Είναι πολύ δύσκολο για έναν γονιό να δει τα αρνητικά στοιχεία του χαρακτήρα του παιδιού του και να αναγνωρίσει τα ελαττώματά του.
Όταν λοιπόν κάποια στιγμή δέχεται ένα τηλεφώνημα από το σχολείο και μαθαίνει ότι το δικό του παιδί είναι ο «νταής» της τάξης και ο άνθρωπος που κάνει τη ζωή πολλών άλλων πραγματικό «εφιάλτη», δυσκολεύεται να το πιστέψει… Είναι όμως μια πραγματικότητα και όσο επώδυνο και αν είναι πρέπει να δράσει γρήγορα και αποφασιστικά για να βοηθήσει τόσο τα παιδιά των άλλων όσο και το δικό του.
«Οι γονείς δυσκολεύονται να αποδεχτούν ότι το παιδί τους μπορεί να εμφανίζει σημάδια βίαιης συμπεριφοράς. Προσπαθούν να το δικαιολογήσουν και όταν εμείς προχωράμε σε πειθαρχικά μέτρα γίνονται πολλές φορές εριστικοί. Αυτό είναι πρόβλημα, γιατί δεν μπορούμε να βοηθήσουμε ούτε το θήτη ούτε τα θύματα» λέει στον «Ε.Τ.» η κ. Μαρία Παπαδοπούλου εκπαιδευτικός σε σχολείο στην Αττική και συνεχίζει «Όταν η οικογένεια ενημερωθεί δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να αδρανήσει αλλά να μιλήσει με το παιδί και να του εξηγήσει ότι η συμπεριφορά αυτή δεν είναι σωστή και πως υποστηρίζει το σχολείο στην απόφασή του να το τιμωρήσει».
Η κ. Χριστίνα Σαμαράκη, συμβουλευτική ψυχολόγος ΜSc εξηγεί ποια είναι η ψυχοσύνθεση των παιδιών-bullies: «Τα παιδιά-θύτες είναι παρορμητικά άτομα, που εκνευρίζονται εύκολα και δεν βιώνουν καλά ματαιώσεις και ανατροπές. Δεν καταλαβαίνουν τα συναισθήματα των άλλων. Βλέπουν τη βία με θετικό τρόπο και δυσκολεύονται να ακολουθήσουν κανόνες».
Τις περισσότερες φορές μάλιστα, είναι αρκετά μεγαλόσωμα και χρησιμοποιούν το σωματότυπό τους για να τρομάξουν τους συμμαθητές τους. Αυτή η διαδικασία τα κάνει να αισθάνονται δυνατά και τα γεμίζει με αυτοπεποίθηση.
Ποιοι είναι όμως οι λόγοι που μπορεί να οδηγήσουν ένα παιδί να καταφύγει στο bullying και ποια είναι τα λάθη που έχουν γίνει από τους γονείς; «Τις περισσότερες φορές η οικογένεια ενισχύει με κάποιο τρόπο αυτές τις συμπεριφορές. Μπορεί να μην θέτουν όρια μέσα στο σπίτι ή να είναι ιδιαίτερα ελαστικοί. Αντίστροφα ίσως να είναι αυστηροί στον τρόπο που πειθαρχούν ή να τιμωρούν χρησιμοποιώντας σωματική βία» αναφέρει η κ. Σαμαράκη.
Την ίδια ώρα η ειδικός σημειώνει ότι σημαντικό ρόλο μπορεί να παίζει και η έλλειψη εποπτείας και ουσιαστικής συμμετοχής των γονέων στη ζωή του παιδιού ή το γεγονός ότι η χρήση βίας είναι αποδεκτή στην οικογένεια.
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ
Ποιος είναι όμως ο τρόπος με τον οποίο πρέπει να δράσει μια οικογένεια μόλις της γνωστοποιηθεί ότι κάποιο νεότερο μέλος της είναι ο «νταής» της τάξης; Η κ. Σαμαράκη κωδικοποιεί τα βήματα τα οποία πρέπει να ακολουθήσουν οι γονείς του μικρού θήτη:
• Να δουν το πρόβλημα στην ολότητά του, γιατί δεν αφορά μόνο το παιδί αλλά όλη την οικογένεια. Σε περίπτωση που κάποιο νεότερο μέλος εμφανίζει τέτοιες συμπεριφορές, τότε συνήθως έχει προβλήματα όλο το σύστημα, το οποίο σε αυτή την περίπτωση είναι η οικογένεια.
• Η προσπάθεια επίλυσης της κατάστασης με βία δεν βοηθάει. Η αντιμετώπιση πρέπει να είναι σταθερή και να ξεκαθαρίζει στο παιδί ότι αυτές οι συμπεριφορές δεν είναι ανεκτές ούτε από το σχολείο αλλά ούτε από το σπίτι.
• Οι γονείς πρέπει να θέσουν σαφή και συγκεκριμένα όρια ενώ την ίδια ώρα να υπάρχουν συνέπειες όταν το παιδί τα παραβεί. Η τιμωρία δεν πρέπει να είναι ούτε βίαιη ούτε χαριστική. Είναι επίσης σημαντικό, οι ενήλικες να επιβραβεύουν τη σωστή συμπεριφορά και την τήρηση των κανόνων.
• Οι γονείς πρέπει να αρχίσουν να περνούν περισσότερο χρόνο με το παιδί τους. Να ασχοληθούν ουσιαστικά μαζί του, να το γνωρίσουν και να το πλησιάσουν συναισθηματικά.
• Να προσπαθήσουν να εντοπίσουν τα θετικά στοιχεία και τις δεξιότητες του παιδιού και τις ενισχύσουν. Με αυτό τον τρόπο θα μπορεί να αυτό-επιβεβαιώνεται από άλλες δραστηριότητες στη ζωή του.
• Να συνεργαστούν με τους δασκάλους και αν χρειαστεί να ζητήσουν όλοι μαζί τη βοήθεια κάποιου ειδικού.
• Να προσπαθήσουν να μην έρθουν σε επαφή με την οικογένεια του θύματος γιατί με αυτό τον τρόπο μεταφέρουν το θέμα έξω από το σχολείο και δημιουργούνται ακόμα περισσότερα προβλήματα.
e-typos.com