Αναδρομικά μέχρι 70 μηνών (σχεδόν 6 χρόνων), αναμένεται να λάβουν 50.000 δικαιούχοι παράλληλης σύνταξης, οι οποίοι δεν έχουν λάβει τα ποσά που δικαιούνται από το Μάιο του 2016 και μετά.
Πρόκειται για γιατρούς του ΕΣΥ που έχουν ασφάλιση Δημοσίου και ΤΣΑΥ, δικηγόρους ή μηχανικούς του Δημοσίου ή εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα που ασφαλίζονταν στο πρώην ΙΚΑ και στον πρώην ΟΑΕΕ.
Ειδικότερα υπάρχουν ασφαλισμένοι που δικαιούται αναδρομικά λίγων μηνών, αλλά και περιπτώσεις που τα ποσά φτάνουν και τους 70 μήνες ανάλογα με το πότε έχει υποβληθεί η αίτηση συνταξιοδότησης. Η μηνιαία προσαύξηση κυμαίνεται από 100 έως και 300 ευρώ, σύμφωνα με ειδικούς της κοινωνικής ασφάλισης.
Το ακριβές ποσό που οφείλεται στους συνταξιούχους είναι αδύνατο να υπολογιστεί, με τους ειδικούς στην κοινωνική ασφάλιση να αναφέρουν ότι η οφειλή του e-ΕΦΚΑ μπορεί να φτάνει και τα 300 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τους αρμόδιους στον e-ΕΦΚΑ, εντός των επόμενων ημερών θα ξεκινήσουν να πραγματοποιούνται οι απαραίτητες δοκιμές, με στόχο εντός Φεβρουαρίου να ξεμπλοκάρει και τυπικά η διαδικασία και να ξεκινήσει η απονομή των προσαυξήσεων και των αναδρομικών.
Σύμφωνα με πληροφορίες το απαιτούμενο λογισμικό θα είναι διαθέσιμο και σε πλήρη λειτουργία τον επόμενο μήνα, προκειμένου να ξεκινήσει ο υπολογισμός της προσαύξησης της σύνταξης των ασφαλισμένων αλλά και η καταβολή των αναδρομικών που φτάνουν και τους 70 μήνες, ήτοι 6 χρόνια αναμονής.
Για την εκκαθάριση των αναδρομικών που έχουν συσσωρευτεί, σύμφωνα με τους αρμόδιους, θα απαιτηθεί τουλάχιστον ένας μήνας για να ολοκληρωθεί η διαδικασία.
Περισσότεροι από 50.000 δικαιούχοι
Υπολογίζεται ότι οι συνταξιούχοι που λόγω παράλληλης ασφάλισης έχουν δικαίωμα να λάβουν προσαύξηση στη σύνταξή τους υπερβαίνουν τις 50.000. Η εκτίμηση αρμόδιων υπηρεσιακών παραγόντων είναι ότι τα ποσά αυξήσεων που θα προκύψουν φτάνουν έως και τα 300 ευρώ ανά περίπτωση. Με τα αναδρομικά που έχουν συσσωρευτεί να φτάνουν τα 300 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τους αρμόδιους στον e-ΕΦΚΑ, ο υπολογισμός των έξτρα ποσών για τους συνταξιούχους με παράλληλη ασφάλιση θα ξεκινήσει από τις παλιότερες υποθέσεις για αιτήσεις που έχουν υποβληθεί μετά τον Μάιο του 2016 και θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.
Όσο θα περνούν οι μήνες που θα εκκαθαρίζονται οι σχετικές εκκρεμότητες, τόσο θα μειώνεται και η συνολική δαπάνη. Πάντως, η επίλυση του προβλήματος προκαλεί ένα επιπρόσθετο οικονομικό φορτίο, που πρέπει ο φορέας να καταβάλει στους δικαιούχους.
Το πρόβλημα αφορά τις αιτήσεις συνταξιοδότησης ασφαλισμένων που πρόκειται να λάβουν ή έχουν ήδη λάβει σύνταξη με το καθεστώς της λεγόμενης παράλληλης ασφάλισης (άρ. 36 του ν. 4387/2016). Πρόκειται δηλαδή για συνταξιούχους που τυγχάνει να ασφαλίστηκαν ταυτόχρονα και για το ίδιο διάστημα σε δύο ή περισσότερους φορείς κύριας ασφάλισης, που μετά την 1η.1.2017 εντάχθηκαν στον e-ΕΦΚΑ.
Πρόκειται για γιατρούς του ΕΣΥ που έχουν ασφάλιση Δημοσίου και ΤΣΑΥ, δικηγόρους ή μηχανικούς του Δημοσίου ή εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα που ασφαλίζονταν στο πρώην ΙΚΑ και στον πρώην ΟΑΕΕ. Ο αλγόριθμος υπολογισμού της προσαύξησης είναι 0,075% για κάθε επιπλέον μονάδα ασφάλιστρων τον χρόνο σύμφωνα με τον νόμο 4387/16.
Η παλιότερη νομοθεσία που ίσχυε με τον ν.3232/2004 προέβλεπε τη διαγραφή του παράλληλου χρόνου ασφάλισης και την επιλογή από τον ασφαλισμένο του χρόνου που ήθελε να διατηρήσει, ώστε να προσμετρηθεί στη σύνταξή του.
Κάτι τέτοιο όμως οδηγούσε σε άδικο αποτέλεσμα για τους ασφαλισμένους, οι οποίοι έχαναν σημαντικό μέρος των εισφορών που είχαν καταβάλει στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, χωρίς να έχει την παραμικρή ανταποδοτικότητα μέσω της σύνταξής του.
Η διαδικασία άλλαξε, ο νόμος τροποποιήθηκε και έτσι πλέον προβλέπεται ότι για την προσμέτρηση του παράλληλου χρόνου για τον οποίο είχαν καταβληθεί εισφορές, θα υπάρχει μια προσαύξηση 0,075% στον συντελεστή αναπλήρωσης βάσει του οποίου υπολογίζεται η σύνταξη.
Πλέον για όσους έχουν παράλληλη ασφάλιση σε περισσότερα από ένα ασφαλιστικά ταμεία ισχύει διπλός τρόπος υπολογισμού της σύνταξης για τον χρόνο πριν και μετά το 2017.
Σύμφωνα με την εγκύκλιο:
• τα χρονικά διαστήματα που έχουν διανυθεί έως 31 Δεκεμβρίου του 2016 σε δύο ή περισσότερους ασφαλιστικούς φορείς που εντάχθηκαν στον ε-ΕΦΚΑ θεωρούνται διακριτοί, αυτοτελείς χρόνοι κύριας ασφάλισης.
• από 1.1.2017 και εφεξής δεν υφίσταται παράλληλη ασφάλιση, εφόσον υπάρχει μόνο ένας Φορέας Κύριας Ασφάλισης αλλά μόνο παράλληλη απασχόληση και πολλαπλή καταβολή εισφορών για τα χρονικά διαστήματα για τα οποία έχουν καταβληθεί περισσότερες της μιας εισφορές στον e-ΕΦΚΑ. Τα διαστήματα αυτά θεωρούνται ως ένας ενιαίος χρόνος ασφάλισης για κύρια σύνταξη.
Για τον παράλληλο χρόνο έως 31 Δεκεμβρίου του 2016 διατηρείται στο νέο καθεστώς η προσαύξηση 0,075% για καθεμία ποσοστιαία μονάδα (1%) επιπλέον εισφοράς, όπως είχε για πρώτη φορά αποτυπωθεί στον νόμο Κατρούγκαλου.
Σύμφωνα με ειδικούς της κοινωνικής ασφάλισης, η οριοθέτηση του νέου καθεστώτος αναμένεται να ξεμπλοκάρει σταδιακά αιτήσεις για σύνταξη με παράλληλη ασφάλιση, καθώς η προσαύξηση της παράλληλης (0,075% για καθεμία ποσοστιαία μονάδα επιπλέον εισφοράς) δεν έχει καταστεί εφικτό να υπολογιστεί μετά το 2017 και τον νόμο Κατρούγκαλου, λόγω έλλειψης της ανάλογης μηχανογραφικής εφαρμογής.