημοτικών ενοτήτων Κω (υπάρχει), Δικαίου, Ηρακλειδών και η ταυτόχρονη διασύνδεση των ενοτήτων αυτών μέσω πυκνών γραμμών ΚΤΕΛ με αμφίδρομες διαδρομές από Κω προς Κέφαλο και από Κέφαλο προς Κω! Αυτό σημαίνει συνεργασία ΔΕΑΣ-ΚΤΕΛ! Ο Δήμος μας αποκτά επιτελικό και ελεγκτικό χαρακτήρα στο σύστημα: ελέγχει την ποιότητα των συγκοινωνιών και παρεμβαίνει διορθωτικά ενισχύοντας γραμμές για να τονώσει την αναπτυξιακή διαδικασία σε συγκεκριμένες διαδρομές, δημιουργεί υποδομές και θέτει τα ποιοτικά κριτήρια, πιέζοντας για άμεσους εκσυγχρονισμούς, όπως για παράδειγμα την αλλαγή του χώρου αφετηρίας και στάθμευσης του ΚΤΕΛ, που θα διευρύνει το πεζοδρομημένο τουριστικό κέντρο της πόλης που θα δώσει την δυνατότητα στο ίδιο το ΚΤΕΛ να αναπτυχτεί αλλάζοντας τον χαρακτήρα του και δημιουργώντας δικές του υποδομές αναμονής όπως γίνεται σε όλο τον κόσμο!
Ν Μυλωνάς.