Ολοένα και πιο μακριά από το Αιγαίο και την Αδριατική αναζητούν πλέον ζωτικό χώρο οι ελληνικές ακτοπλοϊκές.
Με τον ανταγωνισμό στις δύο αυτές ελληνικού ενδιαφέροντος αγορές έντονο και τις δυσκαμψίες του θεσμικού πλαισίου να λειτουργούν ως τροχοπέδη και την οικονομική ύφεση να συνεχίζεται για 6ο συνεχόμενο χρόνο, οι Ελληνες επιχειρηματίες του κλάδου βάζουν πλώρη για νέες, ολοένα και πιο μακρινές, θάλασσες και αγορές.
Αρχικά, κάποιοι προχώρησαν σε ναυλώσεις πλοίων τους, σε εποχική ή και μονιμότερου χαρακτήρα βάση, σε γραμμές της Ανατολικής Μεσογείου αλλά και της Μαύρης Θάλασσας. Κατόπιν προχώρησαν με ενεργητικό τρόπο στη διεκδίκηση γραμμών στη δυτική Μεσόγειο, εγγράφοντας παρακαταθήκη για την εκεί ανάπτυξή τους. Τώρα στρέφονται πλέον πέραν των «Ηράκλειων στηλών» και χτυπούν γραμμές στην Καραϊβική και στη Βόρειο Αμερική.
«Τα καλύτερα νέα δρομολόγια για την ελληνική ακτοπλοΐα βρίσκονται από εδώ και πέρα εκτός Ελλάδος», σημειώνει στην «Κ» κορυφαίος επιχειρηματίας του κλάδου που βρίσκεται, όπως εκμυστηρεύεται, σε διαδικασία αξιολόγησης τέτοιου ανοίγματος. Ανάλογα πράττουν και οι ομόλογοί του.
Εξαγορές
Η ελληνική ακτοπλοϊκή βιομηχανία εδώ και αρκετό καιρό αναζητεί διέξοδο σε ξένες αγορές. Είτε με τη ναύλωση πλοίων στο εξωτερικό, δραστηριότητα που έχει υλοποιήσει η ΑΝΕΚ, είτε με την αναζήτηση ευκαιριών στις γραμμές της δυτικής Μεσογείου, όπως η Attica Group με την προσφορά της για την εξαγορά της γαλλικής ακτοπλοϊκής Nationale Maritime Corse Méditerranée. Ο εν λόγω διαγωνισμός στη Γαλλία δεν ολοκληρώθηκε. Αναμένεται όμως να επαναπροκηρυχθεί αφού ξεκαθαρίσει το καθεστώς που τη διέπει.
Η Nationale Maritime Corse Méditerranée βαρύνεται με απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού για επιστροφή παράνομων κρατικών ενισχύσεων ύψους 440 εκατομμυρίων ευρώ, που αναμένεται να διαγραφεί εφόσον η εταιρεία πουληθεί. Κύκλοι της Attica αναφέρουν πως ο όμιλος θα είναι παρών και στον επαναληπτικό διαγωνισμό. Είχε, άλλωστε, καταθέσει την καλύτερη προφορά στον πρώτο γύρο.
Η Société Nationale Maritime Corse Méditerranée λειτουργεί τα πλοία της σε δρομολόγια μεταξύ των λιμανιών στη Γαλλία, στην Κορσική, στη Σαρδηνία, στην Αλγερία, όπως και της Τύνιδας και της Γένοβας.
Την εξαγορά της γαλλικής εταιρείας, χωρίς όμως τελικά να προχωρήσει σε προσφορά, εξετάζει και ο Αλέξανδρος Περικλή Παναγόπουλος, που αυτή την εβδομάδα εξασφάλισε μία από τις πρώτες, έπειτα από μισό αιώνα, άδειες του αμερικανικού υπουργείου Οικονομικών για δρομολόγια μεταξύ Φλόριντα και Αβάνας. Βασικός μέτοχος της United Caribbean Lines Florida ο Αλ. Παναγόπουλος, που θα δρομολογήσει πλοίο για να συνδέσει μεγάλα λιμάνια της Φλόριντα, μεταξύ των οποίων τα Port of Miami, Tampa Bay και Port Everglades, με την Αβάνα. Προοπτικά, όπως αναφέρει, οι γραμμές αυτές θα περιλάβουν και συνδέσεις με λιμάνια στο Μεξικό, όπως στο Κανκούν και στη Χερσόνησο Γιουκατάν.
Τις εξελίξεις στην αγορά που ανοίγει η άρση του αμερικανικού εμπάργκο στην Κούβα κοιτάζει από κοντά και η Attica, όπως αποκαλύπτει στην «Κ» κορυφαίο στέλεχος του ομίλου. Αλλωστε, η Attica, στους υποστηρικτές της οποίας περιλαμβάνεται και το αμερικανικό επενδυτικό κεφάλαιο Fortress Group, φέρεται να εξετάζει και επιλογές για την είσοδό της σε άλλες αγορές της Βορείου Αμερικής.
Κάποιοι άλλοι επιχειρηματίες μιλούν για μεγάλες ευκαιρίες στην Ασία και ορισμένοι έχουν ναυλώσει κρουαζιερόπλοιά τους σε εταιρείες που εκτελούν γραμμές εκεί.
Τα καινούργιο μεγάλο ταξίδι των Ελλήνων ακτοπλόων σε μακρινές και εξωτικές θάλασσες, φαίνεται πως έχει πια ξεκινήσει για τα καλά. Και θυμίζει στους παλαιότερους τα χρόνια που τα ελληνικά υπερωκεάνια πρωταγωνιστούσαν στις γραμμές του Βορείου Ατλαντικού και της Αυστραλίας.
kathimerini.gr